Verlichting buitenbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SaraViavia

Verlichting buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 17:37

Hee bokkers,

Excuses als hier al een topic voor loopt, ik heb best wat gezocht maar nog niet precies het antwoord wat ik zoek.

We zijn bezig met nieuwe bakverlichting en ik zou graag jullie ervaringen horen. We hebben altijd een grote 1000 Watt lamp gehad die de hele bak verlichtte, maar we stappen nu over op 2 lantaarnpalen (in de toekomst eventueel 4). De palen staan, maar de lampen moeten we nog aanschaffen en hierover zou ik graag advies willen.

Het gaat om een 20 x 40 buitenbak met twee lantaarnpalen van 7,5 meter hoog op de lange zijde en ongeveer 12,5 meter uit de hoeken.

Welke lampen hebben jullie hiervoor gekozen? Welke bedrijven zijn hiervoor aan te raden of welke juist niet?

Alvast bedankt!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 10:03

We hadden op onze stal ook altijd 1000 watt lampen en deze vervangen voor gasontladinglampen van 400 watt
Net zoveel licht maar veel goedkoper en mooier licht.
Afbeelding

Ik heb deze ook zelf thuis en met 1 lamp op de korte zijde.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 10:37

Meteen de stap gaan maken naar twee led panelen ?

Heb je met 100 watts units en juiste lichtkleur (> 4500k) een fijne verlichting met lage stroomkosten.
En geen opwarm tijd bij inschakelen dus direct juiste lichtkleur.

En nog een nadeel van gasontlading: kort na elkaar uit en weer aanschakelen verkort levensduur aanzienlijk.

Morpheus81

Re: Verlichting buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 10:44

Ik heb ook 2x 150W lampen op ongeveer dezelfde afstanden en hoogte als jij noemt. Wij hebben hier heel prima licht van (daglicht kleur volgens mij rond de 6000k). Ze zijn 10.000 lumen per lamp en waren 55 euro per stuk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 11:11

Peetstap schreef:

Heb je met 100 watts units en juiste lichtkleur (> 4500k) een fijne verlichting met lage stroomkosten.

En nog een nadeel van gasontlading: kort na elkaar uit en weer aanschakelen verkort levensduur aanzienlijk.

Nope. LED redt de lichtopbrengst van een SON-T nog niet eens bij benadering!
Beetje LED haalt 120 Lumen per Watt waar SON-T bijna 200 Lumen per Watt geeft.
anders gezegd: je hebt van SON-T ongeveer 40% meer licht bij hetzelfde vermogen.
https://link.marktplaats.nl/a1001348403

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 11:59

Ik volg even mee. Net verhuisd en bak laten aanleggen, maar nog geen verlichting. Ik wil niet van dat hele felle licht.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:35

ikke schreef:
Peetstap schreef:

anders gezegd: je hebt van SON-T ongeveer 40% meer licht bij hetzelfde vermogen.

Je hebt echt wel LED-lampen die meer dan 600 Lumen opbrengen. Sterker nog, ik heb aan huis enkele LED-lampen op zonne-energie die 400 Lumen opbrengen. Tuin is hierbij erg goed verlicht zelfs nu in deze periode de zon weinig inbreng heeft gehad op de zonnepanelen van die lampen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:41

Op welke hoogte moeten ze eigenlijk hangen zonder dat ze je verblinden? Weet iemand dat?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:43

Art_Ificious schreef:
Je hebt echt wel LED-lampen die meer dan 600 Lumen opbrengen. Sterker nog, ik heb aan huis enkele LED-lampen op zonne-energie die 400 Lumen opbrengen. Tuin is hierbij erg goed verlicht zelfs nu in deze periode de zon weinig inbreng heeft gehad op de zonnepanelen van die lampen.

_O- _O-

SON-T 400 doet 43000 Lumen.......

Dinopino schreef:
Op welke hoogte moeten ze eigenlijk hangen zonder dat ze je verblinden? Weet iemand dat?

Ideaal op 8 - 10mtr.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:43

Art_Ificious schreef:

Welke heb je daarvoor?? Ik hoef niet per se zoveel licht op het erf, maar led op zonnepanelen die hele jaar rond goed branden vind ik wel interessant.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 12:45

Reageer rustig verder hoor, ik reageer niet op alles maar ik lees en deel dit met mijn vader (die de lampen deze week aanschaft en monteert haha!)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:00

Voor die hoogte's moeten we hier een vergunning helaas.........Nu is alles vergunningvrij, maar dat verandert als we masten plaatsen.

Ik heb ook de inklapbare gezien. Maar is een stuk duurder en geen idee of dat makkelijk gaat en ik dat het geld waard vind.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:31

Ikke dank je. Dan weet mijn man wat ie doen mag?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:06

Dit is met 1 400 watt gasontladingslamp.
Mijn bak is 40 meter lang. Dus zou ik aan de andere kant ook 1 plaatsen heb ik alles heel goed verlicht. Maar nu door de lampen bij stal ook genoeg licht aan die kant om alles makkelijk te zien
Hangt opmeten of 5a6 hoog.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:10

Hoe is het contact met je buren en hoe beschut zit je?

In het bestemmingsplan van onze gemeente is opgenomen dat er geen verlichting bij een buitenbak geplaatst mag worden.. Dus als je het nu gaat veranderen hoop ik dat niemand daar vervelend over gaat doen..

Ik heb zo'n lamp als Tinkersjakie post, heb er daar 1 van in het midden van de lange zijde, geeft veel licht (weet eigenlijk niet hoeveel watt die van ons is), maar de hoeken zijn wel wat donker..
Zo te zien op de andere foto's lijkt het hetzelfde..
Laatst bijgewerkt door kamsel op 30-12-19 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:10

Ikke, dan nog de vraag
Heb je zo een bak licht uberhaupt nodig voor een bak ?
Ik zie verschillende bakken en verschillende lampkeuzes om me heen
De 1 Kiest voor het maximale wat voor de meeste “achtertuin rijbakken” complete overkill is
De ander kiest voor led wat afdoende is voor het doel , veilig en comfortabel rijden
Zonder dat je dus idd een bak Met licht hebt waar je iedere zandkorrel door ziet
Wat kan Er , wat is nodig ?

(Geen kritiek, Maar gewoon een overdenking van mijn Kant )

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 14:32

Bij ons wordt lesgegeven aan kinderen in groepjes dus ik vind het wel belangrijk dat er echt goed licht is. Als ik er alleen zelf in zou rijden zou ik het misschien iets minder belangrijk vinden, maar zodra er lesgegeven wordt vind ik het wel zo fijn dat ik alles echt goed kan zien. Nota bene staan in ons geval de lantaarnpalen al in de grond en gaat het er dus echt om welke lampen voor in de lantaarnpalen worden aangeraden of afgeraden.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:08

ikke schreef:
Peetstap schreef:

Prijs technisch is gas ontlading inderdaad een prima keuze.
Neem dan wel eerlijk de levensduur / prijs losse lamp tov Led ook mee: (10-15x lamp vervangen theoretisch)

gas ontlading: < 2000hr (praktijk meestal lager)
led: 20000-30000 hr , maar meestal ;( gaat stuur electronica eerder stuk als led units zelf, vooral de chinese oliebol.. is bagger.
En of voorschakel unit gas ontlading het 30000 hr volhoudt ???

Maar vindt zelf de leds met hogere witlicht waarde (kun je zelf kiezen) heel fijn t.o.v. gas ontlading, maar das weer persoonlijke keuze.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:51

Ik denk dat je dan met 2 van die gasontladingslampen prima uit komt. Als je wil zien hoeveel licht eentje geeft ben je welkom om te kijken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 17:07

Teveel vind ik ook echt niet fijn. Alles om je heen lijkt ook 10x donkerder.

Laatst zag ik een bak die met 1 goede lamp echt goed verlicht was. En in dorp verder heeft iemand 6 van diezelfde soort lampen staan. Ik zie het 's avonds weleens, maar zie er echt geen meerwaarde in.

Wel denk ik ook echt dat de hoogte een verschil kan maken.

In principe verlichten we de bak voor onszelf. Onze paarden lopen er dag en nacht in en zien alles prima. Heb ook weleens gedacht aan verlichting vanaf bakhoogte alleen naar beneden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 18:58

Peetstap schreef:
Prijs technisch is gas ontlading inderdaad een prima keuze.
Neem dan wel eerlijk de levensduur / prijs losse lamp tov Led ook mee: (10-15x lamp vervangen theoretisch)

gas ontlading: < 2000hr (praktijk meestal lager)
led: 20000-30000 hr , maar meestal ;( gaat stuur electronica eerder stuk als led units zelf, vooral de chinese oliebol.. is bagger.
En of voorschakel unit gas ontlading het 30000 hr volhoudt ???

Maar vindt zelf de leds met hogere witlicht waarde (kun je zelf kiezen) heel fijn t.o.v. gas ontlading, maar das weer persoonlijke keuze.

Lampen lijden meer van in- en uitschakelen dan van licht geven. In theorie moet LED veeel langer mee gaan maar in de praktijk zie ik toch andere dingen gebeuren.

30.000 branduren is ongeveer 3,5 jaar constant branden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:00

ikke schreef:
Art_Ificious schreef:

_O- _O-

SON-T 400 doet 43000 Lumen.......

.

Nou sorry hoor wist ik veel hoeveel Lumen SON-T geeft.

Tevens vergiste ik me mijn beste solar lampen zijn elk 1.000 Lumen (betere versie zelfs 1600LM) en hele tuin is goed verlicht. Dus voor op jezelf te rijden zou dat ook ideaal zijn voor een buitenbak. (Ik denk er zelfs aan voor op de weide ene te zetten)

Maar ik lees dat TS les geeft dus lijkt me dat meer lichtopbrengst wel een must is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:32

Maar goed. Dan heb je ook nog altijd de keuze. Meerdere lampen die tesamen genoeg licht geven of 1 of 2 lampen die op zichzelf voldoende licht geven.

Mijn man wilde de paddock verlicht hebben om 's avonds uit te mesten, maar we hebben inmiddels een koplamp op de kruiwagen en is ook super makkelijk.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 23:46

Oké om het nog iets specifieker te maken, we willen wel LED verlichting. En goed licht is inderdaad een must in verband met lesgeven. En daarbij moeten het twee lampen zijn die aan de lantaarnpalen kunnen. Maar we zien lampen van €160,- per stuk en van €360,- per stuk, vandaar de vraag.. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:53

SaraViavia schreef:
Oké om het nog iets specifieker te maken, we willen wel LED verlichting. En goed licht is inderdaad een must in verband met lesgeven. En daarbij moeten het twee lampen zijn die aan de lantaarnpalen kunnen. Maar we zien lampen van €160,- per stuk en van €360,- per stuk, vandaar de vraag.. :)

Aantal Lumen maakt nogal wat uit en bepaalt voor een niet onbelangrijk deel de prijs.

Wat wij hebben is twee keer twee lampen van 150W (SON-T 13000 Lumen) op een mast. Elke mast staat 10mtr uit de hoek aan de lange zijde en de lampen zijn zo uitgericht dat ze de hele bak heel fatsoenlijk verlichten.

Ik weet niet of ze in LED ook a-symetrische bundels hebben; dat is een absolute aanrader anders verlicht je vooral veel omgeving mee en dat wordt niet altijd gewaardeerd door de buren.