Kleinere (winter)paddocks aan huis, voorbeelden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissWeenie

Kleinere (winter)paddocks aan huis, voorbeelden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 13:10

De knoop is doorgehakt: dit jaar komt er een zandpaddock aan huis voor mijn paard en zijn pony-vriendinnetje om zo de 4 ergste wintermaanden te overbruggen. In de lente, zomer en herfst hebben ze een prachtige plek bij het bos. Dit jaar komt daar nog een extra 5000 m2 weide bij **\O/** Maar aangezien hier geen electriciteit of stromend water is, blijkt dit in de winter behoorlijk lastig.

Het wordt zo’n 500 m2 wat ik kan gebruiken, waarvan zo’n 50 m2 beklinkerd met hierop de schuilstal en slowfeeder, en de rest fijn droog zand.

Ik ben ter inspiratie opzoek naar voorbeelden/foto’s van jullie plekjes aan huis en hoe jullie dit hebben aangepakt. Ik ben daarbij ook heel benieuwd naar het soort zand wat is gebruikt. De paddock hier wordt niet gebruikt om te rijden en het zand mag dus best wat zwaarder zijn, als het maar comfortabel is voor de paarden (ook om in te liggen) en snel droogt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 16:09

Mijn mini-PP is omheind met groen gaas en het zand is breker- of vulzand. Dat heeft een iets grovere structuur en laat snel water door.

Afbeelding

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 16:20

Afbeelding

Wij hebben een L vorm. De ingang en rond de voerbak is bestraat en dan naar links hebben ze nog ongeveer 10 x 30 m zand

We zitten op zand grond. De loonwerker heeft de witte en zwart grondlaag gemengd en daarbovenop heb ik nog extra wit zand aan laten brengen. In de zomer is hij wel zwaar, maar nu bijna helemaal droog. En na een flinke bui zakt het snel weg.

Edit, dit is de andere kant. Heb even geen betere foto.

Afbeelding

MissWeenie

Re: Kleinere (winter)paddocks aan huis, voorbeelden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 17:09

Ah leuk om zo al andere plekjes te zien! Ziet er netjes uit! Zand vind ik echt nogal een dingetje, we zitten hier geloof ik op kleigrond. Heb overwogen om paddock roosters te leggen maar alles bij elkaar wordt dit écht een duur grapje...en dan staan ze er eigenlijk maar zo kort per jaar...maar ik vind een droge ondergrond wel een must. Eventueel draineren kan ook nog. Of dus op de gok afgraven, evevtueel worteldoek en dan ander zand erop....ben er dus nog niet uit :+

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 17:14

MissWeenie schreef:
Ah leuk om zo al andere plekjes te zien! Ziet er netjes uit! Zand vind ik echt nogal een dingetje, we zitten hier geloof ik op kleigrond. Heb overwogen om paddock roosters te leggen maar alles bij elkaar wordt dit écht een duur grapje...en dan staan ze er eigenlijk maar zo kort per jaar...maar ik vind een droge ondergrond wel een must. Eventueel draineren kan ook nog. Of dus op de gok afgraven, evevtueel worteldoek en dan ander zand erop....ben er dus nog niet uit :+

Hier rivierklei en gedraineerd en alsnog diepe bagger. Het heeft gewoon echt heel veel en vaak geregend.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 17:14

Wij zitten gewoon op zandgrond, niets speciaal laten storten, de uitloop en deel van de track wordt erg modderig maar ze hebben een verharde (en dus droge) voerplek, grote inloopstal en daar is ook verharding voor.

Afbeelding

Edit hier met modder

Afbeelding

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 18:33

De tijdelijke paddock die ze nu hebben bij mijn buurvrouw is deels verhard met varkensroosters met hierop de schuilstal waar ze droog kunnen staan. Hier krijgen ze snachts ook het hooi. Overdag hooi in de slowfeederbak buiten met daaronder een paar rubbermatten. En voor de rest momenteel: heel veel modder. Echt bedroevend. We zitten op kleigrond en er zit beton in de grond van oude schuur dus het is momenteel echt afzien. Heb daarom ook besloten voor volgend jaar hier aan huis een paddock te maken, en het dan gelijk goed aan te pakken zodat het echt een nette, zo droog mogelijke plek wordt voor ze. Dus hoe dan ook andere zand dan de klei waar ze nu op staan. Zie zo vaak foto’s voorbij komen van paarden liggend in een lekkere laag schoon, geel zand. Dat lijkt me echt hemels <3

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 18:35

MissWeenie schreef:

Wat bedoel je met 'op de gok'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 18:36

Bomen planten helpt ook :+

Dit was bij ons vanochtend:

Afbeelding

Niet laten fresen, dat is bij ons 1 grote ellende geworden:

Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 18:48

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Paddock is 5 bij 15 plm. Daar aan vast een verharding van 3 bij 10 plm. Met een containerestal
Inmiddels afgelopen zomer keer wanden geplaatst om stuifzand in de paddock te houden

Zand is gedraineerd

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 19:46

Even volgen! Leuke ideeën voor paddock. Heb een weiland bij huis maar wordt in de winter wel flink kapot gelopen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 19:57

Afbeelding
Hier een rubberen paddock. Wij zitten ook op kleigrond. Mijn advies is bestraten (evt 2- of 3 hoog do-it-yourself met grindtegels, of gewoon met stelconplaten), opsluiten, omheining er omheen en rubber matten tussen de opsluitingen
Easy uitmesten, nooit nattigheid
Mijn twee paddocks zijn in totaal nog geen 200m2

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 20:54

Fijne voorbeelden, dank! Met ‘op de gok’ bedoel ik dus kijken hoe het bevalt, puur met goed zand zo op een afgegraven stuk. Dus niks met paddock tegels of drainage. Maar daar ben ik dus nog met mezelf over in conclaaf. Ik wil wel echt dat het gelijk goed gebeurt, weet alleen niet zeker wat persé nodig zal zijn.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 22:23

Mijn paddock is 26x28 en eind 2015 (zo uit mijn hoofd) compleet afgegraven, halve meter afschot tot een meter richting de sloot die erachter gegraven is. En is met nieuw geel zand opgevuld. Hetzelfde zand wat Achterberg voor hun bodems gebruiken, die halen dat nl van de zandafgraving hier in de buurt. Ik heb dus de toevoeging die zij erin doen niet erin zitten. En mijn bodem is eerder te zwaar dan soppig. Er is geen enkele vorm van drainage ingelegd, maar het water is echt te snel weg. Nu we zoveel regen hebben is hij echt super :D er zal een toevoeging door moeten om hem ook in de zomer goed begaanbaar te houden.
Wij zitten overigens op veengrond.

Foto is van 2018 in de zomer en je ziet dat het net strandzand is.
Afbeelding

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 09:26

Wow Rina, een leuke parasol erbij en ze lijken inderdaad op strandvakantie! :D Het ziet er wel heel mooi uit!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:36

Ik weet niet waar je zit maar je schrijft dat je op klei zit...
Afgraven, draineren, in overleg met loonwerker die ervaring heeft met de bodem een juiste paddock bodem kiezen.
Klei is bende en daar kan je geen paddock van maken in de winter.
Heb zelf al 20jr paarden op klei, voor Shetlanders heeft een paddock van tegels op klei redelijk gefunctioneerd maar mijn grote paard had dit binnen een week gesloopt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:39

Loulou vindt het super mooi bij jou

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 17:38

Afbeelding
Ik zou ook goed investeren in afgraven, draineren en andere grond er op want je krijgt echt spijt als je dat niet doet en je paarden in de toekomst maandenlang in de modder moeten staan met weer zoals nu afgelopen maanden.
Wij hebben destijds ook goed geïnvesteerd en paarden staan al 4 jaar droog op de winter zandpaddocks. Lekker elke dag uitgebreid rollen en dollen. Ik ben blij dat we dat goed gedaan hebben.
De paddocks zijn zwaar en diep met rivierzand en daaronder dikke drainage buizen die naar de sloot gaan. De drainage buizen laten we wel eens per zoveel tijd door spuiten en de mest en gemorst hooi word dagelijks verwijderd zodat het schoon en netjes blijft.
Zomers gaan ze op de wei maar als het erg nat weer is staan ze op de paddock.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 18:06

Als je inderdaad op kleigrond zit zou ik niet besparen aan je paddock goed aanleggen of het wordt binnen no time huilen in plaats van genieten. :o Wij zitten zelf ook klei hier, afgraven en gewoon een laag zand op storten gaat de eerste winter misschien werken maar daarna wordt je er echt niet blij van :n . Zeker niet doen dus, dat is geen oplossing en daarmee ga je niet die heerlijke bodems zoals op sommige foto's hierboven krijgen.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 18:07

Ik heb deze winter noodgedwongen mijn paard en shet aan huis staan omdat ik opgelicht ben met de winter stal. Wij moesten dus in 20 dagen iets gaan maken en dat is aardig gelukt! Het is dus behoorlijk krap maar zo fijn dat ze lekker aan huis staan en het aller belangrijkste ze staan droog! Misschien niet het meest ruime maar ze kunnen lekker in en uit lopen. Wij zitten op veengrond en hebben gewoon een laag zand van zeker 30 cm laten storten(paddock is 7x10m) met houten schotjes aan de buitenkant. Het zand loopt door de schotjes niet weg en het valt super mee hoeveel het in zakt.
Afbeelding
En later nog een extra droog stukje gemaakt met een kerst gevoel met ondertussen ook dakplaten er op maar daar heb ik even geen foto van.
Afbeelding

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 18:41

Ik volg hier ook even mee! In het voorjaar gaan we aan de slag om van dit stukje een paddockje te maken. Afbeelding

Het is ook kleigrond en we gaan ook draineren etc. Ik ben benieuwd en doe hier wat inspiratie op!

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 18:51

Wij hebben nog weide voldoende, maar hier staan ze in de winter op 0,5ha, daarvan dus een deel dat wij paddock noemen. 80vierkante meter betondallen. Twee open stallen met in het midden een voergang waar ze 24/7 hooi in hebben. Daarnaast nog een gesloten stal met rubbermatten waar ze kunnen liggen. Verder zijn er nog genoeg plekken op de weide droog waar ze dus gewoon kunnen liggen. Enkel t deel aan de verharde paddock ligt modderig.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijn we super tevreden van. In de zomer lopen ze op de zomerweides met zen allen. Hier krijgen ze enkel ruwvoer. Dus in de winter hooi en in de zomer gras. Geen van hen moet (hard) werken en t zijn sobere dieren die sowieso snel dik worden. Maar continu ruwvoer is wel een must.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:35

Ik lees tips over verharden Met stelconplaten
Die zou ik juist ten zeerste afraden
Spekglad als het nat en koud is
Als Er dan nog sneeuw op valt of het gaat vriezen , das niks
Op mijn oude stal hebben ze ook stelcon platen op een stuk laten leggen
Van ellende is daar zand overseen gegooid omdat de paarden regelmatig op de knietjes lagen op Die platen

Als je gaat verharden, klinkers werken wel fijn , dat hebben ze daar op een ander stuk waar ze permanent toegang toe hebben en dat gaat al jaren goed

Je zou op klei ook na kunnen denken over de hoogte in gaan
Dus ipv afgraven, zand aan brengen op de bestaande bodem

Ik Ken een voorbeeld hier in de regio die hebben de boel laten vlakken , kunstgras er op en dan daar een laag zand op
Daar staan ze Er altijd netjes

Maar ook wortelsdoek en daar zand op , Hoewel dat wel iets kwestbaarder is als je gravers hebt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:39

Áls je Stelcon platen neerlegt moet je ze omgekeerd neerleggen. De onderkant is nl niet van vlak beton maar ongelijk en hebben ze meer houvast aan.
Als het ijzelt wordt alles glad, óók gewone stenen.
Best spaar je oude stukken tapijt op om dan neer te leggen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:42

DubbelDun
Op mijn oude stek was Er een heeeeeel groot verschil tussen het stuk met klinkers en het stelcon stuk
Met vies weer gingen ze als ze lol hadden gewoon in sneltempo tolt over de klinkers
No problem
Maar die stelconplaten paddock deden wr soms gewoon dicht omdat ze meer ondersteboven gingen dan recht op Bleven en haalden ze het sowieso niet in hun hoofd om daar sneller dan stap op te gaan

(Paarden Met en zonder ijzers trouwens )