Help..wei is meer modder dan wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linnielies

Help..wei is meer modder dan wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 21:03

Hoi, ik ben nieuw hier. In de nazomer hebben we 2 shets in ons weiland gekregen, een erfenis van de oude buurvrouw. Wij hebben geen ervaring, maar met hulp hopen we ze nog een paar mooie jaren te kunnen geven. Echter blijkt nu ons weiland 1 grote modderbende, we hebben het grootste stuk gras afgezet om te sparen, maar de laatste week is het stuk waarop ze nog staan ook echt niets meer. Het weiland is ong 800m2, waarvan ze nu op ong 200m2 staan.
Ik ben ten einde raad: kan het kwaad dat ze 24/7 zo staan? Ik zie ook geen oplossing..Ik word verdrietiger bij elke regenbui..In schuilstalletje is het uiteraard droog, maar das niet groot.
Wat kunnen we doen? Of maak ik me teveel zorgen?

tiwi1969

Re: Help..wei is meer modder dan wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:08

De droge schuilstal is al super, het gaat erom dat ze droog kunnen staan en liggen.
Dat de wei blub is doe je niks aan en daar krijgen ze ook niks van.
Wat soms wordt gedaan is een stuk tapijt over de modder zodat ze er niet in wegzakken. Als tijdelijke oplossing kan dat prima, bijvoorbeeld voor de ingang van de schuilstal en op de plek waar je het hooi voert.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:12

ja of kijk dat je toch een stukje kunt bestraten?
het is echt behoorlijk nat, is echt balen zo.
gelukkig is de schuilstal wel droog :j

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:17

Het is nu inderdaad vreselijk nat weer. Zodra het beter weer wordtkun je een stukje voor de schuilstal verharden zodat ze ook buiten de stal droog kunnen staan. Dat kan goedkoop met gratis (stoep)tegels, klinkers of wat duurder met paddockroosters. Om ze ook eens wat meer loopruimte te geven zou je een omloop kunnen maken om de wei, zodat het binnenstuk weide is en ze rondom kunnen lopen. Ze kunnen nu ook wel een uurtje per dag op het gras als ze daar wel tegen kunnen. Ik zet mijn paardjes juist nu op de weide en in het voorjaar van april tot eind juni niet meer. Pas zodra het gras uitgebloeid is en begint te drogen mogen ze er weer op. Anders raken ze snel hoefbevangen. Je kunt er ook een mini paddock paradise van maken.

Linnielies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 21:26

ellepel schreef:
ja of kijk dat je toch een stukje kunt bestraten?
het is echt behoorlijk nat, is echt balen zo.
gelukkig is de schuilstal wel droog :j

Ja we hebben nog grindtegels, die willen we nu op een stuk leggen (ong 50), met zand of zaagsel erover.. goed idee!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:28

Ik zou er geen zaagsel over heen doen. Lopen ze enkel de modder in

Linnielies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 21:31

belle_boef schreef:

Okeeee ja klinkt logisch :) Maar stenen is ook te hard toch?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:35

Als ze op stal een zacht bedje hebben is tegels buiten geen probleem. Al zijn er ook paarden die op tegels slapen.

Linnielies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 21:49

Dank voor de tips.. uitdaging 2 wordt het hanteerbaar krijgen van de jongste..maar eerst deze uitdaging.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:50

Als ze goede hoeven hebben kunnen ze prima zo op de tegels lopen hoor. Mijn weiland is met al die regen ook erg nat en ik heb ook een stuk voor hun stal verhard. Daar voer ik hun hooi op in slowfeedernetten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:50

Linnielies schreef:
belle_boef schreef:

Okeeee ja klinkt logisch :) Maar stenen is ook te hard toch?

Droog is belangrijk, verschillende ondergronden voor gezonde voeten ook. Enkel bagger is niet gezond, ook omdat er vroeger of later mest bij komt. In combi met de verweekte huid door vocht geeft dat huidproblemen als mok en infecties (klein krasje van bv scherp stukje hooi/stro/spel/ongelukje is dan genoeg). Ook voor de hoeven is dat mogelijk problematisch op langere termijn.
Stuk verharden waar je voert en die plek net als de rest zo schoon mogelijk houden.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:51

Bij ons is het ook blubber maar vind het niet zo n ramp hoor.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:55

Leg de grindtegels wel met de grind zijde naar beneden, die zijn anders zo glad onder die hoefjes.

Linnielies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 22:00

LBLGypsyCobs schreef:
Leg de grindtegels wel met de grind zijde naar beneden, die zijn anders zo glad onder die hoefjes.

Uiteraard:) We gaan nu zo snel mogelijk de tegels erin leggen, we hebben nog wat tapijt, leggen we op ander stuk, en dan hopen dat t snel beter wordt..

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 23:08

In de schuilstal is een rubber stalmat om op te liggen ook nog een optie. Vaak gebruiken ze stro of andere bedekking als wc...(hier in elk geval wel... :roll: dus er ligt niets; ze liggen meestal in de paddock)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 23:10

Lief dat je zo veel moeite wilt doen voor pony's die je niet bewust hebt aangeschaft!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:09

Zit je op zand of kleibodem? (of nog iets anders)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:16

800m2 is ook enorm klein,Dat is de grote van mijn kippenhok en 2 mini varkens.En zelfs daar hebben wij een deel van overdekt omdat het anders een modder bende word.Kan je geen groter stalletje maken dat ze daar in ieder geval goed droog kunnen staan?

Linnielies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 00:18

Polly schreef:
Zit je op zand of kleibodem? (of nog iets anders)

Zand (veluwe)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:19

Zand rond de schuilstal en verharden en dan in de schuilstal een lekkere laag strooisel zodat ze daar droog en zacht kunnen liggen.

Dan kom je hopelijk de winter door.

Voor volgende winter een zandpaddockje maken en dan kun je de wei eerder dichtdoen en maar paar uurtjes per dag open zodat het dan minder snel modder wordt.

Op die manier kun je ze misschien jaar rond een paar uur op het weitje laten en blijft alles wel netjes.

Beatje 800m2 is de grootte van een Rijbak. 20-40 meter. Groot kippenhok...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:21

Wij hebben een grote uitloop van 20x40 en een pad van zo'n 100m lang waarop ze s winters verblijven we hebben een grote schuilstal en daar is de uitloop verhard, bij de waterbak is een verharding rn we hebben eem verharde voerplek. als het nat is er veel modder maar ze kunnen op veel pleklen droog staan.

Afbeelding

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:25

Wat goed dat je zo je best doet voor de ponies! Misschien kan je een foto plaatsen van de schuilstal en de ruimte eromheen, dan kunnen we beter met je meedenken en evt tips geven.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:30

joyce B schreef:
Zand rond de schuilstal en verharden en dan in de schuilstal een lekkere laag strooisel zodat ze daar droog en zacht kunnen liggen.

Voor volgende winter een zandpaddockje maken en dan kun je de wei eerder dichtdoen en maar paar uurtjes per dag open zodat het dan minder snel modder wordt.

Op die manier kun je ze misschien jaar rond een paar uur op het weitje laten en blijft alles wel netjes.

Een ruim kippenhok,maar klein om 24/7 paarden op te houden.
Maar goed ik ben niet van dieren op kleine stukjes proppen omdat het maar moet.Bij ons zit alles ruim.
Maar zelfs mijn kippenhok word modderig met 20 kippen en 2 mini varkens dus je kan na gaan met 2 pony's.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 01:02

beatje schreef:
joyce B schreef:

Een ruim kippenhok,maar klein om 24/7 paarden op te houden.
Maar goed ik ben niet van dieren op kleine stukjes proppen omdat het maar moet.Bij ons zit alles ruim.
Maar zelfs mijn kippenhok word modderig met 20 kippen en 2 mini varkens dus je kan na gaan met 2 pony's.

Een stal ia veel kleiner hoor :+

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 11:59

Ik zie het probleem niet om 2 Shetlanders op 800m2 te houden met schuilstal. Dat is toch het formaat rijbak, daar kunnen ze prima de benen in strekken, meer gras en je hebt ze zomaar bevangen.
Enkele stukken verharden en ze hebben een fijne plek.

2 rijpaarden permanent op 800 m2 dan was het een anders verhaal.