Mogen jullie zelf bepalen wat je paard eet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Junior2019

Mogen jullie zelf bepalen wat je paard eet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 11:38

Bij ons op stal word 2x kuil/voordroog gevoerd en 1x graszaadhooi
Ik heb een sober paard die ik liever 2x graszaadhooi geef maar dat mag dus niet
Ook is er 1 die mag iever geen kuil ivm dunne mest

Hoe is dat bij jullie
Ik heb altijd mijn paard thuis gehad maar nu op een pensionstal
Dat is al een overgang en nu mag ik ook nog niet zelf bepalen wat hij eet :)

pluisje88

Re: Mogen jullie zelf bepalen wat je paard eet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:43

Zelf bepalen wat mijn paard eet vind ik echt cruciaal. Krachtvoer moeten we zelf kopen dus daar bestaat geen discussie over. Ruwvoer zit bij de stalling in. Er was eerst alleen voordroog en op een gegeven moment kwam er hooi bij. Voordroog is de standaard. Ik wil dat mijn paard alleen maar hooi krijgt. Eens in de zoveel tijd is daar een discussie over maar tot nu toe krijgt ze nog steeds alleen hooi. Moet er wel extra voor bijbetalen omdat hooi duurder is dan voordroog (komt voornamelijk van eigen land dus goedkoper). Dat vind ik prima. Ik ben tenslotte de gene die de eis stelt haar op hooi te willen hebben.

Wilde ooit naar een andere stal en de meneer daar bepaalde wat ze te eten kregen (2x 2 kg brok) terwijl ik nu zelf maar weinig krachtvoer geef (1/3 muesli met grasmix en 1x per dag marstall force erbij. Ik heb vriendelijk bedankt daarvoor. Het is mijn paard en ik wil zelf bepalen wat ze eet... wil best dingen overleggen maar de reden van ze krijgen allemaal twee kilo per keer dus die van jou ook gaan we dus niet doen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:43

Nu wel maar mijn paarden staan dan ook aan huis ;) . Op pension niet. Een enkele keer had ik wat ruimte op stal om zelf wat hooi op te slaan en dat klaar te hangen maar vaak genoeg ook niet. Soms kom je er ook uit in overleg door een meerprijs te betalen voor ander ruwvoer, soms ook niet.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:46

Weet niet of je er wat aan hebt want ik ben strontverwend met mijn stalling :Y)
Ze staan bij mijn vriend thuis en krijgen in principe hetzelfde als hun kudde, mee op de wei, zelfde bak hooi, zelfde bakken voer. Maar als ik bv dat voer zou willen schrappen weet ik zeker dat ze er geen probleem van maakten en dan kregen die van mij gewoon een weitje met hun 2.

Maar ze doen het goed op dat voer dus ik laat ze lekker in de groep staan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:48

Het heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ze voor een jaar inkopen of reserveren.
Als iedereen begint te veranderen hebben ze op het einde tekort van het ene en teveel van het andere.
Misschien kan je het wel bespreken voor volgend jaar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:50

Toen wij vroeger op stal stonden hadden wij afwijkende prijs en afwijkende stalling. Dat had met het ras te maken. Ze stonden 7x24 uur buiten als enigen. We hadden een container gekocht waar ze in konden, en we hadden eigen voer gekocht dat gegeven werd door de stallinghouders. Ze kregen als enigen hooi , nooit kuil, nooit mais etc. We hadden dit van te voren geregeld en wij betaalden elke maand 2 voor de prijs van 1. Heerlijke plek.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 20-12-19 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:51

Voor mij is voordroog voeren een rede om te verhuizen, ik bepaal wat mijn paard eet. Als dat betekent dat ik verder moet kijken is dat zo. Zit niet op een ziek paard te wachten en die van mij word er daadwerkelijk ziek van op den duur.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:55

Die van mij heeft trouwens een week voordroog gekregen ipv hooi (de rest kreeg het ook) en die had zijn hele achterbenen open. Heeft bijna een jaar geduurd voor dat dicht was, en ze hebben mij ontzettend geholpen met dagelijks verzorgen wanneer ik moest werken maar zo weten we dus wel dat, zodra er bijgevoerd moet worden ze ofwel allemaal hooi krijgen, of die van mij apart moeten.

Dus als je weet dat voordroog niet goed is voor jouw paard en ze geven het alsnog, dat zou voor mij een no-go zijn. Bij jou is het dunne mest, hier was het jeuk en bloedende beenwonden.

edit: wat azmay zegt dus inderdaad

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:59

Gelukkig wel, ik sta op een kleinschalige pensionstal en heb er best veel over te zeggen. Maar ik sta niet goedkoop. Zo zorgt de stalbaas voor gestoomd hooi speciaal voor mijn merrie met stofallergie, is er keuze tussen een basisbrok, sportbrok of balancer. Wil je nog iets anders van brok voeren? Geen probleem, maar moet je zelf inkopen. Qua ruwvoer is er keuze tussen voordroog-hooi-gestoomd hooi-stro.
Dus ik kan echt niet klagen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:02

Toen ik mijn paard in eigen beheer had vond ik het persoonlijk het fijnste. Ik was altijd op de hoogte wanneer hij te weinig kreeg, te veel of niet de juiste voeding.

Op pensionstallen ligt dat iets moeilijkers maar daar hebben ze naar mijn weten nooit problemen van gemaakt. Mijn paard kreeg dus altijd gewoon hetgeen wat de pot schafte, als daar iets extra's bij kwam of minder dan zei ik dat gewoon en werd daar geen probleem van gemaakt. Had 1 stal waarvan ze niks van de prijs afdeden als je je eigen voeding wou kopen, maar ook 1 waarbij ze dat wel deden. Maar daar zijn uiteraard nooit problemen van gekomen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:04

Het is heel simpel. Als je niet zelf kunt bepalen wat je paard eet, dan moet je op zoek naar een stalling waar dat wel kan.

Vooral ruwvoer is gewoon erg belangrijk dat dat goed is. Is het niet naar wens, verder zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:05

Ik sta op een kleine (denk ik?) pensionstal en heb over hooi weinig te zeggen. Ze krijgen naar mijn maatstaf overdag (echt flink veel) genoeg, 's avonds geef ik er vaak nog wat grasmix of plakje eigen hooi bij voor de nacht (als extratje).

Biks/sportbiks/musli/luzerne mag ik wel zelf bepalen. Ik doe dit vaak wel met de staleigenaar overleggen, zij ziet mijn paard immers meer dan ik zelf. :') Ik heb haar vorig jaar wel eens op wat meer gehad maar toch weer naar beneden gezet ivm drukte en nu weer langzaam aan het ophogen omdat ze nu meer werk doet. De staleigenaar maakt hier nooit een probleem van. Sommige krijgen wel 5 kilo, en sommige krijgen 2 x per dag een handje...

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:13

Ik heb een groot deel zelf in de hand. Wij kopen ons eigen krachtvoer voor avond/ochtend en dit wordt door de stalbaas gevoerd. Ze krijgen in de winter 2x ruwvoer, in de zomer 1x (en gaan de wei op). De meeste paarden krijgen kuil, voor meerprijs krijg je hooi. Je kunt betalen voor een extra portie hooi. Ik haal zelf eens per zoveel weken hooi en voer dat bij. Dus ja, ik kan alles zelf bepalen, maar moet daarvoor wel meer investeren. Vind dit overigens prima :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:17

Ruwvoer zit bij stalling in, maar dat had ik zelf ook gewoon gegeven. Brokken moet ik zelf halen, dus dit bepaal ik ook zelf.

Van de stal eigenaresse krijgt ie wel es wortels en appels. Scheelt voor mij weer, hoef ik dit niet zelf altijd te halen.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:17

Mwah .... weet niet ... als ik het klaar zou zetten zou mijn kennis het vast wel willen voeren . Maar Mn paard doet het prima op het voer wat ie krijgt . En de hele familie en hij zelf houd in de gaten of de paarden er goed bijstaan .
De pavo podo care die ik vorige maand gehaald had heeft ie ook gewoon netjes gevoerd toen ik het klaar gezet had. Paard komt bijna elke dag buiten met een vriendje . Soms voer ik m bij afhankelijk van welk weiland die staat . En negen van de tien keer als ik er ben zetten we samen de paarden binnen en ik zie ik dus precies wat mijn paard te eten krijgt .

Maar goed ik mest ook meerdere dagen in de week alle paarden uitgebreid uit . En ik hou ze in de gaten kwa wondjes en rottigheid en ik toiletteer ze allemaal zodat ze er netjes bij staan . In ruil er voor betaal ik feitelijk ook alleen voor het vlas en het voer ,naja en de hoefsmid dan uiteraard . Dus ik bepaal een hoop zelf . Maar ik moet er ook wel wat voor doen .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:19

Azmay schreef:
Voor mij is voordroog voeren een rede om te verhuizen, ik bepaal wat mijn paard eet. Als dat betekent dat ik verder moet kijken is dat zo. Zit niet op een ziek paard te wachten en die van mij word er daadwerkelijk ziek van op den duur.

Maar dan was je al niet op die stal gaan staan.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:25

Bij ons is voordroog standaard, wil je hooi kan dat, dan worden de kosten van voordroog eraf gehaald, maar je moet het hooi wel zelf inkopen. Mijn paarden doen het super op het voordroog, het is ook van hele goede kwaliteit. Als de baal niet de gewenste kwaliteit heeft kunnen we dit aangeven, dan krijgen we een nieuwe en gaat de oude (indien niet beschimmeld) naar de koeien.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:33

Brainless schreef:
Azmay schreef:

Maar dan was je al niet op die stal gaan staan.

Al wel eens meegemaakt dat er halverwege het jaar van voer veranderd werd of afspraken niet nagekomen werden. Te weinig ruwvoer of slecht spul is voor mij echt een dealbreaker :n

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:38

Mijn pony staat op een doe-het-zelf stal, dus naast dat ze 3x per dag hooi krijgen bepaal ik zelf wat hij bij krijgt. Als ze hier bijvoorbeeld kuil zouden voeren had ik waarschijnlijk verder gekeken naar een stalling voor hem. Extra hooi geven is ook geen probleem. Eerder met mijn bijrijdpaard ook wel op stallen gestaan waar ik het niet zelf kon bepalen, maar dat vind ik niet prettig dus voor mijn eigen pony wilde ik dat niet meer

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:48

Ja, maar de paarden staan thuis dus ik bepaal wie wat eet en hoeveel. Dat vind ik luxe! Vroeger op de pensionstal had ik daarin helemaal geen keuze, mss enkel een beetje over de hoeveelheid krachtvoer maar meer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:13

Voor mij is het een must. Mijn pony heeft PPID en het voerbeleid luistert heel nauw, van de kleinste verandering raakt haar hele lijfje ontregelt en is ze weer hoefbevangen of behoorlijk aan de diarree. Ik heb alles uitgekiend qua voedingswaarden, hooi is getest en ook het krachtvoer en supplementen zijn allemaal op haar aangepast, want ze is geen grote eter, dus snel mager, maar mag weer niet te veel suiker/melasse/zetmeel krijgen. Voor mij is het dus super belangrijk om zelf het voer te kunnen bepalen, anders kan ik mijn pony verliezen.. Nu staat ze aan huis, dus heb ik alles in eigen hand, maar als ze op pension komt is dat voor mij wel (een van de) belangrijkste dingen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:15

Op mijn oude stal toen ik nog paarden had, werd er basisbrok gevoerd en kuil. Wilde je iets anders prima, zelf betalen en zelf klaar zetten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:19

LadyMadonna schreef:
Op mijn oude stal toen ik nog paarden had, werd er basisbrok gevoerd en kuil. Wilde je iets anders prima, zelf betalen en zelf klaar zetten

Bij ons ongeveer ook: voordroog zit er standaard bij in. krachtvoer regel je zelf. ik wil hooi voeren: prima, zelf inkopen en niet teveel ruimte in beslag nemen (dus kleine voorraden)

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:27

Op mijn stal is het Basis Sport brok gevoerd en Voordroog mijn paarden doen het er geweldig op. Als je iets anders wilde kon dat goed (supplementen, hooi) Je moet het zelf betalen en zelf klaarzetten. Supplementen toevoegen aan het voer toevoegen kost ook extra (word gedaan tijdens het voeren).
Laatst bijgewerkt door JameyDL op 20-12-19 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 13:35

Krachtvoer en luzerne oid koop ik ook zelf en zet ik klaar
Ik vind voordroog of kuil ook eng om tevoeren
Je moet zo oppassen met schimmel en broei
Het zijn grote pakken en weinig paarden
Ik heb ook al zelf hooi gekocht want ik wil dat hij veel ruwvoer krijgt en dat word teweinig gegeven vind ik
Ik weet niet veel meer van prijzen maar is graszaadhooi ook duurder als voordroog?