Stalling, toch geen goed gevoel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anique86

Stalling, toch geen goed gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 19:11

Hallo,

Sinds 1 oktober heb ik een jonge tinker.
Hij staat momenteel gestald bij bekenden/familie op 200 meter van mijn huis.
Nu zijn er al vanaf het begin wat dingen waar ik moeite mee heb en het wordt steeds meer.
Zo komt hij al 2 weken niet buiten omdat het weiland te nat is en de boer niet wil dat de paarden op de bak staan zonder toezicht. Dat houdt dus in dat hij hooguit 2 uur per dag buiten komt en ook niet elke dag.

De situatie is zo dat de boer (20 jaar oudere) neef van mijn man is. Hij had 2 paardenstallen en mijn tinker zou 1 van die stallen krijgen. Vervolgens zou ook het vroegere paard van zijn dochter terug komen en was er dus een stal te weinig. Dit zou opgelost worden met een zelf gemaakte stal. Uiteindelijk heeft de boer besloten om een echte box aan te schaffen (2500 euro) waar nu mijn tinker in staat.

Nu zit het me zo hoog dat de paarden niet buiten komen en ze soms maar 2x op een dag iemand zien, dat ik eigenlijk besloten heb om naar een andere stal te gaan. Ik kan waarschijnlijk terecht bij de vrouw op wiens paard ik vroeger gereden heb. Ik weet dat ze daar wel zo goed als altijd naar buiten gaan.
Ik voel me alleen enorm schuldig als ik weg ga bij mijn huidige stal omdat ze zo'n grote investering gedaan hebben...

Wat zouden jullie doen en hoe zouden jullie het aanpakken?

Hommage

Re: Stalling, toch geen goed gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 19:16

Is het mogelijk om het gesprek met ze aan te gaan en aan te geven dat je langer buiten echt noodzakelijk vindt? En dat je uitlegt dat je graag wilt blijven, maar als dat niet mogelijk is je verder gaat kijken naar iets wat paardvriendelijker is?

Anique86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 19:33

Ilja_1997 schreef:
Is het mogelijk om het gesprek met ze aan te gaan en aan te geven dat je langer buiten echt noodzakelijk vindt? En dat je uitlegt dat je graag wilt blijven, maar als dat niet mogelijk is je verder gaat kijken naar iets wat paardvriendelijker is?

Ik heb het in de laatste weken al op verschillende manieren geprobeerd. De uitkomst was zo ongeveer dat ik, als ik het persé wil, mijn paard wel buiten op de bak kan zetten, maar dat de andere paarden binnen kunnen/ moeten blijven. En dan staat hij dus alsnog alleen... en dat wil ik eigenlijk ook niet.
Ik voel me er dan ook niet prettig bij. Als ik hem buiten zet niet, omdat ik weet dat de boer het eigenlijk niet wil, en als k hem binnen laat niet omdat hij dan dus de hele tijd binnen staat.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 19:49

Familie of niet, als je het niet mee eens bent met het beleid moet je gewoon weg gaan.
Persoonlijk was ik ook vertrokken als mijn pony hele dagen op stal moest staan.
Gewoon eerlijk zeggen waarom je weg gaat.
Misschien dat hij zich dan nog wel bedenkt. Maar het moet ook leuk voor jou blijven, en volgens mij ga je nu niet met plezier naar stal als ik dat zo lees.
Kies voor jou en je pony

Anique86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 20:00

AmyJamess schreef:
Familie of niet, als je het niet mee eens bent met het beleid moet je gewoon weg gaan.
Persoonlijk was ik ook vertrokken als mijn pony hele dagen op stal moest staan.
Gewoon eerlijk zeggen waarom je weg gaat.
Misschien dat hij zich dan nog wel bedenkt. Maar het moet ook leuk voor jou blijven, en volgens mij ga je nu niet met plezier naar stal als ik dat zo lees.
Kies voor jou en je pony

Als ik bij Moran ben, dan is het goed, dan voel ik me fijn en ben ik blij. Maar de tijd dat ik niet bij hem kan zijn omdat ik werk of voor mijn zoontje moet en wil zorgen, dan voel ik me vaak rot.
Ik heb een paard gekocht omdat ik blij van word van paarden (heb een burn out verleden) en nu kost het me zo veel stress omdat ik niet voor hem kan zorgen zoals ik het zou willen, dat ik weer richting en burn out ga.
Dit zijn echter dingen die ik bij deze boer niet hoef aan te komen. Die is van het "niet zeuren maar doorgaan". Emoties lijkt hij niet te kennen. En ik juist wel heel erg. Ik ben een enorm gevoelsmens . Niet zo'n goede combi weet ik inmiddels....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:04

Ik zou vertrekken maar wel de kosten vergoeden. Eerlijk is eerlijk, ze hebben flinke kosten voor je gemaakt en hem zo peren zonder vergoeding kan je eigenlijk niet maken!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:06

Wat denk je dat je paard er zelf van vindt?
En hoe is de andere stal verder? Als ze daar buiten gaan, is dat op de weide of in een paddock?
En hoe is het bij beide stallen in de zomer?
De winter is altijd een vervelende periode met paarden, of ze nu binnen of buiten staan, er is eigenlijk niet veel te beleven. Gelukkig komt daarna de lente :)
Best beide stallen eens op alle gebied vergelijken vooraleer je een beslissing neemt.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:12

Rap naar de andere plek gaan, het welzijn van je paard gaat altijd voor. En helemaal voor een jonge koudbloed; die wil je niet binnen hebben staan, die moet lopen en buiten zijn om gezond te blijven en geen narigheden als mijt en mogelijk op termijn CPL op te lopen.
Daarnaast is het aan jou om een goede oplossing te vinden voor de gemaakte kosten. Wellicht kan de box weer verkocht worden. Dan valt het misschien nog wel mee. Als hij de box niet weg wil doen, dan is dat zijn beslissing.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:21

troi schreef:
Ik zou vertrekken maar wel de kosten vergoeden. Eerlijk is eerlijk, ze hebben flinke kosten voor je gemaakt en hem zo peren zonder vergoeding kan je eigenlijk niet maken!

Volgens het verhaal TS heeft toch niet gevraagd danwel de beslissing gemaakt om een gloednieuwe box aan te schaffen? Waarom zou ze zich dan verplicht moeten voelen om de kosten voor die box op zich te nemen?

Ts, als je niet tevreden bent en geen plezier meer hebt in het naar je paard gaan is verhuizen de beste oplossing. Praten kan soms helpen en is altijd te proberen, maar als de gemaakte afspraken niet nagekomen worden zit je gevoelsmatig weer in hetzelfde schuitje.

Ik zou eerlijk aangeven aan de boer dat je een stal wil waar je paard lekker veel naar buiten kan omdat dat zijn welzijn en gezondheid ten goede komt. Als hij met een oplossing komt en daar goede afspraken op papier over gemaakt kunnen worden, kun je altijd nog beslissen of je blijft of niet.

Anique86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 20:22

troi schreef:

Ik snap je, maar ik heb niet gevraagd om een nieuwe stal, ik vond een "provisorische" oplossing ook goed. Ze hebben die stal aangeschaft omdat het vorige paard van hun dochter terug kwam en ze mij ook een plek beloofd hadden.

Ik vind het erg lastig. Maar ik vind het wel heel veel om de volledige 2500 te gaan betalen voor een box die zij zo nog weer kunnen verhuren maar die ik niet meer ga gebruiken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:24

Dioxide schreef:
troi schreef:

Volgens het verhaal TS heeft toch niet gevraagd danwel de beslissing gemaakt om een gloednieuwe box aan te schaffen? Waarom zou ze zich dan verplicht moeten voelen om de kosten voor die box op zich te nemen?
.

Gevraagd of niet, ze hebben het gedaan speciaal voor haar. Dat doe je voor familie, ik zou het behoorlijk ondankbaar vinden om te vertrekken zonder vergoeding.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:24

Heb je ook afspraken gemaakt voordat je er kwam staan? Heb je gevraagd naar het buiten staan? Was er verteld dat ze bij nat weer niet op de wei zouden komen en dat ze niet zonder toezicht in de bak gaan?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:25

Anique86 schreef:
troi schreef:

Ik snap je, maar ik heb niet gevraagd om een nieuwe stal, ik vond een "provisorische" oplossing ook goed. Ze hebben die stal aangeschaft omdat het vorige paard van hun dochter terug kwam en ze mij ook een plek beloofd hadden.

Ik vind het erg lastig. Maar ik vind het wel heel veel om de volledige 2500 te gaan betalen voor een box die zij zo nog weer kunnen verhuren maar die ik niet meer ga gebruiken.

Ga overleggen, misschien zijn ze ook tevreden met een deel van het geld!

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:33

GDG schreef:
Heb je ook afspraken gemaakt voordat je er kwam staan? Heb je gevraagd naar het buiten staan? Was er verteld dat ze bij nat weer niet op de wei zouden komen en dat ze niet zonder toezicht in de bak gaan?

Dit is wat ik me ook afvraag, is dit niet besproken vooraf?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:41

Voor deze 2 weken kwam je paard wel voldoende buiten? En wat als het water wegtrekt, mogen ze dan wel weer buiten? Ben je zeker dat het bij die vrouw beter is?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:52

De nieuw gebouwde box 'vergoeden' vind ik vreemd. Er is geen schade gemaakt door jouw paard, neem ik aan. Hooguit normale gebruikssporen? Bij betalen van 2500 euro vind ik dat je ook volledig eigenaar bent van de stal en dat je die kan meenemen en mag verkopen. 2500 euro betalen en de stal NIET krijgen/meenemen vind ik helemaal niet reëel. Jij hebt niet om de investering gevraagd en de boer kan de stal blijven verhuren als hij dat wil. Een deel van de stal betalen vind ik ook niet reëel, hooguit een noodoplossing om de relaties goed te houden in de familie.

Wel begrijp ik heel goed dat je je bezwaard voelt. Het is familie en er zijn flinke kosten gemaakt. Daarom zou ik nogmaals je problemen voorleggen en daarbij ook aangeven dat je andere stalling overweegt, waar het paard genoeg buiten komt met soortgenoten. Ik zou daarbij wel aangeven dat je je bezwaard voelt, omdat er een stal is gebouwd. Zo komt het vertrek sowieso niet rauw op zijn dak vallen, je geeft hem nog een kans om het op te lossen en hij kan desgewenst zijn gevoel uiten over de nieuw gebouwde box. Met wat geluk maakt het niet uit (vb: hij wilde sowieso een nieuwe stal, hij wil de stal wel weer verkopen of hij weet er al een andere huurder voor). Met wat pech vindt hij het heel vervelend. Je weet het pas als je het aangeeft en hem de kans geeft om te reageren. Ik vind het netjes als je dit tegen hem zegt, zodat hij weet dat je niet klakkeloos overstapt naar een andere stal. Je bent je bewust van de gemaakte kosten en je hebt je zorgen diverse keren aangekaart en geprobeerd om een oplossing te vinden. Besluit je vervolgens om naar een andere stal te vertrekken, dan vind ik dat je het netjes hebt gedaan.

Geef je vertrek op tijd aan, betaal de stalhuur en geef eventueel een kleinigheidje voor de tijd daar.

De boer heeft misschien speciaal voor jullie een uitgave gedaan, maar jullie hebben er niet om gevraagd, hij had jullie de stalling ook kunnen afzeggen (i.p.v. investeren) en hij weet (had kunnen weten) dat het kopen van een box/stal geen garantie geeft op permanente verhuur. Ik zou daarom niet meteen verwachten dat de man boos wordt, maar ik ken hem niet. Ik zou me daar druk om gaan maken als het aan de orde is, nu nog niet.

Succes!

Anique86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 20:57

Annelien92 schreef:
GDG schreef:

Dit is wat ik me ook afvraag, is dit niet besproken vooraf?

Nee eigenlijk niet.
Het is mijn eerste paard wat ik in pension heb. Vroeger altijd eigen pony's gehad die thuis bij mijn ouders stonden.
We hebben het er over gehad dat ik op bepaalde dagen de paarden binnen en/of buiten moest zetten. Het is eerlijk gezegd niet in mij op gekomen dat er een mogelijkheid was dat ze langdurig binnen zouden blijven. Voor mij is het namelijk heel normaal dat een paard buiten komt.

Anique86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 21:04

Gini schreef:
Voor deze 2 weken kwam je paard wel voldoende buiten? En wat als het water wegtrekt, mogen ze dan wel weer buiten? Ben je zeker dat het bij die vrouw beter is?

Ik heb hem vanaf 1 oktober, en vanaf dat moment heeft hij misschien 20 dagen op de wei gestaan. Verder nu wel bijna elke dag op de bak als ik of de verzorgster van het andere paard er is. Hun eigen paard hoeft volgens de boer en zijn vrouw niet naar buiten. Die vind het niet leuk op de bak zeggen ze. Terwijl ik iets heel anders zie als ik haar buiten zet.
Het weiland van de paarden ligt op het laagste punt van hun hele perceel, dus ik vrees dat het voorlopig niet droog is.

Bij de stal waar ik mogelijk heen kan, staan de paarden elke dag buiten. Niet op de wei maar wel op een flinke paddock. Dit weet ik omdat ik jaren op het vorige paard van de eigenaresse heb gereden. Het is alleen veel verder weg bij mijn huis en ik dacht dat ze geen pensionpaarden meer wilde. Vandaar dat dit toen ik zocht naar een mogelijkheid, niet als optie zag.
Nu kwam ik laatst haar schoondochter tegen, die haar paard daar ook heeft staan, en daardoor is dit balletje een beetje gaan rollen.

Ik weet nog absoluut niet zeker of ik daar heen kan en wil maar ik weet nog meer mogelijke opties waar de paarden dus wel meer of altijd naar buiten gaan.

Flash111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 21:06

Ik begrijp dat je uw paard graag langer buiten hebt maar ik heb ook alle begrip voor het standpunt van de boer. Op dit forum wordt mijn inziens sterk overdreven met wat men onder paardenwelzijn verstaat.
Rekening houdende met de huidige natte ondergrond en de naar ik vermoed tijdelijke maatregel zal uw Tinker geen nadeel ervaren wanneer hij dagelijks maar een tweetal uren naar buiten kan. Als er geen andere storende elementen zijn blijf je best waar je bent. Het lost tevens het probleem van de nieuwgebouwde stal op en bant een eventuele familieruzie bij de verhuis van uw paard.

Anique86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 21:07

_Lorette_ schreef:
De nieuw gebouwde box 'vergoeden' vind ik vreemd. Er is geen schade gemaakt door jouw paard, neem ik aan. Hooguit normale gebruikssporen? Bij betalen van 2500 euro vind ik dat je ook volledig eigenaar bent van de stal en dat je die kan meenemen en mag verkopen. 2500 euro betalen en de stal NIET krijgen/meenemen vind ik helemaal niet reëel. Jij hebt niet om de investering gevraagd en de boer kan de stal blijven verhuren als hij dat wil. Een deel van de stal betalen vind ik ook niet reëel, hooguit een noodoplossing om de relaties goed te houden in de familie.

Wel begrijp ik heel goed dat je je bezwaard voelt. Het is familie en er zijn flinke kosten gemaakt. Daarom zou ik nogmaals je problemen voorleggen en daarbij ook aangeven dat je andere stalling overweegt, waar het paard genoeg buiten komt met soortgenoten. Ik zou daarbij wel aangeven dat je je bezwaard voelt, omdat er een stal is gebouwd. Zo komt het vertrek sowieso niet rauw op zijn dak vallen, je geeft hem nog een kans om het op te lossen en hij kan desgewenst zijn gevoel uiten over de nieuw gebouwde box. Met wat geluk maakt het niet uit (vb: hij wilde sowieso een nieuwe stal, hij wil de stal wel weer verkopen of hij weet er al een andere huurder voor). Met wat pech vindt hij het heel vervelend. Je weet het pas als je het aangeeft en hem de kans geeft om te reageren. Ik vind het netjes als je dit tegen hem zegt, zodat hij weet dat je niet klakkeloos overstapt naar een andere stal. Je bent je bewust van de gemaakte kosten en je hebt je zorgen diverse keren aangekaart en geprobeerd om een oplossing te vinden. Besluit je vervolgens om naar een andere stal te vertrekken, dan vind ik dat je het netjes hebt gedaan.

Geef je vertrek op tijd aan, betaal de stalhuur en geef eventueel een kleinigheidje voor de tijd daar.

De boer heeft misschien speciaal voor jullie een uitgave gedaan, maar jullie hebben er niet om gevraagd, hij had jullie de stalling ook kunnen afzeggen (i.p.v. investeren) en hij weet (had kunnen weten) dat het kopen van een box/stal geen garantie geeft op permanente verhuur. Ik zou daarom niet meteen verwachten dat de man boos wordt, maar ik ken hem niet. Ik zou me daar druk om gaan maken als het aan de orde is, nu nog niet.

Succes!

Dank je wel.
Ik vind het fijn hoe je het omschrijft. Dit is ook hoe ik het zou willen doen.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 21:13

Flash111 schreef:
Ik begrijp dat je uw paard graag langer buiten hebt maar ik heb ook alle begrip voor het standpunt van de boer. Op dit forum wordt mijn inziens sterk overdreven met wat men onder paardenwelzijn verstaat.
Rekening houdende met de huidige natte ondergrond en de naar ik vermoed tijdelijke maatregel zal uw Tinker geen nadeel ervaren wanneer hij dagelijks maar een tweetal uren naar buiten kan. Als er geen andere storende elementen zijn blijf je best waar je bent. Het lost tevens het probleem van de nieuwgebouwde stal op en bant een eventuele familieruzie bij de verhuis van uw paard.

Wow... Wat ouderwets.
Tuurlijk heeft een paard er hinder van als deze niet elke dag een geruime tijd buiten komt.

Ts, als er geen zicht is op verbetering zou ik kiezen voor verhuizen.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 21:26

Flash111 schreef:

Dus jij vindt dat een paard prima 22 uur in een box kan staan :?
Je weet dat nederland natte winters kent. Dat is dan niet meer tijdelijk maar kan dus maanden duren en wat ik van ts begrijp loopt dit al sind oktober..
Nee dat vind ik niet paard waardig.

Ts, denk er goed over na, ik hoop dat je snel een beslissing kunt maken voor zowel jezelf als je paard.
Als je je schuldig voelt tegen over je paard omdat hij zo lang op stal staat kun je beter verhuizen naar een andere stal. Waarschijnlijk dan ook veel beter voor je gemoedsrust

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 21:45

Probleem is dat je de huidige situatie niet echt kan verbeteren.
2 uur buiten per dag is inderdaad te weinig, maar langer dan 2 uur in een (natte) bak staan is ook niks, zonder hooi en zonder plek om te schuilen (wat meestal in een bak zo is).

Ik denk dat je eigenlijk niet veel meer kan doen dan de situatie accepteren of verhuizen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 22:01

waar iedereen aan voorbij lijkt te gaan is dat paard wel naar buiten mag.
Echter, de paarden van de boer zelf wil hij niet buiten hebben en dan staat het paard van ts alleen buiten en dat wil ze dus ook niet.

Je mag natuurlijk gewoon gaan. Ik vraag me wel af hoe dan de verstandhouding wordt, want ik zou niet blij met je zijn. Er is een spliksplinternieuwe box aangeschaft voor je...kun je wel zeggen: hoefde voor mij niet. Hij heeft het wel voor jou gedaan, omdat hij zijn belofte wilde houden en kennelijk je paard ook gewoon een fijne stal wilde bieden ipv een tochtig ding. Daarbij speelde mss ook mee, dat hij er wel aan dacht dat je familie was, en hij geen gedonder wilde...

je geeft aan dat er niks besproken is. Dit is toch echt jouw fout en niet de zijne..hij heeft zijn paarden ws altijd zo gehouden, en het was aan jou om onderzoek te doen.
Je geeft ook aan dat ze nu eigenlijk wel elke dag op de bak komen, behalve het paard van de boer zelf.

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat je dit wel handig vond toen je geen andere optie had..nu blijkt de andere optie toch te kunnen en ga je smoesjes verzinnen om je geweten te sussen. We zitten nu nl. al half december. Je zegt eerst dat hij de laatste 2 weken niet buiten is geweest, later is het ineens in totaal maar 20 dagen vanaf 1 oktober, en ergens anders zeg je weer dat ze nu wel bijna dagelijks op de bak komen...je geeft ook aan dat het niet mag, maar de boer heeft gezegd dat het wel mag, alleen hun paarden niet.

Je hebt gewoon het recht. En nee, je hoeft geen stal te vergoeden want je hebt er idd niet om gevraagd.
Je had echter ook kunnen aangeven dat je zelf wel een andere plek ging zoeken en hij echt geen stal hoefde aan te schaffen..heb je ook niet gedaan, want je hield hem wel aan zijn afspraak. En die heeft hij gehouden en zelfs veel meer dan dat.
Nu komt er iets beters voorbij, en heb jij ineens moeite met allerlei dingen.....en probeer je hier medestanders te vinden die je gaan zeggen dat je groot gelijk hebt.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 22:49

IHN schreef:
waar iedereen aan voorbij lijkt te gaan is dat paard wel naar buiten mag.
Echter, de paarden van de boer zelf wil hij niet buiten hebben en dan staat het paard van ts alleen buiten en dat wil ze dus ook niet.

Je mag natuurlijk gewoon gaan. Ik vraag me wel af hoe dan de verstandhouding wordt, want ik zou niet blij met je zijn. Er is een spliksplinternieuwe box aangeschaft voor je...kun je wel zeggen: hoefde voor mij niet. Hij heeft het wel voor jou gedaan, omdat hij zijn belofte wilde houden en kennelijk je paard ook gewoon een fijne stal wilde bieden ipv een tochtig ding. Daarbij speelde mss ook mee, dat hij er wel aan dacht dat je familie was, en hij geen gedonder wilde...

je geeft aan dat er niks besproken is. Dit is toch echt jouw fout en niet de zijne..hij heeft zijn paarden ws altijd zo gehouden, en het was aan jou om onderzoek te doen.
Je geeft ook aan dat ze nu eigenlijk wel elke dag op de bak komen, behalve het paard van de boer zelf.

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat je dit wel handig vond toen je geen andere optie had..nu blijkt de andere optie toch te kunnen en ga je smoesjes verzinnen om je geweten te sussen. We zitten nu nl. al half december. Je zegt eerst dat hij de laatste 2 weken niet buiten is geweest, later is het ineens in totaal maar 20 dagen vanaf 1 oktober, en ergens anders zeg je weer dat ze nu wel bijna dagelijks op de bak komen...je geeft ook aan dat het niet mag, maar de boer heeft gezegd dat het wel mag, alleen hun paarden niet.

Je hebt gewoon het recht. En nee, je hoeft geen stal te vergoeden want je hebt er idd niet om gevraagd.
Je had echter ook kunnen aangeven dat je zelf wel een andere plek ging zoeken en hij echt geen stal hoefde aan te schaffen..heb je ook niet gedaan, want je hield hem wel aan zijn afspraak. En die heeft hij gehouden en zelfs veel meer dan dat.
Nu komt er iets beters voorbij, en heb jij ineens moeite met allerlei dingen.....en probeer je hier medestanders te vinden die je gaan zeggen dat je groot gelijk hebt.

Amen _/-\o_