Eigen paardenparadijs aan huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

heyxlisa

Eigen paardenparadijs aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 12:43

Ik vind het een leuk idee om heel het proces tot nu toe aan jullie te laten zien van mijn paarden paradijs.

Bijna twee jaar geleden nu kochten we een stuk grond (1.5 ha).
Mijn droom kwam uit want ik wilde super graag een eigen paard.

De eerst paar foto's laten zien hoe we het hadden gekocht.
Er stonden toen nog 3 shetlanders. Die erop mochten blijven staan tot het verkocht werd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien is het er een puinzooi :x
Alles voor de paarden moest gemaakt worden. Een fijne comfortabelen stal, nieuwe omheining, paddock, indelen van de grond/wei.

In eerste instantie hadden we tijdelijk dit hekwerk er neer gezet omdat me pony al snel kwam.
Twee weekjes later kwam er een vriendinnetje bij, een shetlander.

Afbeelding

1e tip,
Maak eerst het belangrijkste nodigen in orde voordat je paard komt, zoals een goede omheining. De andere overige dingen komen later en de rest volgt tot heden :):)

Afbeelding

Hier hadden we een stuk grond op gedeeld in 2 stukken, zodat we nu twee grote weides kregen.
In eerste instantie hadden we tijdelijk schapengaas gebruikt met oudere palen.

2e tip, Heb je een shetlander? gebruik dan bijvoorbeeld 3 rijen stroomlint of draad. Dit houd ze in de wei, dit hierboven op den duur niet meer :wave:

Afbeelding

We hadden een stal over gekocht waar we zelf een dak op moesten maken. Hier nog uit elkaar op de trailer.

Afbeelding

De stal ging makkelijk in elkaar. De wanden waren wel loodzwaar, dus daar hadden we wel een extra paar handen voor nodig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hebben eerst de fundering gemaakt. Paar kruiwagens zand erop, daarna grote betonen tegels er bovenop.
Hier inmiddels nog het oude dak. Op het terrein bij ons kan het enorm hard waaien en door de overstek kwam er teveel wind erop te staan waardoor het sneller in regende en het niet helemaal wind dicht was. Dit hebben we door de ervaring loop der tijd ontdekt, soms kom je dus later pas erachter wat wel en niet werkt.

Afbeelding

Nu we een comfortabelen stal hadden was het tijd voor een goede degelijke omheining.
Alle oude omheiningen eruit trekken met de trekker. Dit was nog wel een werkje #)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen was het winter en alles was omgetoverd tot een witte wereld. De ponys kwamen pas uit hun stal toen we voor het hek stonden en ze riepen := Ze hadden blijkbaar niet zoveel met sneeuw haha.

Afbeelding

Ergens in januari besloten we om het dak te vervangen met dit keer geen overstek. Zodat de wind minder de kans kreeg om erdoor heen te komen. Er stond namelijk veel winddruk op het dak. Als het weer eens hard waaide gingen de dakplaten los.

Afbeelding

Ook zien jullie dat ik prikpalen heb geplaatst. Dit wordt een vaste looproute naar de stal. Zodat ze vanuit de wei of toekomstige paddock altijd naar de stal kunnen.

Afbeelding

Op deze foto is de 3e wei te zien. oude omheiningen weg gesloopt en de nieuwe omheining er geplaatst.

Afbeelding

Pony's in de achterste wei zodat wij verder kunnen met het beschilderen van de boeiboorden /het dak.

Afbeelding

De wei onderhanden genomen door het te kalken, kunstmes erop en het in te zaaien.

Afbeelding

Toen was het lente! **\O/** De boeiboorden zijn mooi wit geschilderd en het gras is begonnen met groeien. Ook hebben we een paar kruiwagens houtsnippers gestort op het pad (wat helemaal doorloopt naar de achterste wei)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De prikpalen maken plaats voor de vasten palen.

Afbeelding

Nog niet alle oude omheiningen waren weg. langs de bosstrook stond nog een omheining, die achter de stal langs en verder door naar de achterste wei liep. Dit hebben we door een bedrijf eruit laten halen.
Fotootje hieronder zonder omheining langs de bosstrook.

Afbeelding

Wij houden van palmbomen, dus twee palmboompjes gekocht. Tijdelijk even een in een speciekuip, want we wisten nog niet zeker of we hem daar in de grond wilde doen.

Afbeelding

Hier waren we bezig met de looproute naar de stal. Door het pad verder door te trekken.
(Nu nog twee rijen schriklint)

Afbeelding

Looproute naar de stal is af. Het is een soort paddock paradijs idee. Nu kan ik elke keer een wei openzetten.
Ze kunnen dus nu altijd vanuit een wei of paddock naar de stal.

Afbeelding

Verder vonden we het leuk om zonnebloemen te zaaien. Deze zijn allemaal uitgekomen, wat stonden ze leuk <3

Afbeelding

Het is hartje zomer {:} een tijdelijke schaduw stuk gecreëerd met prikpalen. Ze hebben heel de ochtend schaduw langs de looproute / bij de stal. maar in de middag stond alles in de volle zon.

Afbeelding

Het werd langzaam weer herfst en we vonden het wel handig als we buiten ook een voerplaats hadden voor het hooi. Dus hebben we een hooibak met slowfeeder gemaakt met een dakje erop.

Het ontwerp uitgetekend:

Afbeelding

Fundering leggen: zand storten en grote tegels erop.
Hooibak in elkaar zetten.

Afbeelding

De hooibak staat in de paddock die we eerst hadden gemaakt.
Looproute vanuit de stal helemaal door naar achteren, het hoekje om in de paddock.
1e witte verflaag zit erop.

Afbeelding

De andere kant...

Afbeelding

En af is de paddock met de hooibak :)
Ook heb ik 3 cavaletti's gemaakt van hout.

Afbeelding

Nu donderdag 19 december 2019, bijna 2020!
Paddock voorzien van een hele dikke laag houtsnippers. Ook achter de stal en onze eigen looproute laten storten.

Afbeelding

In de winter heb je altijd met regen te maken. Paarden lopen heen en weer en je hebt zo blubber... wij hadden heel veel blubber op het pad. Wat we niet anders hadden verwacht. :wow:

Dus hebben we alles betegeld met grote tuintegels.
Op de foto lijken het kleine tegeltjes, maar deze jongens wegen per stuk 30 kg _O- Zonder de hulp van een tegeldonkey was het niet gelukt.

Afbeelding

Foto(s) van het totale eindresultaat ga ik nog maken /3 /3

ApplePapple

Re: Eigen paardenparadijs aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:20

Dat ziet er goed uit, lekker geklust zo te zien! en dit is aan huis?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:28

Leuk fotoverslag :)

Wat jij zegt om eerst alles in orde te maken voor er paarden komen had ik me al voorgenomen, maar fijn dat iemand even bevestigt dat dat een goed idee is :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:43

Lekker bezig hoor!

Na het "bij een Shet blijkt dit niet te werken" zat ik eigenlijk te wachten op de volgende opmerking, dat Shet door deze draden ook heen stapt maar dat moet nog komen dan wellicht <<)

heyxlisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 13:50

ApplePapple schreef:
Dat ziet er goed uit, lekker geklust zo te zien! en dit is aan huis?

Huis moet nog gebouwd worden. Ze zijn nog bezig met flora en fauna onderzoek, sloopvergunning enzovoort :z
Maar we hebben een chalet gekocht en die wordt in februari geplaatst, dus ik denk dat we in maart er in kunnen wonen. Lekker bij de paardjes *\o/* (We wonen op 8 min afstand nu)

heyxlisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 13:54

pmarena schreef:
Lekker bezig hoor!

Na het "bij een Shet blijkt dit niet te werken" zat ik eigenlijk te wachten op de volgende opmerking, dat Shet door deze draden ook heen stapt maar dat moet nog komen dan wellicht <<)

haha nee die kijkt wel uit. Staat flinke stroom op.
Onze huidige omheining hebben we nu een jaar dus ik denk niet dat het er nog van gaat komen :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:56

Ik zou mijn hand er absoluut niet voor in het vuur steken :P Maar ik help het je hopen!

Gaat die vergunning voor het huis er wel komen? Lijkt me erg spannend zulke dingen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 14:00

pmarena schreef:
Ik zou mijn hand er absoluut niet voor in het vuur steken :P Maar ik help het je hopen!

Gaat die vergunning voor het huis er wel komen? Lijkt me erg spannend zulke dingen :=

Als er goed is gekeken naar bestemmingsplan etc dan komt die vergunning wel. Misschien moet er het een en ander aangepast worden.

heyxlisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 14:04

Prairy schreef:

Wat jij zegt om eerst alles in orde te maken voor er paarden komen had ik me al voorgenomen, maar fijn dat iemand even bevestigt dat dat een goed idee is :P

haha ja ik sta er bekend om dat ik niet zoveel geduld heb...Ik zag de advertentie met de pony al waar ik meteen weg van was <3 Ik heb haar toen al een maand later pas opgehaald... vanwege omheining enzovoort _O-

Vooral belangrijkste is degelijke omheining, water aansluiting bijvoorbeeld komt later wel want water zeulen met een jerrycan kan ook tijdelijk. Naast de omheining zijn de standaard dingen handig zoals een kruiwagen, mest boy, hooinetten, voer emmers, speciekuip en zeil voor hooi opslag. Als je paard komt in de winter is een schuil stal ook wel van belang. Mijn ponys kwamen beide toen in april dus het was al lente. Zelf vind ik dat minder erg zonder dan begin of midden winter...

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 14:09

Leuk plekje!

heyxlisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 14:09

Marije_1997 schreef:
pmarena schreef:

Als er goed is gekeken naar bestemmingsplan etc dan komt die vergunning wel. Misschien moet er het een en ander aangepast worden.

Ja die komt hoor!
Maar je moet eerst die onderzoeken laten doen voordat je een sloopvergunning krijgt om vervolgens een huis te laten bouwen...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 14:31

heyxlisa schreef:
Prairy schreef:

haha ja ik sta er bekend om dat ik niet zoveel geduld heb...Ik zag de advertentie met de pony al waar ik meteen weg van was <3 Ik heb haar toen al een maand later pas opgehaald... vanwege omheining enzovoort _O-

Vooral belangrijkste is degelijke omheining, water aansluiting bijvoorbeeld komt later wel want water zeulen met een jerrycan kan ook tijdelijk. Naast de omheining zijn de standaard dingen handig zoals een kruiwagen, mest boy, hooinetten, voer emmers, speciekuip en zeil voor hooi opslag. Als je paard komt in de winter is een schuil stal ook wel van belang. Mijn ponys kwamen beide toen in april dus het was al lente. Zelf vind ik dat minder erg zonder dan begin of midden winter...

Mijn man en ik zijn ook niet zo gezegend met veel geduld als we iets willen, maar we hebben geleerd van eerdere ervaringen (niet met paarden) zullen we maar zeggen :')

De omheining om het hele perceel hebben we gelukkig al, maar de stal moet bijvoorbeeld nog gebouwd worden en ik wil een soort paddock paradise maken en eerst afhebben voor ik paarden in mijn voedselbos rond heb struinen (geleerd van de geiten die we al hebben, eerst alles hufterproof maken :P).

Succes met de bouw van jullie woning, daar ben ik ook erg benieuwd naar! Wat gaan jullie bouwen en met welke materialen?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:26

Wat is het mooi geworden zeg! Heel gaaf

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:37

Stukken verharden is inderdaad erg fijn, ook om begaanbaar te blijven voor jezelf met of zonder kruiwagen.
Let wel op, de palen die je gebruikt hebt zijn zo te zien standaard tuinpalen, die leven niet lang, zorg voor een paar reserve palen aanwezig en liefst de gecreosoteerde.

Qua kleuren zou bij mij voor zowel lint als houtwerk donkergroen/donker bruin de voorkeur hebben boven wit. De paarden weten met genoeg klap er op precies waar de draden zijn ongeacht de kleur ervan.

heyxlisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 15:37

[/quote]Mijn man en ik zijn ook niet zo gezegend met veel geduld als we iets willen, maar we hebben geleerd van eerdere ervaringen (niet met paarden) zullen we maar zeggen :')

De omheining om het hele perceel hebben we gelukkig al, maar de stal moet bijvoorbeeld nog gebouwd worden en ik wil een soort paddock paradise maken en eerst afhebben voor ik paarden in mijn voedselbos rond heb struinen (geleerd van de geiten die we al hebben, eerst alles hufterproof maken :P).

Succes met de bouw van jullie woning, daar ben ik ook erg benieuwd naar! Wat gaan jullie bouwen en met welke materialen?[/quote]

Ja idd door ervaringen op te doen leert men vanzelf. Ik ben tegenwoordig voor mijn doen ook geduldiger geworden haha.

Handig! Wij hebben nu alleen omheining voor de paarden. Voor heel het perceel moet nog een hek komen. We krijgen als goed is in januari ergens onze poort die automatisch open en dicht kan. Als het huis gebouwd mag worden komt er ook een ruime schuur met waarschijnlijk ook nog 2 a 3 boxen in. De stal die we nu hebben is goed wind en water proef, dus die blijft sowieso. We hebben de stal aan de voorkant dichtgemaakt zodat alleen de ingang open is. De stal kan eventueel dicht, maar die staat eigenlijk altijd open. (op de foto's hierboven is de stal nog wel open aan de voorkant)

Ja dankjewel! Misschien dat ik dat in de toekomst ook wel ergens post.
We willen een huis met veel glas zodat we lekker veel licht hebben en natuurlijk het mooie uitzicht.
Buitenkant van steen, dak weten we nog niet helemaal... en jullie?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:44

Wij gaan voor ecologische bouw, waarschijnlijk houtskeletbouw met kalkhennep wanden of paal en balk systeem (zeker als je veel glas wil is dat wel iets om eens naar te kijken), buitenkant waarschijnlijk geen steen. Ook veel glas inderdaad :)

Dak weet ik nog niet, gaat ergens tussen een groen dak, zonnepaneeldakpannen of pannen. Of riet. Maw, ik heb nog geen flauw idee :+ Maar heb nog zo'n 4 jaar om erover na te denken ;) Wij willen in 2025 gaan bouwen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:50

Wat een droom om je eigen huis er nog bij te mogen bouwen. Wat me ook opvalt is dat je shettys niet in het schapendraad zaten. Ik heb een keer een hoef van een ijslander eruit mogen halen dus ben ik er niet zo'n fan meer van. Ben benieuwd wat je straks met de verteerde houtsnippers gaat doen?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:52

Leuk zo'n overzicht! Veel leuke dingen gezien.

Vind je het niet eng met die tegels die zo verzakt zijn/scheef liggen?

tamary schreef:
Qua kleuren zou bij mij voor zowel lint als houtwerk donkergroen/donker bruin de voorkeur hebben boven wit. De paarden weten met genoeg klap er op precies waar de draden zijn ongeacht de kleur ervan.

Ook het dak en de voerbak, ik vind wit zo'n onlogische kleur (en lelijk in het landschap).

heyxlisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 15:54

tamary schreef:
Stukken verharden is inderdaad erg fijn, ook om begaanbaar te blijven voor jezelf met of zonder kruiwagen.
Let wel op, de palen die je gebruikt hebt zijn zo te zien standaard tuinpalen, die leven niet lang, zorg voor een paar reserve palen aanwezig en liefst de gecreosoteerde.

Nee dit zijn niet standaard tuinpalen hoor haha, ze zijn rondgefreesd, gepunt, geïmpregneerd en 2 meter lang met een diameter van 8cm...

Ja dat is mooi idd :j in de toekomst komt er waarschijnlijk bruin lint of koord. We hadden nu al wit lint dus hebben we alles maar wit gehouden. Het ziet er vanaf de weg kant wel netjes uit moet ik zeggen. Ik ben er igg tevreden mee. qua houtwerk zijn de gecreosoteerde palen (donker bruin) per stuk zeer prijzig. Ik heb zeker 100 palen nodig dus dat wordt een duur grapje voor nu aangezien er meer kosten nog komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:58

heyxlisa schreef:
Marije_1997 schreef:

Ja die komt hoor!
Maar je moet eerst die onderzoeken laten doen voordat je een sloopvergunning krijgt om vervolgens een huis te laten bouwen...

I know hahaha bouwkundige hier :p

Moet er veel gesloopt worden dan? Of is er gewoon kans op asbest waardoor het wat langer duurt?

heyxlisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 15:59

Prairy schreef:
Wij gaan voor ecologische bouw, waarschijnlijk houtskeletbouw met kalkhennep wanden of paal en balk systeem (zeker als je veel glas wil is dat wel iets om eens naar te kijken), buitenkant waarschijnlijk geen steen. Ook veel glas inderdaad :)

Dak weet ik nog niet, gaat ergens tussen een groen dak, zonnepaneeldakpannen of pannen. Of riet. Maw, ik heb nog geen flauw idee :+ Maar heb nog zo'n 4 jaar om erover na te denken ;) Wij willen in 2025 gaan bouwen.

Gaaf! Ik heb nog even nagevraagd, ik ben (nog) niet helemaal in de bouw thuis.
maar mijn vriend wel. wij willen ook een hout skeletbouw, Vlas isolatie en verder biobased materialen.

Nog genoeg tijd idd. Wij willen wel eerder beginnen met bouwen. We zijn nu twee jaar bezig met het project.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:01

heyxlisa schreef:
Prairy schreef:

Gaaf! Ik heb nog even nagevraagd, ik ben (nog) niet helemaal in de bouw thuis.
maar mijn vriend wel. wij willen ook een hout skeletbouw, Vlas isolatie en verder biobased materialen.

Nog genoeg tijd idd. Wij willen wel eerder beginnen met bouwen. We zijn nu twee jaar bezig met het project.

Fijem constructie! Wel prijzig al dat duurzame materiaal enzo. Maar ja je krijgt er ook iets moois voor terug :)

heyxlisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 16:07

GDG schreef:
Leuk zo'n overzicht! Veel leuke dingen gezien.

Vind je het niet eng met die tegels die zo verzakt zijn/scheef liggen?

tamary schreef:

Ook het dak en de voerbak, ik vind wit zo'n onlogische kleur (en lelijk in het landschap).

De tegels richting de stal kunnen nog wat rechter worden gelegd idd. Zodra het beter weer wordt willen we dat nog opnieuw leggen. de andere tegels liggen bijna allemaal wel recht. De tegels hebben we nog niet zo lang geleden gelegd. Dit hadden we achteraf beter in de zomer nog kunnen doen toen de grond nog hard was.
Maar voor nu ligt het er netjes bij en hebben we geen modder meer.

Ik ben het met je eens dat bruin lint mooier kan staan. Wel moet ik hierbij zeggen dat rollen bruin lint kostbaarder zijn dan wit. Daarnaast heb ik 3 rollen moeten kopen om het af te kunnen zetten.
Het zelfde geld voor bruine palen...deze zijn ook stuk duurder en als je er dan 100 minimaal nodig hebt...
Je moet het maar allemaal kunnen realiseren.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:08

Heel eerlijk zat ik te wachten tot je het zou gaan betegelen, in Nederland is het bijna niet droog te houden als je paarden ergens elke dag lopen haha.

Houtsnippers werkt heerlijk, maar na een paar jaar gaat het helemaal dicht slippen en loopt er niets geen water meer weg -O-

Oh ja, ik heb hier een shetlander die heel goed weet hoe hij onder/door/ over stroom draad heen kan haha. Ooit verzinnen die slimme shets hier iets op haha

heyxlisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 16:14

Dinopino schreef:
Wat een droom om je eigen huis er nog bij te mogen bouwen. Wat me ook opvalt is dat je shettys niet in het schapendraad zaten. Ik heb een keer een hoef van een ijslander eruit mogen halen dus ben ik er niet zo'n fan meer van. Ben benieuwd wat je straks met de verteerde houtsnippers gaat doen?

Schapendraad? ik heb helemaal in het begin schapengaas gehad...Dit was tijdelijk omdat ik alles nog niet af had en mijn ponys er al waren. Ja dat was niet zo handig, maar ach alles is goed gekomen.

Als de houtsnippers verteerd zijn laat ik ze gewoon liggen en wordt er nieuw snippers gestort.
Verder zat ik me te bedenken om de paddock ook te verharden met tegels (in de toekomst). Maar dan zouden ze alleen in de stal zacht kunnen staan en eventueel in de winter wei...dus ik blijf voorlopig bij snippers.