Waarmee vieze koker schoonmaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bcd94

Waarmee vieze koker schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 10:30

Hoi!

Mijn ruin heeft een hele vieze koker, dit heeft hij wel vaker en dan maakte ik het schoon met water.
Nu is het alleen echt super vies en krijg ik het met alleen water gewoon niet schoon.
Hij had ook echt smegma op zijn achterbenen zitten, zijn benen heb ik gewassen met paardenshampoo maar zijn koker zelf wil ik daarmee niet wassen.

Op internet lees ik verschillende verhalen
De een zegt babyshampoo/babyolie
De ander betadine shampoo
Weer een ander zegt dat het schadelijk is om het met iets anders dan water te wassen.

Hoe doen jullie het?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:35

Niet... Hij heeft wel eens een dikke koker gehad dus toen heb ik gekoeld met water en meteen maar even gespoeld. Maar dat was in de zomer en uitzondering.
Maar ik denk dat middeltjes de natuurlijke balans in de koker allicht verstoren? Zou mijn idee zijn hoor.

Maar mijn ruin heeft van zichzelf een hele schone dus ik laat het met rust.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:37

Je hebt speciale shampoo voor de koker. Ik ben alleen even de naam kwijt

Edit: even een post terug gezocht

capopjekop schreef:
Deze is het.
https://www.depaardenverzorger.nl/excal ... arnam.html

In de winter kan je volgens mijn dierenarts ook glijmiddel gebruiken om het wat los te weken. Dat hoef je niet weg te spoelen met water.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 16-12-19 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:37

Ik zou gewoon even bellen naar een dierenarts, die kunnen je daar prima antwoord op geven. Kost niks :Y) en dan weet je ook dat je het op safe speelt.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 10:50

Leo schreef:
Niet... Hij heeft wel eens een dikke koker gehad dus toen heb ik gekoeld met water en meteen maar even gespoeld. Maar dat was in de zomer en uitzondering.
Maar ik denk dat middeltjes de natuurlijke balans in de koker allicht verstoren? Zou mijn idee zijn hoor.

Maar mijn ruin heeft van zichzelf een hele schone dus ik laat het met rust.

Uitspoelen heb ik nu ook al gedaan maar er zit echt nog veel troep.
Het zit echt vast, het zit ook in de haren rondom zijn koker vast.

Ik deed het altijd met alleen water omdat ik ook dacht dat middeltjes de natuurlijke balans zouden verstoren.
Tot nu toe ging dat ook gewoon prima maar nu is zijn koker dus echt opeens heel erg smerig.

Leo

Re: Waarmee vieze koker schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:52

Hmm dan zou ik idd eens overleggen met de DA, eventueel via Whatsapp als dat kan bij jouw DA zodat je foto's mee kunt sturen? Vind ik een goede tip van de Bokker hier boven :j

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 10:52

capopjekop schreef:
Je hebt speciale shampoo voor de koker. Ik ben alleen even de naam kwijt

Edit: even een post terug gezocht

capopjekop schreef:
Deze is het.
https://www.depaardenverzorger.nl/excal ... arnam.html

In de winter kan je volgens mijn dierenarts ook glijmiddel gebruiken om het wat los te weken. Dat hoef je niet weg te spoelen met water.

Bedankt voor de tip.
Spoelen met water is ook geen probleem, we hebben warm water.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:54

Leo schreef:
Hmm dan zou ik idd eens overleggen met de DA, eventueel via Whatsapp als dat kan bij jouw DA zodat je foto's mee kunt sturen? Vind ik een goede tip van de Bokker hier boven :j

Klopt ja via WhatsApp, kan bij ons in ieder geval! Super handig om inderdaad een foto te sturen en om een klein advies te vragen. Vooral voor dingen zoals dit :)

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 10:57

Melewel94 schreef:
Ik zou gewoon even bellen naar een dierenarts, die kunnen je daar prima antwoord op geven. Kost niks :Y) en dan weet je ook dat je het op safe speelt.

Normaal zou ik dat zeker doen, en het gaat me er ook niet om of het wel of geen geld kost.
Ik heb vanmorgen ook al gebeld naar mijn dierenarts maar mijn dierenarts is vandaag, wegens omstandigheden niet aanwezig.
Uiteraard is er wel een andere dierenarts die gebeld kan worden voor spoedgevallen maar dit is geen spoedgeval.
Morgen is hij weer aanwezig dus dan ga ik nogmaals bellen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:59

Mijn dierenarts adviseerde ooit baby-shampoo. Ik gebruikte die van Zwitsal, met zo'n pompje. Super handig.
Heb ook wel gehoord dat je ook Lactacyd, of iets soortgelijks, kan gebruiken.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 11:06

Wij smeerde het nog wel eens in met glijmiddel om het wat zachter te maken. Onze tinker had altijd een dikke koker. Was vaak vies en stonk. We konden hem elke dag wel schoonmaken. Uiteindelijk bleken er ook tumoren in te zitten waardoor die altijd dik was.

Betty62

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 11:49

Daar is een speciale reiniger voor: Farnam excalibur

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:05

De ruin van mijn moeder moet ook regelmatig gewassen. Zij gebruikt wasgel van Kruidvat of Etos, zonder zeep. En dan een emmertje water, daar een beetje wasgel in.
De koker maken we schoon met handschoentjes aan voor de ranzigheid ;) en watten. Je kunt ook van die vierkante grote wattenschijven gebruiken, die vind ik zelf het handigst.
Sommige paarden hebben nu eenmaal snel een vieze koker en die moet je een handje helpen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:24

Ik gebruik altijd babydoekjes met zo min mogelijk ingrediënten. De vellen kom ik niet aan, maar mijn ruin heeft altijd last van enorme klonten in zijn koker waardoor hij soms moeilijk uitschacht. Eens per maand maak ik de koker schoon met die doekjes.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:35

mij hebben ze altijd gezegd om zeep zonder zeep te gebruiken :) isobetadine droogt de huid uit en wordt dus eigenlijk afgeraden :) en in Zwistal zitten veel parabenen, ook niet echt gezond (ook niet voor baby's)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:42

Water en/of eventueel glijmiddel, de zeep is goed om de geur van je eigen handen af te krijgen, minder om zaakje te soppen.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 10:19

Ik heb gisteren mijn dierenarts gesproken en die zei dat ik shampoo of wasgel zonder zeep kon gebruiken.
Ook glijmiddel kan veilig gebruikt worden.

Ik heb het dus gisteren gelijk gewassen en daarna zijn koker nog even goed uitgespoeld en het is weer fris, hopelijk blijft dat nu ook weer zo.
Laatst bijgewerkt door bcd94 op 18-12-19 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 10:21

tamary schreef:
Water en/of eventueel glijmiddel, de zeep is goed om de geur van je eigen handen af te krijgen, minder om zaakje te soppen.

Met alleen water kreeg ik het niet goed schoon, vooral aan de buiten kant hing het echt helemaal in zijn dikke vacht.

Ik doe het met handschoentjes aan dus geen last van vieze handen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 12:48

Ik zou, als je het met alleen water niet redt een zeepvrije wasgel nemen.
Die pak ik heel sporadisch ook.
( en handschoenen aan.)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:15

Tip - bij de Aldi verkopen ze zeepvrije wasgel

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:55

Ik heb de mijne :') ook schoongemaakt laatst. Babyolie van zwitsal mee en handschoentjes maar daarmee voelde ik niet of ik nu viezigheid vast had of zn dunne velletje :p
Dus ik heb het zonder handschoen gedaan en zat er tot mn pols in (je kunt overigens nog dieper maar dat leek me voor nu even onnodig). Ik heb lekker alles goed ingeweekt en toen los gewreven/gepulkt. En lekker dattie het vond :').

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:57

de da hier raadde lactacyd aan

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 22:14

Maar schachten die van jullie uit met wassen of zet je de slang "erin" en weekt het zo ook los?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 22:17

Slang erin of en, zelf met m’n hand erin en wat wroeten.
Soms schacht hij wel uit en heb ik mazzel maar is vak ook van korte duur

Gabrielletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 22:27

Fijn dat het gelukt is TS!

Ik gebruik meestal een emmer warm water en wat glijmiddel (en handschoenen ;)). Met een grote injectiespuit (zonder naald natuurlijk) spoel ik de koker dan even na. Ideaal als je geen wasplaats hebt of als het te koud is voor de tuinslang!