Omheining plaatsen, hoe wat waar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiki1995

Omheining plaatsen, hoe wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 20:08

Hallo bokkers!

Met de zoekfunctie kwam ik niet verder, dus dan maar een nieuw topic :)
Binnenkort gaan we verhuizen naar een nieuw huis met een hoop grond er bij, daar willen we onze paarden neer gaan zetten. Voor nu gaat het om 2 shetlandertjes en later een 'groot' paard voor mij. Nu moeten we een stuk grond omheinen voor ze, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik vraag me af hoe anderen met paarden aan huis dit gedaan hebben! Heb je het zelf gemaakt? (Zo ja, hoe en hoe duur was dit?) of heb je een bedrijf laten komen die het deed? We zitten zelf te kijken naar een houten omheining zonder enig gebruik van stroomdraad, eentje waar de shets niet door kunnen komen!

Andere tips, trucs, puntjes om rekening mee te houden als je paard aan huis gaat zetten hoor ik ook graag!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:20

Kiki1995 schreef:
Hallo bokkers!

Met de zoekfunctie kwam ik niet verder, dus dan maar een nieuw topic :)
Binnenkort gaan we verhuizen naar een nieuw huis met een hoop grond er bij, daar willen we onze paarden neer gaan zetten. Voor nu gaat het om 2 shetlandertjes en later een 'groot' paard voor mij. Nu moeten we een stuk grond omheinen voor ze, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik vraag me af hoe anderen met paarden aan huis dit gedaan hebben! Heb je het zelf gemaakt? (Zo ja, hoe en hoe duur was dit?) of heb je een bedrijf laten komen die het deed? We zitten zelf te kijken naar een houten omheining zonder enig gebruik van stroomdraad, eentje waar de shets niet door kunnen komen!

Andere tips, trucs, puntjes om rekening mee te houden als je paard aan huis gaat zetten hoor ik ook graag!

Houten omheining zonder stroom zou ik ten zeerste afraden want ze gaan er tegenaan hangen en eraan vreten enz. Dat blijft nooit heel lang heel en strak
Langs de planken een stroomdraadje is dan een oplossing
Je kunt ook voor palen van beton gaan, of kunststof. Of je kunt een houtwal maken en daar bijv bramen en frambozen door laten groeien

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 20:33

Dorine92 schreef:
Houten omheining zonder stroom zou ik ten zeerste afraden want ze gaan er tegenaan hangen en eraan vreten enz. Dat blijft nooit heel lang heel en strak
Je kunt ook voor palen van beton gaan, of kunststof. Of je kunt een houtwal maken en daar bijv bramen en frambozen door laten groeien

Is het dan aan te raden om de stroomdraad doormiddel van oogjes (ik dacht dat ze isolatoren heette?) aan de paal te maken zodat ze hier niet aan gaan eten? Of gaan ze er dan over heen hangen om toch aan de planken te zitten.

Vergeten te vragen ook, hoe hoog moet het hek gemiddeld zijn en hoe ver moet hij de grond in?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:45

Kiki1995 schreef:
Dorine92 schreef:

Is het dan aan te raden om de stroomdraad doormiddel van oogjes (ik dacht dat ze isolatoren heette?) aan de paal te maken zodat ze hier niet aan gaan eten? Of gaan ze er dan over heen hangen om toch aan de planken te zitten.

Vergeten te vragen ook, hoe hoog moet het hek gemiddeld zijn en hoe ver moet hij de grond in?

Je kan de isolators idd aan de palen doen. Heb ik ook.
De hoogte is net wat je wilt. Ongeveer tussen de 1,20 en 1,40 is wel normaal en de palen gaan voor 1/3 de grond in. Dus palen van 2 meter a 2,25 of evt 2,50 lang

Maartje_M

Re: Omheining plaatsen, hoe wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 22:32

Hier houten palen van 2 meter, 1.40m boven de grond en 2 lagen koord. We hebben geen hout omdat ik dat te duur vond :o aan de palen zitten inderdaad de isolatoren. We hebben alleen vooraan een 3e draad onderdaan om de hond buiten te houden. Voor shetlanders zal je misschien wel met 3 draden willen werken.
We hebben alles zelf aangelegd, we goede grondboor is dan wel aan te raden om de palen te zetten.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:04

Hier houten omheining rond door rond, gekocht en zelf geplaatst. Best een investering maar buiten dat het lang mee gaat heb je ook relatief weinig onderhoud eraan.
Daarlangs heb ik 2 kleine dunne draadjes.
1 onderlangs voor de mini’s en 1 bovenaan de paal voor de grote paarden.

Zonder stroom zou ik nooit doen. Één keer kriebels aan de kont en je omheining staat scheef :+

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 23:05

Hahaha! Dat is zeker een goeie om mee te nemen, wil echt niet dat ze door de omheining rennen. Alles er om heen is weiland dus ze zijn ook zo ver weg.

Hoe zit het met stroomkastjes om stroom op de draden te zetten? Werken die op een batterij of moeten die gewoon 24/7 stroom hebben?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 00:03

Je hebt apparaten op accu en je hebt apparaten op lichtnet.
Zelf heb ik dat laatste en als je stroom in de buurt hebt zou ik daar ook altijd voor gaan.
Geen gezeur met lege accu’s

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 03:35

Kiki1995 schreef:
Hahaha! Dat is zeker een goeie om mee te nemen, wil echt niet dat ze door de omheining rennen. Alles er om heen is weiland dus ze zijn ook zo ver weg.

Hoe zit het met stroomkastjes om stroom op de draden te zetten? Werken die op een batterij of moeten die gewoon 24/7 stroom hebben?

Ik heb er eentje op zonne energie. Zit een zonnepaneeltje ingebouwd

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 04:54

Hier zelf gebouwd, houten palen met 3 horizontale planken. Heb boven iedere plank een stroomdraadje anders vreten ze mn hek op...

Altijd zorgen dat je planken aan de binnenkant (kant waar de paarden staan) zitten, als ze er dan wel tegenaan hangen dan drukken ze je planken er niet af. En als ze langs het hek rennen kunnen ze niet achter een paal blijven hangen. Wij zagen de palen af op gelijke hoogte met het hek zodat ze de onderkant van hun hoofd er niet tegenaan kunnen stoten oid, en op een hoek van 45 graden zodat er geen water boven op blijft staan.
Wij hebben de hoekpalen en bij de toegangshekken in beton gegoten.

Stroomklok is in de stal, aangesloten op vaste stroom. Afbeelding

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 07:41

Ik ben ook aan het afrasteren op een toekomstige eigen weide.
Wij hebben op een deel een hekwerk staan, met metalen palen en gaas tot 2 meter hoog ofzo.
Dat hek heb ik nu beschermd tegen paardenvoetjes, kontjes en kriebels net beugeltjes om de palen, lange koord isolatoren en koord.
Voor de hoogte van de draden heb ik mijn pony neergezet bij een omheining op stal, rolmaat erbij en opmeten waar hij een draad "nodig heeft". Mijn pony is 1,36 en zijn toekomstige vriend zal niet veel hoger dan 1.40 worden dus dat ging mooi.

De overige omheining wordt houten palen en koord. Let op de koorddikte als je iets bestelt. Wij hebben tegen het gaas fijn dunne koord, breekkracht laag. Maar vanaf afstand zie je deze slecht, dus mijns inziens niet geschikt voor enige afrastering. Dat hek erachter zien ze wel dus dan is het oké.

Onze stroomklok is op netstroom, van elephant. En geschikt tot 12 km stroomdraad geloof ik.

Houten omheining heb ik op mijn huidige pensionstal gezien, maar dat heeft alle charme verloren voor me. Veel onderhoud, als ze erdoor klappen veel puin en gevaar, bij mijn voorbeeld ook alle palen afgerot... En als het te laat (of niet) geschilderd wordt (En ze te weinig eten krijgen) vreten ze het op.
Maar, dat kan goed zijn door manier van opzetten

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 08:46

Afbeelding

Hier ook een houten omheining, met aan de bovenste ligger een stroomdraad aan de binnenkant van de wei. Dit voor het schuren, e.v.t knagen of eroverheen hangen. Omheining staat op 1.50 heb er ook een springpaard en een paard van 1.85 achter staan. Stroomdraad is hier donkerbruin wat je bijna niet ziet en deze zit met isolatoren op de palen vast. Ik heb een apparaat op het lichtnet. Paarden staan aan huis

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 14:40

Wij hebben gekozen voor een omheining van kastanje houten palen (duurzaam geproduceerd) met stroomkoord. Koord omdat het minder opvalt (minder lelijk), het klappert niet in de wind en blijft langer goed op spanning. De kastanje palen omdat deze niet behandeld hoeven te worden met een product en daarom beter voor je grond zijn (er lekt geen gif weg).

Daarnaast planten wij een haag aan van verschillende plantensoorten, meidoorn, linde, haagbeuk etc. Deze haag moet na een jaar of 5 zo groot zijn dat we de omheining met schrikdraad kunnen verwijderen.

We kiezen voor een haag omdat het goed is voor de omgeving (er wonen vogels en kleine dieren in). Daarnaast vind ik het ook gewoon mooi. Bijkomend voordeel is dat we het snoeiafval kunnen voeren aan onze paarden. Die vinden dat leuk en het is het heel gezond!

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:22

Wij hebben gekozen voor kastanje houten palen met bruin stroomkoord (3 lagen ivm mini shetlanders) en rondom het paardendeel staat ook nog eens een dichte heg (deels meidoorn, deels beukhaag).
Alles met hout afzetten is heel mooi, maar ook heel duur.. + dat je inderdaad alsnog stroom nodig hebt omdat ze het anders slopen :=

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:23

@BrittS, leuk zeg, heb je een foto? Wij moeten nog gaan planten maar ben benieuwd hoe het eruit ziet. Hoe lang staat jouw haag al?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:28

Ik zou het meteen degelijk doen, goede houten palen met aan de binnenkant drie draden. Hout is mooi maar kost veel en ook veel onderhoud en houd een shet zeker niet tegen. Hoogte op 120 en op 30, 70 en 110 de draden. En afhankelijk van de lengte een sterke klok. Ook kijken naar opdelen van het perceel, shetjes moet je niet de kans geven om zich 24 uur vol te eten. En dan kun je het beter meteen goed opdelen .

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:33

@Ir111
Hoe lang weet ik niet precies, maar ik denk al wel een jaar of 10? Hij moet regelmatig gesnoeid in ieder geval :') Hij stond er al, ons hele perceel is er mee omheind, dus we hadden mazzel. Ik zou trouwens als ik het nu zelf zou moeten plaatsen wel alles Beukhaag maken, want de Meidoorn is echt wel de hele herfst en winter kaal, terwijl de Beukhaag nog heel lang in blad blijft (wel herfstkleur nu) en eigenlijk vrijwel geen enkele periode helemaal kaal is.
Meidoorn:
Afbeelding
Beukhaag:
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:59

Ah! Heel tof om te zien!

Wij kiezen expres voor Haagbeuk omdat deze gezond en lekker is voor de paarden (wordt ook kaal in de winter). Beukhaag eten ze ook wel maar is minder gezond, maar ook weer niet ongezond. Blijft inderdaad wel lang mooi gevuld.

Waarom hebben jullie voor draad gekozen terwijl er al een haag stond? Of stond het draad er ook al?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 16:12

Hout rot in een Nederlands klimaat op een gegeven moment op grond niveau door. Lastig met draad/lint/gaas, maar ronduit ellendig als je planken hebt. Daar sla je niet zo makkelijk een vervangende paal naast ivm specifieke plek bevestigen planken. Het ziet er absoluut mooi uit, maar mijn voorkeur gaat echt uit naar goed stroom (+ een visuele barriere als bv een veekerende heg waar toegestaan en ruimte beschikbaar).

Ir111 schreef:
Ah! Heel tof om te zien!

Wij kiezen expres voor Haagbeuk omdat deze gezond en lekker is voor de paarden (wordt ook kaal in de winter). Beukhaag eten ze ook wel maar is minder gezond, maar ook weer niet ongezond. Blijft inderdaad wel lang mooi gevuld.

Waarom hebben jullie voor draad gekozen terwijl er al een haag stond? Of stond het draad er ook al?

Als je paarden de haag lekker vinden, dan doen ze weliswaar het onderhoud voor je, maar hun manier van onderhouden komt de stevigheid en daarmee de functionaliteit van de haag meestal niet ten goede.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 16:14

tamary schreef:
Als je paarden de haag lekker vinden, dan doen ze weliswaar het onderhoud voor je, maar hun manier van onderhouden komt de stevigheid en daarmee de functionaliteit van de haag meestal niet ten goede.

Klopt, daarom hebben we een gemengde haag met flinke stekelplanten (bv meidoorn) er tussen. Zo voorkomen we dat ze de hele haag voor ons snoeien en bij de buren staan. :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 16:33

Wij hebben kunststof om de buitenbak, longeerkraal en paddocks, ideaal want het is onderhoudsarm ( zo nu en dan schoonmaken), heel erg veilig omdat het niet kan breken en rot niet; hout is in onze natte landje vaak een probleem en de palen willen dan vaak ( net boven de grond) gaan afbreken na een jaar of 5 tot 7 Kunststof staat bijna voor de eeuwigheid en wat wij hebben is UV bestendig en verkleurd dus niet en wordt niet broos. . Oplossing is kunststof palen en houten planken maar dan zit je nog steeds met onderhoud van de planken en de kans op scherpe stukken bij breuk. Om de weides hebben we kunststof palen en dubbel breed schriklint.
Ons advies is altijd wel om een stroomdraadje te plaatsen ( ook bij hout) omdat paarden nou eenmaal hun tanden in van alles zetten en soms gaan schuren of over het hek hangen omdat het gras groener is aan de andere kant ;).

Het pad naar de weides met links de afscheiding naar de buren en rechts de buitenbak
Afbeelding

De buitenbak

Afbeelding

Afbeelding

Omdat het ons zo goed bevalt zijn we ook dealer geworden :o :D

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 17:08

Ir111 schreef:
Ah! Heel tof om te zien!

Ik dacht dat het hetzelfde was :') :') :') :') tot zover mijn plantenkennis hahahah. Deze is iig gewoon gezond voor paarden, en de draad is omdat ze hem anders kaal vreten en ik ben bang dat mijn mini's erdoorheen gaan :Y)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 17:33

Wij hebben hardhouten omheining. Ideaal want daar komt dus nooit wat aan.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 18:04

Toen mijn ex en ik ons land gingen omheinen hebben we veel info gezocht.
We wilden graag hout. Maar om meer dan een hectare met hout in 1 keer te doen was veel te kostbaar. Wij hebben toen gekozen voor gecreosoteerde palen met bruin lint.
Het idee was wel om alles uiteindelijk van hout te voorzien. Het lint zou dan gewoon blijven. We hadden wel al een stukje paddock gedaan voor het beeld. Afbeelding
Afbeelding

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 21:26

Leuk om ook al die foto's te zien! Zijn goed voor de inspiratie!

We gaan is kijken naar een goede optie. We kunnen waarschijnlijk via via aan palen en hout komen, dus dat wordt al een stuk goedkoper! Het hoeft niet zo zeer goedkoop te zijn, maar we willen een beetje het 'ranch' idee, dus alles hout is wel het mooiste dan! Had alleen geen idee dat paarden aan het hout zouden gaan vreten dus dat er toch stroom bij moest.