van stal naar weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horsesnwine

van stal naar weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 23:28

Hoi allemaal,

Wat vinden jullie? Mijn paard staat nu sinds een 1 jaar van 's morgens tot 's avonds op de weide en in de nacht op stal. De staleigenaar wil dat hij binnenkort 24/7 buiten gaat staan, omdat ze momenteel ruimte te kort komen voor hun eigen paarden. Als hij 24/7 buiten komt te staan heeft hij wel schuilgelegenheid onder een open schuilstalletje (meer een afdakje aan de zijkanten open) maar staat dan wel alleen. Ik heb hier gemengde gevoelens bij, omdat hij dan alleen zal komen te staan s nachts, en ben tevens bang dat hij het koud zal krijgen in de regen gezien een afdakje mij niet genoeg lijkt in de winter en hij tot heden gewent was om in de nacht binnen te staan. Graag hoop ik dat jullie je kennis met mij willen delen.

-Hoe zou jij hiermee omgaan?
-Of denk je misschien dat dit helemaal geen kwaad kan?

Please let me know, alvast bedankt.

nine1987

Re: van stal naar weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:29

Andere stal zoeken.. Paard alleen kan echt niet..

horsesnwine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 23:31

nine1987 schreef:
Andere stal zoeken.. Paard alleen kan echt niet..

Overdag komt hij gewoon bij de andere paarden op de wei te staan. Logeert alleen s nachts buiten. Mijn eigen gevoel zegt niet doen. Maar wil even zeker weten of ik me niet 'aanstel'. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de mening van andere paardenkenners.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:32

Ik zou dat beslist niet accepteren. Een paard alleen laten staan vind ik niet ok (als het paard gewoon met andere paarden kan staan). Daarnaast: mijn paarden zouden het ook echt niet kunnen waarderen als de kudde naar binnen gaat en eentje moet achter blijven...

Als er een vriendje achterblijft bij je paard zou ik er geen probleem mee hebben. Moeten ze wel een droge ligplek hebben, voldoende ruwvoer en een schuilplek.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:33

Volg je gevoel, paard in de nacht alleen is een no go. Qua warmte redt hij zich wel met een vacht of met een deken. Maar gewoon niet alleen zetten.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:34

De stal heeft ruimtegebrek en de oplossing is om het paard van de klant in zijn uppie buiten te dumpen terwijl de rest van de kudde binnen staat.
Ook in de nacht hoort een paard niet alleen

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:36

Nu in deze periode een paard die gewend is aan de nacht op stal buiten te zetten is een heel aparte actie. En dan ook nog alleen. Niet accepteren !

horsesnwine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 23:39

Ir111 schreef:
Als er een vriendje achterblijft bij je paard zou ik er geen probleem mee hebben. Moeten ze wel een droge ligplek hebben, voldoende ruwvoer en een schuilplek.

Ruwvoer en water is er in overvloed gelukkig. Droge ligplek niet. Schuilstal is op beton en daar is het niet geheel droog (gezien er geen zijkanten links en rechts inzitten regent het baar binnen).

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:41

Zo'n schuilstal kun je misschien nog aanpassen door er zijwandjes tegen aan te maken. Maar je pony snachts alleen op de weide achterlaten terwijl de rest naar binnen gaat vind ik absoluut niet kunnen. Hij moet zeker een maatje hebben. Aparte actie van je stalhouder..

Tigra_

Hoe denk je dat je paard gaat reageren? Staat die weleens alleen?

Mijn paard zou echt flippen als ik die in z'n eentje achter laat. Zeker 's nachts zou ik dat absoluut niet willen. Dan is er ook totaal geen zicht op wat het paard doet.

Niet erg slim dat de stalhouder er nu ineens achter komt dat er te weinig ruimte is voor alleen jouw paard?
Hoeveel andere klanten hebben ze of ben je de enige?
Ik zou er minder problemen mee hebben als er minimaal 1 andere bij blijft. Maar bij een hechte groep kan dat ook echt wel onrust veroorzaken. En dat zou ik echt moeilijk vinden om dat los te laten. Het is donker en niemand houdt ze dan in de gaten.

vaaleriee

Leuke staleigenaar die van zijn/haar probleem de jouwe maakt :( Absoluut niet accepteren. Een paard alleen én ook nog geen droge plek om te schuilen of te liggen? Daar zou ik niet eens over na hoeven denken.

horsesnwine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 23:42

Coby schreef:
Nu in deze periode een paard die gewend is aan de nacht op stal buiten te zetten is een heel aparte actie. En dan ook nog alleen. Niet accepteren !

Ja vind ik ook. Maar omdat het mijn paard is raakt het mijn gevoel en was ik erg benieuwd naar de mening van andere paardeneigenaren. Soms kijken die er anders tegenaan. Maar zie dat iedereen eigenlijk wel mijn mening deelt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:42

Absoluut onacceptabel. Een paard overdags in de kudde en dan snachts maar alleen is echt een no go. Paarden zijn kuddedieren, en je hebt zelfs kans dat die van jou dan snachts naar de rest wil en begint uit te breken.

Maare wat heb jij een "fijne" Staleigenaar (en dat is ironisch bedoeld). Zijn eigen moeten naar binnen en het paard waarvoor betaald wordt moet buiten blijven........??? En dat omdat hij zelf of slecht gecalculeerd heeft hoeveel paarden hij voor de winter op stal krijgt. Of en dat is imo nog erger als hij het erop aan laat komen dat jij je paard wel buiten laat. Het paard van een klant is het laatste wat je zo alleen buiten laat. Dan zet je eerder 2 van je eigen eruit.

Ik heb maar 1 advies, Zo snel mogelijk een andere stal opzoeken. Dit is imo te belachelijk voor woorden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:42

horsesnwine schreef:
Ir111 schreef:

Ruwvoer en water is er in overvloed gelukkig. Droge ligplek niet. Schuilstal is op beton en daar is het niet geheel droog (gezien er geen zijkanten links en rechts inzitten regent het baar binnen).

Nou dan zou ik er heel snel klaar mee zijn. A. een paard alleen is gewoon niet ok. B. er is geen droge ligplek (je paard moet in de nattigheid liggen?). Dat kan toch niet? Heel snel wegwezen.

Rare mentaliteit ook. Ruimtegebrek en dan voorstellen dat het pensionpaard in zijn eentje buiten moet blijven.

horsesnwine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 23:46

Tigra_ schreef:
Hoe denk je dat je paard gaat reageren? Staat die weleens alleen?

Mijn paard zou echt flippen als ik die in z'n eentje achter laat. Zeker 's nachts zou ik dat absoluut niet willen. Dan is er ook totaal geen zicht op wat het paard doet.

Niet erg slim dat de stalhouder er nu ineens achter komt dat er te weinig ruimte is voor alleen jouw paard?
Hoeveel andere klanten hebben ze of ben je de enige?
.

Ik ben inderdaad de enige. Hij zou denk ik niet gaan flippen omdat hij ze wel kan zien gezien ze in een buitenstal staan. Maar waarschijnlijk zal hij dan niet eens in die schuilstal gaan staan maar op het beton in de buurt zodat hij de anderen kan zien. En dat lijkt me juist zo zielig. Slaapt hij dadelijk op dat koude natte beton. :( :(

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:48

Coby schreef:

Helemaal mee eens !

Niet accepteren.
Desnoods een andere stal zoeken.
Sterkte Y;(

horsesnwine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 23:51

silvia58 schreef:
Coby schreef:

Helemaal mee eens !

Niet accepteren.
Desnoods een andere stal zoeken.
Sterkte Y;(

Dankjewel vind het heel moeijlijk. Gezien hij helemaal gewend is daar maar krijg het niet over mijn hart. Om van warme stal naar buiten te zetten zonder droge plek. In de zomer vind ik dat een heel ander verhaal. Maar gezien we nu eigenlijk al bijna in de winter zitten...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 00:00

Vorig jaar zijn wij in de winter verhuisd van bewoond naar onbewoond landschap. Onze geiten die overdag altijd buiten stonden met vele schuilmogelijkheden konden dat al niet aan en hebben wij die winter binnen moeten houden bij slecht weer.
Nu zijn ze gewend en is de vacht aangepast. Identiek bij paarden en dat staat nog los van het alleen staan en geen voldoende schuilmogelijkheid.
Ook apart dat die van jou dan buiten moet staan. Heeft hij daar een reden voor gegeven?

horsesnwine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 08:09

Bedankt voor jullie reacties! Heeft mij erg geholpen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:47

Zou het zeker niet accepteren.
Ten eerste jij betaald toch ook neem ik aan stalling en je teameigenaar heeft teveel paarden en dan moet jij de wei op midden in de winter.
Daarbij vind ik t een no go dat de andere paarden naar binnen gaan avonds en die van jouw buiten moet blijven alleen, een paard alleen is gewoon geen optie.
Daarbij vind ik de schuilgelegenheid niet heel prettig klinken en een paard moet een droge plek hebben om te liggen.
Nee geen haar op mijn hoofd die hier over na zou denken.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:05

Ik ga mee met de rest van de reacties.

Zijn er geen andere fijne stallen in de buurt? Dan zou ik daar naartoe verhuizen, je paard went daar ook wel weer.

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:26

We weten allen de afspraken niet tussen ts en staleigenaar. Betaald ze stalling? Zijn er andere afspraken gemaakt? We weten het niet uit de teksten van ts. Misschien is het wel een vriendendienst, of ooit ontstaan uit noodopvang. ze is de enige op stal en wellicht zegt nu de eigenaar dat het bizar is om zijn eigen paarden buiten te zetten terwijl hij wel iemand anders op vangt. : een verhaal heeft twee kanten en is niet altijd zo zwart als mensen hier nu denken.

(Als ze je weg willen hebben is er daarin tegen wel een nettere manier om dit te zeggen)

Daarnaast is het gewoon een gevoel, als het jou paard is, jou regels. Je bent altijd vrij om te gaan als het paard van jou is. Zoek je een mooie nieuwe stalling die weer aan je eisen voldoen.
Laatst bijgewerkt door lrm op 19-11-19 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:26

Het klinkt mij meer in de oren alsof ze eigenlijk van je af willen ivm stallen tekort.

Niet netjes om je enige klant alleen buiten te zetten zonder fatsoenlijke schuilstal....

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:30

Als ze naast ruwvoer en water ook zorgen voor een droge plek (dus op de wind kant de schuilstal dicht maken) en een maatje voor de nachten, dan zou ik dit wel willen. Maar dan korting op het stalgeld.

Kunnen ze niet aan een droge plek en een maatje voldoen, dan niet accepteren, laat ze maar 1 van hun paarden buiten zetten, als het zo nodig op die manier moet worden opgelost.

Ik zou op basis van dit, trouwens wel op zoek gaan naar een andere stal. Misschien precies wat de eigenaren willen, maar dit soort fratsen zou voor mij niet veel vertrouwen wekken.

horsesnwine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 09:50

lrm schreef:
We weten allen de afspraken niet tussen ts en staleigenaar. Betaald ze stalling? Zijn er andere afspraken gemaakt? We weten het niet uit de teksten van ts. Misschien is het wel een vriendendienst, of ooit ontstaan uit noodopvang. ze is de enige op stal en wellicht zegt nu de eigenaar dat het bizar is om zijn eigen paarden buiten te zetten terwijl hij wel iemand anders op vangt. : een verhaal heeft twee kanten en is niet altijd zo zwart als mensen hier nu denken.

(Als ze je weg willen hebben is er daarin tegen wel een nettere manier om dit te zeggen)

Daarnaast is het gewoon een gevoel, als het jou paard is, jou regels. Je bent altijd vrij om te gaan als het paard van jou is. Zoek je een mooie nieuwe stalling die weer aan je eisen voldoen.

Ja ik betaal stalling, ja het het zijn wel bekenden van mij.
Nee ik ben niet boos, probeer hen ook niet zwart te maken. Ik ben alleen benieuwd of jullie op zoek zouden gaan naar een andere stal, of dat jullie paard gewoon buiten zouden zetten. Het gaat mij puur om het oogpunt vanuit het paard.
Er is mij verder nooit eerder gevraagd om een andere plek te zoeken of gezegd dat mijn paard in de weg staat. Het was meer een mededeling dat hij naar buiten wordt gezet ipv dat dit in overleg gebeurd is.
Daarom stond ik nu voor een verassing en wist ik even niet wat ik moest doen.