Wij hebben een fjord en een shetlandertje en die staan samen het grootste deel van hun tijd in een zandpaddock met inloopstal. Zo af en toe komen ze op de weide, maar heel beperkt. Het shetlandertje is erg gevoelig voor hoefbevangenheid en mag daarom niet of nauwelijks op het gras, en de fjord wordt anders veel te zwaar.
Zeker omdat ze dus veel tijd doorbrengen in de paddock vind ik het erg belangrijk dat ze daar goed kunnen vertoeven en liefst het jaar rond met droge voeten daar lekker kunnen rondlopen en liggen.
Die paddock zijn we ooit begonnen door de bodem te "keren": zwarte grond naar beneden, onderliggend zand naar boven. Dat heeft een jaar of wat best redelijk dienst gedaan, maar zeker in natte tijden werd ik er steeds minder enthousiast over.
Het keren was niet grondig genoeg gedaan, waardoor er toch best wat zwarte grond aan de oppervlakte kwam en vermengde met het zand.
De toplaag vervuilde ook behoorlijk, ondanks dat we dagelijks alle mest opruimen. En in natte tijden veranderde de bodem langzamerhand in akelige drek waar de pony's en wijzelf tot onze enkels in weg zakten. Niet fijn!
In 2015 hebben we daarom de paddock laten opknappen:
- vieze toplaag eraf gegraven
- worteldoek erin met daar bovenop paddockroosters
- en dan de paddockroosters opgevuld en afgedekt met een laag zand van pakweg 5 cm.
Die roosters zijn op zich fantastisch! Altijd een vlakke, stevige en stabiele ondergrond, dus geen wegzakken in de drek meer.
Maar... de afwatering in de paddock is slecht en er blijft inmiddels veel water staan. In het begin viel dat mee, maar nu niet meer. Het duurt dágen voor de paddock weer een beetje opdroogt als het geregend heeft. Dus als het dagen achtereen regent is het er echt nat.
De zandlaag bovenop de roosters is tussendoor al een keer aangevuld, want met uitmesten verdwijnt er toch wel wat zand. En ik heb er geen verstand van, maar ik heb het idee dat er bij het aanvullen minder goed zand gebruikt is dan de eerste keer bij het plaatsen van de roosters.
Al met al is de toplaag van de paddock nu een vieze, natte, glijerige, stinkende bende die zich lastig laat uitmesten en waar de pony's niet graag meer in staan.

De pony's kiezen nu veel vaker voor de inloopstal en gebruiken van de paddock vooral nog de relatief wat drogere buitenrand. Pas als alles weer een beetje opdroogt gebruiken ze ook het midden van de paddock weer.
Ik zou dit graag oplossen en zorgen voor een fijne paddockbodem, met goede afwatering.
Drainage is hier moeilijk. We zitten met ons perceel relatief laag t.o.v. de omgeving, dus het water kan eigenlijk nergens heen.
Bovendien wordt in de komende jaren het grondwater hier nog ca. 15 cm verhoogd i.v.m. vernatting van een natuurgebied hier vlakbij.
Heeft iemand hier een idee hoe we onze paddock-situatie zouden kunnen verbeteren?