Verhuisd, maar nu al spijt...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Verhuisd, maar nu al spijt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 22:37

Ik zal mijn verhaal kort proberen te houden...
Eind augustus heb ik mijn paard na 10 jaar op dezelfde stal, verhuisd. Even kort de + en - punten op een rij:

Oude stal:
+ binnenstallen, ruime lichte stallen, veel ruimte voor materiaal, poetsplaatsen,...
+ kleine stal, eigenlijk geen pensionstal. Springstal met eigen paarden en ik mocht er staan
+ gratis gebruik van alle faciliteiten: binnen en buitentak, overdekte stapmolen, warm water, was- en droogmachine, solarium
+ steeds ruim voldoende hooi en stro. Ik kon steeds extra hooi nemen, maar was zelden nodig
+ zelf mesten en strooien. Dagelijks 1, soms 2 plakken vers stro en paard stond steeds proper en heel dik in het stro
+ ik kon binnen wanneer ik wou. Ook heel vroeg of om middernacht

- bodem van de buitenbak was te diep en zwaar (paard heeft 1j geleden een peesblessure gehad), in de winter veel lessen van de vereniging uit de buurt (binnenbak). Dit is de reden waarom ik verhuisd ben.
- weinig weides, en zelf binnen en buiten zetten

Nieuwe stal:
+ bodem van de bak is top, en ligt steeds goed
+ afspraak om binnen en buiten te zetten, paard komt dus veel meer op de weide
+\- pensionstal, maar niet groot

- kleinere boxen, buitenboxen (buitenbox is geen probleem)
- alles buiten, weinig plaats, erg kleine poetsplaatsen. Mijn paard is er erg gestressed en claustrofobisch.
- niet zelf uitmesten en strooien. Enkel 3 keer per week wordt er opgestrooid. 1 keer per week wordt de box leeg gehaald
- paarden krijgen naar mijn mening te weinig hooi. Ik geef vaak eigen hooi bij
- bij betalen voor gebruik stapmolen
- minder faciliteiten, geen binnenbak

Ik ben verhuisd omdat mijn dierenarts zei dat de bodem van de bak bij de oude stal, te slecht was voor mijn paard na zijn peesblessure.
Hier in de buurt is niet zo veel keuze qua stallen.
Andere stallen zijn grote pensionstallen, waarbij het beleid of management mij en mijn paard niet ligt.
Dus verhuisd naar de ‘meest geschikte’ stal.
De hoofdreden waarom ik spijt heb dat ik verhuisd ben, is dat ze te weinig hooi krijgen, en vooral te weinig stro.
Ik heb al meermaals aangegeven dat ik het te weinig vind. De stal eigenaar vindt dat ik te veel uitmest ( ik haal elke dag 1 kleine kruiwagen mest en natte plekken eruit). Ik heb al voorgesteld om wat extra te betalen voor extra stro, maar daar krijg ik niet echt reactie op.

Prijs op de nieuwe stal is iets hoger dan op de oude.
Terug gaan naar de oude stal is gezien de bodem, geen optie.
Veel keuze van andere stallingen is er ook niet, dus ik zit een beetje vast... ik weet niet goed wat te doen nu.

noox

Re: Verhuisd, maar nu al spijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 22:39

Mag je niet eigen gekochte hooi en stro bijvoeren/ bijstrooien?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 22:47

Hoeveel is het dan precies wat ze krijgen?
Kun je het hooi in een slowfeeder/net geven, dan doen ze er langer mee?
Misschien kun je wat zaagsel onder het stro doen, je kan gewoon zeggen dat je paard erg vies is op stal, dan heb je waarschijnlijk genoeg aan het stro.
Of gewoon echt een afspraak maken om erover te praten dat je extra spul nodig hebt, zodat ze begrijpen dat je niet zomaar wat roept...

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 22:52

Is alleen de buitenbak slecht op de vorige stal of de binnenbak ook? Anders zou je daar eventueel wat concessies in kunnen doen. Weinig hooi/stro zou voor mij echt not done zijn.

Edit: ik lees in je vorige topic dat deze stal toen ook al een optie was, maar dat er toen ook al bekend was dat er weinig gevoerd werd of niet?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 23:00

noox schreef:
Mag je niet eigen gekochte hooi en stro bijvoeren/ bijstrooien?

In principe willen ze niet dat iedereen vanalles begint bij te geven, omdat dat ook ergens opgeslagen moet worden. En veel plaats is er niet. Eigen hooi voer ik regelmatig al bij.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 23:02

MirandaFuego schreef:
Hoeveel is het dan precies wat ze krijgen?
Kun je het hooi in een slowfeeder/net geven, dan doen ze er langer mee?
Misschien kun je wat zaagsel onder het stro doen, je kan gewoon zeggen dat je paard erg vies is op stal, dan heb je waarschijnlijk genoeg aan het stro.
Of gewoon echt een afspraak maken om erover te praten dat je extra spul nodig hebt, zodat ze begrijpen dat je niet zomaar wat roept...

Hooi krijgt hij in zo een bak, dat hij het niet verspilt. Van slowfeeder ben ik geen fan omdat mijn paard het dan snel opgeeft en stro begint te eten, wat zeker niet de bedoeling is.
Zaagsel eronder kan niet, want eigenlijk willen ze geen zaagsel want ze kunnen dat moeilijk kwijt. En als er een paard is dat echt op zaagsel moet, moet de mest apart gehouden worden van het stro.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:04

Als je bereid bent om je paard vaak op de trailer te moeten zetten als je wil rijden zou ik meteen teruggaan naar de oude stal. Als je naar een binnenbak van de rijvereniging kunt..

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 23:05

Ketly schreef:
Is alleen de buitenbak slecht op de vorige stal of de binnenbak ook? Anders zou je daar eventueel wat concessies in kunnen doen. Weinig hooi/stro zou voor mij echt not done zijn.

Edit: ik lees in je vorige topic dat deze stal toen ook al een optie was, maar dat er toen ook al bekend was dat er weinig gevoerd werd of niet?

Klopt. In principe werd er enkel s morgens hooi gevoerd. We zijn voor ik verhuisde, tot de overeenkomst gekomen dat mijn paard 2 keer zou krijgen. Eigenlijk verdelen ze gewoon de portie die ze dagelijks krijgen, over 2 voerbeurten. Dus geen extra portie. Meestal krijgt hij wel voldoende, zeker als hij lang op de weide gestaan heeft. Het hangt er ook vaak vanaf wie voedert.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:09

Lastig. In welke regio zit je? Misschien dat er wat bokkers mee kunnen denken. Ik zou anders ook terug gaan.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 23:09

upendo schreef:
Als je bereid bent om je paard vaak op de trailer te moeten zetten als je wil rijden zou ik meteen teruggaan naar de oude stal. Als je naar een binnenbak van de rijvereniging kunt..

Daar had ik ook al aan gedacht. Ik heb zelf geen vervoer, maar kan soms wel gebruik maken van dat van een kennis.
Ik maak hele lange dagen en ben vaak pas s avonds laat op stal, dus om dan nog te gaan opladen en ergens te gaan rijden zie ik ook niet echt zitten. Mijn paard is ook al 17. Zolang hij gezond blijft en ik kan hem nog rijden, wil ik een stal met een bak. Als hij op pensioen zou gaan, zou ik hem zeker verhuizen. Maar als ik hel ergens zou zetten waar geen bak is, of ik moet elke keer opladen, weet ik dat rijden er niet meer van gaat komen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:23

Je hoeft toch niet in de buitenbak te rijden als je de beschikking hebt over een binnenbak die wel goed is ( daar schrijf je niks over of die bodem goed of slecht is)?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:26

En op FB kijken of er wat in je regio zit? Op de vorige was het ook niet 'koek en ei' las ik. Het is altijd lastig wat goeds te vinden, maar ik zou voor het welzijn van het paard gaan.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 23:30

Ineke2 schreef:
Je hoeft toch niet in de buitenbak te rijden als je de beschikking hebt over een binnenbak die wel goed is ( daar schrijf je niks over of die bodem goed of slecht is)?

Die bodem is in principe goed, zolang ze hem onderhouden. En dat was de laatste maanden steeds minder het geval. In de winter zijn er ook elke avond lessen van de vereniging, dus dan is er amper mogelijkheid om s avonds na mijn werk te rijden.
Mijn paard loopt ook veel liever in een buitenbak. Daarom is het op de nieuwe stal eigenlijk geen probleem dat er enkel een buitenbak is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:37

Dan verder zoeken naar een stal met goede buitenbak waar wel genoeg gevoerd word en je paard buiten komt.
Welke regio zoek je?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 23:44

Ineke2 schreef:
Dan verder zoeken naar een stal met goede buitenbak waar wel genoeg gevoerd word en je paard buiten komt.
Welke regio zoek je?

België, centraal in het land

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:52

ikkebenhier schreef:
Ineke2 schreef:
Welke regio zoek je?

België, centraal in het land

Dat blijft wel wat vaag... bedoel je dan in de provincie Vlaams Brabant? En dan is het nog gokken aan welke kant je dan zoekt...
Voor mij zou te weinig hooi en stro een reden zijn om meteen weer te verhuizen, desnoods naar je oude stal en op je gemak zoeken naar een stal die wel aan je wensen voldoet... dan maar een periode minder rijden, welzijn van het paard staat bij mij steeds voorop.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 00:32

Heb je een straal rond een bepaalde stad voor ogen? Ik ben zelf van midden belgie en kan je misschien enkele stallen aanbevelen als onze regio wat overeenkomt.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:03

Kun je qua stro niet oppotten tot de wekelijkse grote mestbeurt? Dus gewoon niet de natte plekken eruit. Voorwaarde is dan wel dat er voldoende schoon stro bovenop is zodat paard wel schoon en droog staat en ligt.
Te weinig hooi, is dat een kosten-kwestie van de staleigenaar? En zijn er meer mensen die het te weinig vinden? Dat kan helpen in het gesprek.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:52

Goede bodem om te rijden en paard dat veel meer in de wei komt zijn wel extreem sterke pluspunten voor de nieuwe stal. De hoeveelheid hooi en stro daar moet je wel samen uit kunnen komen toch...? Als je een beetje creatief nadenkt en aanbiedt om wat extra te betalen voor extra gebruik?

Of desnoods vraag je of je strokorrel of houtkorrel in de stal mag doen als onderlaag voor het stro, of helemaal in plaats van het stro en dat zij dan ter compensatie van het geen stro meer gebruiken, het gebruik van extra hooi geen probleem meer vinden.

Die zakken korrels kan je met een beetje geluk per zak ergens in de buurt kopen en in de stal doen dus hoef je niet op te slaan daar en het neemt voor hun dan ook geen ruimte in. Of wellicht heb je er thuis een plekje voor. Moet ook geen probleem zijn met afvoeren zou je denken...?

Of anders kan je nog kiezen voor rubber matten of een rubber paardenbed oid in je stal waardoor een dunne laag stro geen probleem is voor comfortabel liggen :)

Zoiets zou ook nog een idee kunnen zijn om de voedertijd op stal te verlengen met wat extra ruwvoer:
https://www.voerenuitdenatuur.nl/c-3473109/ruwvoer/

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:20

Mijn paard stond ook ooit op een stal waar ze heel weinig hooi kregen,iedereen die daar stond vond het genoeg. Maar na een kwartier had hij het al op.Ik ben daar toen weggegaan want de gezondheid van mijn paard gaat voor.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:23

Nog een midden-belgje meldt zich ! :D
Ik wil ook met je meedenken voor een ander plekje. Welke regio ?
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 30-10-19 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:27

Vaak is juist de natte plekken weghalen wat zorgt voor weinig stro. Als je dit laat liggen en daaroverheen net stro wordt gelegd, blijft alles op zijn plek.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:55

gezondheid van je paard gaat voor rijden, dus wellicht kun je terug naar je oude stal en wat meer buitenritten maken. Zou zeker niet met een peesblessure in een te zware bak gaan rijden, maar mijn ervaring is dat er tijdens een buitenrit ook goed getraind kan worden.
Wellicht kun je even verder zoeken naar een nog betere optie, iets waar je paard niet op stal hoeft bijvoorbeeld, maar lekker in een kudde 24/7 vrij kan bewegen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:02

ikkebenhier schreef:
Meestal krijgt hij wel voldoende, zeker als hij lang op de weide gestaan heeft. Het hangt er ook vaak vanaf wie voedert.

Maar krijgt hij nu voldoende hooi of niet?
Je zegt dat het hooi in bakken gevoerd wordt? Nu, ik kan mijn paard ook 10kg hooi voorschotelen, als dat gewoon vrij beschikbaar is zonder enige vorm van slowfeeding, dan heeft mijn paard dat ook snel op. Onbeperkt hooi voeren zonder een of ander slowfeedsysteem is voor een stal praktisch onmogelijk.

Maw, ik zou niet weer verhuizen, want de huidige stal klinkt eigenlijk best wel goed (lekker lang op de wei). Maar misschien kan je wel wat punten zelf aanpakken om het nog aangenamer te maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 12:17

Je kan er altijd zelf een slowfeedertje met vrij grote mazen bij hangen waar paard nog wat aan kan plukken als de normale hooi-portie op is :)