Een tijd geleden heb ik een flinke baal met het groene hooi (zie foto) gekregen. Het lichte gekleurde hooi is normaal weidehooi. Kan iemand mij vertellen onder welke naam het groene hooi verkrijgbaar is en waar het te koop is? Het oogt en ruikt als net gemaaid gras, maar is gewoon droog en heeft een fijne structuur. De persoon van wie ik het gekregen heb, had het ook weer via iemand anders en weet niet hoe het heet. De baal die ik had gekregen was net zo groot als mijn normale hooibalen.
Lucernehooi is volgens mij vrijwel altijd groener dan gewoon hooi. Ik heb alleen ook wel eens groener hooi zonder dat er iets bijzonders mee is, gewoon sneller gedroogd oid?
Pandora2
Geplaatst: 16-10-19 17:50
Ik kan mis zijn, maar volgens mij is dat gewoon 2e of 3e snee. Veel blad, weinig stengel geeft zulk fijn hooi.
Luzernehooi is het zeker niet. Dat is veel grover met veel stengel.
Ons (gewoon) hooi is iets minder groen dan het linkse, maar zeker niet zo geel als het rechtse. Ik denk dat het groene gewoon verser is dan het gele.
ellepel
Geplaatst: 16-10-19 18:00
dat groene is denk ik op een heel gunstig tijdstip gemaaid en gedroogd. mooi in voedingswaarde, zou heel geschikt zijn voor mijn oude paarden. mooi spul!
dat gele, is wat langer, wat groffer. is vast pas gemaaid en gedroogd toen het al uitgebloeid was.
Kabayo
Geplaatst: 16-10-19 18:05
Dat is gewoon slecht gedroogd hooi. Te snel in pak gedaan. Het had langer moeten blijven liggen
Kan je wel lekkere schijterij van krijgen
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 16-10-19 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt
ellepel
Geplaatst: 16-10-19 18:06
slecht? dat groene? waarom dan?
Kabayo
Geplaatst: 16-10-19 18:06
ellepel schreef:
slecht? waarom dan?
Raken ze snel van aan de dunne. Net als je net gemaaid gras geeft. Is gewoon niet goed
ellepel
Geplaatst: 16-10-19 18:09
ik deel jouw mening absoluut niet, maar dat geeft niet. ik zou het verkiezen boven het andere gele
Kabayo
Geplaatst: 16-10-19 18:09
ellepel schreef:
ik deel jouw mening absoluut niet, maar dat geeft niet. ik zou het verkiezen boven het andere gele
Het hooi kan ook eerder de baal in gegaan zijn dan is het ook groener. Weet niet of dat later dan nog bijtrekt en minder groen wordt
rina
Geplaatst: 16-10-19 18:42
Rechts is eerste snee. Laat gemaaid en dus veel stengel en uitgebloeid. Links is 2e of 3e snee. Korter, geen bloei en veel blad met weinig stengel. Vaak omdat het korter en minder stengelig is droogt het ook sneller en gaat het groener in het pak. Is dus gewoon hooi, en is bij elke hooiboer wel verkrijgbaar, als die 2e of 3e snee heeft liggen.
Het gele is beter voor het paard omdat er meer vezels inzitten. Het groene vinden ze over het algemeen veel lekkerder Of het hooi geler of groener is licht meer aan de hoeveelheid zonlicht en de sterkte daarvan.
Shenavallie
Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-19 19:38
Dank jullie wel! De pony's vinden het groene inderdaad lekkerder, maar krijgen ze bijna niet. Af en toe een plukje voor het idee. Het klopt dat het gele een eerste snee van 2019 is, welke langer uitgegroeid is. Vinden ze overigens ook erg lekker, maar dat groene... daar vallen ze als eerste op aan als ze de kans krijgen.
Is het niet gewoon kuil gras Het kuil wat wij voeren is ook veel groenen dan het “normale” hooi dat ze bij ons op stal krijgen
Sybelle
Geplaatst: 16-10-19 20:20
Mijn bejaarde shetjes hebben ook dat fijnere hooi. Hier heet het schapenhooi. Want (verrassing...) het is geoogst als hooi voor de schapen. Die willen dat grove niet. Dus als je het inkoopt is dat ook een naam om te vragen. Hoe groen het is verschilt wel van jaar tot jaar.
Nee hoor hoeft echt niet. Ik heb zelf al meer dan eens zulk groen hooi van het land gehaald. Ligt echt aan de zonuren en sterkte van de zon. Een 2e of 3e snee is dusdanig laat in het jaar dat de zon al niet zoveel kracht meer heeft. En ook kan het zelfs gebeuren dat het hooi wordt zonder echt zonlicht. Als het enigszins waait zonder echte zon kan je ook hooi maken. De wind droogt vaak nog beter dan zonlicht. Maar dan krijg je dus ook zulk groen hooi.
TS kun je het niet gewoon vragen aan diegene waar je het van gekregen hebt. Is wel zo gemakkelijk
FrNo
Geplaatst: 17-10-19 03:50
pillow schreef:
TS kun je het niet gewoon vragen aan diegene waar je het van gekregen hebt. Is wel zo gemakkelijk
OP lezen, die weet het niet.
kamsel
Geplaatst: 17-10-19 07:15
Onze eerste snee zag er zo uit als het rechter hooi. De tweede snee als het linker. Heeft niks met droog/nat pakken te maken. Van het groenere was de poep een stuk vaster. Zeker bij mijn paard met gevoelige darmen.
Ik heb een eerste snee met van dat fijne hooi en nu net een baal aangebroken met groene slierten erdoor. Het is heel erg afhankelijk per jaar wat ik krijg, voorgaande jaren was het lang en stug. Nu dus iets korter en fijner.