Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
goeroe schreef:Schapen en paarden zijn een prima combinatie, maar in de situatie die jij schetst (beperkte ruimte en weinig tot geen gras) zou ik er niet aan beginnen. Ik voorspel dat de schapen voortdurend zullen proberen uit te breken doordat het gras letterlijk en figuurlijk groener is bij de buren, dat de kans groot is dat ze gesloopt worden door de pony's en dat je gek zult worden van het geblaat. Schapen zijn namelijk kuddedieren en twee dieren maken geen kudde. Bezint eer ge begint.
Els1984 schreef:Leverbot vind je niet in een standaard mestonderzoek (tenminste niet met de meest gebruikte methode; de mc mastermethode). Daar heb je een andere methode voor nodig. Je kunt leverbot tegen gaan door loopeenden te nemen die eten slakjes (de tussengastheer van de leverbot) of door greppels uit te frezen. Van de schapen weet ik niet veel. Behalve dat je verdacht moet zijn op myasis, maar dat moet je met je konijnen ook.
poown schreef:Wij hebben ook schapen naast onze pony’s. De schapen lopen echter altijd apart van de pony,s , dus met stroomdraden ertussen en de buiten omheining staat schapengaas of zijn sloten want alleen een stroomdraad valt tegen. ze wisselen de stukken land af. Erbij vind ik geen succes. De schapen zijn niet bang voor de pony,s waardoor een ongeluk in een klein hoekje zit. (Doodslaan, bijten). Verder moet je idd behandelen voor maden en wormen en bekappen scheren maar dat is eens in de zoveel tijd. Als je geen sloten om je wei hebt of hele natte kleigrond zal de besmetting met leverbot minimaal zijn.
Persoonlijk zou ik nooit geen schapen houden op alleen hooi. Schapen horen wat mij betreft in het gras maar zo vind ik ook ook dat paarden in een wei met gras horen (al is het beperkt en ook bij ons is het niet mogelijk om het hele jaar rond gras te hebben)en daar zijn de meningen ook over verdeeld. En wat hierboven gezegd wordt als je schapen in je achtertuin houdt en ze dagelijks brokken voert en geen gras gaan ze verschrikkelijk blèren.
Siersma schreef:Stroom hoid schapen echt niet tegen. Hier ook met een ram gehad. En ik had er echt dik stroom op, op ijzerdraad dus echt dikke prik. Ram trok t zo stuk en stond op t gras. Dus wil je schapen zorg voor gaas, van dat dikke
Arabesk schreef:schapen blijven niet achter wat dan ook voor paardenschrikdraad, of je moet al van dat schrik-gaas kopen, wat dan wel weer eng is voor je paarden. Wij hebben nu schrikgaas staan, apart van de paarden, dus die kunnen daar niet bij zeg maar. Die kak schapen breken zowat uit elk soort omheining. Je hek moet echt waterdicht zijn.
Wat dat betreft zijn paarden dus echt heel dom, één schrikdraadje en ze blijven er braafjes achter...