Schapen bij paarden , wel of niet een goed idee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yikes

Schapen bij paarden , wel of niet een goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 21:38

Hallo mensen , Ik weet dat deze vraag al vaker is gesteld , maar nieuwe antwoorden met misschien nieuwe informatie is belangrijk.

Ondertussen hebben wij een kleine boerderij in onze hele grote achtertuin. Tussen mijn pony's ( 2 jarige welsh van 1.15 en 11 jarige tinker mix van 11) lopen kippen , duiven en een pauw . Ook hebben wij meerdere knaagdieren en konijnen , maar hier komen ze bijna tot nooit mee in contact.

Hun huisvesting ziet er als voor uit.
2 kleine paddocks met inloopstal op rubberen matten , een kale wei ter grootte van een bak met meerdere bomen. De wei moet uiteindelijk ook een paddock worden.

Nou willen andere gezinsleden en ikzelf schapen . Ikzelf zit in de dierenverzorging en vind dieren met hoeven fascinerend. Ik weet dus ook een heel klein beetje over deze dieren , wat ze nodig hebben met eten ( schapenbrok vanwege juiste kopergehalte , mineralenblok kopergehalte en onbeperkt ruwvoer) Ook begrijp ik de periodieke verzorging zoals bekappen , scheren en inenten.

Na informatie opgezocht te hebben begrijp ik dat schapen leverbot kunnen dragen , en dat dit schadelijk is voor de paarden.
Sinds een een anderhalf jaar krijgen ze nu om de 3-5 maanden een mestonderzoek. De laatste 2 onderzoeken kwamen ze wormenvrij uit , uit mijn oudere topic kan je een beetje het verhaal lezen.
Nou zou ik willen weten hoe ik dit het beste kan combineren met het ontwormen van schapen.

De schapen zullen in de herfst , winter en lente geen toegang tot gras hebben , wel onbeperkt droog hooi. Op mijn school houden ze ook schapen zonder gras , maar is dit wel oke voor de schapen? Er zal een aparte stal komen met opening alleen voor hun waar ze gerust hun hooi , brok en mineralenblok zullen hebben.

En tot slot voor als hier schapenhouders zitten: waar kan ik het beste opletten als ik ze ga halen , het zullen 2 ooien zijn ( Quessant schapen).

Bedantk voor alle informatie

Els1984

Re: Schapen bij paarden , wel of niet een goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 22:03

Leverbot vind je niet in een standaard mestonderzoek (tenminste niet met de meest gebruikte methode; de mc mastermethode). Daar heb je een andere methode voor nodig. Je kunt leverbot tegen gaan door loopeenden te nemen die eten slakjes (de tussengastheer van de leverbot) of door greppels uit te frezen. Van de schapen weet ik niet veel. Behalve dat je verdacht moet zijn op myasis, maar dat moet je met je konijnen ook.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 22:05

Schapen en paarden zijn een prima combinatie, maar in de situatie die jij schetst (beperkte ruimte en weinig tot geen gras) zou ik er niet aan beginnen. Ik voorspel dat de schapen voortdurend zullen proberen uit te breken doordat het gras letterlijk en figuurlijk groener is bij de buren, dat de kans groot is dat ze gesloopt worden door de pony's en dat je gek zult worden van het geblaat. Schapen zijn namelijk kuddedieren en twee dieren maken geen kudde. Bezint eer ge begint.

Yikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 22:12

goeroe schreef:
Schapen en paarden zijn een prima combinatie, maar in de situatie die jij schetst (beperkte ruimte en weinig tot geen gras) zou ik er niet aan beginnen. Ik voorspel dat de schapen voortdurend zullen proberen uit te breken doordat het gras letterlijk en figuurlijk groener is bij de buren, dat de kans groot is dat ze gesloopt worden door de pony's en dat je gek zult worden van het geblaat. Schapen zijn namelijk kuddedieren en twee dieren maken geen kudde. Bezint eer ge begint.

Uitbreken is niet mogelijk vanwege stroomdraad , maar als ze gekker zullen zijn met gras dan paarden dan is het wel misschien afzien.
Geluid is geen probleem , dat hoort bij alle dieren. ik heb al meerdere keren wekenlang tussen de schapen gelopen en mijn vader heeft een vriend waarbij die wel eens meehelpt tussen zijn schapenbedrijf.

Enigste waar ik het niet mee eens ben is dat twee niet genoeg zullen zijn. Begrijp dat meer altijd beter is , maar paarden zijn ook kudde dieren en de twee van mij vinden elkaar prima. Ik vind het veel zieliger als paarden 8 uur op een stal staan.

Maar het nadeel van het uitbreken is natuurlijk wel een punt waar over nagedacht moet worden , onze paarden komen in de zomer bijna elke dag 2 tot 5 uur op de tuin , maar zodra het gras stopt met groeien stopt dit natuurlijk.

Bedankt voor je antwoord , dit gaan we zeker ook bespreken.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 22:16

Uitbreken is niet mogelijk door schrikdraad? Helaas kan ik je vertellen dat ze daar regelmatig gewoon 100% schijt aan hebben.
Ik heb een aantal paarden lopen in een gebied van 5 hectare, waar tot voor kort ook een behoorlijk aantal schapen liepen. Ze hadden echt schijt aan de omheining, gingen er dwars doorheen, stroom of geen stroom. En de dieren liepen elkaar verder niet in de weg.
Inmiddels zijn ze gelukkig weg, ze werden ook niet goed verzorgd (kregen wel brok), maar bekappen en scheren was iets wat ze totaal nalieten. Ik kon het slecht aanzien. En daarbij liepen ze constant in de tuin, rond het zwembad en gooiden de omheining dusdanig plat dat de paarden op een gegeven moment gingen volgen.
Schapen weg, paarden blijven nu keurig binnen.

Yikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 22:17

Els1984 schreef:
Leverbot vind je niet in een standaard mestonderzoek (tenminste niet met de meest gebruikte methode; de mc mastermethode). Daar heb je een andere methode voor nodig. Je kunt leverbot tegen gaan door loopeenden te nemen die eten slakjes (de tussengastheer van de leverbot) of door greppels uit te frezen. Van de schapen weet ik niet veel. Behalve dat je verdacht moet zijn op myasis, maar dat moet je met je konijnen ook.

Myasis klopt , maar het is belangrijk om het te controleren. Gelukkig worden alle dieren hier wekelijks vastgehouden en nagekeken.

Loopeenden hebben we aangedacht , maar het staat nog niet echt bij ons op lijstje om te nemen. We hebben een vijvertje waar ze in kunnen , maar je moet ook dieren nemen waarvan je ze 100% wilt.
Eten kippen die slakjes misschien ook niet op?
Wel goed dat je me verteld over het mestonderzoek , dat zal ik dus moeten bespreken met arts maandag waarbij ik de onderzoeken doe.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 22:19

Jij denkt dat een stroomdraadje een schaap tegen zou houden?! :=
Ik heb ze ook lopen, hartstikke leuk, maar als ze iets willen dan doen ze daar alles aan. Ik zou het met de beperkte toegang tot gras niet doen. Ze schreeuwen je indd en de oren van de kop en gaan gewoon door onder over het draad heen

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 22:21

Wij hebben ook schapen naast onze pony’s. De schapen lopen echter altijd apart van de pony,s , dus met stroomdraden ertussen en de buiten omheining staat schapengaas of zijn sloten want alleen een stroomdraad valt tegen. ze wisselen de stukken land af. Erbij vind ik geen succes. De schapen zijn niet bang voor de pony,s waardoor een ongeluk in een klein hoekje zit. (Doodslaan, bijten). Verder moet je idd behandelen voor maden en wormen en bekappen scheren maar dat is eens in de zoveel tijd. Als je geen sloten om je wei hebt of hele natte kleigrond zal de besmetting met leverbot minimaal zijn.
Persoonlijk zou ik nooit geen schapen houden op alleen hooi. Schapen horen wat mij betreft in het gras maar zo vind ik ook ook dat paarden in een wei met gras horen (al is het beperkt en ook bij ons is het niet mogelijk om het hele jaar rond gras te hebben)en daar zijn de meningen ook over verdeeld. En wat hierboven gezegd wordt als je schapen in je achtertuin houdt en ze dagelijks brokken voert en geen gras gaan ze verschrikkelijk blèren.

Yikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 22:29

poown schreef:
Wij hebben ook schapen naast onze pony’s. De schapen lopen echter altijd apart van de pony,s , dus met stroomdraden ertussen en de buiten omheining staat schapengaas of zijn sloten want alleen een stroomdraad valt tegen. ze wisselen de stukken land af. Erbij vind ik geen succes. De schapen zijn niet bang voor de pony,s waardoor een ongeluk in een klein hoekje zit. (Doodslaan, bijten). Verder moet je idd behandelen voor maden en wormen en bekappen scheren maar dat is eens in de zoveel tijd. Als je geen sloten om je wei hebt of hele natte kleigrond zal de besmetting met leverbot minimaal zijn.
Persoonlijk zou ik nooit geen schapen houden op alleen hooi. Schapen horen wat mij betreft in het gras maar zo vind ik ook ook dat paarden in een wei met gras horen (al is het beperkt en ook bij ons is het niet mogelijk om het hele jaar rond gras te hebben)en daar zijn de meningen ook over verdeeld. En wat hierboven gezegd wordt als je schapen in je achtertuin houdt en ze dagelijks brokken voert en geen gras gaan ze verschrikkelijk blèren.

Ik woon in zuid limburg , dus geen sloten en het is geen kleigrond. Dus dat is al een opluchting

Yikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 22:29

Bedankt voor alle reacties ,wij gaan het nog eens bespreken.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 22:32

Stroom hoid schapen echt niet tegen. Hier ook met een ram gehad. En ik had er echt dik stroom op, op ijzerdraad dus echt dikke prik. Ram trok t zo stuk en stond op t gras. Dus wil je schapen zorg voor gaas, van dat dikke

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 22:53

Hoeveel stroomdraad inderdaad? :+ Dankzij een dichte boomsingel om onze buitenomheining hielden we ze binnen, maar van de binnen(paarden)omheining trekken ze zich niets aan, ook niet met een extra draadje onderaan. Nadat een deel van onze boomsingel gekapt was had ik deze opstelling gemaakt:

Afbeelding

en

Afbeelding

maar ondanks dat de spanningstester maximaal uitsloeg en er nog genoeg gras in de wei staat bleken de blaadjes aan de andere kant van de omheining toch te verleidelijk. Nu met nóg meer draad lijkt het vooralsnog goed te gaan, maar ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat het goed blijft gaan als het gras minder wordt.

Ons Welshje gaat graag en regelmatig achter de schapen aan, maar die kunnen dus altijd ontsnappen naar een ander stuk wei. Ik ken jouw pony's natuurlijk niet, maar ik weet zeker dat mijn pony in jouw opstelling de schapen niet lang heel zou laten. Dan kun je wel een schapenstal maken, maar je wilt toch ook niet dat die dieren steeds in de stress zitten?

Om diezelfde reden vind ik 2 dieren te weinig. De mensen waar wij een paar schapen van kochten en zelf nog 3 schapen over hielden vroegen na een paar weken of wij niet alsjeblieft die anderen ook wilden ophalen omdat ze gestoord werden van het geblaat. Ik kon me dat niet voorstellen, maar inderdaad, wat gingen die beesten tekeer! :oo Ik kan geen andere verklaring verzinnen dan dat ze zich met zo weinig gewoon niet veilig voelden. Gelukkig kalmeerden ze binnen een paar dagen weer. Ik kan veel hebben (haan en zelfs parelhoenders geen probleem), maar dat zeurende, schreeuwende geblaat gaat echt gauw vervelen hoor. :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 22:56

2 plukjes wol van 15kg bij je paarden in zou ik niet aandurven. Mijn schapen staan juist ivm wisselbegrazing voor wormenbestrijding apart in flexnetten. Hoornloze schapen zijn dan wel erg aan te raden.
Ik kan de schapen hier op vers gras zetten en dan nog vreten ze bijna als eerste de hooiruif leeg. Altijd hooi bijvoeren scheelt je een stuk aan myase risico, omdat het een groot deel aan diarree (strontlucht is wat die vliegen aantrekt) voorkomt. Maar ook ivm bemesten weide zonder extra inspanning wil ik ze zo veel mogelijk op het gras hebben ook al zou ik wegens andere problemen veel tot geheel hooirantsoen moeten voeren.

Schapen maken eerder herrie uit honger/dorst dan enkel omdat je er loopt en dat is ook zo met slechts 2 dieren. En het hangt van de individuele dieren af hoe snel en veel herrie ze maken. Ouessanten zijn makkelijk tam te krijgen, of let op waar je loopt, want ze lopen je voor de voeten.

Lees goed de rasbeschrijving door en wat andere fokkers doen, want het koperverhaal gaat niet voor alle rassen op!! Ik heb hier shetlands en die zouden op schapenkorrel echt in de problemen komen ivm kopertekort. Soay idem en in hoeverre een mini eiland ras als ouessant extra koper nodig heeft geen idee. Wel is de hoeveelheid geitenkorrel die ik voer hier beperkt. Is er meer energie nodig (slecht hooi, dracht, lammeren), dan gaat er afhankelijk van hoeveel voer er nodig is en waarom een of meerder van de volgende bij : lucernekorrel voor melk en dracht, grasbrok voor extra daarbuiten en bietenpulp 50/50 grasbrok als grasbrok alleen niet genoeg is. De geitenkorrel heeft dus enkel de functie van een mineralenkorrel, niet als krachtvoer (al zouden mijn schapen daar zo voor zijn). Ik ga er namelijk van uit dat je een herbivoor beter op ruwvoer en als nodig vervangers kan voeren dan op graan/zetmeel waar hun spijsvertering niet op is gemaakt, zeker ook omdat zulke kleine dieren er maar weinig van per maaltijd kunnen hebben en overdoseren dan heel makkelijk is.

Verder reken er op dat je aan rantsoen zeker uit moet gaan van 4% lichaamsgewicht droge stofgehalte aan hooi, dus ruim 2x wat een pony van dat gewicht nodig zou hebben. Niet voor niets liever schapen op gras, ze kunnen er veel langer op dan pony's ivm kleiner maakt minder stuk, gras gaat mooie lengte de winter in en het is gratis onderhoud + bemesting.

Siersma schreef:
Stroom hoid schapen echt niet tegen. Hier ook met een ram gehad. En ik had er echt dik stroom op, op ijzerdraad dus echt dikke prik. Ram trok t zo stuk en stond op t gras. Dus wil je schapen zorg voor gaas, van dat dikke

Hoorns? Want dat is zoals het er hier naar uitziet de echte reden dat er flexnetten stuk gaan, mijn ooien slopen niet, als er problemen waren was de ram de aanstichter.
Qua stroom is het wel de vraag hoeveel Joules klap je apparaat geeft, hier is dat de max. voor schapen op ruim 1J (1.2), ijzerdraad heeft dan wel lage weerstand, maar dat zegt nog niet alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 23:04

Schapen voelen enkel stroom als ze met hun hoofd tegen de draad komen. Al de rest voelen ze niet door de wol. Je moet de weide dus sowieso al extra omheinen. Verder zijn Ouessanten (geen Quessant. Een veel gemaakte spelfout maar het is wel degelijk met een O) wel heel erg klein om tussen de paarden te houden. Die worden zo omver gelopen. Ik zou dus echt al voor grotere rassen gaan (swifter, texel, zwartbles, bleu de main etc.)

Je kan ze op grotendeels hooi houden, maar voeder dan zeker wat vitaminekorrel bij. Ook een liksteen is geen overbodige luxe. Waarom willen jullie eigenlijk extra schapen als er de ruimte niet voor is?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 23:14

Als je een opleiding over dieren volgt dan weet je dat een schaap vrij veel ruimte nodig heeft. Volgens mij zo'n 600 tot 900 m2 gerekend per schaap, de situatie die jij beschrijft lijkt mij niet in de ideale situatie voor een schaap te passen. Het zijn kuddedieren, dus een stuk of 4 / 5 lijkt mij minimaal.

Het ligt natuurlijk ook aan het ras. Ik weet in ieder geval zeker dat schapen doodongelukkig worden als ze niet kunnen grazen en alleen op brok en hooi moeten leven.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 00:41

Schapenhouder hier en ondanks dat onze schapen een gedeelte van het jaar binnen staan ivm lammeren kun je zien dat ze beduidend gelukkiger zijn als ze op de wei lopen. Zelfs in de winter als we gewoon hooi bijvoeren omdat er niet genoeg gras meer groeit zie je ze lekker rond scharrelen en dat ene vergeten groene grasje zoeken.

Wat ik me vooral afvraag is waarom je op toch al beperkte ruimte waar je al heel wat dieren verzameld hebt ook nog schapen wilt toevoegen. Ik snap echt niet waarom je het leven van je dieren nog verder wilt inperken qua ruimte want dat doe je in feite door te blijven toevoegen. En nee 2 tot 5 uur per dag in de zomer op het gras is niet veel maar eigenlijk bedroevend weinig, en met ook nog schapen erbij word dat nog minder.

Verder nog even terugkomend op je opmerking van kuddedieren en dat jouw paarden heel blij zijn met z’n tweeen. Natuurlijk is twee al beter dan 1 maar pas als je een kudde van 4+ dieren bestudeerd zie je het echte kuddegevoel en gedrag. En dat is bij schapen nog veel meer dan bij paarden. Onze groepen zijn ongeveer 150 tot 200 schapen groot en daar binnen vormen ze zelf groepjes maar die zijn eigenlijk nooit kleiner dan een schaap of 10. Staan ze met minder zijn ze schichtiger en rennen eerder naar de rest van de kudde.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 02:44

Ik heb 3 grote rammen (Swifters) gehad van ruim 100kg per stuk en die waren prima te houden achter schapengaas. Om het hangen van het gaas tegen te gaan heb ik direct gekozen voor de dikke en zware kwaliteit. Mijn pony's hebben er altijd bij gelopen. Geen last van uitbreken, geen last van wormen. Ik heb geen sloten in de directe omgeving maar leverbot kan ook voorkomen in plassen water die langere tijd in de wei blijven staan.

Ik heb regelmatig ontwormd. En een keer leverbot laten testen toen er een vermoeden was. Uitslag was negatief. Wat verder handig was, is dat ik zelf de hoefjes wel kon trimmen. Een keer per jaar liet ik de scheerder komen en de veearts indien nodig.

Verder waren ze bij mij erg blij met een goed op gestrooide schone stal waar ze lekker in konden naar keuze. Dat had echt hun voorkeur om in te slapen, rusten en vooral schuilen bij regen. (en ook op warme dagen) Hier ook nooit last gehad van vieze billen o.i.d. De schapen kwamen net als de paarden een dagelijks in de hand.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 07:00

Persoonlijk vind ik het oppervlak voor je pony's al te klein/aan de kleine kant om altijd op te lopen. Ik vind het dan niet heel verstandig/eerlijk om er nog meer dieren op te gaan houden.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 07:15

Schapen hebben veel meer ruimte nodig dan je denkt, niet alleen fysiek maar ook mentaal, ouessanten zijn super nieuwsgierig en houden van op avontuur gaan, wat dat betreft zijn het net geiten, ze doen er alles aan om uit te breken als ze niet genoeg ruimte hebben.

Drie ouessanten van mij stonden tijdelijk bij vrienden op hun te kleine land en hebben er alles aan gedaan om uit te breken, bij mij stonden ze op 2500m2 en deden ze dat niet.
Nu ze weer een halve hectare hebben zijn ze weer uitermate tevreden.
Hooi voeren deed ik in de winter in een slowfeeder samen met mineralensteen en genoeg water, dat ging prima.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 07:36

Ik heb 11 schapen (ouessant) bij mijn ene groep paarden staan, en 3 (normale grote) schapen bij mijn andere groepje. Het gaat prima, maar ze willen wel echt gras.

Er zitten 2 pittige merries bij die makkelijk uithalen, maar nooit naar de schaapjes, die laten ze met rust.

Als je geen gras hebt zou ik het niet doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 21:14

Schapen prima. Ouessantjes ook, zijn leuke kleine schapies. Maar schapen horen op gras. Als je die ruimte niet hebt dan moet je geen schapen nemen. En een stroomdraadje is een lachertje. Door de wol voelen ze niks. Wij hebben echt hele ondeugende ertussen gehad. Schapengaas rondom gespannen en er waren dus grapjassen die er onderdoor gingen. Ja je snapt niet hoe maar ze zetten hun neus eronder en dan flink duwen. Dus het gaas toen met pinnen vastgezet en dan waren er nog die dachten dat ze gekruist waren met een geit want ze probeerden te springen. Die hebben we ook weg gedaan, was niet meer grappig.
Maar het zijn makkelijke schaapjes in onderhoud, gras, hooi in de winter en een handje brokjes in de winter. Ontwormen deden wij 1 x per jaar samen met de hoeven en het scheren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 21:29

Ik heb zelf nooit schapen gehad maar wel al te vaak schapen gevangen die luidkeels langs de straat rennen en die je dan vrij letterlijk over het hek terug moet gooien omdat het overal potdicht is met een flinke klap stroom (en de eigenaar niet thuis). Ook schapen terug over de sloot gegooid. Vraag me niet hoe ze het doen, volgens mij hebben ze een teleportaal of zo.

Verder moet je echt zeker weten dat je ponies geen schapenvoetballers zijn anders is het ook niet grappig. Idem wil je geen schaap (ram) dat probeert om je pony van het land te koppen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 21:34

Om die reden zou ik nooit voor quessanten kiezen, die zijn te fragiel als een pony een dolle bui krijgt.

Ik denk over het algemeen dat schapen een prima aanvulling kunnen zijn, mits je het juiste ras kiest en de ruimte hebt. Zonder gras moet je het niet doen. Maar bij ons in de buurt zie ik veel "shetlander-weitjes" met enorm veel onkruid. In zo'n wei kun je best goed wat schapen zetten, omdat die bepaalde planten beter eten dan paarden. Dan hou je ook onkruid uit de wei.

En ik zou ze nooit dagelijks brok voeren, daar worden ze echt irritant van. Als je er niet mee fokt, is het ook helemaal niet nodig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 21:40

schapen blijven niet achter wat dan ook voor paardenschrikdraad, of je moet al van dat schrik-gaas kopen, wat dan wel weer eng is voor je paarden. Wij hebben nu schrikgaas staan, apart van de paarden, dus die kunnen daar niet bij zeg maar. Die kak schapen breken zowat uit elk soort omheining. Je hek moet echt waterdicht zijn.

Wat dat betreft zijn paarden dus echt heel dom, één schrikdraadje en ze blijven er braafjes achter...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:17

Arabesk schreef:
schapen blijven niet achter wat dan ook voor paardenschrikdraad, of je moet al van dat schrik-gaas kopen, wat dan wel weer eng is voor je paarden. Wij hebben nu schrikgaas staan, apart van de paarden, dus die kunnen daar niet bij zeg maar. Die kak schapen breken zowat uit elk soort omheining. Je hek moet echt waterdicht zijn.

Wat dat betreft zijn paarden dus echt heel dom, één schrikdraadje en ze blijven er braafjes achter...

Paarden zijn veel meer geselecteerd op trainbaarheid, wat nogal belangrijk is als jachtpartner, rij en trekdier. Schapen hoeven op dit gebied veel minder te kunnen.
Het is trouwens wel zo dat genoeg eten een belangrijke factor blijft qua respect voor je omheining ongeacht de diersoort.