Hoe krijg ik ons paradijsje winterproof?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessol

Hoe krijg ik ons paradijsje winterproof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 13:18

Dag bokkers :wave:

Ik heb jullie hulp nodig! Mijn fjord staat samen met een shetlander op een kleinschalig paddock paradise bij mensen aan huis. Door omstandigheden gaat hij dit jaar op winterstalling maar in de toekomst zou ik de paardjes daar graag het jaar door houden.

Het leed van iedere paardenhouder denk ik is in de winter vooral de modder. Daarom zou ik graag een stukje verharden/winterproof maken die ik eventueel kan afsluiten bij echt barre dagen. Ik mag een voorstel doen bij de eigenaars maar ben zelf niet echt thuis in deze zaken en hoe het aan te pakken.

Hebben jullie ideeën? Een stuk beton gieten is geen optie, het zou liefst ook iets zijn dat eventueel later nog gemakkelijk kan weggenomen worden. Ik heb gekeken naar kunstofpaddockplaten, leek mij zeer interessant maar een totaal kostenplaatje van 1000 euro is op dit moment voor mij niet haalbaar.

Ik wil zeker een investering doen maar liefst binnen der perken. Het liefst houden we een beetje het natuurlijk karakter erin. Als het ook wat vriendelijk kan voor de paardenvoetjes zou het ook zeker mooi meegenomen zijn, mijn pony heeft zeer traaggroeiende hoeven en ik zou hem graag van de ijzers afhouden. Als ik het zo teruglees, zeker geen simpele opdracht. :')

Als jullie ook wat meer informatie kunnen geven over het proces en hoe jullie het hebben aangepakt, ook zeker welkom!

Afbeelding

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 13:23

ik had op ons land indertijd een stuk laten betegelen, gewoon met stoeptegels maar wel door een ervaren stratenmaker. Dus incl zand, egaliseren, stoeprandjes om het geheel stevig te houden.
Kost wel even wat maar heb er jaren plezier van gehad

crazycactus

Re: Hoe krijg ik ons paradijsje winterproof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 13:26

Gratis stoeptegels verzamelen en dan de boel tegelen, idd met stoeprandjes om de boel op te sluiten. Ik heb hier laatst 28 stoepranden gratis op mogen halen (wogen maar 70 kilo per stuk... ahummmm manlief was minder blij :') )

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 13:35

je zou ook van die kunststof tegels voor grind kunnen leggen, ook minder belastend voor de hoeven...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 13:38

Informeer eens in de buurt.Wij hadden een beunhaas.Wel een ervaren straatenmaker.Ook de stenen waren tweedehands.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:18

Tweedehands straatstenen of gratis stoep-/grindtegels, of grastegels. In nood vloerbedekking. Zelf heb ik overigens twee plekken met rubber matten op de stenen, ik merk dat ze het erg fijn vinden om daarop te rusten.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 19:19

GDG schreef:
Tweedehands straatstenen of gratis stoep-/grindtegels, of grastegels. In nood vloerbedekking. Zelf heb ik overigens twee plekken met rubber matten op de stenen, ik merk dat ze het erg fijn vinden om daarop te rusten.

Het plan is inderdaad om in de schuilstal matten te leggen, daar is het ook beton en dan zouden ze daar ook wat minder "verhard" hebben om eventueel op te liggen. Als het echt slecht is hebben we ook nog gewone stallen in de schuur maar die gebruik ik liever niet.

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik had ookal aan stoeptegels gedacht, maar volgens de eigenaar zou dit gaan schuiven? Hebben jullie een stuk uitgegraven eerst? Bedoelen jullie met grastegels wat je vaak iet op parkeerplaatsen? Hoe leg je dat aan? Is dat niet gevaarlijk om tussen te belanden met de voeten?

Sorry, veel vragen, een echte leek dus. :')

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 19:37

Stoeptegels moet je opsluiten met opsluitbandjes die je ingraaft tot iets onder de hoogte van de tegel.

Wel eerst straatzand, aantrillen, bandjes aan de ene kant leggen, stoeptegels er in, andere bandjes eromheen zodat ze opgesloten liggen, zand erover en invoegen en dan natrillen en nog een keer zand in de voegen vegen of "wassen"

Dat kan ook met (H)klinkers.

Als de stenen te hard slijten kun je er nog rubber matten overheen leggen.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 16:52

Over de rubberen matten had ik nog niet gedacht, merci voor de tip.

Is dat iets dat dan gemakkelijk weggehaald kan worden op termijn? Wie weet willen de eigenaars geen jaren meer paarden aan huis en ik wil hen toch niet opzadelen met iets dat moeilijk weg geraakt.

Ik was benieuwd of er hier iemand gewerkt heeft grasbetonplaten?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 16:58

Geen grasbetonplaten, wel grastegels. Soort van harde plastiek dus.
Heb ik een stukje mee gedaan en werkt perfect. Ook licht om te hanteren en gemakkelijk weer weg te halen :P
Maar als je grote stukken wil doen, denk ik niet dat je heel goedkoop uitkomt.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:10

Betonnen roosters uit koeienstallen zijn hier erg geschikt voor, en er is vaak voor een klein prijsje aan te komen. Je hebt wel iets van een shovel of kraan nodig om ze neer te leggen. Dun laagje zand erover en het blijft netjes.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 19:03

cissi schreef:
Betonnen roosters uit koeienstallen zijn hier erg geschikt voor, en er is vaak voor een klein prijsje aan te komen. Je hebt wel iets van een shovel of kraan nodig om ze neer te leggen. Dun laagje zand erover en het blijft netjes.

Die heb ik ook voor de stallen liggen. Voor een zacht prijsje op marktplaats gevonden. Let wel op met vervoer of je ze mag laden, ze zijn best zwaar. Daardoor ligt het wel stabiel. Overigens hebben we ze met de hand gelegd

Mijn vader heeft ongeveer 20 cm afgegraven en daar zand op gestort. Daar liggen de roosters op

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 19:15

capopjekop schreef:
cissi schreef:

Die heb ik ook voor de stallen liggen. Voor een zacht prijsje op marktplaats gevonden. Let wel op met vervoer of je ze mag laden, ze zijn best zwaar. Daardoor ligt het wel stabiel. Overigens hebben we ze met de hand gelegd

Mijn vader heeft ongeveer 20 cm afgegraven en daar zand op gestort. Daar liggen de roosters op

Als je de smalle hebt, kun je ze inderdaad wel met de hand leggen, wij hebben vrij brede en zware en die zijn echt niet te tillen. Wij hebben er ook nog heel veel liggen maar hebben zelf ook nog nodig. Ik kan even overleggen of we er een aantal kunnen missen, als je beetje in de buurt zit.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 19:17

Heel eerlijk, als je niet teveel in de constructie wil doen en niet teveel wil uitgeven. Is dit dan wel de plek?

Ik heb paddockplaten. 2e hands en vind ze erg fijn om te hebben liggen.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 20:25

belle_boef schreef:
Heel eerlijk, als je niet teveel in de constructie wil doen en niet teveel wil uitgeven. Is dit dan wel de plek?

Hoe bedoel je? Dit is echt een paradijsje voor zowel de paardjes als men hond als ik, maar ik probeer ook respect te hebben voor de mensen hun eigendom. Het paardendeel ligt quasi in hun tuin. Ik kan maar vragen, omdat ik er zoals gezegd zelf weinig verstand van heb en soms hele creatieve dingen zie voorbijkomen bij andere bokkers en als dat niet mogelijk is dan zullen we andere opties ook zeker bekijken. Heb je daar een fototje van?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 20:59

Het is ff wat tillen maar de 40x60 tegels (grindtegels) op de kop schuiven niet. Hier liggen ze in half of kwartsteens verband en vallen zo in elkaar dat ze geen kant op kunnen. De buitenste liggen netjes recht. Ze zijn vaak gratis op MP te krijgen, ik heb zelfs geen geen zand gestort; gewoon uitgegraven, op afschot voor de stal gelegd en klaar. Ze lopen ze vanzelf vast, lopen er zand op dus ze zijn amper zichtbaar als je ze ongeveer op zandniveau legt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:09

Jessol schreef:
belle_boef schreef:

Hoe bedoel je? Dit is echt een paradijsje voor zowel de paardjes als men hond als ik, maar ik probeer ook respect te hebben voor de mensen hun eigendom. Het paardendeel ligt quasi in hun tuin. Ik kan maar vragen, omdat ik er zoals gezegd zelf weinig verstand van heb en soms hele creatieve dingen zie voorbijkomen bij andere bokkers en als dat niet mogelijk is dan zullen we andere opties ook zeker bekijken. Heb je daar een fototje van?

Ik bedoel dat als er geen oplossing is of het dan nog steeds ideaal is.

Ik kan wel een foto maken maar je ziet er niks van want ze liggen net bedenkt in het zand.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:43

Ik heb er zelf ook geen ervaring maar voor mijn konijnen liggen op de modderige plekken van die rubberen tegels. Alleen ik weet natuurlijk niet wat dit doet onder het gewicht van een paard.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 07:50

Tegels en klinkers zijn altijd makkelijk weer weg te halen. Ook gewoon met de hand en een schep.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 08:14

Ik heb een stuk grond om laten keren door een loonbedrijf. Nu een hele fijne droge paddock en was niet duur. Misschien is dat een mogelijkheid ?

Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 09:02

Afbeelding

Wij hebben voor een vriendelijk prijsje tweedehands kunststof grastegels gevonden. In totaal is het een stuk van 11x6 meter voor de uitloop van de inloopstal. Ligt stevig en het werkt uitstekend

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 09:47

Die grastegels lijken mij wel echt ideaal! Ik denk dat het stukje bij ons tussen de 60 en 70 vierkante meter is. Ik had tweedekeus grastegels gevonden maar dat kwam toch al op een 750 euro voor de tegels alleen. Tweedehands vind ik enkel maar kleine oplages, het lijkt mij moeilijk om er voldoende te verzamelen met allemaal dezelfde hoogte bv? Iemand met ervaring die weet op wat ik nog moet rekenen qua kostenplaatje?

Hoe hebben jullie dat gelegd? Ik zie bv in een blog post dat er eerst wordt uitgegegraven, dan worteldoek met kiezels en daarboven dan de tegels en daarop wordt dan zand gelegd.

Na de paar dagen regenen ziet het er zo uit:
Afbeelding

Het is dus wel duidelijk dat er moet geinvesteerd worden als ik er volgende winter wil blijven staan. Ze zakken er nu gelukkig totaal niet diep in en kunnen altijd in de betonnen schuilstal staan voor hun droge voeten maar zelf zie ik dat niet echt zitten.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:20

Ik zou er tapijt op leggen, dat werkt erg goed en is goedkoop/gratis. Ik heb zelf een steenpaddock met bij de opening een vloerkleed. Dat vloerkleed is helemaal vast gegroeid (gras)
Maar daar zakken ze niet in de blubber. De shet ligt daar heerlijk op in de winter.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:33

Kijk eens bij www.mudcontrol.co.uk
Het is Engels maar ze zijn in Duitsland begonnen geloof ik dus wie weet ook naar NL te brengen.
Deze zijn heel makkelijk neer te leggen: modder egaliseren, matten erop, zand erover (hoeft niet per se, en ook geen dikke laag als je het wel doet).

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:10

Amalarab schreef:
Ik zou er tapijt op leggen, dat werkt erg goed en is goedkoop/gratis. Ik heb zelf een steenpaddock met bij de opening een vloerkleed. Dat vloerkleed is helemaal vast gegroeid (gras)
Maar daar zakken ze niet in de blubber. De shet ligt daar heerlijk op in de winter.

Wanneer heb jij dit vloerkleed gelegd en wat voor vloerkleed is het? Is het een tapijt of echt een vloerkleed? Anders dacht ik aan dat kortpolig tapijt bij de LeenBakker. Wij hebben thuis grasbetontegels, van die kunstoffen, ideaal spul, maar heb er te kort voor op de PP dus wellicht is dit een mooie oplossing voor deze winter.