Je paard op een Sportstal waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knijntje06

Je paard op een Sportstal waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 21:03

Ik sta voor een keuze...

binnenkort zou ik mijn paarden kunnen verhuizen, maar ga ik weer naar een "gewone" pensionstal of zet ik ze op een stal die sportgericht is.

Pensionstal vind ik het toch echt wel fijn dat de paarden buiten komen enz.
Over het algemeen komen paarden niet buiten op een sportstal of je betaald een godsvermogen voor een uurtje per dag..

Maarja dan zit je op een pensionstal ik wil graag springen elke keer opbouwen.. afbreken.. altijd alleen (niet dat ik op 100 mensen zit te wachten maar alleen springen is zo jammer..)
maar paardjes lekker buiten rustig enz.

sportstal meer mensen die dezelfde kant op staan.. springlessen worden gegeven. maar ja komt je paard niet buiten, ja in de zomer een halve dag..
nou dacht ik van goh ik ben er zelf s ochtens zet ik eerst 1 merrie buiten om dan de andere te gaan rijden.. en dan andersom.. kans alleen dat ze alleen staan..
s middags uurtje in de molen.. door personeel.
maarja.. dan kan ik wel me richten op de sport en wedstrijden gaan rijden.

maar ja wat was jou reden om naar een sportstal te gaan? en hoe zorgen jullie er voor dat jullie paarden buiten komen?

Laurievc

Re: Je paard op een Sportstal waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 21:04

Ik stond op een sportstal waar de paarden wel gewoon buiten kwamen en dat is ook gewoon een harde eis van mijn kant. Kan dat niet dan zou ik niet verhuizen... Eventueel op verplaatsing gaan trainen?

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 21:08

Als er personeel is zou je kunnen vragen of je tegen betaling extra service kan krijgen, zo niet iets regelen om buiten te zetten met een andere pensionklant.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 21:13

Doorzoeken naar een sportstal waar ze paardenwelzijn ook in de winter hoog in het vaandel hebben staan.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 21:18

Oké dus omdat jij geen zin hebt om een paar sprongen op en af te bouwen moet je paard maar 24/7 opgesloten staan in een klein wc hokje?

Zet het paard op een fatsoenlijke stal en rijd 2x per week (of vaker) met de trailer naar de sportstal.

knijntje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 21:25

jeetje de haat van bokt was ik wel even vergeten ja..

knijntje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 21:26

het is niet zo dat ik niet verder zoek.. en ik zeg niet dat ik naar de sport stal ga.. er staat ook duidelijk een vraag onder waarom jullie wel de keuze hebben gemaakt om naar een sportstal te gaan..

het is meer vingertje wijzen dan lezen wat er staat..

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 21:29

Ik zou mijn paard niet eens gratis willen laten opsluiten in een stal met misschien een uurtje buiten. :n
Hij staat er de hele dag, ik niet..

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 21:31

Bizar eigenlijk, dat je in deze tijd moet kiezen... Als iedereen buitentijd zou eisen bij de ‘sportstal’ zou het concept zoals het nu is niet meer bestaan. Paardenwelzijn gaat bij mij altijd voor eigen gemak, dus ik zou buitentijd zwaarder wegen dan mijn eigen gemak. Dus iets regelen met het personeel en bijbetalen of de paardvriendelijke stal kiezen. Voor het geld dat je bespaart wil vast wel iemand 1x per week een parcours voor je neerzetten. :D

En eerlijk? Het ene paard een uurtje buiten als je de andere rijdt? Is dat serieus de afweging? Eén uur naar buiten is voor mij een absolute no go.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 21:33

Voor mij zou het een makkelijke keuze zijn. Liever kiezen voor het welzijn van paard (eerste levensbehoeftes eigenlijk) ipv het gemak van springles/opgebouwde parcoursen zonder trailer/moeite.

Jij bent er 1 a 3 uurtjes per dag, je paard woont er. Ik zou eens kijken of je geen fijne pensionstal kan vinden met een vereniging in de buurt die springlessen geeft of overplaatsing rijden.

Of inderdaad een sportstad waar ze het paardenwelzijn wat hoger in het vaandel hebben staan. Ook voor een sportpaard is voldoende buiten komen goed, veel beter voor de pezen en basisconditie en natuurlijk een fris koppie!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 21:38

Ik zou er zelf niet eens over nadenken om een paard 1 uurtje naar buiten te doen. Dan zou ik dat lezen en al niet eens bij de stak gaan kijken. Het is toch absurd dat die stallen nog bestaan, een sportpaard heeft veel meer aan goede sociale interactie en beweging in de wei dan aan een uurtje stapmolen.

Ik vind het al vreselijk als ik de winter paardlief maar een uurtje naar buiten kan als er ijzel ligt, dan zit ik de hele dag op stal zodat er een aantal paarden in de bak samen kunnen, en dit is dan 1 of 2 dagen per jaar.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 21:42

Hey ts.

Misschien een pensionstal zoeken dicht bij een sportstal zodat je daar kunt rijden, maar je paard wel lekker naar buiten kan.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 21:42

Welke haat? Volgens mij geef ik een goede oplossing. Ik kan je niet vertellen waarom ik naar een sportstal zou gaan omdat ik in de +20 jaar nooit op zo’n stal heb gestaan onder meer vanwege het gebrek aan buiten staan.

Nogmaals, zoek een goede stal en ga met de trailer op training.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 21:49

Het is wel lekker om goed te kunnen trainen en gelijkgezinde mensen om je heen te hebben hoor.
Als je op een sportstal beter uit de voeten kan zou ik daar voor gaan na overleg om ze genoeg naar je zin buiten te hebben.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 22:02

Simpel zat. Gewone pensionstal en lid worden van een actieve rijvereniging waar ze springlessen geven. Ok.. je moet dan met de trailer op pad/ of de rijverening moet dicht bij je pensionstal zijn zodat je er rijdend naar toe kunt.
Maar op deze manier: Paard blij, jij blij.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 22:12

Ik heb zelf gemerkt (op beide soorten stallen gestaan) dat mijn sportprestaties ook enorm vooruit zijn gegaan sinds mijn paard (bijna) onbeperkt ruwvoer heeft en heel veel buiten staat. Ook iets om in je achterhoofd te houden :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 22:17

Geen idee in welke regio je zit, maar wat punz ook zegt. Wordt lid bij een rijvereniging waar je 1x in de week springles kan volgen en evt. Mee doet met andere lessen. Vaak is er op een beetje maat pensionstal ook altijd wel een paar mensen te vinden die graag een sprongetje mee springen.

Ik heb zelf de overstap gemaakt naar een kleine pensionstal waar de bak niet optimaal is, maar mijn paard wel altijd de hele dag buiten staat. Het doet haar duidelijk zo goed, dat ik nooit meer terug wil naar swinters een paar uur op de paddock.

Maar indd het blijft van de zotte dat er nog zo veel ouderwetse pensionstallen zijn waar de paarden swinters niet of nauwelijks buiten komen. Als ik zie wat het met mijn merrie doet, komt het de sportprestaties ook alleen maar ten goede.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 22:31

Klinkt allebei niet als de juiste optie. Is er geen sportgerichte (pension)stal in de buurt waar de paarden wel op een correcte manier gehuisvest worden?

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 22:32

En als je nou op de 'gewone' pensionstal een groepje mensen bij elkaar zoekt dat allemaal wel wil springen, en dan bijvoorbeeld eens in de 2 weken met een groepje opbouwt, stel t staat er een zondagmiddag, van 1 tot half 5, en andere deel van de groep bouwt af? Is wat meer geregel maar heb je helemaal wat je wilt toch?

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 22:44

(bijna) Iedereen die hier reageert geeft af op de sportstal en toch zijn er genoeg van zulke stallen....

Hier in de buurt ook een prachtig complex super luxe, springbak, stapmolen, 1 weitje.

Het is eigenlijk gek dat het is toegestaan. Ze zouden eigenlijk een max aantal paarden per m2 moeten mogen houden.

Maar ik snap goed dat je bij gelijkgestemden wil staan, dat is ook heel belangrijk. Maar hopelijk vind je een stal waar dat is inclusief weide.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 22:46

Verbazingwekkend dat ondanks zoveel informatie over paardenwelzijn iemand zich nog afvraagt of zo'n sportstal een optie is. Eens te meer omdat er geen echte ambities zijn om wedstrijden te gaan rijden. Koop of huur een trailer en ga eens per week elders naar een springles, of organiseer een springavond samen met anderen, zoek oplossingen. Maar doe je paard het plezier van een gezond paardenleven met veel buitengang.
Geen buitengang moest verboden worden...een paard is geen brommer in een stalling die er naar believen een poosje uitgehaald wordt om een rondje te crossen.

En 'haat' (raar woord hoor) lees ik ook niet. Op zo'n vraag kun je uiteraard rekenen op reacties die niet in de smaak vallen omdat het lijkt op een onzinnige discussie uitlokken of excuus zoeken voor iets waarvan eigenlijk wel duidelijk is dat het niet 'spoort', om maar in paardentermen te blijven.

Dus: nee; zo'n sportstal is geen optie. In geen enkel geval.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 22:55

Fijne stal zoeken waar ze ruim voldoende buiten komen en dan zelf maar fanatiek naar een vereniging of privé lessen.

Mijn pony's lopen t/m ZZ nivo (dressuur en vaardigheid, eentje heeft daarnaast ook BB gesprongen en een ander B ohz gestart, bij gebrek aan ruitertje niet meer onder het zadel), staan 24/7 buiten in een groep.
Altijd al zo gedaan, ik geloof dat paarden die blij zijn beter presteren.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 22:59

Ook met wel echte ambitie's qua wedstrijden kun je prima op een gewone pensionstalling staan.

Mijn Connemara ruin loopt in het ZZ Licht tussen de paarden, maar staat gewoon 24/7 buiten
En ik weet zéker dat hij dit werk lichamelijk veel minder goed aan zou kunnen als hij op sportstal met beperkte weidegang zou staan. Om over het mentale aspect nog maar te zwijgen.

Mijn merrie wordt getraind voor de eventing... en ook zij sinds een jaar gewoon 24/7 buiten. Daarvoor zomer en winter de hele dag overdag buiten , snachst binnnen

En bij haar weet ik zéker dat ik van pure ellende dikke gedragsproblemen ga krijgen als ze niet minimaal zomer en winter overdag buiten kan staan.

Dus TS: zoek een accomodatie met een goede buitenbak, voldoende weide gang en investeer in een trailer. Dan kun je alles doen wat je wil doen én hoef je je paard niet tekort te doen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 23:22

Denk je dat alle wedstrijdruiters met paarden aan huis sportfaciliteiten hebben als een compleet springparcours en een binnenbak?

Dat is echt onzin.

Je kunt prima trainen en wedstrijden rijden met een gedraineerde buitenbak met nette zandbodem. En voor die paar weken vorst per jaar kun je best even naar de binnenbak. Als je serieus wedstrijden wilt rijden heb je vaak toch al vervoer nodig. En als je een stal vind vlak bij een rijvereniging of club met accomodatie waar je kunt lessen en binnen rijden, of manege waar je kunt vrijrijden, dan is dat nog makkelijker.

Ik zou in het belang van het paard niet op een stal gaan staan waar mijn paard 75% van de tijd op stal staat.

Dan maar minder luxe en meer met de trailer naar les/wedstrijd/vrijrijden.

Xxjonique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 23:55

Ik vindt dat mijn paarden zoveel mogelijk naar buiten moeten ( op de wei ).
Die van mij is ook sportgericht & wordt dan ook zo getraind maar dan pluk ik haar uit de wei en rij ik haar en zet ik haar weer terug in de wei zodat ze haar 8/9 uur per dag buiten heeft gehad.
Mijn paarden moeten minimaal 5 uur buiten gestaan hebben, tuurlijk wordt daar wel eens mee gekloot door winterse dagen en hoefijzers
Maar ze gaan elke dag eruit om even hun ei eruit te rennen.
Zou ze voor geen goud 23 uur per dag op stal laten staan.
Is 1x gebeurt. 3 week lang. ( wist ik niet, was wat anders gezegd ) De karakter van mijn paard werd er niet beter op.
Ik ben blij dat ze er weg is.

Maak een goede keuze, ga eens nadenken als jij 1 hele dag in een klein hokje moet gaan staan & de deur niet open gaat. 23 uur in dat hokje. Dan wordt je er ook wel gek van.

Iedereen denkt er natuurlijk anders over.
Heb gewerkt bij voldoende stallen waar ze allemaal binnen stonden en alleen met zonnig weer mochten ze even een uurtje naar buiten.
Dat vondt ik een no go, om ze na een uurtje weer uit de 6x6 wei te pakken en ze weer op stal te zetten. Niet mijn ding.

Maar gelukkig heeft iedere ruiter een andere mening hierover. Lekker doen wat je zelf wilt doen, maar als je een goed presterende paard wilt, geef het paard wat die verdient! Blijft die er ook lol in hebben!