Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bigone schreef:En ik ben van mening dat hengsten alleen nuttig zijn wanneer ze goedgekeurd zijn anders gaan hier de ballen er af. Hebben ze meestal een veel gemakkelijker leven.
bigone schreef:En ik ben van mening dat hengsten alleen nuttig zijn wanneer ze goedgekeurd zijn anders gaan hier de ballen er af. Hebben ze meestal een veel gemakkelijker leven.
Skippy01 schreef:In Amerika op de stal waar ik trainde hadden de hengsten een uitloop aan hun stal. Dus stal + uitloop, dan een hek dat open kon naar hun eigen 'privé wei'. Stonden hele hoge hekken tussen. Ze konden desgewenst neuzen, maar stonden niet bij elkaar. Dat was op zich goed te managen en heel haalbaar als je wat plek hebt.
De merries, ruinen en jonge paarden stonden gewoon in weilanden op het erf, maar wel een stukje weg van de hengsten.
Je kunt zelf wel fijne hengsten hebben die sociaal zijn, maar voor pension krijg je het bijna niet afgedicht qua risico's denk ik om meer richting paddock paradise te gaan of richting kuddevorming.
'Sociaal' is voor de meeste hengsten toch vooral 'met een draadje ertussen', als is het alleen maar omdat ze altijd zo gehouden zijn op hun eerdere stallen.
Elisa2 schreef:Ik denk dat je als allereerste jezelf super goed zou moeten indekken, het brengt mega veel risico's met zich mee.
Wat ik zou doen is denk ik stallen met uitloop maken die aan elkaar grenzen met hoge omheiningen, zodat er wel sociaal contact kan zijn maar ze niet perse samen staan.
Daarnaast weilanden/ paddocks voor de de hengsten die of wel samen kunnen staan, of om ze af en toe alleen in te laten staan.
bigone schreef:Pensioen of pension en wat voor hengsten heb je? Shetlanders of grote jongens , zit nog al verschil tussen.
Anoniem schreef:Je bedoelt pension toch?
Pensioen is voor oude paarden, die niet meer aan het werk hoeven.
Heleennn schreef:Ik denk dat dit niet realistisch is naar hoeveelheid cliënteel toe. Ik weet niet hoeveel hengsten je in de buurt hebt waarvan de eigenaars niet tevreden zijn over hun stalling en daarom naar een ‘hengsten-only’ plek willen verhuizen... is er vraag naar? En hoe ga je dat praktisch inrichten voor hengsten die toch nogal heftig uit de hoek komen? Want die heb je ook, ga je dan tegen die mensen zeggen dat ze helaas niet welkom zijn met hun hengst omdat de andere hengsten er ook vervelend door worden? Ook qua investering in omheiningen ben je wel wat extra kwijt vrees ik...
Daarnaast inderdaad hengsten die toch moeilijk zijn, hoe gaat dat met uitmesten en naar de weide brengen... kan je zelf ook 100% garantie bieden aan de eigenaar dat het paard elke dag gewoon de routine doorloopt ook al is het geen makkelijke?
Duhelo schreef:Ik zou ook werken met individuele (schuil)stallen met een eigen (ruime) uitloop en aparte weides met goede hoge omheiningen ertussen.
Bij voorkeur hoog gaaswerk met goed stroom erop.
Desgewenst kan je een aantal grotere stukken maken voor dieren die wel samen kunnen.
Als je het goed inricht kan je alles zo afsluitbaar maken dat je als pensioneigenaar de dieren niet zelf moet verplaatsen/ertussen lopen voor uitmesten en voeren. Zo voorkom je ongeluken met dieren die niet voldoende opgevoed zijn.
safina schreef:Een hengstenstation vraagt een hele berg kennis en expertise. Dat is een vak apart. Als jij je plan "een pensioenstal / pensionstal voor hengsten" noemt, dan vermoed ik dat dat het eerste is waar je aan moet werken.
Ik zou zeggen: ga eens op een hengstenstation kijken.
bigone schreef:In het geval van ggk hengsten, die worden meestal niet op een pensionstal gezet maar bij een hengstenhouder en voor je dat voor elkaar hebt, tja dan ben je heel veel investeringen en jaren verder.
Want een goedgekeurde hengst zet je meestal niet in een paddock met stal , die moet geld opleveren door dekkingen en helaas , niet gewoon paard zijn met andere paarden.
Tenminste de kwpn ers, andere dekhengsten, zoals trekpaard en andere rassen , dat kan wel maar de dekkingen die die paarden krijgen zijn meestal niet zoveel.
Kwpn ers worden vaak zo hoog mogelijk in de sport uitgebracht om dekkingen te krijgen dus zal je naast een stalling ook alle andere faciliteiten moeten hebben.