Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Lina schreef:Hoi allemaal...
Ik zit met een lastige situatie.
Mijn jaarling (een tinker) staat op een opfok stal waar ze momenteel 24/7 op de wei staat in een kudde van ongeveer 10 andere jaarling merries.
Ze staat hier al sinds begin mei op.
Nu is het zo dat ze op deze weide geen schuilhok hebben. Ook is er geen schaduw aanwezig van bomen of dergelijke...
Als de weersomstandigheden normaal zijn lijkt mijn jaarling het daar prima naar haar zin te hebben zo.
Maar ik begon me natuurlijk wel wat zorgen te maken met de komende hitte van nu en de komende dagen dat ze bijna 40 graden voorspellen.
Ik ging net even bij haar langs en voor nu stelde ze het nog prima naar mijn idee. Niet overdreven aan het zweten ofzo.
Maar het idee dat mijn paard de komende dagen constant in de hete zon moet staan zonder schuilmogelijkheden daar voelde ik me toch niet zo fijn bij.
Ik sprak daarom vandaag de eigenaar van de stal er over aan of ze iets speciaal gingen doen bij de hitte die voorspelt is.
Ze vertelde me dat ze de paarden allemaal gingen buitenhouden en dat ze er wel beter tegen kunnen dan we denken etc.
Maar als ik mijn paard even binnen wou dat dat wel kon. Al had ik wel echt echt het gevoel dat ze mijn bezorgdheid nogal overdreven vond...
Mijn vraag is nu wat vinden jullie?
Ik ben altijd van mening geweest dat het beter is om met zulke absurde temperaturen paarden in de schaduw te zetten.
Het enige lastige is dat haar kudde dan wel gewoon op de wei blijft en zij dan alleen voor 2 dagen op stal gaat. En ik vraag me dan af of ik haar hier ook wel plezier met doe dan?
Dus wat zijn jullie ervaringen/bevindingen?
Pandameisje schreef:hier staan de paarden ook hele dag buiten. maar wij hebben hier ook genoeg schaduw en ik woon in puntje van NL en 10 km van het wad af dus hier staat altijd wel wind en is nooit zo warm als ze voorspellen. Iemand anders in mijn dorp heeft gewoon 6 palen in grond geslagen en daar groot zeil over heen gespannen zodat ze wel schaduw hebben.
Ladygiroc schreef:Ik ga ieder jaar kijken, als het 30+ is, midden op de dag maar nog nooit meegemaakt dat het windstil is. Met een zuchtje wind houden ze het best uit. Wel haalde ik ze een uurtje of 2 van het land af en even in de schaduw.
Maargoed.. bokt zal wel vinden dat het niet kan
beatje schreef:Je hebt eigenlijk 2 slechte optie's. Alleen binnen kan ze zich opfokken en alsnog overhit raken. En zo koel zijn veel stallen ook niet. Maar op de wei zonder schaduw vind ik ook niks.