Mestafvoer - hoe geregeld?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WashingtonB

Mestafvoer - hoe geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 11:52

Over het onderwerp 'paarden aan huis' heb ik al genoeg voorbij zien komen en ook over mestafvoer. Maar ik ben toch even benieuwd hoe degene die hun paarden aan huis hebben hun mestafvoer geregeld hebben?

Bij ons komen mijn (2) paarden als het goed is aan het einde van het jaar naar huis en ben me nu aan het verdiepen in dit soort zaken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:10

Ik heb een mestbak van betonelementen die deels is ingegraven. Hij is 3x4 mtr en 1,20 hoog waarvan 40 cm in de grond.

Als ik toen wist wat ik nu weet had ik hem helemaal laten ingraven, want je kruiwagen over de rand leegkiepen is een stuk makkelijk als dat ding omhoog zien te krijgen.
Het vooraanzicht... ik kan dus direct vanuit de paddock de mest kwijt (meestal mesten ze ook nog vlak voor het deurtje :D )

Afbeelding

En wat je krijgt bij een verdiepte bak als het net gestortregent heeft :)... soep met ballen :+
Afbeelding

Het is belangrijk met de plaatsing van de put om rekening te houden met legen met groot materieel. Hier kan de tractor met bak langs de weg staan en de grijper/schep op de oprit.

Ik gebruik alleen maar houtkrullen op stal, maar meestal slapen ze buiten. Legen is om de 7 a 8 maanden en kost me 85 euro.
Edit: ik heb 2 E'tjes.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 28-06-19 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:11

Ik heb er 3 aan huis.
En wij hebben een kiep aanhanger.
Het is bij ons te klein voor een mestput.
Of om de mestboer te laten komen.
In de winter 1x per week legen.
In de zomer 1,5 a 2 weken legen.
Wij mogen het bij een boer storten.
Mijn paarden staan op vlas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:13

Ik lees even mee, ik wil zelf gaan composteren, in ieder geval voor komend jaar.

monnette1

Re: Mestafvoer - hoe geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:02

Ik heb 2 paarden en een 2e hands puincontainer, en deze wordt 1x per 2 maanden geleegd door een paardenmestverwerkingsbedrijf ( leuk woord voor galgje :D ) Daar moet ik wel voor betalen maar het bevalt me goed.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 21:23

Wij hebben een mestplaat van beton vlakbij de stal. Deze lag er al. Toen wij er net woonden kwam de buurman vanzelf met de vraag of hij de mest mocht ophalen voor zijn maisland. Hij haalt het 1-2 maal per jaar gratis op.
Wij hebben 3 pony’s en stal, paddock en wei worden dagelijks gemest.

Klein deel gebruik ik voor de tuin en momenteel groeien er pompoen en courgetteplanten op.
Afbeelding
Afbeelding

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 21:29

Ik heb twee mini’s en mag mijn mest bij een boer 500 meter verderop kwijt!
In ruil daarvoor help ik hem met de lammeren in t voorjaar :)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 21:32

Ik heb een mestcontainer die om de 2 à 3 maand opgehaald wordt door een bedrijf. Paarden staan op gehakseld stro

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 21:48

Ik heb 4 kruiwagens die ik of te voet of met de trailer naar mijn oude pensionstal breng 1 km verderop. Beetje een noodmaatregel, geen aanrader :D

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 22:32

Ik gebruik geen bodembedekking en heb dus alleen mest met een klein beetje zand. Ik kan het op onze eigen mesthoop kwijt en de loonwerker rijdt het 1x per jaar uit, samen met de stromest van de kalveren en de schapen, over ons eigen land.
Mijn overbuurvrouw had een aanhanger en bracht het om de paar weken bij kennissen van hun.

WashingtonB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-19 14:57

monnette1 schreef:
Ik heb 2 paarden en een 2e hands puincontainer, en deze wordt 1x per 2 maanden geleegd door een paardenmestverwerkingsbedrijf ( leuk woord voor galgje :D ) Daar moet ik wel voor betalen maar het bevalt me goed.

@monnette1: haha idd een leuk woord. Mag ik vragen welk bedrijf je hiervoor laat komen?

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 15:10

Wij hebben een 10 kuubs open container nieuw gekocht (https://www.fourages.nl/mestcontainer-huren/). Via Fourages/Nijsen kan je hem ook laten legen. Wij hebben daar niet voor gekozen. Na het plaatsen van onze nieuwe container bleek onze oprit helaas (niet meer) bestand tegen deze zware wagen. Helaas nu sporen/hobbels/bobbels. Daarnaast vonden wij het laten legen daar ook flink aan de prijs (>€200). Wij laten hem nu leeg halen door een akkerbouwer die deze met een klein machientje leeg haalt en alles in een kar met trekker laat. Voor ons idealen oplossing, stuk goedkoper en het sloopt met mn erf niet.

Wij laten hem ongeveer 2, max 3x per jaar leeg halen, heb 2 paarden op vlas.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 15:22

De plaatsing is zoals hierboven gezegd heel belangrijk! Ze moeten hem makkelijk kunnen legen met vrachtwagen of trekker met al dan niet een aanhanger. Wij hebben op stal (pensionstal) 27 paarden op stro. Mesthoop (5mx5mx2m hoog) word om de 3wkn geleegd door een mestverwerkingsbedrijf die er compost van maakt, daarom nemen zij geen vlas aan omdat dat te zuur is!
Ze doen al moeilijk over de vlas/houtkrul die uit 1stal komt op 27 andere -O- bijna nihil niks vergelen met de rest.

Als je geluk hebt vind je een boer in de buurt die het gratis of voor een klein bedrag komt legen, zeker met stro! Ook particulier..

Vlas/houtkrul krijg je hier (BE) in mijn regio bijna niet kwijt of tegen hele dure prijzen!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:32

Wij huurden een container die 1 x per 2 weken geleegd werd.

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 16:41

WashingtonB schreef:
monnette1 schreef:

@monnette1: haha idd een leuk woord. Mag ik vragen welk bedrijf je hiervoor laat komen?

Een bedrijf uit Bruchem, ik kan wel de naam noemen maar volgens mij mag dat niet? Als je googled op paardenmest ophalen vind je m vrij snel. Volgens mij komen ze door heel Nederland

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 16:46

Wij hebben een mestbak, mest wordt 1-2 keer per jaar uitgereden over het eigen land door de loonwerker. Ik laat daarnaast ook mest injecteren, en onder aan de streep krijg ik geld toe :+

Jor1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:54

3 pony's en 1 paard aan huis.

Wij hebben een mestplaats, betonnen ondergrond en wanden. Tuinierders uit de buurt zijn er erg blij mee en halen de mest regelmatig op. Wij zijn ook blij en geven het gratis weg. En soms krijg ik in ruil aardbeien :) Top oplossing.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:23

Ik heb een mestbak die door mijn hooileverancier geleegd wordt.
Voor mijn 2 paarden en shet moet ik hem ongeveer 1 keer per 2 a 3 jaar laten legen. Voorheen hadden we meer paarden staan en moest hij 1 keer per jaar leeg.
Kost zo'n 300 euro per keer.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:37

monnette1 schreef:
monnette1 schreef:

Een bedrijf uit Bruchem, ik kan wel de naam noemen maar volgens mij mag dat niet? Als je googled op paardenmest ophalen vind je m vrij snel. Volgens mij komen ze door heel Nederland[/quote]

Die zijn bij mij een x aan de deur geweest om te vragen of ze onze mest op mochten halen :D wij hebben een mestplaat waar de mest ongeveer een jaar op kan van 4 paarden, als de tarwe eraf is bij de buren rijden we de mest daar op uit.

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:51

Ik composteer 's winters het grootste deel van de mest. Anders doe ik de mest in een container die wanneer die vol is wordt opgehaald. Mijn paarden staan 24/7 buiten, dus ik heb alleen mest met een beetje zand.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:55

Ik heb een klein aanhangertje met verhoogde wanden. 1x per 3 weken legen 2 paarden en een shet. Alleen mest

5 euro legen bij de mest handel

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:59

Wij hebben een grote platte container. Er staan er normaal 5, nu 4 ( d-e pony en 1 shet ) Ze staan 24/7 op zand. Alleen in de stallen ligt vlas, maar dat haal ik er nooit uit, alleen de mest.

Bij ons komt een bedrijf het legen en dat kost 145 euro. Met 4 doen we er wel 3 a 4 maanden mee, met 5 redden we 2,5 maand.

We huren deze plek, maar zou het zelf niet meer zo willen als we een huis vinden.

In de container zakt het minder in, dus het moet sneller geleegd. En wij vullen hem behoorlijk op.
Er loopt wat uit na regen, dus officieel niet echt oke.
En ik vind het in zo een container echt meer gaan stinken, dan op een mestplaat waar het beter kan composteren.

Hij is niet hoog, maar we rijden wel alles erin over de oprij plaat.

We hebben helaas geen boeren in de omgeving, dus geen andere afnemers.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:21

roosa schreef:
Ik heb er 3 aan huis.
En wij hebben een kiep aanhanger.
Het is bij ons te klein voor een mestput.
Of om de mestboer te laten komen.
In de winter 1x per week legen.
In de zomer 1,5 a 2 weken legen.
Wij mogen het bij een boer storten.
Mijn paarden staan op vlas.

Dat is hier ook het idee.
Wat voor paarden heb je en hoe groot is de kieper?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:28

Ik lees even mee. Om dezelfde reden als ts. Ben me er ook in aan het verdiepen. Ik neig zelf naar composteren of bokashi en daarmee het land bemesten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:45

Ik huur een rolcontainer bij Fourage.