ervaring rubberen matten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

biancaaatje

ervaring rubberen matten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 10:30

We waren aan het bekijken wel of geen rubberen matten.
Dus bij deze de vraag wat is jullie ervaring.
Op dit moment hebben we geen rubberen matten, wat ook goed gaat.

tamary

Re: ervaring rubberen matten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 10:39

Ik heb ze hier in de schuilstal liggen en ben er tevreden over. Nu zijn dit niet doorlatende puzzelmatten, ik heb vroeger doorlatende matten gehad met vlas er op en dat nooit meer. Die zijn echt niet schoon te houden en doordat er toch urine onder bleef staan verkruimelden ze na ong. een jaar al aan de randjes. De huidige puzzelmatten zijn ook veel makkelijker te hanteren en blijven goed liggen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 10:41

Ik heb speeltuintegels in mijn schuilstal liggen zonder strooisel erop. Erg makkelijk uitmesten en ze liggen er graag op. Wel 2x per jaar alles eruit en eronder schoon maken maar het stinkt tussendoor niet.

Dominique03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 11:38

Wij hebben op de manege in sommige stallen wel rubberen matten, met mesten is het soms wel een enorme hinder, maar naar mijn mening vinden de paarden het wel heel fijn!

truiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 11:56

Na van alles gepobeerd te hebben van tro tot vlas en nog een berg stess omdat me paard er zo erge bende van maak.
heb ik in stal rubbere speeltuintegels liggen. Ben hier erg te vreden over en me paardje ook. Buiten rubbere matten liggen zodat voeten niet zo hard slijten op de stenen. Ook hier super blij mee

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 11:02

Ik heb op een stal gestaan waar rubberen matten (speeltuintegels) in de schuilstallen lagen. De paarden lagen er graag op en het was lekker makkelijk mesten :+ Wel hadden ze daar bij sommige stallen het niet echt netjes erin gelegd waardoor het ging verzakken en /of kieren had. Daar moet je wel mee oppassen want los van dat het niet prettig is voor het paard, gaat de mest er tussen zitten etc. Dat is geen pretje. Dan moet je de hele mat verwijderen om de mest te verwijderen, doe je dat niet gaat het echt stinken en broeien. Dus bij het leggen van de tegels goed opletten dat je het er gelijk recht en stevig in legt, goed op elkaar aangesloten. Dat kost even werk maar heb je daarna alleen maar profijt van ;)

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 19:15

bij ons zouden het ook vochtdoorlatende matten zijn, die je aan elkaar kan leggen, via de zijkanten ervan. Soort van puzzel. We hebben deze van andere stal straks over en overwegen deze voor de paardenstallen te gebruiken.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:39

Hallo iedereen,

Ik zit er over te denken om in stal rubbere matten te leggen maar ik kan me niet voorstellen dat het werkt.
Mijn pony maakt soms echt een troep van haar stal en ik verbruik redelijk wat koolzaadstro per maand. Dus ik ben opzoek naar een alternatief. Ik heb op marktplaats rubbere (speeltuin) tegels gevonden. Iemand tips of tricks?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:45

Doorlatende matten waren een ramp (vocht/urine bleef er onder en schoonmaken is niet te doen). Nu in de schuilstal puzzelmatten en mocht er een pony in opgestald moeten worden, dan gaat daar vlas achter (matten liggen niet over de gehele bodem, is ook niet nodig) als toilet. Dat is makkelijk schoonmaken en pony kan altijd zacht liggen.

Bjo_Gi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 00:32

tamary schreef:
Doorlatende matten waren een ramp (vocht/urine bleef er onder en schoonmaken is niet te doen). Nu in de schuilstal puzzelmatten en mocht er een pony in opgestald moeten worden, dan gaat daar vlas achter (matten liggen niet over de gehele bodem, is ook niet nodig) als toilet. Dat is makkelijk schoonmaken en pony kan altijd zacht liggen.

Hoe groot zijn die puzzelmatten ongeveer en hoezo heb je ze niet over de hele bodem liggen?
Ik overweeg ook rubberen tegels of matten in de schuilstal, maar had zelf het idee dat ik dan de gehele bodem moet bedekken (ook ivm het rondlopen van de pony's is het toch logischer dat de hele bodem bedekt is?)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 01:00

puzzelmatten zijn 80x120. Ik heb ze hier vandaan : https://rubbermatten24.nl/stalmatten.html
Niet hoeven snijden was een belangrijke reden, totaal ligt er in 2 boxen (tussenwand er uit) 240x240 = 6 matten per box. Dat is zat. Andere stalmatten als hitmatrassen zijn ook kleiner (dacht 180x240 oid) en dat is geen enkel probleem. Het is ook niet voor het rondlopen, want die matten blijven op hun plek, maar om zacht(er) te kunnen liggen en slapen. Struikelen over de randjes doen ze niet en verschil in ondergrond is op meerdere plekken op de paddock het geval, variatie in ondergrond maakt betere voeten, zeker als ze droog zijn.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 01:08

Begrijp ik goed dat jullie enkel matten in de inloop stallen hebben liggen, geen stro/vlas/zaagsel?
Is dit in de winter ook warm genoeg om op te slapen dan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 01:15

Hier slapen ze buiten, dat er matten in liggen is om ze de mogelijkheid te bieden en bij nood meteen kunnen opstallen ipv eerst ergens bodembedekking vandaan moeten halen. Pony's denken anders over wat waar gedaan moet worden dan wij.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:43

Ja, nu de zandbodem niet bevroren is snap ik dat ze de voorkeur voor buiten hebben. Maar hartje winter wanneer de ondergrond koud en hard als steen is, liggen ze dan nogsteeds buiten?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:51

Ja. Buiten zien ze alles aankomen, binnen (zeker liggend) niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:03

Hier wordt er alleen buiten gelegen als het zand redelijk droog is, anders ligt madam graag binnen op rubber matten mét een baal houtkrul. Wél wordt dat helaas ook als wc gebruikt.
Ik heb ook doorlatende rubber matten (4 cm dik) en eronder liggen stoeptegels, dus het vocht kan wel weg.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:09

Ik heb ook rubber tegels in mijn stallen liggen. Wel met een laag vlas erop zodat ze zacht liggen. Ze gebruiken het idd ook als wc, maar dat neem ik voor lief. Ik wil dat ze s winters warm en droog kunnen liggen als de bodem nat is. Zodra de bodem weer droog is liggen ze altijd buiten. Dus dan doe ik er geen strooisel op

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:19

Ik heb in mijn andere stal een HIT softbed liggen - zonder strooisel. Maar daar ligt nu nog een voorraadje hooi in die eerst opgegeten moet worden voor ik die stal ook weer kan gebruiken.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:23

Wat is de functie van de matten wanneer je er strooisel overheen gooit?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:25

Wij hadden ervoor zand in de schuilstal. Dat mest voor geen meter uit dus nu ideaal met de matten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:34

Ik heb puzzelmatten in alle stallen. Ik heb betonvloeren en dit maakt het minder koud. Daarover komt dagelijks een hele dikke laag schoon stro. Ik mest de stallen elke dag uit. Ik houd gewoon van een zacht, warm stro bed voor mijn paarden, vandaar mijn keuze het zo te doen. Bevalt goed. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:53

Nadiine__x schreef:
Wat is de functie van de matten wanneer je er strooisel overheen gooit?

De meeste rubber matten zijn niet zacht genoeg om doorliggen van hakken e.d. te voorkomen en het nodigt meer uit tot liggen dan wanneer ze kaal zijn.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 02:16

Dus eigenlijk hebben de matten geen functie, als je al bestrating onder je bodem bedekking hebt liggen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 05:56

Ze hebben wel functie. Warmer, zachter en wat veerkrachtiger dan steen/beton. Ik had vroeger een stal met een betonnen bodem. Daar deed ik meer vlas in dan nu op de tegels, voordat ik een zacht bedje kreeg.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 06:38

Hier ook rubberen stalmatten, al jaren, ideaal!

Alle 3 liggen er languit in.

Bij 2 doen we nog een laagje stro, maar bij de mijne niet.
Hij vreet naast alle kuilvoer/hooi ook alle stro op #tinker:-)

Onder de matten hebben wij gewoon bestrating, gaat al heel lang prima