Voerbeurten als je niet bij je paard woont

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nimber

Voerbeurten als je niet bij je paard woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 07:52

Ik heb ongeveer 15 jaar mijn paarden aan huis gehad.
Mijn voerschema t laatste jaar was 6 u krachtvoer, 7 uur buiten met ruwvoer/gras ( en ik naar Mn werk) 18 uur op stal met ruwvoer 20 uur krachtvoer en 23 uur een slowfeeder met ruwvoer in de stal hangen die s morgens net niet leeg was.

Daarna op enkele pensionstallingen gestaan waarvan de laatste top was en ook hier veel ruwvoer,6 voerbeurten ideaal.

Nu ben ik 1-5 verhuisd weer naar een “ eigen “ plekje.
Lekker bij mensen aan huis. De eigenaren hebben geen paarden willen zich er verder ook niet mee bemoeien tenzij er nood aan de man is.
Om 8 uur voer ik krachtvoer en dan gaat hij t gras op tot 18 uur. Ik voer weer krachtvoer en ik heb een slowfeeder in de stal hangen welke hij in de ochtend meestal net niet leeg heeft, soms wel.

Ik ben zo gewend om geen krachtvoer tegelijk met ruwvoer te geven en meer voerbeurten te hebben dat dit bijna als slecht voelt. Hoe doen anderen dat?
Hij heeft dus eigenlijk onbeperkt ruwvoer nu. Vaker heen en weer gaan is qua tijd/ planning/ werk niet mogelijk.

Skippy01

Re: Voerbeurten als je niet bij je paard woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 07:56

Bij ons voeren ze kracht- en ruwvoer ook tegelijk. Anders heb je met 35 paarden een dagtaak aan voeren. Máár, dan moet wel gezegd worden dat de meeste paarden op een vitaminebrokje o.i.d. staan bij ons, en je dus nooit die 'bodem van ruwvoer' nodig hebt om suikers en zetmelen te bufferen.
Ze worden gevoerd om 7u, bij binnenkomst (winter 16.30, zomer 19u) en om 00.00u en dus 3x ruwvoer/3x krachtvoer. Overdag weidegang.

Denk dat je je er pas zorgen om hoeft te maken als je paard niet onbeperkt ruwvoer heeft. Als die van jou hun slowfeeder niet leeg hebben, hebben ze voor mij 'onbeperkt' en hebben ze altijd wel een buffertje in hun maag :)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 08:00

Als ze onbeperkt ruwvoer hebben maakt het toch niet uit wanneer je krachtvoer geeft?

Bij mij staan ze op gras en hebben bij de stallen onbeperkt ruwvoer.

Ik voer 1x per dag krachtvoer (sobere pony's), wel zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 08:05

Hier sochtends naar buiten (op gras) met allebei een hooinet. In de winter zit hier meer in dan zomers. En savonds naar binnen, dan krijgen ze een bakje vitaminebrok en een hooinet voor de nacht. Hier zit meestal nog wel wat in! Dus vrijwel onbeperkt. Straks 24/7 op gras, maar zullen wel moeten bijvoeren met hooi denk ik.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 08:08

De DA zei afgelopen zomer toen mijn merrie een gevoelige buik had dat ik eerst ruwvoer moest voeren en daarna krachtvoer. Krachtvoer is wat moeilijker verteerbaar en heeft een bodempje nodig. Als die van jou nonstop hooi heeft maakt het m.i. ook niet ujt wanneer je krachtvoer geeft

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 08:13

Wij voeren altijd ruw- en krachtvoer tegelijk. Om 7.30 krachtvoer + kuil, dan gaan ze naar buiten tot eind vd middag. Als ze op stal komen ligt er weer krachtvoer + kuil, en 's avonds om 22u de laatste voerbeurt nog een keer hetzelfde.
Werkt hier al heel wat jaren perfect. Ze krijgen ook voldoende kuil, dus het is 's morgens (bij 3 vd 4) vaak ook nog niet op. Dus dan is krachtvoer geven ook geen probleem. Zelfde als ze de hele dag in de wei hebben gestaan en konden eten, en 's avonds de laatste voerbeurt krijgen. Dan is het kuil ook altijd net wel/net niet op.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 08:15

Het gaat er om dat het krachtvoer hiet in een lege maag komt.
Als je 24/7 ruwvoer aanbied dan zal de maag niet leeg zijn.

Als het niet goed voelt voor jezelf kan je altijd nog iets van luzerne oid aan het krachtvoer toevoegen zodat ze langer moeten kauwen en dus meer speeksel aanmaken.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 08:24

Hij krijgt inderdaad nog luzerne over zijn krachtvoer

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 08:27

Ik zou me er dan niet druk om maken.

R_oo_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 08:43

Hier heb ik ze ook aan huis en voer onbeperkt ruwvoer of ze staan in het gras , dus ze krijgen smorgens 7.00u krachtvoer en dan naar buiten en s avonds bij het naar binnen gaan krachtvoer en dan op stal ook ruim hooi / voordroog . Smorgens ligt er altijd nog een restje .

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 08:50

Gewoon zorgen dat het ruwvoer niet net op is 's ochtends, maar dat hij zeker weten over heeft als je komt voeren.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:09

Ik zou me er ook niet druk om kunnen maken haha :D.

Maar de vraag was hoe doen andere dat. Mijne staan zomers 24/7 op het land en krijgen dus 1 keer per dag eten als ik er ben. En in de winter staan ze 24/7 op ruwvoer en krijgen ze in de ochtend tussen 7 en 8 gevoerd en gaan naar buiten en in de avond tussen 1800 / 2000 als ze naar binnen komen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:13

Bij onbeperkt ruwvoer maakt het moment van krachtvoer geven niet uit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:00

Ik heb ze wel aan huis staan, en er gaat hier gewoon 2x per dag ruwvoer in de slowfeeders en ze krijgen 1x per dag krachtvoer. No way dat ik 6 keer per dag ga lopen voeren :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:10

Ibbel schreef:
Ik heb ze wel aan huis staan, en er gaat hier gewoon 2x per dag ruwvoer in de slowfeeders en ze krijgen 1x per dag krachtvoer. No way dat ik 6 keer per dag ga lopen voeren :+

Hier ook zo...
3 grote slowfeeders buiten en elk paard een slowfeeder op stal.

Staan ze 24/7 buiten (zonder gras) dan voer ik 's ochtends vroeg en 's avonds laat.
Soms een x tussendoor bijvullen (vaak kindlief).

Staan ze overdag buiten en 's nachts op stal... dan doe ik ze 's morgens naar buiten.
Daar zijn de netten al vol (doe ik of manlief 's avonds).
Dan gaan ze 's avonds naar binnen (met krachtvoer) en worden direct de netten buiten gevuld.
De stallen worden of 's ochtends gedaan als ze naar buiten gaan of 's avonds voordat ze naar binnen gaan.
Dan hoef ik vaak maar 1x per dag ruigvoer te voeren (binnen en buiten tegelijk).

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:24

hier 24/7 ruwvoer vanuit stal, 1x per dag als ik of een stalgenoot tijd heeft gaat er een vitaminebrokje in. Geen vaste tijd.
Wel 24/7 vrije beweging in de kudde.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:25

M'n krachtvoer bestaat uit ruwvoermix met een vitaminekorrel, dus dat kan ik altijd voeren. Ik heb de paarden aan huis en 4 voermomenten. Hierdoor onbeperkt ruwvoer, maar ik vind vooral de controle belangrijk. Dat is voor mij ook nog de reden om nog een laatste ronde te doen voor het slapen gaan.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:28

Hier ook de paarden thuis. Ze krijgen gewoon tegelijk krachtvoer met hooi.
Om 7 uur krijgen ze krachtvoer en daarna gaan ze in de paddock met hooi of naar de wei.
Meestal rond 17:30 ga ik rijden en daarna krijgt ze ook weer krachtvoer. Als ze de hele dag dan in de wei heeft gestaan krijgt ze pas rond 22:00 uur weer wat hooi en anders tegelijk met het krachtvoer.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 14:31

Ibbel schreef:

Ik doe dat precies andersom. 's Ochtends krijgen ze krachtvoer met Luzerne, dan 's avonds krachtvoer met bietenpulp en luzerne. Dan vul ik ook de hooibakken met slowfeeders met zoveel hooi dat ze de volgende avond nog over hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:25

Dat idee van krachtvoer en ruwvoer apart voeren komt vanuit het gegeven dat als je krachtvoer op een nuchtere maag voert de maag te zuur wordt. Als je paard vol hooi zit (omdat hij onbeperkt ruwvoer krijgt) dan kun je gerust krachtvoer en ruwvoer in 1 keer doen.

Ik heb jarenlang mijn paarden in eigen beheer maar niet aan huis gehad. De voerbeurten deed ik zelf. En dan kregen ze gewoon 2x per dag een bak met brokjes en muesli en vulde ik de hooinetten bij. Ze hadden dan genoeg hooi tot de volgende voerbeurt. Natuurlijk is dat in het begin even ontdekken hoe en wat maar ik leerde bij voorbeeld al vrij gauw dat ze bij wind méér hooi nodig hadden omdat mijn ruin dan meer hooi at. Dus dan hing ik extra netten op.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:48

Op de stal waar ik sta is onbeperkt hooi en alleen in de ochtend krachtvoer.

Op de dag nu op het gras en als ze binnen komen ligt er hooi klaar.

jannaverkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 09:37

Jessix schreef:
M'n krachtvoer bestaat uit ruwvoermix met een vitaminekorrel, dus dat kan ik altijd voeren. Ik heb de paarden aan huis en 4 voermomenten. Hierdoor onbeperkt ruwvoer, maar ik vind vooral de controle belangrijk. Dat is voor mij ook nog de reden om nog een laatste ronde te doen voor het slapen gaan.

Welk merk vitaminekorrel gebruik je?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 09:56

Als je onbeperkt ruwvoer geeft maakt het tijdstip van krachtvoer niks uit.
Ik heb ook meerdere voercontroles, in de winter vier keer (ik moet de ponnies toch wat beperkter voeren anders worden ze hoefbevangen) maar nu staat de arab op de wei en dan krijgen de ponnies het natte hooi echt niet op.
Ik voer vitaminebrok van metazoa om twaalf uur, ze krijgen wat lucernebrok erbij en de jonkies podogrow.
Ik voer dat 1x per dag, ze krijgen ook weinig, de grootste (arab van drie) nog minder dan een halve kilo bij elkaar maar daar hebben ze meer dan genoeg aan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 10:08

jannaverkerk schreef:
Jessix schreef:

Welk merk vitaminekorrel gebruik je?

Voor de ponies Vitalbix, voor de paarden Victorieus Secret 200.

Amy111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:52

Hier ook ruw en kracht voer tegelijk! Simpelweg geen tijd om het allebei los te doen. Ook staat hij een aantal dagen per week in de weide.