Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ghostattack schreef:Interessant onderwerp.
Ik heb zelf twee paarden, totaal verschillende karakters. Mijn merrie heb ik sinds augustus 2018 op een paddock paradise staan, een kleinschalige versie welZij is daarheen gegaan met de gedachten dat het beter is voor de luchtwegen (pony heeft chronische luchtwegproblemen). Uiteindelijk blijkt het haar enorm goed te hebben gedaan, niet alleen qua gezondheid maar ook qua karakter. Voor haar dus de goede keuze!
Mijn ruin daarentegen zou een paddock paradise waarschijnlijk zien als één groot spelletjeHij is veel te nieuwsgierig en nuchter om zoiets te 'begrijpen', dus ik gok dat hij iets te veel op onderzoek uitgaat dan. Als ik ze ooit beide aan huis krijg, dan wil ik wel een paddock paradise systeem gaan opzetten. Alleen moet ik dan wel rekening houden met minimaal 3 draadjes en goed stroom, want de ruin piept overal onderdoor
Isabel_k schreef:Mijn paarden staan allebei in een PP. En voor hen werkt het. Mijn merrie is de leider van de kudde, dus voor haar is zeker genoeg voer en ruimte. Mijn ruin staat ergens halverwege de kudde. Als er net gevoerd is, is er voor hem ook genoeg en hij kan ook wel zijn ruimte opeisen om even rustig te kunnen staan. Maar aan hem merk ik wel dat hij zeker in de wintermaanden iets sneller wat mager wordt. Op dit moment kan ik dat nog opvangen met een half uurtje apart om wat hooi te eten.
Ik kan mij dus zeker voorstellen dat niet elk paard geschikt is. Maar ik geloof ook dat het aan de samenstelling van de kudde ligt, de grote van de kudde en het ruwvoer dat er voorhanden is. Als je een paard hebt dat laag in rang staat in een hele grote kudde, dan kan ik mij voorstellen dat het niet werkt. Maar als je een groepje van 5/6 paarden hebt, moet het wel lukken.
Dit is natuurlijk als je een paard hebt dat in wezen gezond is. En misschien moet het paard in de wintermaanden ondersteunt worden met wat extra hooi en een deken (zoals mijn ruin). Maar verder denk ik dat als je kijkt naar het paard, zijn karakter en de ligging in de kudde, dat er voor elk paard een passende buiten-oplossing te vinden is.
In mijn ogen kan je een paard niet altijd op stal zetten en hem/haar een uurtje per dag in de paddock zetten.
Mizora schreef:Ik wil mijn paarden sowieso niet 24/7 buiten. Ik vind vrijwel alle paarden het beter doen op 12/7 buiten. Maar ook dat kan gecombineerd worden met een PP. Ik denk op zich dat een PP voor alle paarden wel geschikt is, gezien een PP niets anders is de een altijd begaanbare en beschikbare baan om en/of door het weiland heen, waar ze niet altijd op mogen. Hoeveel andere paarden erop staan, of het een gemengde kudde is of niet, hoe er gevoerd wordt, dat alles zijn bijzaken die niet direct met een PP te maken hebben.
Graatmager en onder de wonden is een kwestie van te veel paarden op te weinig oppervlakte. Het absolute minimum vind ik 100m2 per paard op de omloop en 5m2 in de schuilstal, maar liever 250m2 op de omloop en 10m2 in de schuilstal. Daarnaast minimaal 1m2 of 1 net per paard aan voerplaats, maar liever 2m2 en 2 netten per paard, ook als er onbeperkt gevoerd wordt. Ook wil ik de paden minimaal 4m breed als het geen korte ontwijkbare stukjes zijn.
plutolover schreef:mijn haf staat in een hitactiefstal. En nee dit past zeker niet bij alle paarden. Mijne moest vooral in begin even wennen dat hij geen stal had om te rusten. Maar nu zie ik hem regelmatig liggen dus komt hij wel aan zn rust.
maar ken er ook paarden die vooral in de winter erg afvallen of het mentaal niet redden.
maar in mijn ogen moet een paard minimaal in de winter 8-10 uur buiten met ruwvoer en dan in een grote paddock niet een paddock van 4x4 want dan kan die net zo goed op stal blijven staan. Maar wel 1 waar ze ruimte hebben om benen te streken en te spelen met kuddegenootje. Alleen in een paddock vind ik ook maar niks
zomers uiteraard liefst 24/7 buiten. Maar zou mijn haf ook niet meer 24/7 op het land willen. Liefst een combi van paar uur op het land en rest paddock met ruwvoer
maar het is per paard verschillend. Maar wat ook belangrijk is de is de grote van de pp en aantal paarden.
AlphaDaemon schreef:Voor mijn paard werkte het ook niet helemaal. Ik merkte dat ze er best veel stress kreeg, vooral als er nieuwe paarden op stal kwamen of als er paarden weg gingen. Ze leek zich ook wel erg bezig te houden met de kudde (ze was ook de baas in de groep).
Mijn paard is gewend geweest aan 24/7 op stal staan (voor mijn tijd). Ik had graag een meer natuurlijk systeem voor haar gehad en vandaar dat ik op een PP ben gaan staan. Helaas werkte het voor mijn paard niet en ook niet voor mij. Ik denk dat PP perfect kan zijn, maar je bent wel meer afhankelijk van dingen. Hoe stabiel de kudde is, hoe de stalhouder het regelt (of hoe je het onderling doet), wat de gesteldheid is van de grond enzo. Er lijkt meer fout te kunnen gaan. Ik zeg zeker niet dat meer op stal zaligmakend is, maar soms is het wel een betere optie denk ik.
Leo schreef:Helemaal mee eens.Ik geloof dat een PP voor ieder type paard kan werken, mits de voorwaarden kloppend zijn. Zowel in de opzet, de ruimte, het voerbeleid en de zorg waarmee paarden worden gematcht.
Pipodipo schreef:Een PP is nu eenmaal niet ontworpen voor het welzijn van het paard, maar is bedacht om zorghandelingen te beperken en weg te nemen. Dus juist de dingen waar je normaal gesproken het oog en inzicht van de stalmeester erbij had om voer en beweging te optimaliseren voor een paard, is er nu een tag en een computer.
Chubby schreef:Ja, ik denk dat een pp voor elk paard geschikt is. Míts de pp goed is uitgevoerd en het paard geen "trauma's" heeft door eerdere gewoontes.
Een pp wat niet goed is uitgevoerd (bijvoorbeeld door te weinig voerplaatsen, te veel te rijk ruwvoer, te smalle paden, een kudde met veel onrust) biedt geen veilige omgeving voor paarden.
Een paard wat bijvoorbeeld niet sociaal is (heel onderdanig, heel dominant, spreekt geen paardentaal), of een paard wat jaren gewend is aan een 'binnenleven' of nooit de kans heeft gehad zelf beslissingen te mogen nemen, zal het erg moeilijk krijgen in een kudde.
Amanda schreef:Het is echt per paard verschillend.
In een ideale situatie (stabiele groep, genoeg ruimte, schuilplaatsen, voldoende eten en eetplaatsen altijd 1 meer dan het aantal paarden, enz.) zou ieder paard het kunnen. Maar in de praktijk werkt het gewoon niet zo. De factor die het meest wisselt op een pensionstal is de groep. Als je een paard hebt dat zich makkelijk aanpast en/of heel sociaal is, dan komt dat wel goed. Maar anders heeft de introductie veel tijd nodig of het past niet altijd.
Ruimte en eten zou op iedere pensionstal stabiel en goed moeten kunnen zijn. Dus als díe basis goed is, heb je vooral met de factor 'kudde' te maken.
Wat ook heel belangrijk is, is de introductie. Neem daar echt de tijd voor en gooi een paard niet een dag of 2 gewoon bij de groep. Bouw dit op. Eerst ernaast om aan de nieuwe omgeving te wennen, dan eens met 1 paard (met matchend karakter) kennis maken, dan met een ander paard, enz. Dat kan wel een maand nodig hebben.
Mijn haflinger staat nu in een HIT, maar hij werd pas echt bij de groep gegooid, toen hij zelf vond dat dat nodig was (oftewel, hij ontsnapte gewoon naar de groep toe). Hij kende toen het eetsysteem, wist waar de voerbox was, had al kennisgemaakt met een aantal paarden samen in zijn opbouwpaddockje. Hij ging zich vervelen na een week of 2 en liet duidelijk blijken bij de groep te willen. Toen was het ook totaal geen probleem meer. Een ander paard heeft daar 4 weken over gedaan, weer een ander een week. Dat kan bij ieder paard anders zijn.
Daarnaast is de voerbehoefte ook een ding. Niet ieder paard redt het alleen op hooi. Sommigen hebben gewoon gras nodig, of je moet veel gaan bijvoeren. Mijn haflinger doet het prima, maar ook die moest ik in de zomer bijvoeren, omdat beweging en voer niet in verhouding stonden. Hij trok de ritten van 15-30km, 2/3x in de week + paar keer korte training gewoon niet op het sobere voeren. Maar toen ik dat in de gaten had, trok dat gelukkig weer bij met bijvoeren. Andere paarden redden het juist in de winter niet alleen op hooi, met name oudere paarden en paarden met een zwakke weerstand. Ook dan is bijvoeren nodig.
Een paard goed houden op een PP of Hit Actief betekent nog steeds blijven kijken naar je paard, tijd geven, langzaam introduceren, voer aanpassen waar nodig, enz.