Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
liespower94 schreef:Ik heb de mijne nu een halfjaar op gehakseld koolzaadstro staan. Het is een shet en hij at van gewoon stro altijd zijn hele stal leeg maar dit eet hij niet.
In het begin moest ik wel even wennen aan de geur maar het is super spul. Stal blijft goed schoon en mijn pony hoest niet meer en is minder dik
Lola96 schreef:Kan iemand mij vertellen of er verschil zit tussen Hemparade en Hempbed?
rina schreef:Lola96 schreef:Kan iemand mij vertellen of er verschil zit tussen Hemparade en Hempbed?
Hemparade= hennep.
Hempbed, Hemparon, Biobase= Hennep met Eucalyptus erdoor. (allemaal hetzelfde maar andere naam)
Ik heb een hoester op Hempbed staan. Heel fijn en ze hoest zelfs niet meer wat ze op andere bodembedekkers wel deed. Hempbed eten ze niet.
Marije_jiplover schreef:Waarom denk je dat je paarden vlas gaan eten?
Ik heb er 1 die bij de vorige eigenaar op stro stond.
Bij ons op stal staat alles op vlas.
Hooi voer ik van de grond en hij gooit zelf nog wel eens zijn krachtvoer (muesli gemengd met grasbrok) uit de voerbak op de grond om eerst de lekkerste muesli-deeltjes eruit te snoepen.
Daarna eet hij de rest van zijn muesli en grasbrok dus van de grond tussen het vlas uit.
Hij krijgt hier geen vlas bij binnen, of als die er al wat van binnen krijgt is het zo weinig dat het geen probleem vormt. Hij is nu sinds 3,5 jaar zo gehuisvest.
Ik voer wel onbeperkt voordroog, dat is echt nooit op de volgende ochtend als hij weer naar buiten gaat, dus hij heeft sowieso altijd iets te knabbelen.
Op vakantie stond hij weer eens in een stro-box en daar knabbelde hij wel weer aan, maar vlas laat hij gewoon waar het voor is, bodembedekking.
Hier op stal dus alleen maar goede ervaringen met vlas, er staan er zo'n 25, allemaal op vlas, zonder dat de bodem gegeten wordt.
tienus63 schreef:Mirjamalvaro@bokt (van paard met stoma) heeft haar hoester op Equibedding strokorrels gezet.
Paars hoest niet meer.
Lola96 schreef:tienus63 schreef:Mirjamalvaro@bokt (van paard met stoma) heeft haar hoester op Equibedding strokorrels gezet.
Paars hoest niet meer.
Dank je wel voor je reactie!
Strokorrels heb ik ook bekeken maar deze zetten uit op moment dat ze gegeten worden.
Ik klink vast paranoia maar ben ooit een paard verloren aan koliek, paard heeft een koliekoperatie en al gehad, was echt afschuwelijk, dat is nog niet eens gekomen doordat ze vlas oid gegeten had maar heb daar wel klein traumaatje aan over gehouden, vandaar mijn angst voor het eten van een product dat daar niet voor gemaakt is.
En mijn paarden krijgen echt veel ruwvoer hoor maar heb er 2 bij die blijven eten, als ik er bij hen nog meer ruwvoer in ga stoppen dan worden ze tonnetje rond.
Ze zijn gewend aan hun strobed te kunnen knabbelen als het ruwvoer tegen de ochtend op is, met strokorrels ben ik bang dat de smaak hetzelfde is en ze dit, omdat ze dat zo gewend zijn, toch zullen gaan eten.
Maar dank je wel voor het meedenken!
Lola96 schreef:Dank je wel voor je reactie Tienus63!
Dat voorweken vind ik ook zo wat, sta je eerst de natte plekken eruit te halen om het vervolgens weer nat te gaan maken... ik kan er maar moeilijk aan wennen al die nieuwe methodes, zal echt even ergens een knop om moeten zetten.
Azijn is wel echt een supergoede tip, die ga ik onthouden voor wat ik er ook in ga doen, thanks!!!
turtlelito schreef:Lola96 schreef:Dank je wel voor je reactie Tienus63!
Dat voorweken vind ik ook zo wat, sta je eerst de natte plekken eruit te halen om het vervolgens weer nat te gaan maken... ik kan er maar moeilijk aan wennen al die nieuwe methodes, zal echt even ergens een knop om moeten zetten.
Azijn is wel echt een supergoede tip, die ga ik onthouden voor wat ik er ook in ga doen, thanks!!!
Haha, ik had precies hetzelfde hoor! Maar het vocht zorgt ervoor dat de korrels uit elkaar vallen, neemt daarna nog genoeg op. Waar ik bv nooit kon wennen aan vlas, heb ik veel minder moeite met de Equibedding. Ziet er altijd schoon uit, ze staan droog en idd stofvrij. Ik haal de mest elke dag eruit en 1 x per week de natte plekken.De natte plekken eruithalen en de stal omzetten (wat ik dan meteen doe) is wel even werk (je moet de plekken echt 'uitgraven'), maar voor de rest van de week is het dan echt in een paar minuten gedaan. Echt stro staat voor het zicht wel 'gezelliger', maar de korrels vormen een fijne zachte laag en de paarden liggen er ook heel graag op.
Zinzi_jewel schreef:Rubber matten
Stroeve stal matten
Met daarover laagje shavings
Puur om de natte plekken te absorberen
Ik heb de matten zodat mijn paard altijd comfortabel kan gaan liggen en makkelijk kan op staan weer .
De shavings omdat dat vanuit stal gaat
Stro korrels zijn ook mooi spul
Alleen de 1e dag niet comfortabel
Duurt 1 a 2 dagen voor ze mooi uit een vallen
mirjamalvaro schreef:Hier inderdaad ook Equibedding strokorrels en had precies hetzelfde als jij. Nat maken euhmmm en wat als ze het eten.
Toch erop gezet ivm chronische hoester. Hoesten werd met paar dagen fors minder en met 2 weken geen kuchje meer te horen.
Ondertussen zijn wij er dik aan gewend en willen we niets anders meer.
bigone schreef:Aubiose, duur maar goed. Eventueel kun je in een groot gedeelte dikke rubber tegels gaan leggen, vaak wel goed te vinden op marktplaats en dan een gedeelte met aubiose waar je plassen en poepen.