Paard stampt weide kapot

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Paard stampt weide kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 15:49

Mijn paard staat nu op een geweldige plek 24/7 buiten gestalt bij een boer.
Helaas heeft hij daar wel een vervelende eigenschap gekregen.
Hij stamp met zijn voorbenen de weide kapot. Het is eigenlijk het schrapen wat ze doen als ze gaan rollen, maar dan in de weide. Dat vindt die boer natuurlijk heel vervelend (terecht!).
Nu vraag ik me af of ik hier iets aan zou kunnen doen?
Ik zou hier namelijk echt niet weg willen, het is zo'n fijne plek! Maar ik wil natuurlijk ook niet dat mijn paard de hele weide kapot maakt.
Alvast bedankt voor het meedenken!

MerleSimone

Re: Paard stampt weide kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:52

Mis een boel info, hoe groot is de wei en met hoeveel soortgenoten staat hij? Ruwvoer? Volle wei? Net verhuisd? Kan verveling zijn?

Doet hij het op 1 plek?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:53

Staat ze alleen of in groep of met maatje?
Misschien kan je als dit mag een rolplaats aanmaken waar dus enkel zand ligt? Dan lijkt het me minder interessant voor het paard om zelf te gaan graven in het gras om daarna daar te rollen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:56

Jeuk aan zijn benen door beestjes of wat anders?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 16:19

De grootte van de wei vind ik heel moeilijk om in te schatten. Dit is een filmpje van de weide, en nu is het ook nog een stuk extra bijgekomen, dus ik denk nu ongeveer het dubbele van dit.

Ik kon helaas geen filmpje vinden van wat hij dus doet -O-

Oeps ik drukte een beetje vroeg op verzenden :')
Verder krijgt hij nu geen ruwvoer behalve het gras wat er staat. De wei is idd vrij vol, wat je ook op het filmpje kan zien. Iedere keer als het kaal is krijgen ze er weer een stuk bij, anders is alles in een keer kapot en overeten ze zichzelf. Hij staat er samen met een ander paard. Hij is vorig jaar februari verhuisd en staat er dus al een tijdje. Vorig jaar heeft hij ook op de wei gestaan, maar toen deed hij dit nog niet. Verveling kan misschien, ondanks dat hij met een maatje staat en kan kiezen of hij in de wei, op zand, op het hard of in de schuilstal staat. Wat zou ik hiertegen kunnen doen?
Hij heeft dus al een vrij groot stuk met zand, wat je ook kan zien op het filmpje. Ik snap dus echt niet waarom hij dit doet.
Jeuk aan zijn benen door beestjes zou best kunnen, hoewel ik nog niet echt beestjes heb gezien. Wat zou ik daar aan kunnen doen?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 16:56

Het kan ook zijn dat hij een te kort heeft aan een mineraal, daarom een stukje gras kaal maakt en dan zand likt /eet. Dit deed mijn paard ook, ook al stonden ze met z'n tweeën en gras genoeg. Zeewier bijvoeren heeft bij mij veel geholpen, en vorig jaar ben ik begonnen met Oerbalans bij te voeren en nu zie ik ze geen zand meer eten. (Ipv zeewier)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 17:37

gefeliciteerd je hebt een levend wezen met zijn eigen gewoontes

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 17:42

Sommige paarden stampen ook als ze jeuk hebben aan hun benen of sokken. Misschien heeft hij luis of mijt of iets dergelijks.
Het paard van mijn staleigenaresse heeft altijd jeuk rond deze tijd van het jaar, en die staat ook al weer een paar dagen te stampen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 17:50

Ergens in de wei een berg zand storten , dan zoeken ze dat op om te gaan rollen

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 18:03

wat leuk je hebt een kievit!:)

los daarvan is het heel vervelend, je kunt een liksteen proberen wat hierboven gezegd wordt over mineralentekort kun je proberen.
doet ie het als ze dat stukje gras ophebben? of ook als er nog genoeg te vreten is?

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 18:07

Doen mijne ook, leuk he >;) maar dan met zn 2en. Een begint en de ander haakt aan, en dan graven ze een krater waar ze lekker in kunnen rollen :j

Ik denk trouwens niet dat t aan tekorten ligt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 19:13

Het is normaal dat paarden een stuk kaal maken om daar dagelijks in graven en te rollen met z’n allen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 20:26

FrNo, daar kan ik naar kijken. Volgens mij likt en eet hij geen zand, maar ik kan het altijd proberen.
Speurneus, bij mezelf zou ik er ook geen moeite mee hebben, maar de plek waar hij staat is zo perfect, ik zou daar echt niet weg willen. Maar de boer wordt echt niet blij ervan zo.
Laurora, ik heb paarden dat eigenlijk alleen zien doen met hun achterbenen. Doen de dat ook met de voorbenen?
Knollentuin, het punt is dat ze dus een enorm zandstuk hebben, waar ze ook veel in rollen. Is dat dat niet genoeg?
Hij doeg het ook gewoon als er nog genoeg gras is. Daarna gaat hij ook gewoon weer verder eten.
Ook maakt hij meerdere plekken kaal. Als het nu een plek was, was het nog wel te doen. Maar nu liggen er overal kale plekken in de wei.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 22:06

Gat graven om te rollen, want te beroerd om naar paddock te lopen, heb hier zo'n monstertje, als ze slechts een deel van de dag op het gras lopen is er niks aan de hand. Elk nieuw stuk was het raak en volgende keer op dat stuk moest gat op andere plek |o .

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 22:15

Toch een zak hooi ophangen of in een bak doen op het zand. Dan gaan ze daar meer naar toe en rollen hopelijk meer in het kale zand. Nu worden ze gedwongen naar het gras te gaan.
En anders...het groeit wel weer aan. Beetje goed geworteld gras kan echt wel wat hebben en herstelt weer. Helemaal als het stripbegrazing is.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 09:06

tamary, maar het stomme is, is dat ze nu nog hetzelfde stuk wei hebben en dat er meerdere kapotte plekken zijn.
Lindsey, zak hooi heb ik nu de mogelijkheid niet toe (en bovendien zijn ze al te dik). De boer hooit namelijk zelf zijn land en in de winter hebben ze onbeperkt hooi op het harde. En mijn eigen hooi kopen gaat me een beetje te ver. Het zand is letterlijk naast het gras, het gebeurt vaak genoeg dat als ik aankom ze allebei op het zand staan. Het is dus niet dat ze er niet naartoe willen lopen. Wat is stripbegrazing precies?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 09:21

Een mineralenblok is wel aan te bevelen, maar als hij dit al als gewoonte heeft, wordt het lastig.
Misschien om deze gewoonte te doorbreken: een tijdje van het gras afhalen en alleen een paar uur per dag in de paddock.
Onze buurman heeft onlangs 2 vrachtwagens vol zand laten opbrengsten op een stuk land waar 4 twenters hadden gelopen afgelopen winter. Ook diverse gaten, ook al hadden ze alle ruimte.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 09:23

Ik kan het proberen. Nadeel is alleen dat ik het daar volgens mij nergens kan ophangen. Maar ik kan kijken of ik het op de grond kan leggen!
Hij heeft de hele winter al in de paddock gestaan, dus ik vind het een beetje sneu om hem nu weer van het gras af te halen. En een paar uur per dag, waar laat je hem dan de rest van de dag? Hij heeft geen gewone stal, alleen een grote schuilstal.
Hmmm, vervelend dat meer paarden dit dus blijken te doen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:57

Hier krabben/schrapen ze ook voor ze gaan rollen. Vaak ook nog een paar rondjes om hun as draaien half door hun knieën.

Gaten graven om zwarte grond te likken of eten gebeurd hier ook helaas. Ik hark of schep het zoveel mogelijk weer dicht en stamp het aan, maar vaak graven ze het op dezelfde plek weer open.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 23:19

Kimmie25501 schreef:
Ik kan het proberen. Nadeel is alleen dat ik het daar volgens mij nergens kan ophangen. Maar ik kan kijken of ik het op de grond kan leggen!
Hij heeft de hele winter al in de paddock gestaan, dus ik vind het een beetje sneu om hem nu weer van het gras af te halen. En een paar uur per dag, waar laat je hem dan de rest van de dag? Hij heeft geen gewone stal, alleen een grote schuilstal.
Hmmm, vervelend dat meer paarden dit dus blijken te doen

Je zou een paal in de weide kunnen plaatsen, en daar het zoutblok aan ophangen. Op de grond laten liggen is geen goed plan, ivm vocht.
https://www.agradi.nl/liksteenhouder-vo ... -10-kg.htm

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 08:24

Ah ik zou het kunnen vragen aan de boer! Enige nadeel is dat ze telkens een ander stuk weide krijgen en dat de paal dan telkens verplaatst zou moeten worden. Daar moet ik nog even iets voor bedenken. Ik wil de boer namelijk ook geen extra werk geven.
Verder ga ik denk ik beginnen om te kijken wat zeewier doet. Ik moet dan namelijk toch gaan halen, want mijn andere paard moet dat krijgen. Dan kan ik het ook makkelijker meenemen voor hem.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 08:34

Gaten graven, heel normaal vooral ruinen.Daarom willen heel veel boeren ook geen paarden op de wei, omdat hun grasmat er aan gaat.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 08:37

Ah oke. Dat is minder dus helaas. Vorige zomer deed hij het alleen niet, dus hij heeft nu gewoon het licht gezien ofzo?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:38

Paarden zijn gewoontedieren. Schrapen voor het rollen is heel gewoon. Heel vervelend dat ze het in de wei doen. En ja, het valt natuurlijk op als ze op zo’n relatief klein stukje staan.
Voor je nou allerlei supplementen gaat voeren, zou ik eerst eens laten uitzoeken of hij een tekort heeft aan mineralen of andere voedingsstoffen. Dan weet je ook welke supplementen je moet hebben.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 11:13

Ik was sws van plan om een liksteen op te gaan hangen nu.
Het stuk is nu ook alweer een stuk groter hoor. Alleen het moet rustig opgebouwd worden natuurlijk, vandaar dat het stuk steeds ietsje groter wordt.
Hoe zou je dat kunnen uitzoeken? Ik heb namelijk besloten om Shan nooit meer te laten prikken. Dat is voor iedereen de veiligste oplossing :)