Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mels schreef:ik zou dan eens kijken naar een paddock paradise. moet er wel een rustige, stabiele kudde zijn. dan wordt zo'n paard ook snel rustig meestal. 1 van mijn paarden is een jong heethoofdje, sinds ik m in de kudde heb is hij heel rustig en dat zie ik ook bij meerdere paarden van de pensionklanten.
Suzanne F. schreef:Ik ben daar erg nuchter in. Zolang ik de mogelijkheden heb om een paard lekker grasmaaiend zijn pensioen te gunnen en als het paard daar plezier aan beleeft, dan mogen ze lekker niks doen en grasmaaien. Maar zodra de mogelijkheid er niet meer is of het paard onregelmatig gaat lopen of duidelijk pijn vertoont dan is het afgelopen. Dan neem ik mijn verantwoordelijkheid en laat hem inslapen.
Polly schreef:heb je hem in een keer stil gezet of langzaam afgebouwd?
Ik heb ook zo'n werker gehad, liep altijd voor de wagen en heeft een aantal jaren geleden een epilepsie aanval gehad waardoor dat van het ene op het andere moment niet meer kon.
Die heeft er heel veel moeite mee gehad dat ze niet meer mee mocht.
In de winter voor de slee ging wel en dan was ze zielsgelukkig, ik nam haar regelmatig apart om helemaal te poetsen en te toiletteren en dat vond ze ook geweldig.
Belast werken kon niet meer maar van een paar rondjes in de bak aan de lange lijnen en dan oefeningen vragen knapte ze altijd hard op (maar dat is dan weer het voordeel van een menpony).
Als je dierenarts adviseert om af en toe recreatief lekker rond te hobbelen en je paard krijgt daar rust van in zn hoofd zou ik dat zeker doen.
Sommige beesten zijn gewoon niet zo erg geschikt voor niks doen.
nouklime schreef:Ik woon ook in de randstad en ook mijn paard (16) is ook met vervroegd pensioen en hij staat wel 24/7 buiten op 10 minuten afstand dus als je goed zoekt lukt het wel. Je hoeft ook niet elke dag te gaan tenzij je dat wel graag wilt maar ik had die behoefte helemaal niet meer toen het rijden weg viel. Hij werd echt onhandelbaar toen hij nog op de box stond en niet meer gereden werd.
nouklime schreef:Ik woon ook in de randstad en ook mijn paard (16) is ook met vervroegd pensioen en hij staat wel 24/7 buiten op 10 minuten afstand dus als je goed zoekt lukt het wel. Je hoeft ook niet elke dag te gaan tenzij je dat wel graag wilt maar ik had die behoefte helemaal niet meer toen het rijden weg viel. Hij werd echt onhandelbaar toen hij nog op de box stond en niet meer gereden werd.
Suzanne F. schreef:Een paard wat kreupel loopt heeft wel pijn, anders zou hij wel goed lopen. Je geeft aan dat hij spondylose klasse 4, artrose en Kissing spines heeft. Hij mankt behoorlijk bij meer beweging dan stappen en is blijkbaar niet gelukkig. Dus je kan hem niet goed noemen. Een paard is geen mens en inslapen is geen dierenmishandeling, juist het tegenovergestelde. Een paard heeft geen besef van tijd, een paard leeft in het nu. Hij weet niet of hij nog een dag leeft of 10 jaar, alleen dat hij zich ongelukkig voelt en pijn heeft.
Als je de mogelijkheid hebt kan je hem gewoon een lekker groot weiland opgooien met vriendjes en kijken hoe het gaat. Maar als hij onregelmatig blijft of vreemd gedrag blijft vertonen dan zou ik inslapen zeker als de enige diervriendelijke optie zien.
Suzanne F. schreef:Een paard wat kreupel loopt heeft wel pijn, anders zou hij wel goed lopen. Je geeft aan dat hij spondylose klasse 4, artrose en Kissing spines heeft. Hij mankt behoorlijk bij meer beweging dan stappen en is blijkbaar niet gelukkig. Dus je kan hem niet goed noemen. Een paard is geen mens en inslapen is geen dierenmishandeling, juist het tegenovergestelde. Een paard heeft geen besef van tijd, een paard leeft in het nu. Hij weet niet of hij nog een dag leeft of 10 jaar, alleen dat hij zich ongelukkig voelt en pijn heeft.
Als je de mogelijkheid hebt kan je hem gewoon een lekker groot weiland opgooien met vriendjes en kijken hoe het gaat. Maar als hij onregelmatig blijft of vreemd gedrag blijft vertonen dan zou ik inslapen zeker als de enige diervriendelijke optie zien.
Suzanne F. schreef:Nee, niet mee eens. Wij hebben hier er ook eentje die onregelmatig tot kreupel kan lopen (is een komen en gaan). Ze voelt alles (hoog sensitief) en je ziet heel duidelijk wanneer ze pijn heeft en wanneer niet.Een paard wat kreupel loopt heeft wel pijn, anders zou hij wel goed lopen.
Suzanne F. schreef:Dat klopt. Het is altijd moeilijk om het juiste moment te kiezen. Toen ik het laatst vroeg aan de osteopaat/ dierenarts reageerde deze diep geschokt met de woorden: "je paard is zo gelukkig, en volgens mij heeft ze weinig of geen pijn". Dus ga ook niet te vroeg euthaniseren is mijn devies. De dierenarts heeft beloofd dat hij altijd eerlijk zal zijn want paardwaardig bestaan is heel belangrijk.Een paard is geen mens en inslapen is geen dierenmishandeling, juist het tegenovergestelde.
Suzanne F. schreef:Klopt. Waarom ben ik zo stellig SuzanneF dat manken niet altijd pijn betekent. Ons paardje ging als een trein. De osteopaat kwam voor de normale herhaling behandeling en hij was zeer tevreden. Het was erg warm, paardje liep fantastisch, was vrolijk niets aan de hand. Ze had een beetje vocht in een been en misschien warmte of iets van pezen. Hij wist het niet, maar ze was zo heerlijk vrolijk en liep goed aan de hand dat hij voorstelde dat ik er wat groene leem op zou doen. Die had ik ooit gekregen en hij deed eventjes voor hoe het moest. Paard stond op drie benen na de behandeling en vond die leem helemaal niet tof. Op aandringen van de dierenarts liep ze voorzichtig rond als een stervende zwaan met een zeer kreupel beentjeEen paard wat onregelmatig loopt heeft ongemak.
Suzanne F. schreef:Een paard wat onregelmatig loopt heeft ongemak. Pijn is subjectief en is niet te meten. Een paard kan niet praten natuurlijk. Je kan het aan lichaamstaal en lichaamsgebruik wel zien maar je kan nooit weten wat het paard voelt. En dat maakt het gewoon moeilijk. Net als met mensen zijn er paarden die hard zijn voor zichzelf en er zijn ook paarden die giga kreupel lopen van een klein schaafje.
Maar als een paard, of dier, of mens kreupel loopt dan is er ongemak. De mate van pijn kan je over twisten maar je kan niet stellen dat het prima is en dat er geen pijn is.