paardenmest composteren en over de paardenwei uitrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DutchDream

paardenmest composteren en over de paardenwei uitrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 21:41

Sinds september vorig jaar verzamel ik de mest van mijn 2 pony's. Op de hoop gooi ik geregeld gft afval en oud hooi. Nu ben ik van de week eens in de oude hoop gaan graven. Het ruikt naar grond dus er heeft wel compostering plaatsgevonden, maar de hoop is onderop erg vochtig en het materiaal valt dan ook niet zo fijn uit elkaar. Ik heb een weiland van 3000m2 waarover ik de gecomposteerde mest wil uitrijden.

Op internet is veel informatie te vinden over composteren, maar soms zijn de adviezen tegenstrijdig en ik vind daarnaast vooral veel informatie over compost tbv de (groente)tuin en niet tbv een paardenwei.

Op dit moment heb ik 3 vragen.

1. Wat zijn jullie ervaringen met composteren van de mest van eigen paarden tbv bemesting van de wei?

2. Zou er al voldoende compostering hebben plaatsgevonden in de hoop die ik heb gecreëerd om het materiaal over de wei uit te rijden?

3. Hoe lang na het doorzaaien zouden jullie wachten met bemesten of compost aanbrengen op de wei?

Zidore

Re: paardenmest composteren en over de paardenwei uitrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 22:49

Kan je niet alleen de laag gebruiken die naar aarde ruikt en de rest stro toevoegen en dat gebruiken als basis voor je hoop voor volgend jaar?

Heb je de hoop gekeerd? Hoe vaker je de hoop omschept hoe sneller het composteert anders is de regel minimaal 1 jaar laten liggen.

Compost aanbrengen op je weide kan je het beste in het najaar doen of anders in het vroege voorjaar. Dan heeft je weide er iets aan.

DutchDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 23:35

Zidore schreef:
Kan je niet alleen de laag gebruiken die naar aarde ruikt en de rest stro toevoegen en dat gebruiken als basis voor je hoop voor volgend jaar?

Heb je de hoop gekeerd? Hoe vaker je de hoop omschept hoe sneller het composteert anders is de regel minimaal 1 jaar laten liggen.

Compost aanbrengen op je weide kan je het beste in het najaar doen of anders in het vroege voorjaar. Dan heeft je weide er iets aan.

De hoop is 1 keer volledig gekeerd en tussendoor nog wel een paar keer een beetje omgeschept.
Goed idee om nu een deel op de wei aan te brengen en de rest verder te laten composteren. Om de rest droger te krijgen en te houden kan ik het denk ik beter afdekken als het regent..

Dus ik ben nog wel op tijd om de compost nu aan te brengen? Kan het over het doorgezaaide gras denk je? Ik heb het vorige week gezaaid.

En weet je ook waarom de wei er juist in het najaar en voorjaar iets aan heeft?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 23:43

Ik zou de hoop nog lekker laten liggen tot na de zomer. Hij zakt nog voor de helft in. Dan is het helemaal omgezet en kan over de weide. Beste is ongeveer een jaar laten composteren. Als het goed is dan ziet ie rood van de wormen. In het najaar tot vroege voorjaar verdelen heeft als voordeel dat het mooi de tijd krijgt opgenomen te worden in de bodem zonder dat het verdroogd er bovenop blijft liggen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 23:48

Ik zou de mest niet over het net ingezaaide land strooien.
Kans dat het ontkiemende gras verbrand lijkt mij groot.
Normaliter wordt (vaste) mest ondergewerkt en daarna wordt het gras of gewas ingezaaid.

Meststoffen kun je het beste net voor de regen op het land brengen.
Niet bij volle zon en droge periode.

Ik gebruik strokorrels in de stallen van de paarden. De mesthoop composteert als een malle.
Ik schep hem weleens om. Ik kiep de kruiwagen gewoon leeg en is de mestplaat vol, dan pak ik de heftruck en gooi alles omhoog.

Mijn mesthoop na 11 maanden gebruik, 2 stallen.

Afbeelding

DutchDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 08:02

Tja, met goede compost verbrandt het gras niet wordt gezegd, het is dan ook de vraag of de mest al voldoende is gecomposteerd. Hoe kun je daar achter komen?

Dat is een flinke hoop die je hebt tienus63! Ik heb gelukkig iets minder. ;-) Op jouw hoop komt denk ik dagelijks ook nog verse mest, klopt dat? Bij de gecomposteerde mest die ik heb liggen komt geen nieuwe mest. Ik heb de mestplaats verdeeld in compartimenten, net als compostbakken. De oudste hoop die ik nu wil gaan aanbrengen op het weiland is een half jaar oud. Het materiaal dat erop ligt ruikt naar grond, niet naar mest. Er zit ook geen stalbedekking bij, alleen hooi en gft. En paardenmest dus.

Ik heb de mogelijkheid om de wei te beregenen, dus ik hoef niet perse te wachten op een regenperiode. Tegenwoordig kan dat lang wachten zijn..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 08:09

Met deze vraag loop ik zelf ook, TS. Er zijn zoveel elkaar tegensprekende adviezen op Internet, dat ik het even niet meer weet. Zo wordt er gesproken dat je juist geen paardenmest moet gebruiken, omdat dat de grond zuur maakt en ervoor zorgt dat de wormencyclus niet onderbroken wordt. Dat je beter varkensmest kunt gebruiken, omdat die rijk is vanwege het kopergehalte. Ik weet het zelf ook even niet meer. Mijn man stelde al voor om een diep gat in de grond van de tuin te graven en daar de mest in te gooien, omdat afvoeren bij ons lastig(er) gaat. Ik ga dit topic even volgen, want ik ben nu wel heel benieuwd wat het beste is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:09

Hier wordt de mesthoop 1x per jaar leeg gehaald. Er komt dagelijks mest op, uit de stal en mestballen uit de wei.
Onkruid uit de tuin gooi ik ook op de mestbult.
En de mest/compost wordt op het maisland ondergewerkt.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:11

Toch gooien wij elk jaar in het voorjaar mest van de paarden gewoon het land op. Na een aantal dagen weidesleep erover en landroller erover en dan nog 3 a 4 weken wachten en dan kunnen de paarden erop. Je ziet totaal niets meer van de mest weer.
Halverwege weideseizoen gaat er koeienmest erop.

Nooit geen problemen gehad.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 18:28

myk_en_shant schreef:

Klinkt niet best... >;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 18:51

Lindsey_99 schreef:
myk_en_shant schreef:

Klinkt niet best... >;)

Nee, inderdaad. :D

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 19:29

Hier gebruik ik ook eigen paardenmest humus, het gaat telkens rond september/oktober de weide op en ben ermee begonnen in 2017. Onze weide ziet er veel beter uit dan vroeger vind ik persoonlijk. Ik laat het telkens een jaar liggen, af en toe komen mensen wel wat halen maar alles dat over is en verteerd gaat daarna de weide op. Dit jaar gekozen om ook al het compost afval en konijnenmest op de hoop bij te gooien.

Het klopt dat wat je er af haalt behalve het echt droge spul soms wat klonterig is nog. Ik gooi het wat open en de rest valt vanzelf wel uit elkaar of regent in. Eventueel zou je het ook nog eens kunnen slepen gewoon daarna.

DutchDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 22:06

Lori schreef:
Hier gebruik ik ook eigen paardenmest humus, het gaat telkens rond september/oktober de weide op en ben ermee begonnen in 2017. Onze weide ziet er veel beter uit dan vroeger vind ik persoonlijk. Ik laat het telkens een jaar liggen, af en toe komen mensen wel wat halen maar alles dat over is en verteerd gaat daarna de weide op. Dit jaar gekozen om ook al het compost afval en konijnenmest op de hoop bij te gooien.

Het klopt dat wat je er af haalt behalve het echt droge spul soms wat klonterig is nog. Ik gooi het wat open en de rest valt vanzelf wel uit elkaar of regent in. Eventueel zou je het ook nog eens kunnen slepen gewoon daarna.

Dat klinkt wel goed en ik denk dat ik het ook zo zou kunnen doen. Bemest je dan verder nog of is dit het enige? Hoeveel paarden lopen (en mesten ;-) op hoeveel ha?

DutchDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 22:14

Ik zou toch wel graag nu alvast wat op het land willen aanbrengen omdat er vorig jaar niets op is gegaan en daarnaast wil ik ook wel een beetje van de voorraad gecomposteerde mest af. Ik vraag me nog wel steeds af hoe lang ik zou moeten wachten na het doorzaaien. Heeft iemand daar nog ervaring mee?

Omdat het waarschijnlijk ook een kwestie van trial en error is, heb ik gister op 2 proefstukjes van een paar m2 bemest met de compost. Het ligt er zeker niet te dik op, een dikke laag leek me onverstandig. 1 stuk heb ik daarna goed beregend en het andere ligt er droog op. Ik ben benieuwd of het gras erdoor gaat verbranden.

DutchDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 22:18

myk_en_shant schreef:
Toch gooien wij elk jaar in het voorjaar mest van de paarden gewoon het land op. Na een aantal dagen weidesleep erover en landroller erover en dan nog 3 a 4 weken wachten en dan kunnen de paarden erop. Je ziet totaal niets meer van de mest weer.

Nooit problemen gehad.

Van hoeveel paarden heb je mest en hoe oud is de mest ongeveer als je het uitrijdt? Is het alleen mest of ook stalbedekking eigenlijk? Slepen lijkt me ook wel een goed idee om de boel goed te verdelen. Wat is de functie van het rollen naderhand? En wat is de reden van de bemesting met koeienmest? Is alleen de paardenmest niet voldoende? Sorry, ik heb wel een beetje veel vragen... ;-)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 22:45

Wij composteren ook de mest om weer over het land uit te rijden.
Hier hebben we een grote mestplaat en keren het drie keer voor het het land op gaat, zo is alles een keer aan de binnenkant van de hoop geweest en daardoor minimaal kans op worm besmetting.
Wel moeten we inderdaad regelmatig kalk strooien, want paardenmest verzuurt anders de wei, vooral zoals bij ons op zandgrond.
En op papier is drijfmest van varkens misschien prima op een paardenwei, maar alle drijfmest dood een groot deel van het bodemleven en wij voeren onze paarden zeer goed hoogwaardig voer en ik wilde op een moment niet meer de rotzooi van een ander op het land en sowieso geen drijfmest.

Wat je goed moet bedenken is dat je bodemleven het succes van het uitrijden van vaste mest bepaalt.
De compost zelf is niet opneembaar voor het gras, het heeft een tussenstap nodig, wormen en andere beestjes (en bacteriën) werken de mest bij beetjes de grond in en zetten het om naar voor het gras bruikbare stoffen, pas dan heeft het gras er wat aan!
Heb je een dode bodem waar normaal drijfmest op uitgereden wordt, dan kan het jaren duren voor het bodemleven zo hersteld is dat de vaste mest ook echt bruikbaar wordt, dan moet je echt met een stappenplan aan de gang om het gras over te wennen zonder dat het ernstige tekorten oploopt en ook als de wei lang niet bemest is zal er minder bodemleven zijn, want er was weinig voedsel beschikbaar.

Ook de soorten gras verschillen nogal hoe het met mest om kan gaan, oude grassoorten leggen sneller het loodje bij drijfmest en productie grassen hebben meer moeite met vaste mest.
De hoeveelheid die je uit kunt rijden ligt aan de opneembaarheid van de bodem, er moet een deel humus aanwezig zijn, maar het gras moet niet verstikt raken door een te dikke laag.

Na doorzaaien zou ik zeker wachten tot goed de groei er in zit bij het nieuwe gras en dan dun strooien.
Jong gras raakt snel verstikt en gaat dan dood en heeft zoveel kiemkracht in zich dat het eerst weinig voeding nodig heeft.

Bij de welkoop kan je trouwens een heel eenvoudig setje halen voor een paar euro om de zuurtegraad van je bodem te meten zodat je weet wanneer je moet kalken en hoe veel.
Ook dat heeft weer invloed op je bodemleven, maar ondertussen is mijn hele verhaal wel lang genoeg. :')

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 23:01

DutchDream schreef:
myk_en_shant schreef:

Nooit problemen gehad.

Van hoeveel paarden heb je mest en hoe oud is de mest ongeveer als je het uitrijdt? Is het alleen mest of ook stalbedekking eigenlijk? Slepen lijkt me ook wel een goed idee om de boel goed te verdelen. Wat is de functie van het rollen naderhand? En wat is de reden van de bemesting met koeienmest? Is alleen de paardenmest niet voldoende? Sorry, ik heb wel een beetje veel vragen... ;-)

Mest is van 5 paarden en pony's, mest is vanuit stal en weide.

Mestbult wordt 1 a 2 x per jaar verspreid over het land. Afhankelijk van hoe vroeg stalseizoen begint en weideseizoen begint.
Afgelopen winter was een gunstige winter. Paarden gingen pas laat van het land.
Vorige winter was stalseizoen erg lang, dus heb je meer stalmest. Dus hebben we rond december/ januari al de bult moeten verwijderen. Mest is toen niet over ons eigen land gegaan. De tweede bult in het voorjaar wel. Maar toen hadden we ook meer pony's op stal. Dus ook meer mest. 3 shetjes kunnen best een flinke hoop sh#t produceren .

De mest wordt door een kieper met een goede verspreider over het land gegooid.
We slepen het om toch de laatste klonten uit elkaar te verspreiden.

We rollen altijd in het voorjaar het land, om het land weer te vlakken. Paardenvoeten maken het land flink hobbelig in nattere periodes.

Eenmaal mesten van het land is helaas niet voldoende om het hele weideseizoen voldoende gras te hebben, vandaar ook een ronde koeienmest. Daarnaast geeft koeienmest een betere zuurtegraad in het land dan alleen paardenmest.
Met alleen paardenmest krijg je meer onkruid in het land.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 08:54

@Dutchdream, De weide is hier vrij klein gaan er ook enkel op eenmaal het gras wat hoger begint te staan maar hoop in de toekomst wat meer weide te hebben en dit dan ook gewoon zo aan te pakken of toch een deel (kan er niet meer opgooien dan ze uitmesten). De vraag zal meer zijn of ik het tegen dan nog altijd met de hand zelf verdeel over de weide of laat doen.

Enige stuk waar ik nog wat extra heb moeten bijgooien was het voorste stukje want er was net aan te veel opgehaald geweest om dat stuk zelf nog te doen met dat spul. Dat deel ook deze winter laten kaal lopen want moesten nu eenmaal ook de benen wat kunnen strekken. Dat voor nu maar met wat koemestkorrel gedaan en is nu lichtjes aan het bijgroeien. Hopelijk genoeg om straks ook nog wat knabbel aan te hebben.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 08:58

Dat drijfmest het bodemleven dood is net even te kort door de bocht.
Het gaat om balans:

https://www.handboekbodemenbemesting.nl ... mleven.htm

Wij kiezen er (deels bewust en deels omdat het zo uitkomt) voor om 2 x drijfmest te rijden met een kleine kunstmest gift. Daarnaast is ieder jaar een deel van de wei aan de beurt om ook mest van de mesthoop te krijgen (alleen mest, weinig strooisel) We kunnen hem eigenlijk net niet lang genoeg laten liggen naar onze zin. Daarom hebben we dan een redelijk lange periode dat we dat stuk ongebruikt laten.

Inzaaien en (te verse) paarden mest is een slechte combinatie.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 14:01

Drijfmest op zichzelf niet, maar het injecteren van drijfmest wel.
Onderzoek heeft uitgewezen dat het grootste deel van het bodemleven dat niet overleefd, vooral door de gassen die in de grond komen, ik zou moeten kijken of ik die uitkomsten nog terug kan vinden, is destijds een flink gedoe over geweest omdat de overheid de verplichting alsnog door heeft gedrukt en de boeren op hoge kosten heeft gejaagd terwijl het toen al bekend was.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 14:16

Helaas verplicht de overheid het onjecteren!
De boetes en gevolgen zijn dusdanig dat je dat als veehouder niet meer kan doen.
Hoewel het positieve verschil in de percelen gras tussen ouderwets uitrijden en injecteren voor de eerst genoemde percelen geldt.
Meer bodemleven, betere zode, meer weidevogels.

Maar zoals al gezegd mijn Equibedding mestbult/compsthoop wordt onder geploegd.
Boer is er altijd blij mee.
Hij vindt het jammer dat ik niet meer voor hem heb.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 12:42

de mest van de paarden wordt afgevoerd en het land wordt bemest met kunstmest (februari) en later koeienmest of varkensmest.

Mama2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:11

Bij ons op stal wordt de mest in het najaar over het land heen gemest.
Gaat prima, gras groeit weer goed!

DutchDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 09:41

Bedankt voor alle reacties! Leuk en interessant om te lezen hoe iedereen er een eigen weidemanagement op na houdt en een oplossing vindt voor het afvoeren of verwerken van de mest.

Ik heb besloten om de composterende mest nog wat langer te laten liggen en pas in het najaar over de wei uit te rijden. Zo vermijd ik het risico dat het jonge gras last heeft van de compostlaag. Om de bodem toch te voorzien van wat extra voedingsstoffen heb ik Multi Task over het gras gesprayd. Nu maar eens zien hoe goed het gaat groeien.

De proefstukjes zien er overigens nog prima uit, het gras is er niet door verbrand. Dat laat ik liggen om te zien hoe lang het duurt eer het compostmateriaal verdwenen is of er verschil is in groeisnelheid. ;-)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:25

Leuk dit topic. Graag gelezen.

Hier gaat het op zijn Frans. Wij gooien onze paardenmest in de wei bij buuf. Hij verzameld alles1x per jaar (meestal vroeg voorjaar) en rijd het uit over de paardenwei. Ik weet zeker dat hij echt niets gaat keren. Als hij klaar is met zijn koeienmest in bergen op het land te leggen, dan rijdt hij onze berg kak uit. En in het najaar wordt van die wei gehooid. Uiteraard hebben we veels te weinig kak voor zo'n grote wei te bemesten. Maar we halen er genoeg balen vanaf voor buuf en voor onze paarden.
Als er gehooid is, dan mogen onze paarden er vanaf september nog paar maanden op (meestal tot begin januari).
Op dit moment hebben wij zoveel vraag naar de verse mest vanwege alle groenten tuinen. Dus de verse mest verwerken we in de omgewerkte aarde, die we wederom omwerken. Dat blijft een week erin. Dan werken we het nog een keer door elkaar, dan werken we er potgrond nog doorheen en dan gaan de plantjes erin. In het begin keken al die Fransen zeer kritisch naar ons experiment, maar sinds onze tomaten tot aan de dakgoot groeien en die van hun normaal op 1 meter hoogte blijven→ wij enorm grote hoeveelheden tomaten hebben, willen nu ook onze buren onze verse paardenmest. Dus ook voor je groente tuin is het ideaal.
In januari gooien wij de verse paarden kak tussen de planten (rozen vinden het vooral erg fijn) en rond de fruit bomen. Omdat we dan nog veel regen krijgen kan alles mooi intrekken en heb je in het voorjaar/ zomer veel bloemen. Let op dat de kak niet direct op de planten worden gegooid, maar echt erom heen.