Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zidore schreef:Kan je niet alleen de laag gebruiken die naar aarde ruikt en de rest stro toevoegen en dat gebruiken als basis voor je hoop voor volgend jaar?
Heb je de hoop gekeerd? Hoe vaker je de hoop omschept hoe sneller het composteert anders is de regel minimaal 1 jaar laten liggen.
Compost aanbrengen op je weide kan je het beste in het najaar doen of anders in het vroege voorjaar. Dan heeft je weide er iets aan.
Lori schreef:Hier gebruik ik ook eigen paardenmest humus, het gaat telkens rond september/oktober de weide op en ben ermee begonnen in 2017. Onze weide ziet er veel beter uit dan vroeger vind ik persoonlijk. Ik laat het telkens een jaar liggen, af en toe komen mensen wel wat halen maar alles dat over is en verteerd gaat daarna de weide op. Dit jaar gekozen om ook al het compost afval en konijnenmest op de hoop bij te gooien.
Het klopt dat wat je er af haalt behalve het echt droge spul soms wat klonterig is nog. Ik gooi het wat open en de rest valt vanzelf wel uit elkaar of regent in. Eventueel zou je het ook nog eens kunnen slepen gewoon daarna.
myk_en_shant schreef:Toch gooien wij elk jaar in het voorjaar mest van de paarden gewoon het land op. Na een aantal dagen weidesleep erover en landroller erover en dan nog 3 a 4 weken wachten en dan kunnen de paarden erop. Je ziet totaal niets meer van de mest weer.
Halverwege weideseizoen gaat er koeienmest erop.
Nooit problemen gehad.
DutchDream schreef:myk_en_shant schreef:Toch gooien wij elk jaar in het voorjaar mest van de paarden gewoon het land op. Na een aantal dagen weidesleep erover en landroller erover en dan nog 3 a 4 weken wachten en dan kunnen de paarden erop. Je ziet totaal niets meer van de mest weer.
Halverwege weideseizoen gaat er koeienmest erop.
Nooit problemen gehad.
Van hoeveel paarden heb je mest en hoe oud is de mest ongeveer als je het uitrijdt? Is het alleen mest of ook stalbedekking eigenlijk? Slepen lijkt me ook wel een goed idee om de boel goed te verdelen. Wat is de functie van het rollen naderhand? En wat is de reden van de bemesting met koeienmest? Is alleen de paardenmest niet voldoende? Sorry, ik heb wel een beetje veel vragen...