Algemene kosten en onderhoud van stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveHorseJ

Algemene kosten en onderhoud van stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 10:49

Hey,

Ik ga eerst even een korte inleiding geven. De eigenaars van mijn verzorgpaardje willen van mijn verzorgpaardje af omdat ze de stal nodig hebben. Verkopen is geen optie omdat ze niet 100% gezond is. Nu hebben ze mijn verzorgpaardje gratis aan mij aangeboden. Als ik ze niet neem gaat ze naar het slacht en daar vind ik ze nog veel te goed voor. Dus informeer ik even naar de kosten. Mijn verzorgpaardje is een paard van 1m70 ongeveer.

Ik heb zowizo al een vaste kost van €260 per maand voor de dierenarts.

Welke bodembedekking gebruiken jullie? Wat zijn de voor en nadelen ervan? Wat kost het per baal of per zak? Hoeveel heb je ervan nodig?

Hoeveel betalen jullie voor een baal hooi? Hoeveel kg zit er in? Hoelang kom je daar mee toe?

Wat zouden jullie in mijn geval doen? Ik wil ze eigenlijk niet als eigen paard, maar ik krijg het ook niet over mijn hart om haar naar het slacht te laten gaan.

Hoeveel geven jullie uit aan eten en wat geven jullie dan?

Alvast bedankt! Groetjes

Azmay

Re: Algemene kosten en onderhoud van stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:52

Heb je een plek waar ze staan kan kan? Gezien ze daar de stal nodig hebben?

Ik geef Pavo Vital, hooi van een 350kg baal en wat stro bij. Totaal kom ik rond de 75 euro per maand per paard.

Wat mankeert het paard? Soms is het eerlijker ze te laten gaan en jezelf er mee belasten is ook niet altijd werkbaar.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:54

Vanwaar 260 euro dierenarts. Als ik dat per jaar kwijt ben is het veel
Ik denk dat je beter kunt kijken naar een pension plek waar alles geregeld wordt. Zo heb je niks te doen met kosten van bv hooi. En zal je hoog uit alleen brok of vitamine brokje moeten aanschaffen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:54

Al 260 euro vaste kosten aan dierenarts?
Ik zou daar niet aan beginnen.
Soms is het beter om iets niet te doen, een paard heeft geen besef van tijd dus daarom hoef je het niet te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 10:59

Paard kost €260/maand aan DA kosten. Er vanuit gaande dat er geen kwaaltjes bij komen. Je zegt zelf al dat je haar niet als eigen paard wilt. Waarom zou je het dan toch overwegen? Een paard leeft met de dag en met zoveel kosten moet er toch al wel vanalles mankeren aan het beestje..

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:00

Ik vind het oneerlijk dat de huidige eigenaren jou gevoelsmatig voor het blok zetten en eigenlijk op willen zadelen met al bijna €300,- aan dierenartskosten plus nog eens stalling. Ze weten waarschijnlijk maar al te goed dat jij dit niet over je hart krijgt en hun dus gemakkelijk van hun "lastpost" af helpt.

Qua kosten:

Mijn paard staat op vlas. Een baal betaal ik €5,25 voor en ik verbruik ongeveer een halve baal per week als de stal opgestart is.

Voor een kleine baal goed hooi betaal ik €3,50, ongeveer een halve baal per dag (ze staat 24/7 op de weide met vrije toegang tot haar stal) dus zeg 4 balen per week.

Water zit bij mijn boxhuur in, dus geen idee wat je daar ongeveer aan kwijt bent. Als je goed grondwater hebt zou dat een relatief goedkope optie zijn. Mijn boxhuur is gemiddeld €100,- per maand (betaal zomer/winter tarief).

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 11:01

Ik ben nog volop opzoek naar een stal met weide. Ik ga liever niet naar een manege. Ik heb daar niet zo een goed ervaring mee en het is nog duur ook (de 2 stallingen bij mij in de buurt vragen €450 per maand). Die €260 zijn vaste kosten van acupunctuur, Chinese kruiden, een homeopathisch geneesmiddel en een bloedonderzoek. Ze heeft een verzwakt immuunsysteem. Voor mij ziet ze er nog gelukkig uit en heeft ze er geen last van. Daarom wil ik ook nog niet dat ze naar het slacht gaat. Ze is ook nog maar 15 jaar.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:05

Mijn dit kosten van een holistisch dierenarts of natuurgeneeskundig therapeut? Anders misschien haar eens door een reguliere dierenarts laten onderzoeken? Er worden namelijk een hele hoop onnodige therapieeën verkocht, bedacht en aangepraat waar niemand behalve de "therapeut" beter van wordt.

Begrijp me niet verkeerd, ik geloof zeker in de ondersteunende kracht van natuurgeneeskunde en energieën die niet lekker zitten dankzij eerste hand ervaringen bij mezelf. Echter zijn er meer mensen die kwaad willen doen dan goed, om vervolgens met een hoop praatjes veeeeeel geld te verdienen.
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 14-04-19 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:06

Ik heb het 7 jaar geleden gedaan. Een kapot verzorgpaard overgenomen. Ik heb er geen spijt van.
Enige verschil is wel dat ik het heel graag wilde. Al vanaf haar geboorte wist ik dat dit mijn paard moest en zou worden. Het was natuurlijk wel een domper om drie jaar later te horen dat ze eigenlijk niet goed was, maar de liefde was op dat moment al te groot om haar te laten staan.

Die liefde heb je wel nodig, want heel af en toe steekt zelfmedelijden of verdriet toch wel de kop op. Of twijfel (doe ik het wel goed, geef ik haar wel de beste zorgen, zou ik er nog op gaan rijden of zou ik haar echt gewoon weidemaatje laten,...). Bij mij duren dat soort momenten niet lang, omdat ik in de basis gewoon hartstikke gelukkig ben met mijn paard. Maar als je dan met een paard zit dat je eigenlijk niet echt wou, waar je niet verliefd op was, dan weet ik niet zo goed wat die negatieve emoties kunnen doen.

Ik zou sowieso een goede pensionstal zoeken. Privé, geen megastal, met goede stalhouders die een hart voor paarden hebben. Waar ze niet zeuren als jouw paard zorgen op maat moet, waar ze zelf ook zien als je paard iets mankeert of zich niet lekker voelt en waar je met je twijfels terecht kan en dan ook nog goed advies terug krijgt. Sowieso als je een paard hebt, is een klankbord handig, maar met een kapot paard heb je dat nog zoveel meer nodig.
Ik raad je niet aan om je paard ergens op een weitje te droppen en overal zelf voor in te staan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:08

'Een verzwakt immuunsysteem'. En hoe is dat aangetoond? Door wie?
Dat bestaat nl niet :+ tenzij dit paard SCID heeft (en dan had het niet geleefd)
Die kosten kun je wel schrappen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:09

Je kan vanalles willen.. maar hoe ga je elke maand aan minstens €400 komen? Want daar kom je sowieso op uit met die vaste DA kosten en stalgeld, als het niet veel meer is. En dan heb je nog niks opzij staan voor voer, hoefsmid, entingen, wormenkuren, tandarts, evt zadelpasser en de onverwachte DA kosten.

Ik ga verder niet in op de behandelingen die nu gegeven worden. Ieder zijn ding zeg maar.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:09

LoveHorseJ schreef:
Wat zouden jullie in mijn geval doen? Ik wil ze eigenlijk niet als eigen paard, maar ik krijg het ook niet over mijn hart om haar naar het slacht te laten gaan.

Lees je eigen bericht nog eens door en dan met name deze alinea.
Het paard is zich niet bewust van een naderende 'dood' doordat het naar de slager gaat.
Hoe verdrietig ook voor jou, begin er niet aan als je, je hier nu al zo over voelt.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:10

Ibbel schreef:
Dat bestaat nl niet :+ tenzij dit paard SCID heeft (en dan had het niet geleefd)

Dit dus.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:17

Volgens je profiel ben je 18. Hoe wil je dit allemaal bekostigen? Hoe er rekening mee dat wanneer het paard ouder wordt de kosten ook nog kunnen gaan stijgen.
Kun je nog wel iets met het paard, bijv. rijden?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:17

Ibbel schreef:

Daar zou ik een reguliere da bij halen, al is het maar een grondige check.

Verder, 260 + stalgeld (afh van je regio maar vaak 200-300 euro), maakt zo minimaal 500 per maand (want: wormenkuur-tandarts- tuig- dekens etc komen daar nog bij op!) voor een paard dat je eigenlijk niet wilt hebben.. Ik zou het niet doen. Zoveel geld is alleen haalbaar als het je liefste hartenwens is!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 15:34

Ibbel schreef:

Dit dus inderdaad. Je gaat een paard overnemen waarvan je eigenlijk geen idee hebt van wat er scheelt?
Mijn paard is na 4 jaar kreupel en ongeneeslijk 'ziek' van artrose. Hij is ook 15 jaar. Ik heb hier een supplement voor dat mij nog geen 20 euro per maand kost, verder doet hij het prima. Maar rijden doe ik niet, en ik vind het verschrikkelijk om gebonden te zijn aan een paard waar ik niks meer mee kan. Hoe leuk hij ook is. Het is meer een last dan een luxe. Wegdoen is geen optie, en daar moet elke paardeneigenaar zich bij neerleggen dat zulke risico's er in zitten en het nu eenmaal mis kan gaan. Ik zou het lot van het paard dus in handen van de eigenaars laten, en koop jezelf een leuk en gezond paard.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 16:00

Ik weet wel waarom ze "weg" moet, er zijn niet veel mensen die zoveel medische kosten elke maand kunnen ophoesten voor een vage diagnose.

Financieel gezien is dit zonder zeer goed verdienende baan niet vol te houden. Er komt minimaal eenzelfde bedraf bij voor stalling en dan komen de kosten zoals hoefsmid nog.
Wil jij de komende 5 a 10 jaar krom gaan liggen voor dit paard? Ben je bereid vakanties, eigen huis, leuke dingen doen etc allemaal op te geven om haar te onderhouden?

Ikzelf zou er niet aan beginnen, de eigenaren zetten jou onder druk zodat zij er vanaf zijn, dat is niet eerlijk en ik zou vooral de bal bij de eigenaren laten liggen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 17:13

Ik heb zelf 5 paarden aan huis (niet van mij, maar ik doe wel de volledige verzorging) en een paard op pension. Als je het echt overweegt met je verzorgpaard, mag je mij gerust een pb sturen voor een volledig kostenplaatje qua stal, wei, mest en andere kosten.

Voor de stallen heb ik hier vlas omdat dat minder afval en stof genereert en gemakkelijker uit te mesten is. Wij beginnen met 4 balen per stal en dan 0.5-1 baal per week (de paarden staan alleen 's nachts op stal). Na het winterseizpen de stallen terug helemaal leeg. Een pak kost bij ons 5.70 euro. Als je wil minderen in verbruik, kan je ook stooisel combineren met stalmatten.

Hooi is hier 2.5 euro voor kleine 12 kg baaltjes of 2 euro als ze direct van het land mogen brengen in de zomer, maar dan moet je de opslag hebben. Grote balen in plastic zijn 35-40 euro per 200 kg baal, afhankelijk van de hooiprijzen. Vroeg in het seizoen bestellen doet veel. Ik reken hier op 8 kg per dag per d pony en 12 kg per dag per rijpaard, maar koop altijd enkele balen extra voor als er een slechte tussen zit of een paard toch meer nodig blijkt te hebben. Wij geven in netten en slowfeeders, 3x daags. Het is veel werk en ik denk niet dat ik het voor 1 paard zou kunnen volhouden.

Maar heel eerlijk... 260 euro is meer dan de volpensionprijs hier. Bedenk goed of dat wel echt nodig is. Ik zie mijn paard doodgraag, maar als er een moment komt dat er levenslang dat bedrag per maand bovenop komt voor een 'ziek' paard, is het sowieso einde verhaal hier.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 17-04-19 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 17:16

Als ik het goed begrijp willen zij van een ziek dier af en dat mag jij dan "gratis" hebben? Voor minimaal € 260,-- per maand, zonder dat er iets anders betaald is? Dus daar komt nog voer, strooisel, ruwvoer, etc. bij.
Tja, het gaat hard klinken: niet aan beginnen. Het kost je een bak geld en het is niet fair van de eigenaar om jou daarmee op te zadelen.

Dus wat ik zou doen: Vriendelijk, maar beslist aan de eigenaar zeggen dat het niet jouw probleem is, en dat jij ook niet de oplossing gaat bieden.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 17:23

Phoeh mag ik jouw therapeut worden dan? Zou ik wel lekker vinden 260,- vast inkomen per maand... 260,- per maand aan vaste kosten alleen voor de gezondheid dat is me nogal wat. Prima als je iets wil gaan behandelen en als het tijdelijk zoveel kost, maar wel om te bouwen naar minder tot geen kosten voor de gezondheid. 260,- alleen om hem in leven te houden is absurd. En dat is mijn mening als paarden eigenaar maar ook als therapeut. Mijn paard kost inclusief stalgeld minder dan dat en ik gebruik ook de nodige middelen om haar lijf te ondersteunen (echter wel opbouwend dus niet gebruik tot in de eeuwigheid)

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 17:32

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf wel...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 17:35

Het is een vage diagnose, maar wel een hoop geld elke maand.
Zou het paard niet "gewoon" de ziekte van lyme hebben?

Mocht je echt door willen zetten, dan zou ik gaan voor een echte diagnose
Verder hangen de prijzen erg af van de plaats waar je woont en of je het zelf haalt en of je een hoop kunt opslaan. Een weide kan in de zomer, maar in de winter heb je een verharde plek nodig en een schuilmogelijkheid, dit is moeilijk te vinden en zeker betaalbaar....
Ik zou eerder gaan voor een pension stal of een privestal.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 17:40

Wauw, wat een dierenarts kosten. Ik heb echt wel goede resultaten gehad met acupuntuur en chinese kruiden na een zoektocht bij de reguliere veeartsen, maar dat was niet blijvend en zeker niet elke maand zo hoog.

Zorg eerst dat je een echt goede plek kan vinden waarbij het paardje voldoende ( dus veel ) buiten komt met vriendjes. Grote kans dat een paard zelf weer goede weerstand opbouwt als je het gewoon paard laat zijn.

Onze paarden staan 24/7 buiten op zand en krijgen vrijwel onbeperkt hooi. Nu zijn de balen hooi hier 5,70 en wegen 20kg. We verbruiken 1,5 baaltje per dag ongeveer.
Vlas gebruiken we amper, omdat ze nauwelijks in de stallen gaan staan. Dat is 5,50 per pak. We zijn begonnen met 10 pakken vlas en laten dat liggen. Scheppen alleen eventueel mest eruit en heel af en toe een pak erop.

Dan betalen we natuurlijk de huur, die overal wisselend is en bij ons incl stroom en water.

Bijvoeren is vrijwel niet nodig bij een paardje dat niet zoveel doet. Bekappen doen wij zelf, maar anders moet je rekenen op zo een 35 euro per maand.
Eens pj enten en tanden. mestonderzoek of wormen meerdere keren pj afhankelijk van resultaat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 17:43

je kan het zo duur maken als je wil, maar de basis kost gewoon wel een hoop geld.

Hier in de regio betaal je 75-120 euro kale stal (75 voor stal + weide, 120 als er dingen zoals een piste, stapmolen, etc bij zijn)
Op kale stal kan je meestal ter plaatse hooi kopen. reken gerust op 75 euro voor 350 kilo hooi.
(als je wil rekenen, mijn gewoon paard eet 15 kilo hooi per dag onbeperkt, de trekpaarden 20-25). als je uitgaat van 15 kilo = 3.21 euro per dag.
Als je 6 maand per jaar gras wil geven heb je minstens 0.5-1 hectare gras nodig per paard (wij halen voor 4 trekpaarden 6 maand gras met 2 hectare gras.). hoe minder weide, hoe meer dagen hooi je dient te voeren.
Als je uitgaat van een paddock met jaarrond hooi zit je aan 3.21*365/366 dagen = 1174.86 € / jaar
Bodembedekking gaat snel aan 6 euro per pakje, reken zeker 1 pak per week en een pak of 4-5 per maand (ik gebruik geen bodembedekking, schuilstal met kale vloer en ze slapen in het zand of de weide, dus ik hoef dit niet te rekenen).
dan heb je nog het krachtvoer en bijvoeders, dat kan je zelf wel berekenen, en je basis stalgeld.

Mijn paarden kosten me gemiddeld rond de 160-180 euro per maand (90 euro stalgeld, 6 maand aan 120 euro hooi = 60 per maand, 10-20 euro krachtvoer en een vitaminebrok.
Tel daar 260 euro dierenartskosten bij en het kost je minstens 440 € per maand.
oh, en uiteraard om de 2 maand hoefsmid aan 35-40 euro, ieder jaar tandarts en vaccinaties aan 70 euro, ... zit je snel aan 30-40 euro per maand daar nog eens bovenop

Ik zou het persoonlijk niet doen, paarden kosten veel geld en voor de prijs dat dit paard je gaat kosten kan je 2 gezonde paarden onderhouden. (of heel veel geld sparen voor je toekomst).
(en ja, ik heb ook een 23 jarige staan in pensioen, maar als die me meer dan 50-60 euro extra zal kosten per maand bovenop de normale kosten en/of ze niet meer pijnvrij is, dan laat ik haar hemelen, het moet nog een beetje doenbaar blijven ook.)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 17:55

Duhelo, dat is wel heel persoonlijk en per situatie verschillend.

Die van ons zijn 20, 21, 21 en 26. Hebben alle 4 gelijke kosten aan onderhoud ex eventuele bijkomstigheden.

Eens per 2 maanden hoefsmid vind ik echt veel en veel te weinig. Ik bekap ze zelf om de 2 a 3 weken, maar als je het laat doen, moet het echt wel om de 6 weken, wil je het goed doen.

Hooi prijzen verschillen enorm per regio. Ik zal nooit verpakt voeren en betaal voor 20kg 5,70 waar kennis elders rond de 3,50 zat.

Je hoeft niet op een grote stal te gaan staan. Goed zoeken naar ene plekje, eventueel samen met anderen, kan enorm veel schelen.