Opzeg van weidehuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bieke86

Opzeg van weidehuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 18:28

Hallo iedereen,

Ik heb drie jaar een weide gehuurd, dit per zes maanden, lopend van januari tem juni en van juli tem december. Omdat mijn paard sinds midden januari om bepaalde redenen naar een kleinschalige privéstalling is verhuisd en daar ook zal blijven staan, heb ik eind maart mijn huur opgezegd. In januari heb ik nog voor zes maanden betaald wat wil zeggen dat de weide in principe nog tot eind juni in mijn 'bezit' zit. Omdat ik het nogal banketstaaf zou vinden dat ze last minute een nieuwe huurder zou moeten zoeken heb ik dus vervroegd mijn opzeg gedaan, eerst nog met het idee om de weide te hooien in juni.

Wat later kreeg ik het idee dat wanneer er snel nieuwe huurders zouden zijn, ik de helft van mijn huurgeld kon recupereren en zij anderen dus sneller kon verder helpen. Dat is nu ook het geval. Komend weekend komen er hals over kop nieuwe huurders en moet ik dus snel de weide opnieuw 'verhuurklaar' maken, zoals beschreven in ons contract drie jaar geleden.

Relevantste uit contract bij opzeg:

De weide en stal dienen goed onderhouden te worden op kosten van de huurder.
Bij het beëindigen van de huurovereenkomst dient de weide en stal achtergelaten te worden zodat direct nieuwe paarden in de weide kunnen.

Hiermee ben ik akkoord gegaan. Terloops merkte ik dat er verschillende weidepalen rot waren. Ik heb gezorgd voor de veiligheid van mijn paard en heb dus ook die palen op eigen kosten vervangen. Wanneer bleek dat de grote hoekpalen (treinbilzen) door rot waren heb ik dit gemeld aan de verhuurder en gevraagd voor vervanging. Ook hierbij zei ze me dat het op mijn kosten zou zijn. Omdat ik niet van plan was om een huurweide volledig op mijn kosten in orde te maken heb ik de paal niet vervangen, maar wel zo veilig gesteld met oplapmateriaal en heeft mijn paard er op die manier nog twee jaar opgestaan zonder problemen ermee.

Aan het begin van het contract heb ik ook een dakgoot gehangen om water op te vangen in de waterton, ik heb hiervoor uiteraard kleine gaatjes geboord in het hout van het schuilhok. De dakgoot heb ik intussen netjes afgehaald.
Verder lag de schuilstal toen vol met mest van de vorige verhuurder wat me redelijk wat remorques heeft gekost om weg te halen voor mijn paard erop kwam te staan. Nu goed, dat wist ik toen ik de huur afsloot. De paddock stond vaak volledig onder de modder bij hevige regen, waarvoor ik extra grond heb aangevoerd en de paddock nu heel droog staat wanneer het regent.

Bij opzeg zegt ze nu dat het niet oké is van mij dat ik de dakgoot heb weggehaald omdat er nu gaatjes in het hout zitten. Ik moet ze dus terughangen vindt ze, want anders heb ik schade achtergelaten.
Verder krijg ik ook te horen dat ze tijdens mijn huur een paaltje heeft aangeboden om de grote rotte treinbilzen mee te vervangen en dat ze vindt dat ik dit nu nog moet klaarmaken voor de volgende huurder. Ik vind dat ik dit niet hoef te doen omdat mijn paard ook op haar weide heeft gestaan mét rotte treinbilzen en ik haar weide niet op orde moet zetten voor de nieuwe huurder.
Voorts zegt ze dat ik alle palen en draad nog moet nakijken en vervangen indien nodig.
Het beetje mest dat er nog ligt haal ik morgen nog op.

Voor dit alles krijg ik nu drie dagen de tijd, want ik verneem vandaag dat de huurder er zaterdag al op wil. Enkel wanneer ik haar verwachtingen inlos krijg ik een deel van mijn huurgeld terug.

Ik wil graag jullie mening horen. Ik vind het namelijk een beetje onredelijk om te zeggen dat ik de dakgoot moet terughangen omdat er anders een paar kleine gaatjes in het hout zitten? De vorige huurder heeft mij ook geen dakgoot achtergelaten..
Ook wat betreft het nu vervangen van rotte palen, is dit nu echt mijn taak?
Het contract stelt dat de weide meteen verhuurklaar moet zijn, maar als mijn paard al die jaren op deze weide heeft gestaan, met de helft ervan rotte palen, zullen de nieuwe paarden dat toch ook kunnen? De weidepalen zijn heus niet gaan rotten de afgelopen drie jaar, dat waren ze al van de voorbije 20 jaar..

Graag jullie idee of bevindingen.

Britta31

Re: Opzeg van weidehuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 18:33

Hoeveel geld krijg je dan niet terug?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 18:34

De dak goot zou ik terug hangen,en de rest zou ik rap na kijken of het paard veilig genoeg is,maar ik zou geen kosten meer maken,ik weet niet om hoeveel geld het gaat,maar anders moet je kijken of het geld het gezeur waard is,want je hebt kans dat het een wellis nietus spelletje word

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 18:40

Per zes maanden betaalde ik 400 euro. Omdat we nu halverwege zitten wil ze me 185 euro terugbetalen indien ik alles in orde breng.

Het gaat nu om de arbeid die ik er nog zou moeten insteken om de rotte palen, die bij aanvang van mijn huur ook al rot waren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 18:49

Gaatjes in het hout dichtmaken met kneedbaar hout. Ook als je in een huurwoning gaten in de muur hebt gemaakt om schilderijen op te hangen word je niet gevraagd de schilderijen te laten hangen tenslotte.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 18:58

Categorie meedenken: heb je de dakgoot nog liggen? Als je die nog hebt en je hem niet gaat gebruiken dan wil de nieuwe huurder hem misschien wel van je overnemen, dan heb jij een paar centen en je bent meteen van dat ding af én je hoeft geen gaten te repareren. Misschien is de nieuwe huurder er heel blij mee, en is die al tevreden als je hem in de stal legt zodat ze hem zelf op kunnen hangen.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 19:06

Ik krijg jammer genoeg geen gegevens van de volgende huurder.
Ik apprecieer het meedenken van jullie wel. Heb ik al wat leuke inzichten verworven.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:23

Maar de materialen om alles te vervangen kosten ook geld en heb je wel tijd om alles in orde te maken?

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 19:56

Dat is net waarover ik struikel: de reeds rotte palen hoef ik toch niet bij mijn vertrek op mijn kosten te vervangen?
Ze hebben 1 gediend om mijn paard op de weide te houden, 2 die kosten zijn niet voor mij en 3 ik krijg hier drie dagen de tijd voor. Dat krijg ik niet klaar.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:01

Je moet je afvragen:
- ga je het voor elkaar krijgen in 3 dagen?
- heb je nog materiaalkosten?

Voor die 185 euro is het misschien wel beter om het maar gewoon zo te laten.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:14

De weide en de stal, weide is de grond en niet de omheining.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:33

Hoeveel tijd kost het jou om al haar wensen in te lossen?
Ben je er drie avonden mee zoet of is het met een paar uurtjes klaar.
Kijk 185€ is veel.. Maar tel eens even uit hoeveel tijd je nu al kwijt bent met je ergeren hieraan. Wat kosten die nieuwe palen je en wat kost het je aan tijd om alles te regelen. En dan maar HOPEN dat die verhuurder daadwerkelijk gaat betalen.

Ik zou hem lekker laten hangen..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:41

Ik zou dan de wei gewoon aanhouden tot juni. Geen geld terug, dan is de wei gewoon van jou tot juni

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:43

Wat Billy zegt, en dan hopen dat je nog een keer kan hooien.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 21:57

Als zij wil dat je alles in orde maakt zou ik ook zeggen..OK maar daar heb ik langer tijd voor nodig dus dan houd ik de wei aan tot Juni...en dan idd nog hooien (evt hooi verkopen levert ook nog op)

En als ze wil dat het over drie dagen klaar is..prima maar dan zonder aanpassingen ( evt daarvoor kleine verlaging van teruggave bedrag)

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 22:10

Goh dat dacht ik ook eerst van ik houd de weide tot juni, hooi nog eens en zwaai bye bye. Maar dat is het probleem uitstellen, want haar eisenpakket gaat tegen dan niet veranderden. Ik krijg er hooguit extra tijd voor om het uit te voeren.
Toen ik haar in het begin mijn idee presenteerde om de weide nog eerst te hooien in juni kreeg ik al als reactie dat ik de weide niet mocht stuk rijden, conform het contract... Nou dat is toch logisch?

5 euro per paal. Als ik dan reken welke van haar rotte palen die ik momenteel heb vervangen door gebruik te maken van mijn prikpalen dan zit ik aan zo'n 30 euro aan materiaalkost. Los van de 100 euro die ik in het verleden al heb gespendeerd aan rotte palen en kapotte draad vervangen.

Verder heb ik in het begin van het contract in het schuilhok een mooie berging met degelijk materiaal gemaakt dat kan gebruikt worden voor opslag van brok en poetskoffers. De paarden kunnen er niet aan. Ik hoef niet de hele constructie te recupereren, maar had wel het mooie deurtje dat ik had voorzien eruit gehaald. Zo zou de nieuwe huurder enkel een deurtje moeten voorzien. Daar kreeg ik ook bericht van dat door het weghalen van het deurtje de functionaliteit van de berging verloren is gegaan, maar dat als ik alles toch zou afbreken ik schade achterlaat aan de balken van het schuilhok (die even kleine gaatjes als dat een regenpijp achterlaat). Met andere woorden: "graag terugplaatsen van het deurtje".

Het schuilhok was opgesteld uit drie kanten, met langs de voorkant een open 'gevel' van zo'n 6 meter breedte waar bij hevige regen heel de binnenkant van het schuilhok goed nat werd. Ik heb hier mooie platen voor gehaald en de helft van de voorzijde toegemaakt zodat de paarden tocht- en regenvrij zouden staan. Ze heeft hier nooit wat van gezegd, vond het zelfs fijn.

Opnieuw stuurt ze me bericht dat ik dit frontpaneel niet mag afbreken, want dat zou schade toebrengen aan het reeds bestaande schuilhok.

Stel ik me nou echt aan door me hier aan te ergeren of zijn die eisen echt onredelijk?

Het probleem is ook dat ik hoogzwanger ben en dus ook de werken niet zelf kan uitvoeren. Ik moet hier mijn man en schoonfamilie voor inschakelen, dat is natuurlijk ook niet fijn om ze op te zadelen met naar mijn inziens onredelijke taken. Maar goed, ze doen het wel als ik het hun vraag...

Ik heb haar ondertussen via bericht gevraagd of ik haar kan spreken. Ze kan me echter niet vertellen wanneer dit kan, noch haar man kan me te woord staan. Alleen is het wel zo dat de werken tegen zaterdag moeten klaar zijn, de nieuwe huurder brengt zijn paarden zondag.

En ik mag dan inderdaad hopen dat ze mijn geld terugstort, want anders heb ik geen voet om op te staan als de nieuwe huurder reeds zijn contract heeft getekend en heeft betaald aan haar met ingang van datum 13 april....

Als mijn geld er niet zou opstaan dan zou ik de verhuur kunnen belemmeren, maar dat kan ik niet doen als de nieuwe paarden er al staan natuurlijk...

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 22:19

Ben ik dan de enige die het van den zotte vindt dat jij als huurder de palen, die al verrot waren voordat jij er kwam, moet gaan vervangen voor de nieuwe huurder? Dat is alsof je tegen iemand die een huis huurt, zegt dat ze de douchekop in de badkamer wel moeten maken voordat ze weer weg gaan, ook al was dit kapot voordat de huurders er überhaupt in kwamen.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 22:26

Ja Maartje, dat is ook he-le-maal wat mij zo stoort!

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 22:32

Heb je geen foto,s uit die tijd waarop de rotte palen staan? Ze vond ze toen blijkbaar goed genoeg voor jou.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 22:33

Heel eerlijk? Ik zou de weide gewoon houden tot Juni in dat geval. Geeft je extra tijd om alles op te lossen, en kun je er ook nog wat aan verdienen gezien het hooien. Als het droog is, rijd je de weide ook niet stuk dus die valt dan ook weer af.

Imo wil de verhuurster gewoon alle voordelen aan alle kanten meenemen.

Edit: Ik doe nog even een toevoeging:

Jij hebt ook een machtspositie. Als jij nu zegt dat je én je geld terug wil, en geen gezeik wil over de palen want..., zal ze dat wel moeten accepteren want anders hou jij de wei gewoon tot Juni ;) Dan moet ze de nieuwe huurder dus afzeggen wat ook voor problemen gaat zorgen en daar gaat ze ook inkomsten mislopen.
Probeer de rollen om te draaien, en haar niet de 'macht' te geven, maar houd de controle zelf, want die heb je zeker.
Laatst bijgewerkt door Seventeen op 09-04-19 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 22:33

Daar heb ik geen foto's van genomen. Heel dom.. maar ik had ook nooit verwacht dat ze hier nu zo'n spel van zou maken.

BlackBeautyZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 22:37

ik ben bang dat er met haar ( de eigenaar van de weide) niet te praten valt... al vind ik inderdaad de eisen een beetje raar. het is of: wil je alles weer maken zoals je het in het begin gehuurd hebt of laat alles maar voor wat het is nu en dan is het aan de nieuwe huurder of hij/zij aanpassingen wil doen. maar niet: dit moet terug net zoals toen, dit moet vervangen worden, dit moet zo blijven, blabla.

ik krijg hierbij een beetje het gevoel alsof ze die rotte palen gefixt wil hebben over jou rug/portomone. want in principe heeft ze nu een soort ''macht'' over jou: ze houd gewoon een stukje geld. voor haar is het lekker makkelijk: TS fixt de palen, kost mij niets, nieuwe huurder blij, en als het uitkomt dan geef ik TS het geld terug.

idd proberen de weide te houden tot juni! proberen nog te hooien en hopelijk krijg je je gelijk over de weide palen want dit is echt niet aan jou om te fixen TS!

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 22:40

In jou toestand zou ik haar die 185 euro lekker laten houden. En het deurtje, platen en regengoot geven en daarmee klaar. Al die stress zou mij het niet waard zijn....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 22:48

Ik zou zeggen. Prima..
zeg de huurder maar af!
Ik hooi nog wel een keer.

Zit zij met de problemen. Het is het een of het ander.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 22:48

In mijn ogen heb je 3 opties.
1 je brengt het terug naar bijna de volledig oude staat, dus gaatjes dicht maken. Een deur in het gat als dat er ooit zat en plaats je nieuwe palen/lint. Werkelijke kosten lijken mij hoger dan je huur die je terug krijgt. De uren meegeteld. 2 je laat haar het geld houden als betaling voor het in haar ogen gereed maken van de wei voor de volgende huurder. 3 je houdt het stuk aan, hooit misschien in Juni en mag naast je huur ook nog de kosten voor het weer nieuwe verhuurder klaar maken.

Optie 1 is de nette optie, echter niet zo praktisch.
Optie 2 lijkt mij je beste optie.
Optie 3 is een deel van het probleem verschuiven met de hoop om nog wat uit het land te kunnen halen.