Hoeveel plastic wikkels krijgt midibaal hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Hoeveel plastic wikkels krijgt midibaal hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 08:48

Afbeelding

Wie kan mij vertellen wat ongeveer de standaard richtlijn is voor midi balen hooi hoeveel wikkels zou een baal hooi aan plastic krijgen? Ik betaal nog eens 1 euro extra voor het extra laten wikkelen uit voorzorg regel. En je raad het al heb inmiddels al 4 balen nat aan de binnenkant. Ze staan gehuisvest op droog wit zand met wat gras. Maakt niet uit of ik de baal van de grond af pak of van de 2e etage. Er zitten geen gaatjes in de balen, zijn niet verplaatst of dergelijke. Dus ben aan het zoeken wat het kan zijn.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:57

Ook al leek je hooi droog, maar waarschijnlijk toch nog te nat de baal ingegaan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Hoeveel plastic wikkels krijgt midibaal hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:03

Ik gok ook dat het te nat de baal in is gegaan. De buitenkant lijkt ook gewoon droog.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:05

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:12

is het ook geschimmeld? Of alleen nat?
Als het alleen nat is, is het gras niet droog genoeg geweest, als het ook geschimmeld is, dan is er bij het persen en wikkelen water bij gekomen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 09:17

NenaC schreef:
is het ook geschimmeld? Of alleen nat?
Als het alleen nat is, is het gras niet droog genoeg geweest, als het ook geschimmeld is, dan is er bij het persen en wikkelen water bij gekomen.

Het is nat en stinkt verrot

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 09:17

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 09:19

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 09:20

Ik heb net toch het folie zitten uitpluizen en tel 5 lagen folie aan de zijkant van de baal.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:21

Als het te nat in de baal is gegaan dan kunnen er wel 10 lagen folie omheen maar gaat het alsnog gewoon rotten.

ElineHofi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:24

Wij hebben 8 lagen om de balen heen en nooit problemen. Maakt niet uit hoe nat of droog het in de baal gaat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:25

Handig topic. Mijn hooi is op zich kurkdroog, maar omdat mijn man het graag op de ronde kant laat liggen is het nu nat op de kant waar de baal op gelegen heeft. Ik dacht al dat het daardoor kwam, maar dat lijkt dus te kloppen... Volgens de informatie in de link.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:25

Ik heb ook hetzelfde, gelukkig een groot aantal wat wel goed is maar te veel balen die er nat en schimmelig onder vandaan komen, terwijl er net als bij jou geen gaatjes o.i.d. in zitten.. Bij mij staat alles in een schuur dus droog genoeg zou je zeggen. Dat het te nat de baal in is gegaan zou natuurlijk kunnen maar waarom zijn (bij mij dan in ieder geval) niet alle balen zo?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 09:29

Het rare is een vriendin van mij heeft van dezelfde party gekocht en niks aan de hand, raar he.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:34

dynamiek schreef:
Het rare is een vriendin van mij heeft van dezelfde party gekocht en niks aan de hand, raar he.

Afhankelijk van de plek op het weiland kan het gras verschillend drogen ;)

Bijv.
- Langs de bomen is meer schaduw, dus minder droogtijd.
- Als het gras erg dik op het land staat moet het vaker geschud worden, maar als het ongelijk gegroeid , kunnen bepaalde stukken dikker op het land staan welke minder goed drogen
- Land wat niet vlak is, dus hoger gelegen delen heeft een droge ondergrond, waardoor het gras sneller droogt. Lager gelegen delen houden meer water vast, dus gras droogt minder goed

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:35

ik denk ook dat het te nat in het pak gegaan is. Wat zegt de boer ervan?

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:44

Achterom schreef:
Handig topic. Mijn hooi is op zich kurkdroog, maar omdat mijn man het graag op de ronde kant laat liggen is het nu nat op de kant waar de baal op gelegen heeft. Ik dacht al dat het daardoor kwam, maar dat lijkt dus te kloppen... Volgens de informatie in de link.

Wij hadden het altijd op de platte kant liggen, alle pakken bevatten wel schimmel. Tegenwoordig liggen ze op de ronde kant en nergens meer last van.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:52

Is het geen kuilvoer dan? ruikt het zuur?

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:37

Mijn probleem is dan weer mijn boerderijkatten. Die klimmen gewoon recht tegen de balen op en dat veroorzaakt van die minigaatjes waar ik vreselijk van baal. Ik ben al met kleden bezig geweest, schotten er tegen aan etc. Het probleem is dat ik dus om de paar dagen een baal nodig heb en ik dan steeds al mijn “opstakels” weg moet halen, waar ik dan weer vreselijk lang mee bezig ben. De katten weg doen is ook geen optie, want dan barst ik in no time van het ongedierte.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:46

Dat het vocht uit de baal is, lijkt mij sterk.

Wij kregen de tip op bij het rechtop zetten ook nog te kijken naar op welke kant we het zetten. Ik geloof dat het de kant met het tuutje moet zijn. Ik heb dit probleem maar bij een heel enkele baal. 5% oid.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:03

zwanepol schreef:
Mijn probleem is dan weer mijn boerderijkatten. Die klimmen gewoon recht tegen de balen op en dat veroorzaakt van die minigaatjes waar ik vreselijk van baal. Ik ben al met kleden bezig geweest, schotten er tegen aan etc. Het probleem is dat ik dus om de paar dagen een baal nodig heb en ik dan steeds al mijn “opstakels” weg moet halen, waar ik dan weer vreselijk lang mee bezig ben. De katten weg doen is ook geen optie, want dan barst ik in no time van het ongedierte.

Precies dit probleem hebben wij ook met onze 4 katten. We gebruikten altijd een groot zeil. Dit moest aan alle kanten dichtgestopt worden met grote en zware stenen, want anders vonden de katten alsnog een ingang; ze zitten enorm graag in de 'tent'! Of ging de wind met ons zeil aan de haal.

Was dus echt een heel gedoe als we weer een baal nodig hadden. Wij hebben nu een kuilkleed gekocht. Zo'n zwart dik qaas, zeg maar. Is veel makkelijker hanteerbaar, de wind gaat er doorheen, dus het klappert niet en we leggen nu lange metalen buizen erlangs om de doorgang voor de katten te versperren. Die zijn eenvoudig weg te halen en ook veel minder zwaar.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 11:39

gohya schreef:

Nee het is geen kuilvoer het ruikt verrot. Paarden willen het ook niet eten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:50

Het is te nat gepakt.Ik had afgelopen jaar een discussie met de loonwerker dat was bij de eerste snee.Vorig voorjaar was vreselijk nat en toen werd het even droog toen is er gehooid,normaal laten we het gras toch een dag of 4 liggen en word het een paar x gekeerd.Nu kreeg ik op einde van dag twee een telefoontje dat ze gingen pakken want er kwam slecht weer aan.Het was een beetje de bluts met de buil.Want laten liggen kon ook niet .Dus is het rap verpakt.Dit jaar had ik dus ook diverse natten pakken.
We wisten ook niet dat het na die regen buien nooit meer ging regenen,achteraf hadden we beter een week later gemaaid :-)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:55

dynamiek schreef:
gohya schreef:

Dan is het óf bedorven hooi óf bermhooi.Heb ik ook wel eens gehad en de boer nam ze dan gewoon terug en kreeg ik nieuwe.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 12:06

gohya schreef:

Dan is het óf bedorven hooi óf bermhooi.Heb ik ook wel eens gehad en de boer nam ze dan gewoon terug en kreeg ik nieuwe.[/quote]

Ik neem al jaren van deze man af normaal grsoroken super fijn mooi droog hooi, dus het is geen bermhooi.