Waarop zou jij 'bezuinigen'? (poll)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waarop zou je inleveren bij een pensionstal?

1. Goed voerbeleid (voldoende ruwvoer en hoeveelheid brokken naar wens/in overleg).
6 (0%)
2. Aan de hand naar het weiland brengen (versus los rennend naar het weiland).
94 (9%)
3. Goede rijbak(ken). Dat wil zeggen een binnen en/of buitenbak met een goede, niet te zware bodem.
41 (4%)
4. Samen met anderen op de weide (versus alleen).
20 (2%)
5. Dichtbij een bos of hei voor uitrijmogelijkheden.
77 (8%)
6. Maandelijkse kosten.
56 (5%)
7. Drukte op de stal (aantal pensionklanten).
89 (9%)
8. Veel bodembedekking in de stal.
18 (1%)
9. Luxe, zoals wasplaatsen, stapmolen en solarium.
200 (20%)
10. Een vaste hoefsmid, waar je niet perse bij hoeft te zijn.
142 (14%)
11. Een opgeruimde stal; weinig rommel in en rondom de stallen. (= minder gevaar?)
76 (7%)
12. Grote weilanden, waar paard zich goed kan uitleven.
13 (1%)
13. Zelf instructie kunnen meenemen (versus instructie moeten afnemen bij de pensionhouder)
52 (5%)
14. Reistijd
76 (7%)
15. Anders, namelijk...
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 962

Anoniem

Waarop zou jij 'bezuinigen'? (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:16

Helaas heb ik geen plek voor paarden aan huis. Of althans, helaas. Het geeft ook weer een vorm van vrijheid. Mijn paarden staan dus in pension. Iedere maand weer een financiële strop, maargoed.
Nu ben ik eens de pensionstallen in de buurt met elkaar aan het vergelijken. Overal heb ik eigenlijk wel iets aan te merken. Niet dat ik een zeurende pensionklant ben, want ik denk dat de pensionhouder meestal goed weet wat hij/zij doet, maar in de meest ideale wereld zou ik sommige dingen anders aanpakken. Nu vroeg ik me even af, waar anderen op zouden 'inleveren'. Hierbij heb ik een pol aangemaakt voor de opties die je kunt kiezen. Kortom, wat vind je minder van belang en zou je keuze voor een bepaalde pensionstal niet beïnvloeden?

[edit: heb reistijd nog even toegevoegd]
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-04-19 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Re: Waarop zou jij 'bezuinigen'? (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:19

Nog nooit paarden in pension gehad alleen in de opfok maar heb vrienden wel eens voorgerekend dat ze een flinke hypotheek konden krijgen voor het stalgeld wat ze elke maand neertelden, geen optie voor jou??

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:22

Ik Vind eigenlijk alleen goed voerbeleid, goede weidegang met vriendjes en de bodembedekking belangrijk voor het paard. Voor mezelf enkel een goede rijbak, maar ik ben geen echte buitenrijder en hecht daar dus minder waarde aan. Oh, en ik vind eigen instructie kunnen regelen belangrijk want ik ben wel kritisch :')

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:22

Ik vind in elk geval
een goed voerbeleid en eigen instructie
plus goede weidegang mogelijkheden wel belangrijk ja....
En een goede rijbak ook je paard heeft het toch nodig voor het welzijn van zn benen.
En genoeg bodembedekking inderdaad ik hou er niet zo van als mijn paard kletsnat staat -O-

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:23

Ik zou inleveren op het alleen/in groep op de weide. Mijn paarden staan nu ook individueel in hun weide/paddock. In groep wil ik eigenlijk niet en daardoor vallen er soms voor mij al stallen af.
Ook een vaste hoefsmid die alleen werkt hoeft voor mij niet. Ik doe graag een praatje met mijn vaste smid en ben er eigenlijk altijd bij als ze gedaan worden.
Een bos/hei is voor mij minder belangrijk. Als ik buitenrij vind ik wel ergens een berm waar ik een drafje kan doen of ga ik op verplaatsing met de vrachtwagen.

Ik hecht dan weer veel waarde aan een beetje luxe zoals wasplaats en solarium (stapmolen minder) omdat ik met een leuke schimmel zit die mee op wedstrijd moet :+

Maar ik denk dat hier gewoon al enorm grote verschillen gaan zitten tussen mensen dat hun paarden echt natuurlijk willen houden, recreatief, wedstrijdruiters, ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:25

bigone schreef:
Nog nooit paarden in pension gehad alleen in de opfok maar heb vrienden wel eens voorgerekend dat ze een flinke hypotheek konden krijgen voor het stalgeld wat ze elke maand neertelden, geen optie voor jou??

Financieel gezien zal dat prima haalbaar zijn. Maar dan betekent dat meteen dat ik ineens zelf een weiland, bak etc moet onderhouden (kost dus veel extra tijd) en minder gemakkelijk op vakantie kan. Dat vind ik nu nog te bindend. Misschien over een tijdje..

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:26

In groepsverband op de wei is juist een voorwaarde voor mij, net als voldoende ruwvoer. De luxe dingen zoals een solarium vind ik minder belangrijk.

Voor mij staat welzijn van het paard voorop, en daarna komen de dingen waar ikzelf gemak van heb.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:38

Ik lever graag in op in mijn ogen onnodige luxe zoals een stapmolen, solarium etc. Maar ik ben ook echt een recreatief ruiter. Op mijn wensenlijstje stond: goed voerbeleid, iedere dag de hele dag naar buiten in de weide (liefst geen paddock), dagelijks mesten, binnen en buiten zetten aan de hand, in koppels naar buiten, goede uitrijmogelijkheden, een bak, rust op stal voor de paarden maar ook voor mezelf, kleinschalig en een klik met de staleigenaar. Ik heb destijds best wel wat stallen bezocht en als er 1tje niet voldeed direct afgehaakt. Uiteindelijk heb ik een stal gevonden die helemaal voldeed. Zou hier niet zo snel meer weg gaan, zelfs niet nu ik de mogelijkheid heb om mijn paard aan huis te hebben. Hij is hier zo op zijn plek, heeft een fijn weidemaatje. Wanneer hij bij huis komt te staan moet ik er eentje bij nemen en het klikt niet zo snel met andere paarden, daarnaast zijn bij mijn huis de uitrijmogelijkheden erg beperkt. Aangezien mijn paard ook erg geniet van de bosritten die we nu maken laat ik het voorlopig lekker zo. Ik ben het eens met mijn voorgangen dat ik eerst kijk naar het welzijn van het paard, zo moet ik voor deze stal best een eind rijden wat voor mezelf af en toe onhandig is maar mijn paard merkt er niks van dat ik wat langer onderweg ben.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:41

Het is denk ik lastig om de onderdelen te splitsen. Het gaat toch om het totaalplaatje. Op voerbeleid, vriendjes voor mijn paard, buitenruimte (paddock/weide) en de gezondheid/veiligheid voor mn paard wil ik eigenlijk niet besparen. Ook een betrouwbare staleigenaar is erg belangrijk.

Op de rest zou ik wel kunnen inleveren, maar dat hangt heel sterk af vd precieze omstandigheden.

Ik heb ook wel eens gekozen voor een stal waar eigen instructie mee nemen niet mocht. Maar ik heb wel eerst gekeken wat ik vd lessen van de staleigenaar vond.
Ook als je zelf je instructeur kan bezoeken op loopafstand of met trailer is zoiets alweer een andere keuze dan wanneer je bent aangewezen op lessen die niet bij je passen.
Een slechtere bak is een stuk minder erg als je wel goede uitrijmogelijkheden hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:43

MarritdeG schreef:
Ik lever graag in op in mijn ogen onnodige luxe zoals een stapmolen, solarium etc. Maar ik ben ook echt een recreatief ruiter. Op mijn wensenlijstje stond: goed voerbeleid, iedere dag de hele dag naar buiten in de weide (liefst geen paddock), dagelijks mesten, binnen en buiten zetten aan de hand, in koppels naar buiten, goede uitrijmogelijkheden, een bak, rust op stal voor de paarden maar ook voor mezelf, kleinschalig en een klik met de staleigenaar. Ik heb destijds best wel wat stallen bezocht en als er 1tje niet voldeed direct afgehaakt. Uiteindelijk heb ik een stal gevonden die helemaal voldeed. Zou hier niet zo snel meer weg gaan, zelfs niet nu ik de mogelijkheid heb om mijn paard aan huis te hebben. Hij is hier zo op zijn plek, heeft een fijn weidemaatje. Wanneer hij bij huis komt te staan moet ik er eentje bij nemen en het klikt niet zo snel met andere paarden, daarnaast zijn bij mijn huis de uitrijmogelijkheden erg beperkt. Aangezien mijn paard ook erg geniet van de bosritten die we nu maken laat ik het voorlopig lekker zo. Ik ben het eens met mijn voorgangen dat ik eerst kijk naar het welzijn van het paard, zo moet ik voor deze stal best een eind rijden wat voor mezelf af en toe onhandig is maar mijn paard merkt er niks van dat ik wat langer onderweg ben.

Ik denk er ongeveer hetzelfde over, maar er lijkt geen stal te zijn waar het allemaal (muv de luxe) aanwezig is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:46

Ik zou ook juist gaan voor in een groepje de wei ipv alleen. dat is voor mij geen bezuinigen.

Ik zou wel zonder stapmolen en solarium kunnen...sterker nog dat heb ik ook niet.

De rest bezuinigen we niet op.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:53

Ik zou alleen willen bezuinigen op luxe voor mijzelf.
Ik wil, indien ik mijn paard op een stal heb staan, onbezorgd kunnen zijn over haar welzijn.
Alle zaken als bodembedekking, weidegang, voer, veilige omgeving, veel natuur etc vallen daar onder imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:00

Begrijp me goed; ik zou het liefst op niks bezuinigen, muv luxe en idd het regelen van de hoefsmid oid.
Maar het lijkt er gewoon echt niet te zijn. Heeft een stal alles, gaan ze los naar het weiland, of mag je geen eigen instructie meenemen, of krijgen ze alleen veel te rijk voordroog, etc etc. Ik word er niet vrolijk van!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:01

Het is natuurlijk ook afhankelijk van het eea. Voor €450 per maand wil ik een heel stuk minder inleveren dan voor €150.

Goed voerbeleid en voldoende vrije beweging (dus ook ruime paddock of wei!) zou ik niet op inleveren, evenals droge schone voeten. Verder heb ik er een hekel aan als ze willen bepalen wie mijn hoefsmid of instructrice is, maar voor les ga ik toch al liever van huis dus dat lost zichzelf op. Een bak hoeft niet perse perfect te zijn, maar wel rijbaar anders heb ik simpel gezegd weinig aan m'n paarden. Alhoewel een goede rijbaan in de buurt waar je gebruik van kunt maken ook een optie kan zijn.

Ik vind het dus niet zo makkelijk te zeggen en van een hoop dingen afhangen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:11

ik wil inleveren op een bak, ik rijd buiten op straat.
ik wil inleveren op luxe, ik gebruik geen molen, wasplaats, solarium
ik wil inleveren op instructie, heb ik niet

ik wil NIET inleveren op genoeg ruwvoer
Ik wil NIET inleveren op weidegang en paddock tijden
Ik wil niet inleveren op mijn stalhouders ( die zijn top!!|

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:17

Hoe zie je "inleveren op vaste hoefsmid, waar je niet zelf bij hoeft te zijn"?

Dat dat dan níet geleverd wordt door een stal? Of juist wel?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:26

Ik wil niet inleveren op zaken waar mijn paard zijn gezondheid en gelukkig zijn door achteruit gaat of kan gaan. Dus een goed voerbeleid, samen zijn met andere paarden en veel buiten zijn. Dat zijn de zaken waar ik nooit op zou willen inleveren.

Op luxe wil ik gerust inleveren want daar heeft mijn paard niet zoveel aan. Ook ga ik straks verhuizen waardoor de reistijd toch wel aanzienlijk langer wordt maar liever dat dan mijn paard van zijn leuke plek afhalen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:32

Ik heb gestuurd voor luxe, hoefsmid en met de hand buitenzetten.
Aantal uur weidegang per dag zou ook nog heel belangrijk zijn voor ons.

Maar eigenlijk wil ik helemaal niet op pensionstal, liever op een paddock paradise :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:42

Ik zou eigenlijk alleen inleveren op dicht bij de bos/heide. Luxe wil ik ook wel op inleveren, maar die wasplaats is mij heilig dus die niet aangevinkt. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:46

Chubby schreef:

Dit is inderdaad misschien een beetje onduidelijk; hiermee bedoel ik dat er op stal een vaste hoefsmid komt, en dat de pensionhouder ervoor zorgt dat het paard uit de weide/stal wordt gehaald, zodat je er zelf niet bij hoeft te zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:49

Ik zou op bijna alles inleveren wat voor mij luxe is, maar voor het paard moet alles in orde zijn. Veel ruwvoer, veel buiten met anderen (en dat is 10+ uur) , genoeg loopruimte en droge voeten.
De rest zie ik wel weer :=

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:16

Joman schreef:
Chubby schreef:

Dit is inderdaad misschien een beetje onduidelijk; hiermee bedoel ik dat er op stal een vaste hoefsmid komt, en dat de pensionhouder ervoor zorgt dat het paard uit de weide/stal wordt gehaald, zodat je er zelf niet bij hoeft te zijn.

En als ik dat niet wil, vink ik dat vakje dan wel of niet aan? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:30

Alles wat weg gelaten mag, aanvinken. Dus in jouw geval: hoefsmid aanvinken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:32

Nog meer inzichten? :)

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:45

Wat je hier hebt opgenoemd zou ik geen hoefsmid van stal nemen, ook omdat mijn paard vreselijk bij de smid kan zijn en dit dus ook niet met elke smid gaat :o Ik ben er graag bij om eventuele problemen te horen. Ik wil wel absoluut niet in een groep op de wei, mijn paarden gaan altijd samen maar niet met anderen omdat mijn dominante merrie die rust van 1 stabiel paard beter verdraagt. En ik zet zelf buiten, los kan bij ons niet maar hangt af van de omgeving denk ik, zou het niet over beton willen. Een solarium of stapmolen heb ik niet en ook niet echt nodig. Qua voer moet ik wel hoeveelheid kunnen bepalen en savonds mogen zelf bijnemen/ extra voeren maar selecteer niet persé op kwaliteit. Ik heb wel een binnenpiste nodig en voor les moet ik toch op verplaatsing dus een lesgever moet voor mij niet toegelaten zijn. De reistijd is voor mij van belang omdat ik veel zelf doe maar dit hangt af van wat ik nog moet doen. Bos of uitrijmogelijkheden vind ik niet super belangrijk, alleen niet aan een drukke weg zodat op de weg uitstappen wel mogelijk is, maar veel buiten rijd ik niet, of we nemen de trailer. Stal moet veilig zijn en wat je nog niet vermeld hebt zijn openingsuren: een stal op 2 min van mijn stal heeft goede faciliteiten maar sluit om 20u.. op sommige dagen moet ik dan nog beginnen rijden dus dit kan voor mij absoluut niet :n