Welk merk minitractor?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esterke

Welk merk minitractor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 18:37

Hoi bokkers!

Wij zijn aan t kijken om een minitractor te kopen, om sommige werken rond de paarden wat minder lichaamintensief te maken, zoals de mesthoop leeg maken, verplaatsen van de pak hooi van buiten naar binnen zodat als ik een pak hooi open doe ik niet meer met een Bash moet klooien die niet goed blijft liggen bij harde wind, de Paddock eens om doen en recht trekken,...

Maar ik heb dus totaal geen kennis over zulke machines.
Ik heb enkele interessante zien staan, die binnen de prijs vallen van wat wij eraan willen geven maar welk merk is nu goed of zijn ze allemaal goed?

Welke had ik op t oog: allemaal van het jaar 2014.
Een Kubota of Yanmar deze hebben beiden "maar" 18pk.
Een iseki met 30pk.
Een Mitsubishi met 38pk.

Wat denken jullie? Waar moet ik op letten? Welke zouden jullie nemen. De grond is hier soms nogal had en hij moet toch wel wat kunnen heffen dus moet wat powershot hebben.

neile

Re: Welk merk minitractor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:45

Ik volg hier even. Ook geen verstand van maar dezelfde overwegingen...

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:46

Wij hebben een John deere 3036 met voorlader. 36 pk heeft hij.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 19:02

Jep Ipsilonka, zo heb ik er ook een paar tegen gekomen, echter liggen de prijzen van dit merk behoorlijk boven hetgeen wij eraan willen geven.
Ik ben zo al ongelofelijk dankbaar voor wat ik van de hubby allemaal mag voor de paardjes, terwijl het niet echt zijn ding is, dus vrees dat ik dan mijn geluk een beetje te veel push _O-

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:40

Wij hebben 2 Iseki’s, eentje van 17pk, eentje van 24pk. De lichtste is toch niet sterk genoeg om een zware baal te tillen hoor, dan moet je zwaarder gaan. Van het merk zijn we supertevreden. Ook John Deere is top. En Kubota is ook goed.
Van chinese merken (bv Knegt) zou ik weg blijven.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:56

Wij hadden een Yanmar 18 pk, super fijn trekkertje, maar als je de koppeling intrapte stopte de aftakas, wat de heren hier vervelend vonden met maaien.
Met een flink frontgewicht kon ie prima een grote baal binnen krijgen.
Nu een upgrade gemaakt naar een New Holland Boomer 35 pk. Ook een hele fijne, en net iets meer trekker.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 08:17

Als je een hydrostaat koopt heb je geen last van de aftakas die stopt als je de koppeling indrukt.
Een doordraaiende aftakas (dubbele/extra koppeling) kan natuurlijk ook. Ik moet alleen zeggen dat ik er bij onze New Holland en Yanmars geen last van heb; het is even wennen.

Als je een baal kuil wilt optillen moet je het hefvermogen in de gaten houden. Houd daar een beetje speling in, want in de specificaties staat vaak het hefvermogen onder de gunstigste omstandigheden.

Verder heb je voor het leegmaken van de mesthoop een voor/achterlader nodig om hoog genoeg te komen om een aanhanger of iets dergelijks te laden.

Alle trekkers die je noemt zijn van bekende, goede merken. Met 30 of 38 pk heb je wel veel meer trekker dan met 18pk, dus als ze in dezelfde prijsrange zitten zou ik ze wel even goed bekijken om te zien waar dat aan ligt.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 08:26

Wij hebben een kubota 22pk maar krijgen daar (met de weidesleep als tegengewicht) geen baal hooi mee opgetilt. Moet wel zeggen dat het hele grote balen zijn haha

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 08:37

Wij hebben geen minitrekker, maar een oude international 323. Die kan wel een grote ronde baal tillen, waar de iseki van de buurman dat echt niet redt :n
Ik heb ook weleens op die van de buurman gereden, prima ding, maar onze international is wel een stuke robuuster...

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 09:05

Een ouder klein model trekker kan kwa vermogen vaak net wat meer idd. Bv de grond open trekken of een grote baal verplaatsen als je een oudere trekker kopt zit er ook nog niet zoveel electronica op wat weer heel veel scheelt in onderhoud.
Kijk bv is na een Ford 3000.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 09:24

Als leek: stap naar een lokale dealer of tractorwerkplaats.
Die weten wat je nodig hebt, hebben dikwijls 2de hands materiaal en je hebt service na verkoop...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 09:42

s0173957 schreef:
Als leek: stap naar een lokale dealer of tractorwerkplaats.
Die weten wat je nodig hebt, hebben dikwijls 2de hands materiaal en je hebt service na verkoop...

ga eens praten bij een deuts dealer, mijn man zocht een kleintje voor de tuinbouw... en daar bleek heel veel keuze....vraag om een verpleegster-trekkertje!

Nu heb ik er dus ook een leuk trekkertje bij voor de paarden met voorlader en 2e hands gewoon goed betaalbaar met 2jaar garantie( en ook goed om al die suv's los te trekken over een modderig wedstrijd terrein, betaalt zich zelf terug!)

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 09:57

Ons werd een mini tractor afgeraden.. Wij hebben een Deutz 3006 gekocht. Mooi compact ding met een 30 pk dieselmotor.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 10:05

Ons werd ook een mini tractor afgeraden.
Met enigzins zwaarder werk wordt het al vrij lastig voor die kleine dingen.
Ze hebben best snel de neiging om achterover of voorover te klappen als je zware balen hebt.
Ik neem aan dat je het in je beginpost over grote gewikkelde balen hebt...

Beter kijk je naar een wat oudere international, Deutz of bv Fordson Dexta. Deze zijn ook nog eens een stuk betaalbaarder en kunnen ook zwaarder werk aan.
Daar ga je veel meer plezier aan beleven.

Ik meen dat je van Yanmar ook nog een midi variant hebt
Hier heb ik ook naar gekeken maar deze zijn erg prijzig.
Evenals de midi John Deere.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 11:28

Jep onze pakken hooi zitten rond de 350 kg. Echt droog hooi maar laten het inwikkelen omdat we niet de mogelijkheid hebben om al ons nodige hooi binnen op te slaan. Maar als ik een pak open voor gebruik moet ik die dus afdekken, zodat hij niet nat wordt bij regen en heb al vanalles geprobeerd maar bij veel wind is mijn Bach zo weg of verschuift of kan om de x-aantal tijd een nieuwe kopen omdat de ogen door de kracht van de wind snel stuk gaan en ik hem niet meer vast kan maken. Ook het steeds op en afdoen van de bach met al de gewichten eraan en op zodat hij niet gaat waaien...grrrr
Nu alleen daarvoor zou ik nooit een minitractor kopen, kunnen hem voor nog tig zaken gebruiken. Nu mesthoop ieder jaar met de schop en kruiwagen, drie paarden is toch wel een hoop, zou zalig zijn om gewoon het trekkertje dan te nemen en hup... Enz

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:45

Ik zou toch naar een wat groter model kijken dan.
Zo'n kleintje is zeker handig voor kleine klusjes, maar als je tzt toch grotere dingen wilt doen dan baal je dat je zo'n kleintje hebt.
Ook als je makkelijk grote balen wilt verplaatsen.
Zelf heb ik jaren op stal een midi gebruikt.
Ideaal en zou qua vermogen en gewicht niet kleiner willen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:35

Esterke schreef:
Jep onze pakken hooi zitten rond de 350 kg.
Nu alleen daarvoor zou ik nooit een minitractor kopen, kunnen hem voor nog tig zaken gebruiken. Nu mesthoop ieder jaar met de schop en kruiwagen, drie paarden is toch wel een hoop, zou zalig zijn om gewoon het trekkertje dan te nemen en hup... Enz

Met zoveel gewicht in de pakken ga je dat niet met een mini redden.
Mijn wederhelft heeft een Mc Cormick/International 523 zonder frontlader en die red op een achterhef 2 350 kilo pakken. Ik zelf heb een Mc Cormick 323 En die kan 1 hebben. Daarnaast heb ik standaard de baksleep erachter, maar hij red ook een kleine schudder. De rest van het materieel gaat achter de grote. Mesthoop wordt hier gedaan door de loonwerker en die komt pas echt met groot materieel :+ :P Maar dat zou de 323, als hij een frontlader zou hebben, kunnen doen.

Je moet ten allen tijde zorgen dat je over hebt kwa gewicht maar ook kracht. En ik merk heel goed dat mijn kleine 323 de grenzen veel lager heeft dan de grote 523. Die hele kleintjes zijn leuk, maar om bv een bak te slepen moet je dan echt 1 met 4 wiel drive hebben. Bak tikkie te los en je komt vast te zitten.

Achterom schreef:
Wij hebben geen minitrekker, maar een oude international 323. Die kan wel een grote ronde baal tillen, waar de iseki van de buurman dat echt niet redt :n
Ik heb ook weleens op die van de buurman gereden, prima ding, maar onze international is wel een stuke robuuster...

Precies dit. Als je er meer mee wilt dan het kleine werk, die jezelf een plezier en koop een iets grotere dan mini.

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:04

Even dit topic nieuw leven inblazen.

Je hebt ook nog van die trekkers die ertussen in zitten. Dus groter dan een echte mini en kleiner als een compacte landbouwtrekker.

Het nadeel van de grotere trekkers is dat je vaak in die echt oudere spullen terecht komt

Dit is de mijne, een Kubota GT-21, Dit is een voormalig japanse rijstveltrekker
(deze serie loopt van de GT-19 t/m GT-30) dus hetzelfde model met de grootste motor is 30pk.

Dan heeft ie nog een Europees zusje/broertje (zelfde model maar dan andere motor en andere hefbediening) en dat is de STa30 en STa35)

Ik kan met de achterhef goed een grote hooibaal verplaatsen, ook door een mulle paddock omdat ie 4WD heeft.

Afbeelding

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:13

Laurievc schreef:
Wij hebben een kubota 22pk maar krijgen daar (met de weidesleep als tegengewicht) geen baal hooi mee opgetilt. Moet wel zeggen dat het hele grote balen zijn haha

Dan doe je dat met de voorlader?

Die voorladers van de kleinere trekkers redden vaak ook tot 200 a 300kg (dat is dan op bevestigings punten van de werktuigen. Dan gaat het gewicht van je palletbord of schep er ook al vanaf)

Mijn kan achter zo'n 1000kg tillen maar dan moet ik wel 150kg gewicht voorop hangen anders komt de neus omhoog.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:15

Afbeelding
Afbeelding

wij hebben een mediumtrekker, echt ideaal ding, ook door de voorlader, met bak, ook fijn om de mestvaalt op te duwen

27,4 kW volgens mij
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 01-02-21 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:20

Wij hebben een mini tractor, kubota 7001
Super fijn ding. Ik sleep er de bak mee, maai de wei en frees de paddock ermee. Maar voor pakken laden heb je wel een grotere maat nodig. Wij gebruiken daar de heftruck voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:46

Ik volg even!

Ik zou eigenlijk iets willen uitzoeken waarmee ik zoals fokfanaat 1 à 2 (gewikkelde) balen kan verplaatsen van pakweg 350-400kg/stuk, een sleep erachter om de mest op de weide een keer open te trekken en een kleine maaier (niet om te hooien) en dan zo'n bak om bemesting/kalk te verspreiden.
Verder iets waar eventueel een aanhangertje achter kan met een 1000L-watervat. Nu kan dat ook achter mijn auto, maar bij erg slecht weer (zoals nu dus) is dat een ramp om daarmee de weides op te rijden.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:51

Sideswipe schreef:
Laurievc schreef:

Dan doe je dat met de voorlader?

Die voorladers van de kleinere trekkers redden vaak ook tot 200 a 300kg (dat is dan op bevestigings punten van de werktuigen. Dan gaat het gewicht van je palletbord of schep er ook al vanaf)

Mijn kan achter zo'n 1000kg tillen maar dan moet ik wel 150kg gewicht voorop hangen anders komt de neus omhoog.

We hebben zowel vooraan (gaat niet, kantelt naar voren. Zelfs met pistesleep erachter) als achteraan (paletvork boog om, maar wellicht is die gewoon niet sterk genoeg) geprobeerd. Maar bij ons zit het probleem meer dat dat balen (voordroog +-400kg) 2 hoog gestapeld worden. We gaan ze dus nooit eraf krijgen enkel op de PK's van de tractor. :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:56

Hier 2 oude trekkers voor maaien, slepen, kalken,... maar pakken nemen en verleggen, mesthoop scheppen,... is echt niet handig met zoiets. Daarvoor een oude Bobcat gekocht, hemels ding die we niet meer kunnen missen. Is veel compacter voor dragen en laden en grijpen.

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:11

fokfanaat schreef:
[ [url=m/vCFcyJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/cEdRhT.jpg]Afbeelding[/url] ]

wij hebben een mediumtrekker, echt ideaal ding, ook door de voorlader, met bak, ook fijn om de mestvaalt op te duwen

27,4 kW volgens mij

Welk type JD is dit? En hoeveel wegen die balen?

Ik kijk ook nog wel eens uit naar een grotere trekker met voorlader juist om grote balen met te verplaatsen (dus met voorlader en balenprikker) maar dan kom ik al in de +50pk trekkers te zitten.