Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Inge_77 schreef:Ik heb mijn zand laten testen en mijn zand heeft een M247 cijfer. (vanaf 250 is het M3D zand). Het is dus op het randje M3C zand, maar niet geschikt voor een rijbak.
Babootje schreef:Inge_77 schreef:Ik heb mijn zand laten testen en mijn zand heeft een M247 cijfer. (vanaf 250 is het M3D zand). Het is dus op het randje M3C zand, maar niet geschikt voor een rijbak.
Als jij expliciet M3C zand hebt gevraagd, geschikt voor een rijbak en de aannemer heeft het niet geleverd, dan heb je een discussie met de aannemer en zal hij zijn fout moeten herstellen.
Lastig is wel, dat je nu pas na een jaar reclameert. Want consumentenkoop (daar valt dit onder) kent een term van een half jaar. Ik zou toch de weg van ingebrekestelling gaan en eens bij een jurist vragen wat jouw mogelijkheden zijn.
SuperZodiaX schreef:Met alleen het zand heb je geen stabiliteit tussen de korrels. Dit creeer je met vezels. Dat zorgt voor een dragende laag met zijwaartse stabiliteit. Wij hebben in de buitenbaan tapijtvezels er doorheen, werkt prima. Binnen hebben we een bodem van zorgdrager liggen, die heeft kleinere vezels.
Succes!
Lowara schreef:Ik heb ongeveer in hetzelfde bootje gezeten als jij. 2,5 jaar geleden bak opnieuw laten aanleggen door een landbouwer die verkeerd zand heeft geleverd. Na een jaar getouwtrek omdat deze maar niet stabiliseerde en extreem mul was, zelf maar aan de slag gegaan. Eerst gekeken of we het konden besproeien, maar dit lukt niet voldoende. Van de zomer heb ik tapijtvezels in combinatie met polyvlokken erop laten gooien en het verschil is echt flink.
De paarden zakken niet meer zo ver weg in het zand, en het water blijft beter in de bak waardoor het niet binnen een dag uitdroogt als het eens een lekker dagje is. ( waardoor dat mulle dus ontstaat)
Ik ben er in ieder geval zeer tevreden over, vooral omdat de rijbak hier toch wel circa 35 tot 40 uur per week in gebruik is.
Inge_77 schreef:SuperZodiaX schreef:Met alleen het zand heb je geen stabiliteit tussen de korrels. Dit creeer je met vezels. Dat zorgt voor een dragende laag met zijwaartse stabiliteit. Wij hebben in de buitenbaan tapijtvezels er doorheen, werkt prima. Binnen hebben we een bodem van zorgdrager liggen, die heeft kleinere vezels.
Succes!
En had jij ook een te mulle bak die verbetert is na de taijtvezels?
Christel1 schreef:Ik heb het zelfde probleem en tot nu toe nog geen oplossing. Alleen bij mij is het zo dat de bak na hevige regen zoals de afgelopen week in een zwembad veranderd. Dus in de zomer te mul en in de winter te nat... is die van jou alleen te mul of (na hevige regen) ook te nat? Want dan lees ik even mee
Inge_77 schreef:Mijn rijbak ligt er nu bijna 1 jaar en stabiliseert totaal niet. De lokale aannemer heeft hem aangelegd.Drainage, drainagezand en 30 cm M3C zand. Dat het geen Agterberg bodem zou worden dat wist ik, maar dat ik er zelf niet eens in kan lopen had ik niet voorspeld.
Tot nu toe heb ik heel vaak gemeld bij de aannemer dat het niet goed is. Steeds weer kwam het initiatief van mijn kant, drainage dichtzetten, sproeien, putten vol laten lopen etc. etc.
Ik laat nu zelfs de mest wat liggen, maar echt niets helpt.
Ik heb mijn zand laten testen en mijn zand heeft een M247 cijfer. (vanaf 250 is het M3D zand). Het is dus op het randje M3C zand, maar niet geschikt voor een rijbak.
Wat is nu handig? Ga ik met tapijtvezels wel een goede bak krijgen? Als ik dat op eigen houtje er in ga doen en het blijkt dan nog niet te werken heb ik helemaal een megaprobleem. Hebben mensen ervaring hier?