Te mulle bak, waar doe ik nu handig aan.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_77

Te mulle bak, waar doe ik nu handig aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 12:46

Mijn rijbak ligt er nu bijna 1 jaar en stabiliseert totaal niet. De lokale aannemer heeft hem aangelegd.Drainage, drainagezand en 30 cm M3C zand. Dat het geen Agterberg bodem zou worden dat wist ik, maar dat ik er zelf niet eens in kan lopen had ik niet voorspeld.

Tot nu toe heb ik heel vaak gemeld bij de aannemer dat het niet goed is. Steeds weer kwam het initiatief van mijn kant, drainage dichtzetten, sproeien, putten vol laten lopen etc. etc.

Ik laat nu zelfs de mest wat liggen, maar echt niets helpt.

Ik heb mijn zand laten testen en mijn zand heeft een M247 cijfer. (vanaf 250 is het M3D zand). Het is dus op het randje M3C zand, maar niet geschikt voor een rijbak.

Wat is nu handig? Ga ik met tapijtvezels wel een goede bak krijgen? Als ik dat op eigen houtje er in ga doen en het blijkt dan nog niet te werken heb ik helemaal een megaprobleem. Hebben mensen ervaring hier?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 12:52

Inge_77 schreef:
Ik heb mijn zand laten testen en mijn zand heeft een M247 cijfer. (vanaf 250 is het M3D zand). Het is dus op het randje M3C zand, maar niet geschikt voor een rijbak.

Als jij expliciet M3C zand hebt gevraagd, geschikt voor een rijbak en de aannemer heeft het niet geleverd, dan heb je een discussie met de aannemer en zal hij zijn fout moeten herstellen.
Lastig is wel, dat je nu pas na een jaar reclameert. Want consumentenkoop (daar valt dit onder) kent een term van een half jaar. Ik zou toch de weg van ingebrekestelling gaan en eens bij een jurist vragen wat jouw mogelijkheden zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 12:52

Als hij mul is en je zakt er in weg dan heb je dus geen dragende toplaag.

Ik weet niet in hoeverre tapijtvezels mogelijk zijn bij drainage maar je hebt zeker wel een toplaag nodig. Dat kunnen tapijtvezels of ander spul zijn.

Babootje

Re: Te mulle bak, waar doe ik nu handig aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 12:54

Als TS zelf met tapijtvezels aan de slag gaat vervalt n.a.w. haar garantie.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 12:56

Onze paddock is rijdbaar gemaakt door er tapijtvezels doorheen te mengen. Enorme verbetering! Het heeft overigens wel een tijd geduurd voordat het goed 'gezet' was. Ik was de eerste maanden helemaal niet tevreden... Later bleek pas hoeveel stabieler de bodem was geworden. Het is nu een fijne 'low budget' bak.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 13:00

Met alleen het zand heb je geen stabiliteit tussen de korrels. Dit creeer je met vezels. Dat zorgt voor een dragende laag met zijwaartse stabiliteit. Wij hebben in de buitenbaan tapijtvezels er doorheen, werkt prima. Binnen hebben we een bodem van zorgdrager liggen, die heeft kleinere vezels.
Succes!

Inge_77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 13:02

Babootje schreef:
Inge_77 schreef:

Als jij expliciet M3C zand hebt gevraagd, geschikt voor een rijbak en de aannemer heeft het niet geleverd, dan heb je een discussie met de aannemer en zal hij zijn fout moeten herstellen.
Lastig is wel, dat je nu pas na een jaar reclameert. Want consumentenkoop (daar valt dit onder) kent een term van een half jaar. Ik zou toch de weg van ingebrekestelling gaan en eens bij een jurist vragen wat jouw mogelijkheden zijn.

Hoi, nee, hoor. Ik heb gelijk geklaagd en heb een paar keer per maand contact met hem via Whatsapp en hij is diverse keren bij mij geweest.

Inge_77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 13:03

SuperZodiaX schreef:
Met alleen het zand heb je geen stabiliteit tussen de korrels. Dit creeer je met vezels. Dat zorgt voor een dragende laag met zijwaartse stabiliteit. Wij hebben in de buitenbaan tapijtvezels er doorheen, werkt prima. Binnen hebben we een bodem van zorgdrager liggen, die heeft kleinere vezels.
Succes!

En had jij ook een te mulle bak die verbetert is na de taijtvezels?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 13:08

Wij hadden een mulle bak die enorm verbeterd is door lange kokosvezels, is goedkoper dan tapijt en biologisch afbreekbaar. Moesten hem wel goed nat houden/ maken in het begin.

Je hebt echt een toplaag nodig om het zand dragend te maken.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 13:19

Wij hadden eerst ook kokosvezels in onze zware rijbak en die was toen goed te rijden maar kokosvezels lossen op en dat is ook in een korte tijd dus gewoon weggegooid geld .Nu hebben wij tapijtvezels erdoor laten mengen en al is de rijbak in de zomer droog dan nog is de rijbak Top .

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 13:37

M3C zand is te los en maakt de bak zwaar. Voor mengen met vezels moet je zand hebben waar nog slib in zit (dus als je er met je handen een bolletje van kan maken). Wij hebben daarvoor gewoon straatzand of ophoogzand gebruikt. Vezels erdoor laten mengen (in de toplaag van 10cm) en is een zeer stabiele baan geworden met weinig onderhoud.

Doordat je nu geen "plakkend" zand hebt is vezels erdoor denk ik geen optie, want die gaan nooit een geheel vormen met het zand dat je nu hebt. Maar de grovere tapijtsnippers er overheen zou misschien wel het verschil kunnen maken.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 13:47

Bij mijn buren hebben ze er een toplaag woudzand overheen gedaan omdat de m3c te mul was. Ligt er nu heel mooi bij.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 13:51

Misschien kun je eens contact opnemen met ZandCompleet. Hebben veel vakkennis en kunnen je vast van advies voorzien.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 15:46

Ik heb ongeveer in hetzelfde bootje gezeten als jij. 2,5 jaar geleden bak opnieuw laten aanleggen door een landbouwer die verkeerd zand heeft geleverd. Na een jaar getouwtrek omdat deze maar niet stabiliseerde en extreem mul was, zelf maar aan de slag gegaan. Eerst gekeken of we het konden besproeien, maar dit lukt niet voldoende. Van de zomer heb ik tapijtvezels in combinatie met polyvlokken erop laten gooien en het verschil is echt flink.
De paarden zakken niet meer zo ver weg in het zand, en het water blijft beter in de bak waardoor het niet binnen een dag uitdroogt als het eens een lekker dagje is. ( waardoor dat mulle dus ontstaat)
Ik ben er in ieder geval zeer tevreden over, vooral omdat de rijbak hier toch wel circa 35 tot 40 uur per week in gebruik is.

Inge_77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 15:48

Dankjullie welvoor al jullie antwoorden. Ik heb wel de hoofdprijs betaald voor mijn rijbak, en ik hoor genoeg verhalen van mensen met het juiste M3C zand die toch een stabiele bak kregen (met de specificaties van mijn zand kan ik dat echt schudden). Daar ga ik vooralsnog voor, evt. bijgemengd met zand met een kleine korrel. Ik las dat sommigen dat ook hebben. Tapijt e/o kokos kan altijd nog. Ik kreeg ook nog een bericht van iemand die hetzelfde heeft meegemaakt en nu wel goed M3C zand heeft. Dus het kan wel. Ervaringen blijven nog steeds heel erg welkom

Inge_77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 15:50

Lowara schreef:
Ik heb ongeveer in hetzelfde bootje gezeten als jij. 2,5 jaar geleden bak opnieuw laten aanleggen door een landbouwer die verkeerd zand heeft geleverd. Na een jaar getouwtrek omdat deze maar niet stabiliseerde en extreem mul was, zelf maar aan de slag gegaan. Eerst gekeken of we het konden besproeien, maar dit lukt niet voldoende. Van de zomer heb ik tapijtvezels in combinatie met polyvlokken erop laten gooien en het verschil is echt flink.
De paarden zakken niet meer zo ver weg in het zand, en het water blijft beter in de bak waardoor het niet binnen een dag uitdroogt als het eens een lekker dagje is. ( waardoor dat mulle dus ontstaat)
Ik ben er in ieder geval zeer tevreden over, vooral omdat de rijbak hier toch wel circa 35 tot 40 uur per week in gebruik is.

Hoi Lowara! Dt is fijn om te weten. Mag ik je een pb sturen?

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:21

Ik had hetzelfde probleem, dit is ook een stuk beter geworden met tapijtvezel en polyvlokken. Het had wel wat tijd nodig om te zetten. Ook de manier van slepen is belangrijk.

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:37

Ik heb het zelfde probleem en tot nu toe nog geen oplossing. Alleen bij mij is het zo dat de bak na hevige regen zoals de afgelopen week in een zwembad veranderd. Dus in de zomer te mul en in de winter te nat... is die van jou alleen te mul of (na hevige regen) ook te nat? Want dan lees ik even mee

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:32

Hier ook mulle stoffige bak die enorm verbeterd is met tapijtvezel.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 07:07

Inge_77 schreef:
SuperZodiaX schreef:
Succes!

En had jij ook een te mulle bak die verbetert is na de taijtvezels?

Ja een buitenbaan en een longeerbaan met dit probleem. Nu in beiden tapijtvezels en zijn nu super. Alleen in de zomer als het erg lang droog is moet je soms wel even sproeien, want hij wordt wel muller als het zand niet meer aanhecht.
Verder super blij mee.
Het duurt wel even voordat het fijn is, de vezels moeten goed mengen. Dus als het er net in ligt, niet de hoop opgeven haha

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:10

Wij hebben de bak alleen omgekeerd. Dus het zwarte bovenste zand ligt nu boven en het witte onderste zand ligt nu boven. Na 3 jaar was deze eindelijk goed ingezakt. Maar toen heeft iemand hem los laten maken omdat er in de winter altijd plassen lagen. Daardoor was de bak weer super mul. Dit hebben we opgelost door er een dikke laag rivierzand op te laten leggen. Na 2 maanden had ik echt een perfecte bodem! Natuurlijk met de regen van de afgelopen tijd staan er nu wel hier en daar een plas in. Maar hij is goed te rijden!

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:36

De aannemer moet dit gewoon oplossen... kan je de rechts bijstand er niet opzetten.?

Inge_77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 12:39

Christel1 schreef:
Ik heb het zelfde probleem en tot nu toe nog geen oplossing. Alleen bij mij is het zo dat de bak na hevige regen zoals de afgelopen week in een zwembad veranderd. Dus in de zomer te mul en in de winter te nat... is die van jou alleen te mul of (na hevige regen) ook te nat? Want dan lees ik even mee

Christel, mijn bak is alleen te mul. Hij ligt er sinds april 2018 en het heeft heel weinig geregeld nog afgelopen tijd. We hebben de drainage dicht staan en sproeien ons een ongeluk.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:44

Is het niet een idee om een andere expert te laten kijken, die een rapport laten opstellen en dan daarmee stappen zetten, eventueel via een advocaat/rechtsbijstand.
Je hebt geld betaald voor iets wat je niet hebt gekregen, laat degene die zich niet aan de afspraken heeft gehouden maar oplossen.
Als je nu zelf iets gaat proberen kun je geen stappen meer ondernemen.

horselovexl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:38

Inge_77 schreef:
Mijn rijbak ligt er nu bijna 1 jaar en stabiliseert totaal niet. De lokale aannemer heeft hem aangelegd.Drainage, drainagezand en 30 cm M3C zand. Dat het geen Agterberg bodem zou worden dat wist ik, maar dat ik er zelf niet eens in kan lopen had ik niet voorspeld.

Tot nu toe heb ik heel vaak gemeld bij de aannemer dat het niet goed is. Steeds weer kwam het initiatief van mijn kant, drainage dichtzetten, sproeien, putten vol laten lopen etc. etc.

Ik laat nu zelfs de mest wat liggen, maar echt niets helpt.

Wat is nu handig? Ga ik met tapijtvezels wel een goede bak krijgen? Als ik dat op eigen houtje er in ga doen en het blijkt dan nog niet te werken heb ik helemaal een megaprobleem. Hebben mensen ervaring hier?

Geen idee wat die cijfers inhouden..ik weet natuurlijk ook niet wat het doel van de bak is. (Profecioneel of niet) ik heb thuis een rijbak met omgeschept zand. Soms is het best mull. Soms is het erg nat. Maar ik rij bijna altijd en nog nooit blessures gehad. Je moet er natuurlijk wel iets rekening mee houden en ik denk dat een paard er ook aan moet wennen. Wij hebben wel wat buizen er onder en sproeiers.

Maar als je echt opzoek bent naar een proffecionele bak zou ik is het mooiste natuurlijk zo'n bodem die je onder water kan zetten en leeg kan laten lopen. Ik dacht dat dat eb en vloed was maar weet het niet zeker. Helaas is dit voor de meeste van ons onbetaalbaar.

Staan jou paarden overdag in datzelfde zand? Dan zou ik je er niet al te druk om maken. Als ze gek kunnen doen zonder dat jij erop zit kunnen ze ook wel een simpel drafje met jou.

Ook kan je je bak lostrekken. Dit doe je na regen. Met de trekker pinnen in de grond. Zo komt het zand los en zakt het water sneller. Doe dit wel als alle regen is gevallen. Wij hadden dit pas gedaan maar toen viel er nog meer regen.. hierdoor kon de trekker de bak niet meer in en stonden de paarden overdag tot voorbij hun kogels in het zand... a