Paddock/rijbak (mss zonder) vergunning...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esterke

Paddock/rijbak (mss zonder) vergunning...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 22:55

Denk dat het hier goed staat.

Wij hebben een vergunning ingediend om een paddock/rijbak aan te mogen leggen.
Toen we begonnen aan dit avontuur, dachten wij dat dit geen probleem zou worden, aangezien onze buren alle mogelijke accommodatie hebben neergezet voorbije jaar.
Nieuwe stal, stapmolen, longeercirkel, rijbak...deels op landbouwgrond.

Echter na gesprek met de gemeente ivm onze aanvraag voor een simpele paddock/rijbak werd duidelijk dat die vergunning wel eens een grote kans bleek te hebben dat het niet goedgekeurd zal worden (nog bijna 3 maand in spanning afwachten).
Reden wij hebben hobbymatig paarden, onze buren vallen onder een fokstal en daarvoor word meestal alles zonder problemen voor goed gekeurd.

Nu gaan wij dus uit van het slechtste scenario, dat het dus afgekeurd zal worden :(
Wat kunnen wij dan doen om toch op een veilige manier met onze paarden te werken? Wie heeft ideetjes om toch een soort bak te krijgen die rijdbaar is?
Is hier zwarte zand, verhard dus snel, de bovenste laag is zacht modderig in schuift als gek, de volgende laag is hard door verdichting, dan komt gele grond.
Omploegen hebben we al geprobeerd, dit helpt iets maar t jaar erop is het weer prul...
Wij dachten om toch drainage te leggen, ziet toch geen kat op t eerste zicht }>
En om dan eventueel de zwarte zand te mengen met zand met een grove korrel, rijnzand of drainagezand.
Zou dat voldoende zijn?

Of heeft er iemand hier een idee, buiten gewoon illegaal een rijbak leggen, we denken daar wel over na maar vinden we riskant.
Wat hebben jullie gedaan die hetzelfde probleem als ons hadden?

Siddieqje

Re: Paddock/rijbak (mss zonder) vergunning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 22:57

Ik volg even want namelijk hetzelfde probleem.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 23:00

Mss ook handig, ben van België. Jij ook hè Siddiegje? Want daar is mss wel een verschil in met Nederland.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:34

Ja ik ben ook van Belgie. Ze zijn zeer streng geworden op pistes sinds Kris Peters minister af is. Wij ook zonevreemd en agrarisch gebied en enkel als het hoofdberoep is kans op piste aanleggen. Dusja, momenteel gewoon op gras, ik ga ook niets doen die niet mag. ik ben daar het type niet voor en met google maps (en hun computersysteem is nog veel gedetailleerder, ik heb het gezien bij bezoek aan gemeente) en binnen 1 oogopslag kan je alle pistes er zo uithalen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:37

Poe dat kon nog wel eens enorm lastig worden!

Als mogelijk alternatief, heb je overwogen een dealtje met de buren te sluiten? Misschien kan je voor een klein bedrag hun bak gebruiken.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 00:00

Ja echt erg hier, ons stuk is deels woongebied deel landbouwgebied, als ik de gemeente goed begreep zou het makkelijker zijn voor een vergunning in woongebied. Maar hoe ik ook draai of meet, zal een stuk van de paddock altijd landbouwgrond zijn en dan heb je dus een probleem :(
Dan heb je al een stuk wat van jezelf is maar eigenlijk heb je dus niks want je mag niks... -O-
Denk dat er niemand van wakker ligt of ik hier nu zwarte, gele, groene of paarse zand met roze bollen heb liggen.

Bij de buren zien we zelf niet echt zitten, denk ook niet dat zij er op zitten te wachten. Het is daar altijd heel druk, altijd wel iemand bezig. Hij is ook professioneel springruiter.
Dan moet je weer rekening houden met wanneer wel en wanneer niet en dat moet voor iedereen uitkomen. Liever bij mezelf zodat ik zelf kan bepalen wanneer en hoe lang en hoe vaak .

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:53

Ik woon in Noord Holland, en wij hebben ook geen vergunning voor onze bak. Ik weet niet hoe dat werkt in België maar hier heeft iedere gemeente een bestemmingsplan met regels wat wel en niet gebouwd mag worden. In ons geval was het zo dat wanneer je een hek om de rijbak zet heb je een bouwwerk, waar een vergunning voor gevraagd moet worden. Daarom hebben wij een bak zonder hek, want tegen een hoop zand kunnen ze niet zo veel doen :)* .
Onze bak ligt nog wel op het bouwblok, en dus niet op agrarisch land.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 22:13

In België valt het onder reliëf wijziging, je graaft uit en of legt er andere zand neer, dit mag zomaar niet en moet je dus een vergunning voor hebben.
Dan ligt het ook nog aan welk gebied, woonzone, uitbreidinggebied, groen, landbouwgebied.
En nog tal van regeltjes....
Je mag in België eigenlijk amper nog iets zonder het aan te vragen om een vergunning te krijgen om iets te mogen doen.
Klinkeren boven de zoveel m2, bijgebouwen groter dan 40m2 in totaal, vellen van een boom groter dan x-aantal meter of een stamomtrek van zoveel, aanleggen vijver,... je kan het zo gek niet bedenken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:19

Kennissen van me legden een "overdekte paddock van 20x40" aan. Voor een bak kregen ze geen toestemming, hiervoor wel.

Een andere optie is om bijvoorbeeld wel een bodem aan te laten leggen, maar geen vaste (houten) omheining. Als je bijvoorbeeld een haag neerzet, of werkt met van die verplaatsbare dressuurhekjes leg je niets aan.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:20

Ja in belgie zijn ze niet flexibel. Ik heb ook aangevraagd onder paddock. Zelf niet afgraven. Gewoon 5 cm zand op het gras leggen. Neen, was absoluut geen optie.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:21

Tsja, wordt moeilijk als je niets mag toevoegen of weghalen. Dat wordt je weiland heel goed draineren en daar een nieuwe goede waterdoorlatende toplaag op brengen zodat je het hele jaar in de wei kunt rijden?

Grond verkopen aan de buurman, die een bak laten plaatsen en dan de grond weer terug kopen? :D beetje omslachtig misschien...

Zou toch wel mooi stom zijn als het niet zou mogen....

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:32

Tja, onze bak ligt wel op zelfde hoogte van het land maar als je echt niks mag graven is het wel lastig. De oplossing van Sanet is wel creatief :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:45

Winterweide ivm dierenwelzijn aanvragen?
Het gaat er om dat je dieren een plek hebben waar ze ook bij slecht weer droog buiten kunnen staan, dat ze daarin ook door jouw aan het werk gezet kunnen worden is bijzaak. Creatief zijn met onder welke naam en motivatie je aanvraagt is nog je beste optie.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 00:01

Als particulier gaat Land (Afdeling Duurzame Landbouwontwikkeling) idd sowieso negatief advies geven.
Dat advies is niet bindend maar wordt wel 95% van de tijd gevolgd...

Dus, tenzij je goeie contacten hebt bij de gemeente en zij ballen aan hun lijf hebben is de kans op vergunning nihil.

Mijn job is het begeleiden van landbouwers en paardeneigenaren in vergunningsaanvragen, dus wij komen dit dagelijks tegen.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 00:22

Ja heb ook paddock aangevraagd ipv rijbak. Geen houten omheining of plaatsing van lichtmasten...heel simpel inderdaad met motivatie voor de veiligheid, lichamelijke en psychische gezondheid van de paardenen het beter kunnen onderhouden van de grond (probeer maar in blubber met een kruiwagen vol poep te rijden).
Heb dus totaal niet aangegeven om het te gebruiken als rijbak.

Dat van aan de buren verkopen zodat hun het aanvragen en dan terug kopen klinkt wel interessant, echter word het dan wél goed gekeurd? Aangezien ze er al 1 hebben? Dat ver en terug kopen zal ook extra kosten meebrengen (notaris, registratie,...) 2keer dan, zonder zekerheid op goedkeuring, weet het niet zo, plus rekening houden dat dit berekend word op de verkoopprijs en laat België ook weer een regeltje hebben dat als je te ver onder de marktwaarde gaat dat je boete moet betalen...ja ze willen hun geld he in Belgenland...

En drainage leggen mag eigenlijk ook niet zonder vergunning.

Nee vjestagirl, zo werkt het in België niet, gebouw zetten gaat al zeker niet mogen, je moet onder die 40m2 blijven anders heb je ook een vergunning nodig en dat hebben we al ruim erover (stond er al). En je mag dus niet gewoon andere zand erop gooien, blijft veranderen van de bodem en dus een reliëfwijziging.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 00:54

Draineren mag altijd zonder vergunning.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 01:28

Ooohhh dat klinkt al goed!
Ik lees namelijk op sommige sites dat een vergunning nodig is voor drainage buizen te leggen en nu zag ik er net ook staan dat volgens een besluit in 2000 dat dit niet moet...

Maar des te beter, kunnen we toch al iets doen tegen het teveel aan water.

Maar ik ga er dan wel van uit dat je voor de opvang van dit water een put moet leggen, want ben niet in de mogelijkheid om het in een beek ofzo te laten lopen en daarvoor heb je waarschijnlijk wel een vergunning nodig? Of ook niet?
Het in de leidingen, afvoer, van de gemeente laten lopen zal wel niet mogen zeker?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 09:11

Hemelwaterputten zijn ook niet vergunningsplichtig.
Er wel vanuit gaande dat de percelen niet in kwetsbaar gebied, verkaveling met bepaalde voorschriften of een RUP liggen...

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 09:48

Dat moet ik eens even bekijken dan, maar normaal niet.

Kan ik die informatie enkel bij de gemeente krijgen? Mss vind ik het ook wel op de verkoopsakte terug?

Gingen ongeacht het verdict toch drainage leggen, moeten iets doen aan die water/ modderbak hier, is zo gewoon niet leuk.
Goed wat drainagezand rond de buizen en gaan ook gewoon wat drainage zand onder de zwarte zand mengen zodat hij makkelijker water doorlaat. En dan hopen dat het niet zo erg opvalt dat er iets anders tussen gemengd is :o

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 10:24

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 10:57

Bedankt voor de site, maar kan er niet echt aan uit...geen idee wat aanvinken en wat niet... ben jammer genoeg niet thuis op dat vlak :(

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 11:26

Volgens wat ik vind is er geen bijzonder plan van aanleg, geen verkaveling, en ligt ons perceel in woongebied met landelijk karakter...

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 11:31

Voor wie er wat van kent :o

Is over ons perceel.

Afbeelding

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:02

In het woongebied met landelijk karakter is er dus een mogelijkheid, in het stuk agrarisch zit je met een probleem...

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 13:08

OH maar de put zelf zou dan in woongebied vallen. Enkel de linker Achterhoek van ons perceel valt onder landbouwgebied.

Afbeelding

Gearceerde gebied is woongebied. Het witte valt onder landbouwgebied.