Hooinetten en tandslijtage?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jadetjexoxo

Hooinetten en tandslijtage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 10:18

Hey!

Enkele dagen geleden kwam ik op een groep op Facebook een gedeelde post tegen dat hooinetten en slowfeeders slecht zouden zijn voor de tanden van je paard. En vandaag kwam ik weer dezelfde foto's tegen maar dan op een pagina die 'natuurlijke' voederbakken voor paarden verkoopt. Steeds dezelfde uitleg dat de slowfeeders en hooinetten nefast zijn voor de tanden van de paarden en zelfs niet goed zouden zijn voor maag en darmstelsel. Maar nergens medisch onderbouwde argumenten of uitleg van hoe die tanden nou afslijten van zo'n net. Het zijn telkens dezelfde foto's en er zijn zelfs zogezegde tandartsen reageren op de post dat het echt waar is.

Maar als je bv 'hooinetten en tandslijtage' of 'slowfeeders en tandslijtage' intypt in google kom je helemaal nergens op uit..

meningen? verkoopspraatje of echte feiten?

hieronder de fotos van de post, daar het een openbare post is mag dit toch wel he?

Afbeelding

Afbeelding

fjordjes

Re: Hooinetten en tandslijtage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:20

Op de vorige stal waar m'n paard stond kreeg hij hooi uit een slowfeeder en toen merkte de tandarts slijtage aan z'n tanden op en dat kwam idd door de slowfeeder. Dus het kan wel.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:22

Heb het ook gezien. Begrijp dat dit vooral gaat over hooibakken met ijzeren roosters en hooinetten versterkt met ijzerdraad.
Dat tanden slijten van het ijzer kan ik me voorstellen, niet van de gewone netten.
Zulke reacties staan er ook bij op FB.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:22

Mijn paardentandarts heeft nog geen verandering gevonden bij mijn paarden. Wel denk ik dat er een verschil is tussen slowfeeders met netten en met metalen roosters. Dat laatste lijkt mij veel meer effect hebben op de tandslijtage.

Edit: wat Marie111 zegt dus :D

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:26

Als jij meerdere uren per dag met je tanden tegen een metalenrooster gaat schrapen zal je ook wel slijtage hebben aan je tanden.
Ik ben grote voorstander van slowfeeders, maar dan wel de netten. Net om die reden. Kleine mazen in metaal is gewoon nefast voor de tanden

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:35

Mijn pony eet al 6 jaar uit verschillende slowfeeders. Vorige winter zag ik opeens wat slijtage aan zijn voortanden, daarvoor nooit gezien. Lastige is dat hij die winter uit verschillende netten gegeten heeft. Zowel een action net met het dunne draadjes als een extra sterk net met hele dikke draden. Ik verdenk het sterke net ervan in combinatie met erg grof hooi.
Paard van mijn vriend eet uit dezelfde netten alleen met iets grotere mazen (want minder handig en minder dik) en daar zien we niks. Ik heb voor mijn pony nu weer andere netten en hou zijn tanden regelmatig in de gaten en zie het niet meer verergeren.

Uit metalen roosters met echt kleine gaten heeft hij nooit gegeten dus dat is ik ons geval niet de boosdoener.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:44

Ik heb wel al tandslijtage gezien door die metalen roosters en door graasmaskers (een stuk extremer dan die in de OP). Dat vind ik ook niet zo vreemd.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 11:30

zou best kunnen, bij honden die vaak met tennisballen spelen of veel trainen op het juttepak bij pakwerk hebben vaak ook afgesleten tanden daarvan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 11:46

Daarom dat ik ook niet zo ben voor die extreem fijnmazige hooinetten. Het moet toch zeer irritant zijn voor een paard om telkens je lippen tegen wat touwen aan te moeten schuren om dan 1 sprietje hooi te pakken te krijgen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:02

Tjah, ik ben zelf niet zo fan van advertenties die stellen dat al het andere superslecht zijn en zij de beste oplossing in huis hebben. Daar wordt ik een beetje jeukerig van. Dat gezegd, heb de slijtage bij het voeren uit metalen roosters soms wel en soms niet gezien. Denk dat het ook erg verschilt per paard en hoe zn eetgedrag is. Mijn mannen krijgen hooi uit een hooinet die laag opgehangen wordt. Bij de netten nooit slijtage opgemerkt tot dusver, tanden zien er ook prima uit.

Hooinet gebruik ik vooral tegen verspilling en om te voorkomen dat ze anders teveel zand binnen krijgen (staan 24/7 buiten), niet zozeer om langzamer te eten. Hooi op de grond als "extraatje" krijgen ze zo nu en dan ook wel eens op de andere weide, maar niet wanneer de ondergrond heel zanderig of modderig is. Veel zand binnen krijgen is in mijn ogen toch gevaarlijker dan het voeren in een net.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:08

Serenity350 schreef:
Tjah, ik ben zelf niet zo fan van advertenties die stellen dat al het andere superslecht zijn en zij de beste oplossing in huis hebben. Daar wordt ik een beetje jeukerig van.

Haha precies.
Metalen rekken kunnen inderdaad slijtage veroorzaken, maar gewone hooinetten (zonder knopen) zullen het probleem niet zijn. Mijn paard eet al jaren uit een 3x3 net en heeft daar geen slijtage van.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:15

Hier ook een paard wat al jaren uit een net eet, tandarts heeft nog nooit iets opgemerkt.

Metalen roosters komen er hier niet in, daarvan snap ik wel dat de tanden slijten :=

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:23

Onze paarden hebben jaren uit bakken met metalen roosters gegeten en eten nu uit hooinetten (beide hadden 3 x 3 mazen), beide paarden hebben nog geen slijtage aan hun tanden. Ik denk dat het er ook wel aan ligt hoe je paard eet, die van ons eten heel rustig en plukken echt kleine plukjes hooi uit de netten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:08

Mijn vorige paard had ook slijtage aan de voortanden door gebruik van een metalen rooster.
Kan dus zeker wel... -O-

Heb voor mij huidige paard een Little bit tas, die is zacht en Ik denk niet dat die slijtage veroorzaakt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 15:14

''Niets zo slecht voor het welzijn van uw paard'' nog wel, wat een lariekoek zeg :') . Weet je meteen dat je de schrijver niet serieus hoeft te nemen.

Gewoon goed opletten, net als met alle veranderingen. Hier nooit metalen roosters, wel netten en daar geen vreemde slijtage van.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 09:56

vervelende is met dit, de schade is onomkeerbaar en niet meer te herstellen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 09:59

Hier wel metalen roosters en geen slijtage.
Voor iedereen die er vanuit gaat dat dit niet gebeurt met netten... is dat een aanname of ook onderzocht?
Immers: als er langdurig een draad langs iets schuurt, dan treedt er net zo goed slijtage op....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:06

Hier een paard van 9 dat vanaf zijn 2e uit hooinetten eet,ik heb nog nooit iets gehoord over rare slijtage aan zijn gebit en hij wordt zeker elk jaar gecontroleerd.

Chrizta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:16

speurneusc schreef:
vervelende is met dit, de schade is onomkeerbaar en niet meer te herstellen

Kunstgebitje :P

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:23

Ik heb mijn merrie op dit moment al 7 haar alleen hooi gevoerd uit hooinetten (zowel geknoopte als geweven).
Ik heb elk half jaar de tandarts erbij. Ze heeft geen bijzondere slijtage aan haar tanden.

Het valt mij altijd op dat de paarden opmerkelijk veel met hun lippen en hun neus bezig zijn en pas als er een plukje uitsteekt die met de tanden pakken.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:58

Achterom schreef:
Hier wel metalen roosters en geen slijtage.
Voor iedereen die er vanuit gaat dat dit niet gebeurt met netten... is dat een aanname of ook onderzocht?
Immers: als er langdurig een draad langs iets schuurt, dan treedt er net zo goed slijtage op....

Dat is denk ik een aanname. Mijn pony heeft in de periode dat de schade is ontstaan niet van metaal gegeten en dus toch slijtage opgelopen. Niet helemaal zeker van welk net want hij at toen uit twee verschillende. Nu gebruik ik andere (met fijnere mazen zelfs) en slijten zijn tanden niet verder.

Gewoon goed en regelmatig het gebit in de gaten houden als je uit slowfeeders voert.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:10

Mijn vorige merrie had slijtage aan haar voortanden door de kunststof greenguard. Bij metalen rekken kan ik me er dus wel iets bij voorstellen. Er zijn ook paarden die met hun voortanden langs stalwanden en muren raspen en schrapen. Dat lijkt me ook slijtage te veroorzaken.

Wat bij ons dit jaar wel op viel was dat bij meerdere paarden de voortanden scheef waren afgesleten.

Misschien dat dat veroorzaakt wordt door een scheve eethouding vanwege de tegen de muur hangende fijnmazige netten.
Het was voor het eerst dat dit zo op viel. 2 jaar geleden was er nog niets over gezegd.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:13

Heeft iemand een link van die post?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:40

De vraag is of die schade veroorzaakt is door dát metalen raster, de schade zit op een vreemde plek. Plus het feit dat als je kritische vragen stelt over hun zgn slowfeeder (het hooi ligt er gewoon los in...:? ) dan word je vraag niet beantwoord en wordt er aanvallend gereageerd. :+

Het is niet fraai om te zien, maar zelfs de meest fanatieke luchtzuiger of 'ritser' die z'n snijtanden grotendeels weggesleten heeft, heeft daar niet direct last van. Ze kunnen gewoon nog hooi en gras eten. (Al zou ik bij luchtzuigen en ritsen wel de oorzaak wegnemen want het is natuurlijk wel een uiting van iets)

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 08:36

Onze pony kreeg ook hooi uit een slowfeeder met metalen rooster. Elke week gebit gecontroleerd op afslijten onderaan de tanden. Niks gezien en ineens zagen we de schade OP de tanden. Deze is echt enorm en veel erger dan die uit de fb groep.
Ze eet nu uit een slowfeeder met net.