Paard aan huis of "perfecte" stal 30 minuten rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bren979

Paard aan huis of "perfecte" stal 30 minuten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 21:40

Mijn paard staat nu op een best wel goede pensionstal, op nog geen 10 minuten van mijn huis. Paarden komen veel buiten, paddock Paradise en in de zomer op de wei. Het grote nadeel van deze stal is dat er geen buitenrit mogelijkheden zijn.

Dan moet ik hem verhuizen naar een stal zo'n 35 minuten verderop, wil ik nog steeds weidegang en bos dichtbij hebben.

Nu zag ik een huis 10 km verderop staan, dichtbij het bos, met 4000 vierkante meter grond. Toen begon het toch wel te kriebelen, want dat is toch wel een droom van mij. Maar is het te realiseren en handig om te doen? Ik werk 35 uur per week en rijd het liefst gewoon lekker in het bos.

upendo

Re: Paard aan huis of "perfecte" stal 30 minuten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:42

Pensionstal in mijn geval. :)
Ik heb er lang overna gedacht en hoe idyllisch het ook allemaal lijkt, je geeft je volledige vrijheid op bij paarden aan huis.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:46

Cho net wat je wilt en wilt "opgeven"

Ik heb mijn paarden aan huis en zou niet anders willen ik bepaal alles zelf maar heb ook niet de luxe die bij, op pension staan, kunnen aanwezig zijn.
Ik werk 38u per week dus het gaat zeker wel, beetje regelen/plannen en dan gaat dat best.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:48

Hier ook absoluut aan huis :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:51

Ik vind aan huis ideaal, zou niet anders willen. Ik heb ook niet het gevoel dat ik er wat voor op moet geven. Als ik een weekend weg ben is er altijd wel iemand die wil voeren ed.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:53

Ik heb altijd gezegd, nooit een paard aan huis. Nu ben ik wel helemaal gestopt met paarden, maar toch. Altijd de zorg, iemand moeten regelen als je een paar dagen weggaat.. zeker als je 35u p/week werkt, buiten/binnen zetten, voeren, mesten, onderhoud aan stal/weide etc..

Dat nog naast de vraag of je zo’n huis kan betalen, onderhouden, etc.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:56

Pension. Ik zou nooit mijn paarden aan huis willen :=

Misschien als ik een mooie stal zou hebben, maar zeker niet op een stuk land met een schuilhok. Daarvoor ben ik veels te graag aan het relaxen op stal. Lekker poetsen, rijden, kletsen in de kantine. Ik wil niet in de regen mijn wei uitmesten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:09

Het was ook altijd mijn droom een paard aan huis. Op dit moment heb ik die mogelijkheid niet maar ik moet eerlijk zeggen dat het mij wel perfect bevalt met mijn pensionstal. Ik vind het ook wel ideaal moet ik zeggen. Ik heb alle vrijheid en toch weet ik dat er altijd perfect voor mijn paard gezorgd wordt. Ik heb dan ook wel een heerlijk plekje voor mijn paard. Om heel eerlijk te zijn zal ik op dit moment niet anders willen.

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:54

Mijn advies zou zijn goed stil te staan bij wat voor type paardeneigenaar je bént. Niet welke je zou willen zijn of dat te romantiseren.
Was je actief naar een huis met grond op zoek gegaan als je deze niet had gezien?

Wat betreft realiseren spelen veel dingen een rol. De soort grond (afhankelijk daarvan eventueel budget om paddock aan te leggen), mest kunnen afvoeren, achtervang in geval van nood/ziekte en verzorging tijdens vakantie, etc. Daarnaast zul je een maatje voor hem nodig hebben. Dat betekent echter ook dubbele verantwoordelijkheid en kosten. (Tenzij je een pensionklant zou willen, dan zijn er weer andere aandachtspunten.)

In mijn ervaring ben je best wat tijd kwijt aan dingen rondom je paard die je niet kunt besteden aan je paard zelf. Dat hoeft niet erg te zijn, maar wel iets waar je misschien niet direct aan denkt.

Succes met de afweging!

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:56

Als de perfecte plek bestond dan zou ik pension prima vinden. Voor mij bestond de perfecte plek niet, dus nu heb ik ze aan huis en ik vind het heerlijk <3

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 03:30

Ik heb jaren mijn beesten in eigen beheer gehad en sta sinds een paar jaar weer op pension.
Ik zou ze nooit meer in eigen beheer willen, wat al gezegd word, nooit een weekendje weg zonder iets te moeten regelen, we konden nooit spontaan een dagje weg, want we moesten weer naar huis voor de paarden of iets regelen.
Ik geniet veel meer van m'n beesten sinds ze in pension staan.

Quintto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 04:09

Wij hebben de paarden thuis staan, en ik zou niet anders willen. Gewoon zomaar even naar stal lopen, je hoeft geen rekening met anderen te houden.
Ja natuurlijk is het lastig als je een dag weg bent, maar er is altijd wel iemand die kan voeren. Maar nu zijn wij ook niet de meest lastige eigenaren, ik gooi ze gerust van 7 uur sochtends tot 12 snachts op de wei zonder er naar om te kijken.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 05:44

Absoluut aan huis.
Ik zou ze niet meer op pension willen.

Lekker mn eigen ding doen. Zonder commentaar van anderen.

Vind het heerlijk om mijn huis uit te stappen en dan meteen 2 knappe koppies te zien <3

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 05:56

Het heeft beide voor- en nadelen. Pensionstal neemt een stukje zorg en verantwoordelijkheid uit handen. Anderzijds moet je maar net de perfecte stal vinden binnen je budget die paarden houdt zoals je graag ziet.

Ik heb mijn pony's bij mijn ouders in de buurt lopen. Ik zou ze het liefst aan huis hebben. Je kan dan alles zelf bepalen. Nadeel is wel dat je altijd vervanging moet regelen en onderhoud van weiland en stal is voor je zelf. Maar als dat eenmaal allemaal loopt dan is het heerlijk

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 07:04

Wij hebben juist te veel narigheid gehad en gezien op pensions. Slecht ruwvoer, afspraken niet nakomen (2x per dag medicatie? Ja hoor, nee toch), beloftes die niet waargemaakt worden (onbeperkt ruwvoer krijgt toch een heel andere betekenis). Laks met de paarden omgegaan (paarden buiten zonder toezicht achterlaten terwijl bekend is dat ze ontsnappen, in plaats van dat paard te rouleren tijdens de aanwezigheid van mensen). Strooisel in de box veel te dun en/of veel te vies.

Er zullen situaties zijn waarin ik mijn paard wel op pension doe, maar mijn moeder al helemaal niet. Die zal ze dan verkopen. Ze wil de zorg niet dragen als ze de zorg niet kan garanderen.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 07:35

Hier ook hoor, onze paarden staan lekker bij ons thuis , zou ook niet anders willen!

Hebben vroeger op verschillende stallen gestaan, maar eigenlijk was er altijd wel wat en dan nog niet te spreken over het gelazer dat er vaak onderling is op een pensionstal, of de afgunst! Nee hoor heb dat allemaal al meegemaakt hahahaha

Sinds 10 jaar de paarden thuis staan, en naar mijn idee heb je een veel intensere band met je paard en je kunt gewoon alles zelf bepalen, hoeveel brok, hoeveel hooi/kuil, hoeveel uren buiten, maar ook wanneer je ze weer binnen wil hebben.

En dan de hinnik die mijn tinker geeft als hij mij de achterdeur uit ziet komen, of zal dat komen omdat hij eten wil :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 07:54

Met een partner die niks met paarden heeft, wil ik ze niet aan huis. Dat is toch geen hobby meer maar een way of life. En die way of life deelt mijn man niet met mij.
En de vrijheid om weg te kunnen zou me tegen houden én het sociale aspect van naar stal gaan.
Als ik mijn paarden aan huis zou hebben, zou ik altijd alles alleen lopen te doen.
Nu is naar stal gaan ook, gezellig samen met stalgenootjes naar het bos of samen uitmesten, etc.

Ik moet zeggen dat 35 minuten rijden naar mijn paard ik wel ver zou vinden.
Ik heb ze nu op een semi doe het zelf stal staan op 3,5 km van huis.

Ik kan zelf de zorg garanderen, doordat het zo dichtbij is.
Maar ik heb ook het gemak van stalgenoten die voor me inspringen als ik een keer laat ben met werk of helemaal een dagje/nachtje weg ben (en doe dat zelf dan omgekeerd voor hen).
En ik kan ook nog zorg inkopen bij de zorgboerderij op mijn stal.
In de ochtend voert de stalbaas sowieso en op doordeweekse dagen kan ik paard laten buiten zetten, uitmesten en binnen zetten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 08:14

Mijn man heeft (behalve mij) ook niet iets met paarden, maar wij hebben de paarden wel sinds 3 jaar aan huis. Hij helpt wel mee, voeren, mesten, buiten zetten, 400 pakken hooi op zolder zetten, nu met mijn jonge paard helpt hij met beleren. Hij vindt het niet perse leuk, maar hij doet het wel. We hebben daar vooraf natuurlijk veel gesprekken over gehad. Dat ik het niet alleen kon en dat hij dus wel moest helpen. Dat is fantastisch dat hij dat doet.
Ik wil dus niet meer anders dan aan huis. Dat ik nu zelf kan bepalen wat mijn paarden eten, wanneer/hoelang/hoe ze naar buiten gaan, wanneer ik ga rijden, met welke paarden ze buiten staan, etc.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:02

Het hangt er vooral vanaf wat voor type je zelf bent. Als voor jou het rijden voorop staat en je de rest maar mwah vindt, zou ik lekker op pension blijven. Maar als je juist graag rommelt etc kan aan huis heel leuk zijn, mits onder goede omstandigheden ( :') ).

Ik heb de paarden nu 2 jaar aan huis en vind het super! Mijn man heeft er weinig mee en ik heb het dan ook 2 jaar helemaal alleen gedaan. Nu helpt mijn vader tegen een kleine vergoeding mee aan het onderhoud van het perceel, en heb ik een bijrijder die 1x per week uitmest. Ik vind het op deze manier prima te doen. Ben sochtends een uurtje bezig en voor de rest van de dag klaar, op incidentele grote klussen na (zoals weideonderhoud). Dagjes weg is geen enkel probleem (paarden 24/7 buiten met onbeperkt hooi) en ik ben nooit aan tijden gebonden dus uitslapen ook prima. Ook op vakantie gaan is geen probleem, want ik heb een aardig netwerkje om me heen verzameld dat de paarden kan (en wil) doen. Heb wel het geluk dat er hier altijd toezicht is ivm het bedrijf van mijn man dat gewoon doordraait tijdens onze afwezigheid (en dat het personeel grotendeels bestaat uit mensen die paarden hebben of hebben gehad). Heb het perceel gelukkig verder zo ingericht dat ik geen hooibalen hoef te stapelen (die komen ze 2x per jaar op hun plaats zetten) of mesthoop hoef te kruien (is een container ingegraven in de grond). Hooi geven kost 5 minuten want heb de voederplek direct naast de hooiopslag kunnen voorzien. Ook geen modder ivm veel bestrating en drainage, en een klein maar altijd te rijden bakje erbij.

Soms is het wel zwaar, vooral in de winter in een storm :') of het feit dat het áltijd moet. Het is op deze manier ook zeker niet goedkoper dan in pension. Maar voor mij weegt het compleet op tegen het hebben van alle rust en controle! En in je pyjama je paard een appeltje brengen, en dat ze er gewoon altijd zijn <3

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:12

Kleine toevoeging: als je partner er niets mee heeft, moet hij imo minstens wel bereid zijn bij te springen als je ziek oid bent. Ik doe in normale tijden nooit een beroep op hem, maar nu ik zwanger ben doet hij bijv. het grootste deel van het mestwerk. Als je partner nooit wil bijspringen dan zou ik er niet aan beginnen om ze thuis te houden. :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:13

Ik heb ze sinds 3 maanden aan huis.
Ik vind het heel fijn, ik bepaal zelf alle zorg voor ze en dit gaat super goed.
Het enige wat lastig is, is vakanties.
Omdat we verhuisd zijn, kennen we nog niet veel mensen in het dorp waardoor het lastig is om hen nu al te vragen. Voor families is het niet gelukt om dit jaar oppas te vinden waardoor we niet op zomervakantie kunnen.
Dit is het enige nadeel vind ik, maar goed. De liefde die je van de dieren terug krijgt is natuurlijk veel meer waard <3

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:26

Ik zou ze graag aan huis willen. Ik heb ze nu allebei in pension. Een op een rusthuis en de ander bij een boer. Maar wat zou ik het fijn vinden om s'ochtend wakker te worden en ze achter het huis te zien staan.

Maar als dat niet haalbaar is is het dan niet mogelijk een ander huis te kopen dichterbij het bos en je paard dan op pension te zetten.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:27

Ik heb allebei gehad, en blijf het een moeilijke vinden.

Momenteel staan de paarden aan huis, vind het heerlijk om alles in eigen beheer te hebben. Weet zeker dat ze elke dag buiten staan, voldoende ruwvoer hebben, sociaal contact, ... Het mesten van de stallen en de wei vind ik helemaal niet erg. Heb een kantoorjob dus zit al heel de dag aan een bureau, alleen maar fijn om savonds nog een beetje buiten bezig te zijn. En het gehinnik elke keer ik de achterdeur open doe, is onbetaalbaar <3 .
Grote negatief punt voor mij, is dat ik momenteel niet kan rijden. Geen bak thuis (zit wel in de planning), en paarden zijn nog niet verkeersmak en heb in de omgeving niemand om daarmee te helpen. Voor dagjes weg zie ik het probleem niet. Paarden krijgen smorgens vroeg hun eten en een grote bult hooi, laat ze dan gerust buiten tot we terug zijn, ook al is dat pas erg laat savonds. Voor weekendjes weg of vakantie, schakelen we een vriend in.

Voordeel aan pensionstal vond ik dat je veel meer rijdt, en dat je tegelijk ook veel meer sociale contacten hebt. Maar in mijn geval ook veel nadelen : paarden kwamen enkel buiten als je ze zelf buiten zet, weinig ruwvoer, geen controle meer na 18u savonds, ... Op de duur bleef ik naar stal rijden savonds om te gaan checken of de paarden nog wel hooi hadden, of ze nog wel fris water hadden etc.

Ik hou het voorlopig op paarden aan huis, en sparen om zo snel mogelijk een bak te hebben om thuis te kunnen rijden, en op termijn een trailer om terug les te kunnen gaan volgen.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:32

vind het wel een mooie idd zoals hierboven ook werd gezegd; het is een verschil in je manier van willen leven. Huis en stallen en grond kost veel van je tijd, aandacht, maar ook alles in eigen hand op jouw manier. Ik heb de paarden (dicht) aan huis en doe het zelf. ik ben wel blij met wat vaste hulptroepen voor vakanties of even weg. Ik merk dat ik nu ook meer tevreden ben met een knuffel en lekker aanrommelen tussen de paarden ipv altijd rijden etc. Een Pensionstal geeft je misschien wel wat meer rijtijd aan je paard ter plekke en meer ruimte om andere dingen te doen in je overige tijd. Geen gedoe over hooi, voer regelen etc(in algemeen genomen), maar daar Je ben je wel meer afhankelijk van de wensen van anderen. plussen en minnen dus, net wat bij je past.
succes met je keuze!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:42

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik zeker de paarden aan huis zetten. De negatieve kanten van een pensionstalling zijn te groot in vergelijking met de negatieve kanten van aan huis hebben (naar mijn mening). De positieve kanten van een pensionstalling vallen dan imo in het niet tegenover de voordelen van je paard aan huis hebben.

Maar dan moet je de boel wel goed voor elkaar hebben, en daar ligt meestal het probleem.