Twee paarden aan huis > derde erbij? Ervaringen/meedenken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Twee paarden aan huis > derde erbij? Ervaringen/meedenken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 21:44

Hoi allemaal :)

Over een maand of 2 komen onze twee paarden aan huis te staan.
Het liefst houden we het (voorlopig) bij twee paarden en laten we ze eraan wennen dat ze soms alleen achterblijven als het andere paard gaat rijden/op wedstrijd gaat, maar aangezien 1 van de 2 nogal nerveus/onzeker kan zijn, wil ik toch alvast nadenken over oplossingen.

Wat zijn jullie ervaringen en ideeën? De opties die ik zie:

- shetlander erbij (nadeel: de shet zal dan ook af en toe alleen achterblijven, en wellicht moeilijk met hoeveelheid gras / dik worden / risico HB)
- pensioenpaard van iemand anders (eigenaar zou dan klein bedrag voor stro/voer betalen) > kan denk ik makkelijker alleen achterblijven?
- jong paard erbij dat ik over bv. 1 of 2 jaar zadelmak kan maken en zelf kan houden of verkopen > kan waarschijnlijk ook moeilijk alleen blijven? Misschien ook onstuimiger qua management ivm leeftijd?

Voor een derde rijpaard is nu eigenlijk geen tijd. Een pensionpaard willen we niet (ivm mensen op ons erf).

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën!

BigOne

Re: Twee paarden aan huis > derde erbij? Ervaringen/meedenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 21:48

Dan zou ik voor een pensioenpaard gaan. Of pony , kleiner en misschien iets handzamer. Dan kun ke eventueel de best passende combi kiezen. Dan kun je het beste gaan voor een iets jonger dier met een lichamelijk iets waardoor ze als rijdier geen nut meer heeft. Anders heb je meteen de zorgen van een echt oudje erbij. Andere optie, een veulen voor jezelf.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 21:49

Tja als je soms ook met beide paarden op stap gaat en er 1 bij neemt (die dan alleen achter blijft) verplaats je je probleem van alleen zijn alleen maar. Van je huidige tweede paard naar je toekomstige derde paard. Daar ga je weinig mee opschieten vrees ik. Ik zou gaan zoeken naar 2 pensioenpaarden die in principe altijd aanwezig zijn als stabiele factor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 21:54

Ik zou ook kiezen voor 4 paarden, inderdaad zodat het derde paard niet alleen achterblijft. Maar daar moet je toevallig maar net de ruimte en tijd voor hebben.

Ik weet niet hoe je paarden zijn en of de omgeving er geschikt voor is maar als je alleen gaat rijden: tweede paard mee als handpaard?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 21:55

@bigone: een pensioenpaard heeft inderdaad onze voorkeur. Liefst in eigendom van iemand anders, zodat het niet heel kostbaar wordt als het dier medische hulp nodig heeft ivm ouderdom. Wordt dat gedaan, een constructie waarbij de eigenaar niet zoveel betaalt voor stalling maar wel de medische kosten?

@troi: dat hangt denk ik een beetje van het type derde paard af. Onze Lusitano kan prima alleen achterblijven. Als we er daar twee van zouden hebben, was er geen probleem geweest. Dus een derde paard dat relaxed en rustig is, is misschien voldoende. Maar er zijn 4 stallen dus 2 pensioenpaarden is in principe mogelijk :)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 21:56

Ik zou gaan voor 2 Shetlanders, die zou je dan samen op stal kunnen zetten als je met 2 paarden weggaat.

Een pensioenpaard geeft je geen garantie dat die alleen kan blijven.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:02

Als je de ruimte en tijd voor hebt zou ik ook gaan voor twee kleinere pony's shetlander of iets anders. Wij hebben hier ook twee pensioenado's en die kunnen echt niet alleen achterblijven. Los dat je bij oudere paarden vaak wat meer moet controleren en drukker bent met zorg, dekens ,tandarts hoefsmid en dergelijke en soms ook nog een speciaal dieet. Want als je niet steeds eigenaren over het erf wil hebben valt dit ook op jou.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 22:02

@koper: handpaard is niet zo handig omdat ik vaak conditie/galop-training doe in het bos.

@attitude: 2 shets is zeker een optie. Enige waar ik dan bang voor ben is dat ik ingewikkeld moet doen met hoeveelheid gras?

@alice0cullen: daar heb je een punt, w.b. meer verzorging voor oudje(s) :j
Laatst bijgewerkt door FCSA op 03-03-19 22:08, in het totaal 2 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:07

Ik zou het bij 2 houden. Heb zelf ook het dilemma gehad en conclusie hier was dat ze er maar aan moeten wennen. Flinke klap stroom op het draad en ik durf wel weg.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:07

Wij hebben het met 2 shetties opgelost, zodat er nooit eentje alleen achter blijft.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 22:10

belle_boef schreef:
Ik zou het bij 2 houden. Heb zelf ook het dilemma gehad en conclusie hier was dat ze er maar aan moeten wennen. Flinke klap stroom op het draad en ik durf wel weg.

Zijn ze inmiddels gewend? Hoe lang heeft dat geduurd?
Er staan trouwens wel andere paarden in de buurt die ze (in de verte, zo'n 300m) kunnen zien.

Mirranda schreef:
Wij hebben het met 2 shetties opgelost, zodat er nooit eentje alleen achter blijft.

Kunnen die gewoon bij de andere paarden in de wei (evenveel graas-uren)?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:12

Een shet klinkt natuurlijk hartstikke leuk, en zo heb ik het ook opgelost. Nou heb ik, behalve dus die shet, een IJslander, dus je denkt: dat gaat wel goed qua gras en dergelijke. M'n shet heeft zomereczeem en is in het verleden hoefbevangen geweest. Ze was ook bevangen toen ze bij mij kwam.

Het ging ook een hele tijd goed. Totdat mijn IJslander behoorlijk ziek werd en uiteindelijk bleek dat hij heel hard gras NODIG heeft. Dus nu zit ik alsnog met 1 paard wat op het gras móét en eentje die juist geen gras kan hebben.

Denk alsjeblieft niet te lichtzinnig over een shet er bij. Zoek dan liever pensioenpaarden die aansluiten bij het management wat je voor je eigen paarden hanteert.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:13

Degene die achterbleef toen ik begon was destijds 2 jaar. Ze rende wel wat rondjes maar niet hysterisch of panisch. Genoeg respect voor de draad. Na een aantal keer werd dat gedrag steeds minder. Momenteel doe ik niet zoveel en staan ze dus ook niet alleen. Moet wel zeggen dat ik hoog draad heb en als ze daar niet zoveel respect voor hadden deed ik het niet.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:13

Ja kunnen er gewoon bij hier. Probeer de weides kort te houden. Haflingers blijven anders ook eten.
Maar gaat prima hoor alleen de wei wel shetproof maken :D

jellie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:14

Ik zou het er ook bij twee houden. Hier hetzelfde dilemma gehad. Ze hebben er aan moeten wennen, vooral 1 had er moeite mee. Nu gaat alles prima.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:15

Mijn ervaring is dat bij drie paarden er altijd eentje buiten de groep valt. Een even aantal is het beste.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:15

Onze Shet heb je gezien vorige week :) die stopt met eten als ze vol zit en wordt zo ook niet te dik. Maar ja, zo een moet je maar net treffen...
Ik ken ze ook (maar die hadden echt ander management qua grasbemesting) die nooit stopten, te rollen waren (en door zo dik zijn niet drachtig werden) en bevangen werden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:17

Ik zou dan kiezen voor 2 jonge paarden. Zodat die samen kunnen ravotten en dus niet alleen achter blijven :j
Als dat mogelijk zou zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:17

Homiafortuna schreef:
Mijn ervaring is dat bij drie paarden er altijd eentje buiten de groep valt. Een even aantal is het beste.

Ook met vier kan er eentje buiten de groep vallen. Mijn tweetal hebben een tijd terug met twee andere paardjes gestaan. Dat werd een groepje van 3 en eentje die er een beetje bij hing. Drie kan heel prima gaan, de karakters is belangrijker dan het aantal. Één merrie met twee ruinen is in mijn ervaring lastiger dan andersom. Het is niet leuk als 1 van de ruinen steeds een week zichzelf in z'n eentje moet vermaken omdat de andere ruin dan ineens vindt dat de merrie alleen bij hem hoort.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 22:21

Goed om alle ervaringen te horen!
We gaan inderdaad eerst gewoon proberen hoe het gaat met 2 paarden (+ veilige wei & stal voor de achterblijver).

Nog twee andere gedachten:
- een ander dier (schaap/geit) erbij?
- twee opfok-paarden (liefst van andere eigenaar)?

Edit: wat Cioccolato zegt dus :)

Manon_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:34

Ik heb een derde paard aan mijn kudde toegevoegd (2 ruinen van mijzelf 1 merrie van de buurman) maar hier is rijden nog steeds wel een dingetje. als je er 1 uit t land haalt. Die andere 2 zijn dan alsnog van slag maakt niet uit welke ik eruit haal.

Maar wil niet zeggen dat het voor jullie niet werkt natuurlijk ik heb ook wel paardjes staan die vrij snel gepikeerd Zijn :')

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:44

FCSA schreef:
Goed om alle ervaringen te horen!
We gaan inderdaad eerst gewoon proberen hoe het gaat met 2 paarden (+ veilige wei & stal voor de achterblijver).

Nog twee andere gedachten:
- een ander dier (schaap/geit) erbij?
- twee opfok-paarden (liefst van andere eigenaar)?

Edit: wat Cioccolato zegt dus :)

Ik zou er 1 of 2 geiten bij zetten. Mijn ervaring is dat ze daar heel behoorlijk mee om gaan. En is voor jullie veel minder moeite (en goed voor het gras dat de paarden niet eten).

Edit; alleen kan het wel zijn dat ze aan de staarten gaan knabbelen... Dat is wel minder handig, maar misschien wel af te leren?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:46

TS wat voor paarden zouden het beste passen bij de paarden die je al hebt? Als je twee jolige ruinen hebt bij voorbeeld, doe je die dan echt een plezier met twee pensioenpaarden er bij? Wil je twee opfok-druktemakers als je zelf bedaarde merries hebt lopen?

Met wat voor paarden trekken je paarden nu op?

Edit: geiten... leen dan eerst een shet voor de beginnerscursus "omheining uitbraakproof maken". Als je die met goed gevolg afrondt ben je toe aan een geit.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 22:50

Haha ik heb inderdaad gehoord dat geiten echte uitbrekers zijn :+

We hebben een lusitano hengst (we moeten nog beslissen of we hem laten ruinen of niet) en een Holsteiner-ruin (springpaard). De lusinato is zelfverzekerd, speels en makkelijk. De ruin is onzeker, maar gaat goed samen met andere paarden (speelt, graast zij aan zij etc.). Ik denk dat we ze met 2 jonge opfok-ruinen het meest plezier zouden doen w.b. spelen en zo.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:53

Hier 2 paarden aan huis en geen probleem als ik met 1 op pad ga.