Paarden en schapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikkeniet

Paarden en schapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 09:14

Mijn paard en mini staan aan de overkant van mijn huis bij een boer.
Het stuk grasland waarop ze lopen is 50 meter bij 100 meter, afgezet in drie stukken.
Hier hebben ze meer dan voldoende gras aan. Is het wel tekort, dan kan ik altijd een stuk erbij afzetten.
Het is lekker basic, en ik kan ( bijna) alles zelf bepalen.
Het stukje land waar ze staan, wordt niet meer gebruikt voor de koeien en is nu voor het
2e jaar niet meer bemest.
Zelf denk ik dat het wel handig is om er een koppeltje van 3/5 schapen bij te zetten om de ongelijke
gras hoogtes bij te eten, en tegelijk te bemesten.
Ik zit zelf te denken aan een klein ras, maar wil ook niet een bewerkelijke schapenras hebben.
Scheren en de hoeven doen, vind ik geen probleem.
Wat is een goede keuze?

Femia

Re: Paarden en schapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 09:34

Wij hebben twee Hybridean schapen. Die lijken wat op ouissantjes. Beide heel fijn, geen werk aan. Eén keer per jaar scheren en dan tegelijk hoefjes controleren. Ik heb de hoefjes nooit hoeven kappen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 10:49

Is dat stukje niet te klein om schapen bij te zetten, die hebben daar toch niet genoeg aan?

Wij wonen wat achteraf en hebben een soort tuin/veldje achter het huis van 50 x 100 meter.
Maar dat zou nooit passen, dat al die beesten er kunnen lopen en er genoeg van kunnen eten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 10:59

Ouessantjes zijn hele fijne kleine schaapjes. Maar het stuk van 50 x 100 is echt te klein voor een paard, een mini en dan nog ook nog schapen.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:20

Ik vind het ook aan de krappe kant of eigenlijk gewoon te klein zeker omdat het stuk dus in 3 is verdeeld. En gaan schapen niet knabbelen aan de staart/manen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:24

bartjeminoes schreef:
Ik vind het ook aan de krappe kant of eigenlijk gewoon te klein zeker omdat het stuk dus in 3 is verdeeld. En gaan schapen niet knabbelen aan de staart/manen?

Nee die kleintjes niet in ieder geval.

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:59

Ik denk dat je je snel verkijkt op hoeveel schapen eten, ook de kleintjes. Zelf hebben we twee ouessantjes, maar die eten goed door en voer ik ook 's zomers hooi bij. Met paard en mini erbij lijkt me dat helemaal hard gaan. Ik zou er dan ook zeker geen vijf nemen.

Schapen, de onze in ieder geval, knagen niet aan de manen. Volgens mij is dat meer een eigenschap van geiten (al zullen ook niet alle geiten dit doen).

Hoe is je omheining? Eén van onze twee is een deugniet die graag ontsnapt. Ook als er veel fris gras in de wei staat, ze is vooral heel nieuwsgierig aangelegd :P
Aan stroomdraden heb ik niet voldoende, die dikke vacht isoleert bijzonder goed.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:12

gemiddeld word er hier gerekend met 7 schapen per hectare wil je ze heel het jaar rond op het gras houden. Voor paarden is dit ongeveer een paard per halve hectare. In jouw geval ga je dus nooit genoeg gras hebben en zal je zo goed als jaar rond moeten bijvoeren wil je plan slagen.
Daarnaast zijn schapen erg goed in zichzelf verplaatsen dus goede omheining in de vorm van schapengaas is geen overbodige luxe.

Flash111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:26

Schapen en paarden gaan bij ons uitstekend samen. Onze Wiltshire Horn ram verkiest buiten de dekperiode zelfs liever de nabijheid van het paard of pony dan zijn koppel ooien.
Als uw dieren aan 5000 m² weide voldoende hebben (wat me logisch lijkt) dan gaan enkele (2-3) schapen geen extra belasting vormen, integendeel. De schapen eten het gras welk de paarden laten staan en zorgen op die manier voor een mooie weide. En gevaar voor wederzijdse wormbesmetting is er niet.
Wij ervoeren dat het bij het schapenras of de paarden die we hadden, het nooit enig verschil uitmaakte voor een goede onderlinge verstandhouding maar er was telkenmale wel enige dagen gewenning nodig vooraleer ze ieder hun plaats in de groep gevonden hadden. Onze weides zijn wel ruimer in oppervlakte zodat de schapen ook een vluchtmogelijkheid hebben als het paardenvolk het weer eens op de heupen krijgt. In uw geval zou je, zeker in de beginperiode, de schapen kunnen inscharen nadat je de paarden verweid hebt zodat ze elkaar als buren kunnen leren kennen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:37

Dat van die wormbesmetting klopt niet: beide diersoorten kunnen leverbot krijgen.

Janine_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:51

Is het niet een optie om er tijdelijk schapen op te laten lopen? Wij hebben dat ook een keer gedaan, een schapenboer uit de buurt die zn schapen er tijdelijk laat lopen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:58

Kijk wel uit, sommige paarden vinden het leuk om schapen te pesten (dat deden de paarden van mijn opa in elk geval). Dan is het wel fijn als ze ergens heen kunnen waar de paarden niet bij kunnen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:17

En je hebt ook leverbot bij schapen...dat kan ook bij paarden fataal zijn!

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 22:01

Mijn paarden staan elke dag 2 maal een uur op het weiland.
Vorig jaar stond er zelfs een haflinger bij.
Het is wel pure kleigrond, maar afgelopen jaar met de droogte was het zelfs te veel aan gras.
Stel dat er wel tekort aan gras is, dan kan ik nog altijd een ander stuk wei afzetten.
Afzetten doe ik voor de mini al met een schapennetten waar schrikdraad opstaat.
Ik weet bv niet of het verstandiger is om paarden en schapen samen te zetten op het weiland,
of dat het beter is om eerst paarden of eerst schapen op het land te zetten.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:17

Je mag mij wel een pb doen! Mn vader heeft blauwe texelaars. Vrij van alle ziekten. Makkelijk bij te houden schapen. Gezond en ook mooi! Wij hebben ze ook gewoon bij de paarden inlopen :)

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:20

Wij hebben Hampshire Down’s, maar die zijn wel een hand vol :D En wel groot

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:33

Femia schreef:
Wij hebben twee Hybridean schapen. Die lijken wat op ouissantjes. Beide heel fijn, geen werk aan. Eén keer per jaar scheren en dan tegelijk hoefjes controleren. Ik heb de hoefjes nooit hoeven kappen.

Hier ook 3 hebrideans. Schaapjes hebben eigen weilandje waar ze zich kunnen afzonderen en paarden niet bij kunnen, maar zij kunnen wel bij de paarden. Gaat prima zo. Hele leuke, lieve schaapjes. Ook een oer ras dus lekker ruig en kan tegen een stootje. Hier laten we ze ook 1x per jaar scheren, hoefjes en ontwormen. :D

Afbeelding
Afbeelding

Bij onze ram begon zijn onderste set hoorns wel door te groeien, die hebben we laten bijwerken nu. Onze ooitjes hebben kleinere hoorntjes dus geen last van. Ram is nu ook gecastreerd. (1x laten dekken)

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:38

Schapen en paarden gaan goed samen. maar of je voldoende gras hebt is een 2e. Wel is het zo dat schapen dat opeten wat de paarden laten staan en anders om. Bovendien trappen de schapen met hun kleine pootjes mooi de grond aan.
Afgevreten manen en staart nog nooit last van gehad. Idem met leverbot. Mijn paarden reageren niet op de schapen. In het najaar scharen wij ze in. dan lopen ze ook bij een man waarvan zijn paarden toch echt er aan moeten wennen.
Je kan ook kijken of je van iemand 2 schapen kan lenen. Want vergeet niet dat je ook een UBN nummer moet hebben/ aanvragen. Het is dan voordeliger om aan een boer te vragen of hij 1 of 2 schapen op je land wil doen.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:44

Ik heb twee Shetland hameltjes die regelmatig bij mijn paarden lopen. Gaat prima, ze delen zelfs de schuilstal. Het enige irritante is dat ze mijn schrikdraadapparaat elke keer slopen :x

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 23:07

Maasduiner schapen zijn leuk en makkelijk in onderhoud. Die hoef je niet te scheren want het zijn ruischapen. Ik heb 2 drachtige ooien dus hopelijk binnenkort lammetjes :o

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:02

ik heb geiten bij mijn paard (had een shet maar is kortgeleden ingeslapen) mijn paard en geiten staan ook aan huis. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

gaat super goed samen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:17

50 bij 100 meter. Daar heb je toch al niet genoeg gras aan voor de beide dieren die je nu hebt of geef je maar heel beperkt gras en veel hooi? Ik zou er zeker geen schapen bij op gaan zetten.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:17

Of bedoel je dat je 3 stukken van elk 50 bij 100 hebt?

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:23

Ik heb een paar en twee texelaar schapen, op een stuk van 200x50 meter. Dat houden ze nauwelijks kort in de zomer. Mijne staan wel 24/7 buiten, die van jou niet lees ik

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:42

Ouessantjes of ander klein ras kan er zeker bij, al is jaarrond hooi bijvoeren zeker aan te raden (ook ivm vaak te weinig structuur in het gras en dus diarree, zeker 1e dag nieuw stukje), maar ik heb ze apart lopen o.a. wegens rust gras tussendoor en zeker van zijn dat ze ipv als 1 kudde zich gaan gedragen qua waar grazen daar gras kort eten waar ik dat graag wil. De paarden eten ook een stuk meer gras dat anders in hun toiletstuk groeit op deze manier. Ook ivm de wormenbestrijding wissel ik ze dus af, schapen, rust, pony's, rust, schapen weer. Achter de schapen aan kalk en bemest ik (mits weer dat toe laat met de gecomposteerde paardenmest). De pony's mest ik uit, die mest is te groot en verdrukt het gras, schapenkeutels laat ik liggen. Schapen staan in flexinet incl. hooiruif met uitstekend dak, want ondanks de waterafstotende vacht staan ze graag droog bij regen.

Verder, gras groeit voetjes, aangezien mijn schapen geen verharding hebben en er dus niks slijt is elke maand/6 weken voetjes nakijken geen overbodige luxe. Meer in handen hebben van je schapen helpt ook met ze gewend maken en houden aan in handen zijn. Ga er wel van uit dat je ze zonder ze ergens in te kunnen drijven niet zo makkelijk kan vangen. Zorg voor een dagelijkse routine die opsluiten makkelijk maakt, zodat ze gewend zijn aan in een hokje staan bv voor eten.