Doe het zelf stal als stal voor eerste eigen paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Doe het zelf stal als stal voor eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 17:14

Hey bokkers,

Hopelijk is het eind dit jaar zover en kan ik een eigen paard kopen.
Nu ben ik al op zoek naar een stalling, en vond een doe het zelf stal zo'n minuten fietsen van mijn huis. Dit zou natuurlijk geweldig zijn.

Maar: ik heb tot nu toe alleen maar op all-in pensionstallen gereden. Ik ben dus bang dat ik met een doe het zelf stal meteen teveel hooi op mijn vork neem.

Hoe denken jullie over de haalbaarheid hiervan?

Granoek

Re: Doe het zelf stal als stal voor eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:18

Te veel hooi op je vork.. doe het zelf...sorry ik zag er de ironie wel in :')
Ik denk, maar 1 manier om er achter te komen.
Je kunt daarna altijd nog zakken, maar is toch helemaal niet slecht om het zo te 'leren'. Jouw paard, jouw klusjes :)
Als je merkt dat je het niet gedaan krijgt, zoek je iets 'gemakkelijkers' maar je hebt het op die manier wel ook zelf in de hand allemaal, wat je voert, hoeveel etc..

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:20

Dat ligt aan je schema en de afspraken die er zijn.

Als je redelijk zeker bent dat je een half uurtje voor voeren en buitenzetten 's ochtends kunt vrijmaken, en een half uurtje voor uitmesten, voeren en binnen zetten, lijkt het me niet zo'n groot punt?

rien10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:20

Zeker Granoek, maar ik denk dat TS ook bedoelt: hoeveel moet ik dan voeren, en wat voer ik dan? Hoe vaak mest ik uit en welke bodem bedekking gebruik ik? Dat is in vol pension vaak makkelijker.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:22

Ah ja dan heb ik het verkeerd begrepen inderdaad, zo ver had ik niet meer nagedacht :') Wat wel een indicatie is dat je er snel aan went trouwens TS, na een tijdje gaat het vanzelf en hoef je er niet meer over na te denken haha! :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:24

Staan er op die stal mensen met ervaring die je kunnen helpen?
Of heb je mensen in je vriendenkring die je advies kunnen geven?
Instructeur die je paard mede in de gaten kan houden als ‘ie jullie tijdens de lessen en waar je vragen aan kunt stellen betreffende verzorging?
Dat scheelt nl al een stuk, dan sta je er qua kennis niet alleen voor.

Dan is de vraag, heb je er tijd voor, kun je en wil je er tijd voor maken?
Op een doe het zelf stal ben je dagelijks meerdere uren per dag bezig meestal, dit moet wel passen in je leven en je moet het leuk vinden.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 17:26

Zeker! Helaas had ik hier laatst een gesprek over met de staleigenaresse van de stal waar mijn bijrijdpaarden staan. Haar harde lach en "maar daar ben je toch helemaal geen type voor! Daar weet jij niks vanaf!" waren niet bepaald bemoedigend.

Ik verzorg op dit moment 3 paarden waarvan ik met een lange buitenritten maak. Qua tijd lijkt me dit relatief gelijk tot een paard helemaal zelf doen met lange buitenritten.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:29

Mensen zeiden ook dat ik geen paard kon houden maar hij loopt er toch al 5 jaar en heeft nog al zijn lichaamsdelen zonder brokken dus zo erg kan het niet zijn :+

Hoe meer iemand zegt dat je iets niet kan, hoe harder je er voor wilt werken en hoe meer voldoening je er uit haalt :o
That is, als jij er ook van overtuigd bent dat je het kan :) Als jij bij voorbaat al geen zin hebt in het hele gedoe (wat perfect mogelijk is hé), dan moet je er niet aan beginnen.

En alles wat je niet weet, leer je vanzelf. Het is geen schande om hulp te vragen!
Ik kom er vorige week na 5 jaar achter dat voordroog geen hooi is. Als iemand er over sprak knikte ik maar en zei ik 'uhu ja klopt' maar die van mij krijgen hooi dus wist ik veel :')

rien10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:31

Nou zeg, alles is te leren hoor. Iedereen heeft ooit zijn of haar eerste paard gekocht tenslotte.
Toen ik op een zelf verzorg stal stond was mijn routine:
Uitmesten (Natte steek er uit. Al het schone naar de helft van de box vegen, de andere helft kan dan lekker drogen. Volgende dag de andere kant van de box laten drogen). Paard poetsen, rijden, naverzorgen, voer en hooi klaarzetten. Box opstrooien, paard in de box (of het land). Klaar.
Ja, het is meer werk dan vol pension, maar qua tijd niet echt heel veel meer. Ik denk een half uur tot drie kwartier meer. Je krijgt in box uitmesten een handigheid, routine. En na de zoveelste kruiwagen die omflikkert, weet je ook hoe je een kruiwagen het best kunt beladen.
Echt, alles is te leren. Ik vind het wel een fijne manier van met en voor je paard bezig zijn.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 17:32

Ja ook ik hoor nog steeds dat het onmogelijk is hoor, haha.

Maar ik ben dus wel een beetje bang gemaakt wat betreft de hoeveelheid werk en verantwoordelijkheden. Vandaar ook dit topic.

Precies zo zie ik het ook Rien!

rien10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:34

En als je na een jaar denkt "dit is het niet" verhuis je naar een vol-pension stal. Het leven is echt niet zo heel ingewikkeld. :o

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:35

Als je stalgenootjes hebt die je een beetje op weg helpen denk ik dat je het zo gewend bent.

Ik zou dus echt even gaan sfeer proeven. Als het "ieder voor zich" is, wordt het misschien wat lastiger.

1 paard is echt niet veel werk. Ik ben met 1 paard en een shet met een kwartier per dag wel klaar. Stal schoon, water gevuld en hooi gevuld voor de komende 24 uur.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:37

Ik weet niet wat je ambities zijn met paard lief, kan alleen maar voor mezelf spreken en ik zeg het valt reuze mee allemaal :o Maar ik doe niet aan tutten, knotten, vlechten, dagelijks poetsen etc := Die van mij staan gewoon buiten vuil te wezen met klitten in hun manen, ik hoor ze niet klagen :+
Ze staan droog, schoon en hebben geen honger of dorst, dikke prima!

Je krijgt een soort routine, en de meeste klusjes zijn niet eens zo erg.
Ja wat ClauH zegt doet ook veel inderdaad, een leuke groep rond je dan is het al geen straf om wat vaker op stal te zijn :D

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:38

Niet teveel zorgen over maken. Lees je goed in, laat je begeleiden door mensen die ook alles zelf doen met de paarden en dan loopt het wel los.

Ik ben meteen begonnen aan eigen paarden op een eigen stuk weiland, doe-het-zelf level 10 dus. Geen accommodatie, dus ook weidebeheer zelf doen en alles echt zelf regelen. Ondertussen staan ze aan huis, want ik vind het fantastisch om alles zelf te kunnen doen. Hoe stresserend het soms ook is :+ .

Als het niks voor je blijkt te zijn, kan je altijd nog naar een vol pension stal. Dat merk je vanzelf wel :) .

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:40

Als het maar een paar minuten van je huis is is het ideaal natuurlijk, scheelt reistijd = tijd extra te besteden op stal.
En als je nu 3 verzorgpaarden hebt denk ik dat dat goed te doen is inderdaad qua tijd als je die verzorgpaarden gaat minderen.

"Daar weet jij niks vanaf" betekend niet dat je dat niet kan leren. Al doende leer je en met stalgenoten kunnen die je misschien wel opweg helpen. En een eigen paard is sowieso een leercurve en verantwoordelijkheid, ik denk niet dat je minder verantwoordelijkheid hebt op een volpension in vergelijking met doe-het-zelf. Alleen je paard is meer afhankelijk van jou. En het is wel veel meer werk.

"Niet het type" weet je alleen zelf. Je moet er ook wel zin in hebben om dagelijks voor werk/school oid op te staan om je paard te voeren en buiten te zetten. Dat is wel iets wat je op volpension niet hebt. Je kan niet zo een dag overslaan omdat je geen zin hebt, dan heeft je paard geen eten. Op volpension kan je makkelijker een dag zonder problemen weg blijven. Het kan ook wel op doe-het-zelf wel, maar dan moet je dingen regelen met andere stalgenoten, dus daar ben je meer afhankelijk van op een doe-het-zelf dan een volpension. Dus ja daar moet je wel het type voor zijn. Maar nogmaals, ik vind dat je dat alleen zelf weet. En zo niet kan je daar met de tijd ook achter komen :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:44

Als jij de enige bent op die doe het zelf stal dan zal er ongetwijfeld zat fout gaan. Maar als er meer mensen staan dan kunnen die jou toch helpen met het leren van de stal routine?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:45

Ik heb op een stal gestaan waar alles voor mij gedaan werd. Nu sta ik op een hele fijne en kleine doe het zelf stal en wat een verademing!
Het kost me een half uurtje om de stal uit te mesten, waterbak te vullen (er is een automatische maar ze is te klein :D) en slowfeeder vullen.
Ik vind het veel fijner om zelf de hoeveelheid voer en welk voer te bepalen, wat er als bodembedekking gebruikt wordt, hoe lang ze buiten gaat, ...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 17:56

Ja ik ben vandaag tijdens een wandeling met de hond langs de achterkant van die stal gelopen en er staan er zeker een stuk of 10 op de wei die dus ook allemaal zelfverzorgers zijn.

Ik denk eigenlijk dat het wel moet lukken, het is niet dat ik twee paarden koop en die ergens op een weitje zet en hoop dat het goedkomt :=

Ik houd jullie tips en ervaringen in ieder geval in mijn achterhoofd!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:16

Veel succes en vooral plezier!

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:16

Elke type wat je ook zou kiezen heeft zijn voor en nadelen.

Ik heb mijn paarden aan huis staan, er kruipt inderdaad werk in, in de winter meer dan in de zomer vind ik, uitslapen is er niet meer bij (maar heb ook kids dus uitslapen ken ik al lang niet meer _O- )
Maar ik zou niet anders willen dan zelf kunnen bepalen hoe of wat. Vol pension ben je toch vaker beperkt in je keuzes denk ik...
Jij kan zelf kiezen wat hij eet, wanneer, hoeveel, hoe vaak,...
Stal bedekking mag je dat zelf kiezen? Ik hou van vlas en dan een soort potsysteem.
Ik ben ook geen van de vlechtjes en lintjes en dekentjes en...
Borstel ze wel regelmatig en zorg dat manen en staarten netjes zijn. Maar als ze er eens een paar dagen bijlopen als moddervarkentjes...nja ik lig er niet wakker van.
Wat heb je wel bv als nadeel, ziek of niet ik moet erdoor want ze hebben uiteraard wel hun basis dagelijkse verzorging nodig. En als je dan ziek bent en het regent en waait en is koud...dan loop ik ook wel eens te mopperen.
Maar als ze dan weer hinniken als ze mij zien maakt veel goed.

Dus ach, als je het financieel kan, laat je dan niet tegenhouden door reacties van anderen.
Ik zit al vanaf mijn 6 jaar in de paarden en ben er nu 37 en ik leer nog steeds bij.
Je moet ergens beginnen he en loopt er eens wat fout...kop op en doorgaan, komt allemaal goed.

Volg je droom zou ik zeggen! Je leeft maar 1keer.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:24

Maddoxx schreef:
Ja ik ben vandaag tijdens een wandeling met de hond langs de achterkant van die stal gelopen en er staan er zeker een stuk of 10 op de wei die dus ook allemaal zelfverzorgers zijn.

Ik denk eigenlijk dat het wel moet lukken, het is niet dat ik twee paarden koop en die ergens op een weitje zet en hoop dat het goedkomt :=

Ik houd jullie tips en ervaringen in ieder geval in mijn achterhoofd!

Dat is dus exact wat ik 9 jaar geleden heb gedaan en dat is ook goedgekomen ;) .

Leuk vooruitzicht alvast! :+:

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:32

Ik kwam ook met mn eerste eigen paard op een doe het zelf stal terecht (en sta er nu 7 jaar later nog steeds). Uitmesten en voeren went snel genoeg, je krijgt er vanzelf handigheid in na een tijdje. Ik vind het ook heerlijke tijdsbesteding en het is lekker om je hoofd even leeg te maken.
Vaak is er met buiten/binnen zetten ook genoeg te regelen met stalgenootjes. Als het niks voor je is kom je er vanzelf achter en kan je altijd nog veranderen van stalling
Veel plezier met je eerste eigen paardje!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:34

Ik ben nog alle dagen blij dat ik een aantal jaren op een goede pensionstal heb gestaan. Ik heb er heel veel geleerd, over beweging, voer, stalling, over reinheid, rust en regelmaat, ....
Toen ik vervolgens de paarden naar huis heb gehaald (toch ook een soort van doe-het-zelf-stal :-) had ik echt veel kennis die ik kon gebruiken.
Verder zijn er natuurlijk praktische consequenties als je alles zelf wilt doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:36

rien10 schreef:
Zeker Granoek, maar ik denk dat TS ook bedoelt: hoeveel moet ik dan voeren, en wat voer ik dan? Hoe vaak mest ik uit en welke bodem bedekking gebruik ik? Dat is in vol pension vaak makkelijker.

Dit. Naast natuurlijk de dingen die je dan specifiek over je eigen paard moet weten. Er komt genoeg op je af wanneer je een eerste paard koopt.

Met mijn eerste eigen paard (wat ik nog steeds heb) heb ik wel bij doe het zelf plekken gestaan, en tegenwoordig in eigen beheer. Maar daar ben ik niet begonnen. Hij heeft eerst een paar jaar in pension gestaan en achteraf was dat wel heel handig in die periode.

TS heb je al geïnformeerd of er aan het eind van het jaar plek zou zijn voor jouw paard? Als dat zo is, en die mensen daar jou er graag bij willen als stalgenoot, zou je natuurlijk tot die tijd bij voorbeeld kunnen vragen of je regelmatig mee mag draaien in hun schema. Bedenk ook dat einde van het jaar, dus najaar en winter, de minst handige periode is om naar doe het zelf te gaan als je dat niet gewend bent.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 20:05

Ik heb gevraagd of er plek is en hij zei van niet, maar hij heeft mijn naam en nummer opgeschreven voor het geval dat verandert.
Ik stop waarschijnlijk in september met mijn bijrijdpaard (oude verzorgster komt terug van een jaar weg), en de andere twee staan al met pensioen. Vandaar dat ik vanaf dan wil gaan kijken. Dat wil niet zeggen dat ik er dan ook meteen eentje heb.

Qua type, aangezien dat gevraagd werd, ben ik van het vele buitenrijden en weinig poespas. Lekker basic, paard hoeft niet tiptop gepoetst en ik heb geen binnenbak, buitenbak, solarium of zulks nodig.