Hoe efficiënt voor het werk paarden verzorgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe efficiënt voor het werk paarden verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 11:58

Hoi! :)

Omdat ik een aantal ochtenden in de week voor mijn werk naar de paarden ga wil ik graag opzoek naar tips om schoon te blijven en efficiënt te werk te gaan. In ochtend moet ik dan tegen 7u op stal zijn als ik om half 9 moet beginnen op 't werk. 2 paarden voeren, hooinetten maken, daarna 2 paarden + hooinetten mee nemen naar de wei (is tussen de 5 a 10 minuten lopen, loop 2x) vandaag was ik hier een half uur mee bezig.

Als ik klaar ben ga ik gelijk door naar mijn werk. Maar ik wil natuurlijk wel schoon en fris aankomen. Zelf heb in bedacht om tijd te besparen de hooinetten de avond van te voren te maken. In tussen tijd dat ze hun biks op eten de hooi netten in de auto leggen. Kom met de auto langs de wei als ik weg ga... Maar dat is niet heel schoon voor de auto... :=
Om schoon te blijven dacht ik om een soort werkbroek aan te schaffen (welke is handig?), die ik dan over mijn gewone kleding doe, staljas en desinfectand mee. Maar meer tips zijn welkom! Wie werkt nog meer op deze manier?

Cioccolato

Re: Hoe efficiënt voor het werk paarden verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:02

Ik begin wisselende tijden en ben dus wisselende tijden op stal. Bij vroege diensten 6 uur, 7 uur en als ik vrij ben 8 uur.
Ik heb een 'speciale' voer outfit. Gewoon een trainingsbroek, shirt en een jas. Maar die heb ik dus alleen aan als ik voer. Ik voer sochtends bik en hooi, 7 paarden. Mest vaak 1 of 2 stallen, doe niet meer als ik ga zweten. Daarna pakt mijn moeder het buiten zetten etc op. Soms zet ik de veulens buiten, ligt er aan hoe laat dat is. Als het rond half 8 kan met huidig weer doe ik dat.
Daarna ga ik me omkleden en opfrissen, dat kan van een 5 minuten douche tot aan even een washandje overal langs wat schoon moet. Ik douche altijd voor het naar bed gaan.

Ik vind het niet prettig om zonder het stukje opfrissen naar mijn werk te gaan om eerlijk te zijn.. Moet dat wel, zorg ik voor voldoende deo. Voor en na het voeren en een geurtje.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:14

Ikzou een simpele overall aanschaffen, wel 1 van goed ademend materiaal anders zweet je als een otter.

Als je zo fris mogelijk wilt blijven is een hoofddoek/ haarnetje ook praktisch. Niet je smaak misschien maar houd je pruikje wel hooi en stofvrij.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:28

Kun je de hooinetten niet de avond ervoor al ophangen? Zo deden wij het toen de paarden nog de nacht op stal stonden. Ze kregen geen krachtvoer ‘s morgens, alleen bijv medicatie, en dan meteen de paddock in, goed te doen voor werk uit.
Nu wisselen we 7 hooinetten, kost meer tijd.

Ik doe even een dunne oude jas over mijn goede kleren en mijn stalschoenen, broek blijft altijd wel schoon.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:39

Zou een overall aantrekken over je normale kleding.
Van alleen voeren en naar de wei brengen ga je vast niet erg stinken. Dus denk dat je met goed handen wassen, deo en parfum daarna gewoon fris naar je werk kan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:41

Wij delen de weides, hebben geen eigen wei. Dus ik kan niet zomaar een wei "reserveren" Het is gewoon wie het eerst haalt wie het eerst maalt. Ik wil wel de hooinetten avond te voren vast maken en deze klaar zetten op stal. Bij ons krijgen ze altijd krachtvoer in de ochtend, maar als ik op stal kom is er nog niet gevoerd, dus moet het dan zelf doen. De wei is een stukje lopen en als het dan een beetje drassig is of nattig krijg ik soms vlekken op m'n broek. Of door vieze halsters en touwen..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:43

Heb ook erg in je schoenen.
Daar kan geur ook erg in gaan zitten als je ermee in de box gestaan hebt.

Een andere jas en een ander paar schoenen, overbroek lijkt me niet perse nodig, tenzij de route naar je wei erg modderig is.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:48

Ik gebruikte voor wedstrijden altijd een broek met twee ritsen naar de zijkant. Die kan je gewoon over je broek heen aantrekken en aan- en uit ritsen. Misschien is dat wat?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:54

Ik heb mijn paarden aan huis. Sta om 6 uur op, ook voor de andere dieren en loop in mijn joggingbroek totdat ik naar mijn werk vertrek. Ik heb ook een jas voor bij de paarden en eentje voor naar mijn werk, etc. Doe wel mezelf al helemaal klaar maken 's morgens vroeg, dus hoef me echt alleen nog even om te kleden. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 13:23

Hooinetten idd al klaar hebben staan, maak ze aan elkaar zodat ze over de rug van een paard kunnen (scheelt jouw sjouwen) en hebben ze krachtvoer nodig 's morgens? Of is een keertje overslaan geen probleem, zeker bv in combi met een mineralenkorrel 's avonds?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:03

Ik had vroeger altijd een paar hoge laarzen in de auto staan. Hooinetten had ik inderdaad altijd klaar liggen, en dan deed ik eerst voeren en onder het eten de hooinetten ophangen. Dat is natuurlijk wat lastiger als de weides verder weg zijn. Is het misschien mogelijk om bij de weides een opslag te maken waar je 's avonds het hooi al kan leggen? Of bv je trailer daar parkeren, waar je het hooi in legt? Dan hoef je niet apart met het hooi 's morgens die kant op te lopen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:05

Een lange jas over je laarzen scheelt veel zooi.

Jas en laarzen uiteraard uit als je naar je werk rijdt.

Hooinetten savonds klaar maken. Zorg voor emmers en bijv 2 afsluitbare bakjes waar je voer ingaat. Neem de paarden mee naar de wei, incl die emmers en bakjes. Doe desnoods een rugzakje om als je dat makkelijker vindt. Dat scheelt ook weer die minuten van het opeten. Die bakjes vis je dan later wel weer uit de wei.

Uiteraard daarna schone jas en schoenen aan. Leg een vijltje in je auto om je nagels snel schoon te peuteren. Kijk in de spiegel voor verdwaalde hooisprieten. Komt goed :D Werk ze!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:20

Als je bakjes voor in de wei neemt, kies dan van die stevige rubberen, want er is bijna garantie dat er mee gevoetbald wordt als ze leeg zijn of ze waaien weg naar ergens onzichtbaar/onbereikbaar.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 15:29

Hooinetten avond van te voren klaar maken.

‘s Ochtends netten in een kruiwagen gooien, twee paarden pakken, in iedere hand een paard en een handvat van de kruiwagen en lopen maar!

1x lopen, lijkt mij flink wat tijd te besparen.

Eerst even een keertje oefenen en goed opgevoede paarden zijn handig ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 15:37

tamary schreef:
Als je bakjes voor in de wei neemt, kies dan van die stevige rubberen, want er is bijna garantie dat er mee gevoetbald wordt als ze leeg zijn of ze waaien weg naar ergens onzichtbaar/onbereikbaar.

Hier heb ik ook over nagedacht.. Maar ik ben bang dat het dominante paard het brok steelt van het onderdanige paard.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 15:42

mariettek schreef:

‘s Ochtends netten in een kruiwagen gooien, twee paarden pakken, in iedere hand een paard en een handvat van de kruiwagen en lopen maar!

Precies dit had ik ook in gedachte.
En dan gewoon lekker een overal en kaplaarzen op stal zetten. Deo en parfum mee en niemand hoeft te weten/ruiken wat jij voor je werk hebt uitgespookt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 15:50

AmoorM schreef:
tamary schreef:

Hier heb ik ook over nagedacht.. Maar ik ben bang dat het dominante paard het brok steelt van het onderdanige paard.

Dat risico loop je zeker, voeremmer zou kunnen, maar ivm weer af doen moet je daar wel bij blijven (en je moet er mee naar de wei sjouwen, die hooinetten kan een paard dragen, want 2 paarden + lopen met een kruiwagen is niet leuk en niet verstandig, goed opgevoed of niet. Bovendien kan je niet corrigeren als ze onderweg al aan het hooi willen beginnen en tijd voor het trainen hiervan heb je eigenlijk niet zo te lezen. Maak het jezelf zo simpel mogelijk en met dingen sjouwen incl. krui hoort daar niet bij. Net als dat geen krachtvoer die paar ochtenden alles veel simpeler maakt(mits mogelijk).

Crista schreef:
mariettek schreef:

Precies dit had ik ook in gedachte.
En dan gewoon lekker een overal en kaplaarzen op stal zetten. Deo en parfum mee en niemand hoeft te weten/ruiken wat jij voor je werk hebt uitgespookt

Ik loop regelmatig 5-10min met krui (ivm lokatie wei) over een pad (en weer terug) en daar wil ik geen (nochtans goed opgevoede) pony bij hebben. Kruiwagens zijn een super uitvinding, maar je moet er geen lange stukken achterelkaar door mee willen wandelen. Bolderkar gaat al beter, duwkar nog beter vermoed ik (maar duur, bolder was gratis), pony kan minder dragen dan krui, maar 2 hooinetten valt zelfs voor shet binnen de draagkracht, en jij hoeft je minder in te spannen (zweten = niet fris op kantoor aankomen) en minder hooisprieten overal.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 16:29

Ik doe voor het werk de paarden voeren en buitenzetten en terwijl ze hun ontbijt opeten vul ik de hooinetten voor ‘s nachts.
Ik trek over mijn gewone kleding een trainingsbroek aan, heb kaplaarzen aan en een aparte jas voor de paarden. Zet de paarden buiten en doe dan soms ook nog de stallen mesten. Vervolgens broek/jas uit, andere schoenen aan en andere jas en naar het werk. Nog nooit commentaar gehad.

In de zomer als het niet modderig is heb ik vaker ook geen trainingsbroek aan en loop ik gewoon in mijn nette broek ‘s ochtends.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 18:01

Ik doe iedere doordeweekse dag 's ochtends voor het werk de paarden. Ik ben rond 7:15 op stal, draag kaplaarzen en een oude jas en als de pinken kuil hebben ipv voordroog of m'n haar nat is, dan draag ik een sjaaltje over m'n haar. Tegen de tijd dat ik water en hooi heb gedaan buiten hebben de paarden hun ontbijt op (oudste paard krijgt een halve kilo bietenpulp dus dat duurt wel een tijd voor hij klaar is) en is het meestal rond 08:00. Dan doe ik de paarden buiten, gooi ik een halve kilo pulp in een emmer en vul aan met water voor 's avonds. Sinds een tijd krijgen de paarden hun avond/nacht hooi buiten hun box dus dat doe ik 's avonds na het uitmesten aanvullen. Nu zal het 08:10 zijn, ik wissel kaplaarzen voor goede schoenen, trek de oude jas aan en gooi 'm achter in de auto en dan ben ik meestal rond 08:30 op m'n werk waar ik m'n handen was met warm water en zeep terwijl de koffie automaat een latte met extra melk voor me maakt. 's ochtends doe ik overigens niet knuffelen met paard of pink/kalf. Dat scheelt nare vlekken en geurtjes in je kleren.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:29

Ik heb ze aan huis staan dan. Maar moet ze ook eerst verzorgen voordat ik ga werken.

Meestal doe ik ze in mijn pyjama. Vind het niet erg als daar eens een vieze snuit langs gaat, hooi op zit of een moddervlekje op komt (wees gerust mensen hij gaat daarna de was in en ik ga er niet mee terug het bed in). Ik mest daarin ook altijd uit. Maar ik snap dat een pyjama geen optie is voor jou.

Als ik mijn gewone kleding al aan hebt doe ik het uitmesten aan het einde van de dag omdat ik wel probeer om dan zo min mogelijk in de stallen te zijn om te voorkomen dat de stal- en/of paardenlucht in mijn werkkleding trekt. Ik heb er wel altijd mijn paardenjas en -schoenen aan. En doe een joggingbroek over mijn goede broek heen. Een joggingbroek is natuurlijk niet waterdicht dus je moet wel oppassen met water/regen/modder anders trekt dat door naar je goede broek. Bij mij gaat het eigenlijk altijd wel goed maar ik ben daar ook wel alert op als het vies weer of een emmer water sjouw. Maar anders is een soort regenbroek of waterdichte overall misschien iets? Als het straks in de zomer echt al heel vroeg heel warm is, wil je natuurlijk je jas niet aan. Ik zou dan gewoon in een oud shirt gaan en je werkshirt/blouse meenemen naar stal. Ik spuit wel altijd wat parfum op voor dat ik wegga. Voor het geval er toch nog paardengeur om mij heen hangt of in mijn haren zit ofzo.
Daarnaast zou ik je paardenkleding/schoensel in de auto laten. Daar kan best een sterke geur aan zitten. Maar ik neem aan dat je dat al wel doet.

Om tijd te besparen deed ik de hooinetten inderdaad de avond van te voren al vullen. En ook klaarleggen op de plek waar ze ongeveer moesten hangen. Maar ik begrijp dat dat bij jou dus niet kan. Mijn paarden krijgen best weinig krachtvoer. Een halve kilo of minder en dan wel aangevuld met een vitamine/mineralenkorrel. Maar omdat ze maar zo weinig krijgen heb ik de ochtendvoerbeurt geskipt en krijgen ze alles in de avond. Scheelt mij ook tijd want ik hoef niet te wachten tot ze het ophebben. Als ik dus niet uitmest ben ik in 10 minuten klaar. Ik zet ze buiten en geef ze eventueel een hooinet wat al klaar is en dat is het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:19

MarloesHJ schreef:
Ik doe voor het werk de paarden voeren en buitenzetten en terwijl ze hun ontbijt opeten vul ik de hooinetten voor ‘s nachts.
Ik trek over mijn gewone kleding een trainingsbroek aan, heb kaplaarzen aan en een aparte jas voor de paarden. Zet de paarden buiten en doe dan soms ook nog de stallen mesten. Vervolgens broek/jas uit, andere schoenen aan en andere jas en naar het werk. Nog nooit commentaar gehad.

In de zomer als het niet modderig is heb ik vaker ook geen trainingsbroek aan en loop ik gewoon in mijn nette broek ‘s ochtends.

Zelfs mesten? Dat vind ik wel veel! Ruikt nooit iemand dat? Kom je altijd wel fris op je werk?

Ik doe morgen m'n goede kleding aan, daarover een joggingsbroek en m'n staljas met m'n stal schoenen. M'n haar maar vast denk ik. Deo, parfum en haarborstel mee. Ik zweet niet heel erg, maar misschien een washandje met zeep ofzo mee? Hopelijk blijf ik dan toch nog helemaal fris en fruitig. :+

Hooinetten liggen klaar bij stal, die kan ik in de auto gooien als paardjes voer hebben. Alleen dat wordt wel een kliederboel. Daar moet ik nog een oplossing voor zoeken. In 1x lopen met 2 paarden en 2 hooinetten vind ik erg zwaar en dan blijft 't hooi overal plakken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-19 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:26

Muts op zodat er niks in je haren komt, overall en laarzen aan en zoveel mogelijk al van te voren klaarzetten
Ik kwam regelmatig met hooi in mijn haren op kantoor aan, of ik vergat mijn normale schoenen en liep op sokken omdat ik anders op klompen moest lopen. Mijn collegaas hebben vaak om mij gelachen

Beste oplossing, op een stal gaan werken, ik rij nu van mijn eigen paarden door naar mijn werk en hoef mij niet meer druk te maken om stro hooi of paardengeur :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:31

Lynn_Nikita schreef:
Muts op zodat er niks in je haren komt, overall en laarzen aan en zoveel mogelijk al van te voren klaarzetten
Ik kwam regelmatig met hooi in mijn haren op kantoor aan, of ik vergat mijn normale schoenen en liep op sokken omdat ik anders op klompen moest lopen. Mijn collegaas hebben vaak om mij gelachen

Beste oplossing, op een stal gaan werken, ik rij nu van mijn eigen paarden door naar mijn werk en hoef mij niet meer druk te maken om stro hooi of paardengeur :D

Haha ik ga voor een carrière switch!! Probleem opgelost... _/-\o_

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:50

Ik zet ze soms ook buiten voor mijn werk. 1 moet ik echt in het land zetten. De andere 2 is een kwestie van lijntjes open gooien. En dan nog 3 hooinetten ophangen. Deze vullen we wel savonds alvast dus dat scheelt tijd.

Ik heb een lange winterjas aan en dan mijn paarden laarzen. Zijn van die hoge laarzen. Ik wissel dan alleen mn schoenen voordat ik naar t werk ga. Hier blijf ik goed schoon mee. Een enkele keer dat ik een moddervlekje ontdek. T scheelt dat het stuk dat ik met paard loop nog geen 10 meter is en grotendeels verhard. Straks in de zomer als er geen modder is durf ik ok wel op mijn nette schoenen buiten te zetten.

Verder krijgen ze sochtends geen brok. Op eentje na maar dat is een kwestie van in zijn voerbak gooien. Daar kan ook verder geen ander paard bij. Water zorgen we ook savonds voor.

Ik ben meestal ook in 15 min wel weer weg en ik woon vlakbij. Dus prima te doen. Soms nog wel een deken af doen of een vliegenkap opdoen. Maar langer dan 20 min ben ik niet bezig en gelukkig blijf ik redelijk schoon.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 21:13

Ik zou ook lekker een overall kopen en aandoen.