Na veel online zoeken, zie ik het bos door de bomen niet meer.
Ik lees overal iets anders en vaak vind ik dit heel onduidelijk.
Mijn situatie is de volgende: ik heb een 4-jarige E-pony dat een echt
varken is in z'n stal. Hij stond steeds op stro maar dit begon echt onhoudbaar te worden.
Surprise staat nooit stil en woelt dus de hele tijd alles om in de stal, hierdoor is een volledig
propere stal op 2 dagen verschrikkelijk vuil. Bovendien kampt Surprise nogal snel met
straalrot. Na grondige behandeling geraakt hij er altijd wel van af maar het komt ook snel terug
door het vuile stro. Om de 2 dagen volledig uitmesten is gewoonweg onhaalbaar.
Nu maakte ik vorige maand de overstap naar vlas maar ook dit lijkt niet te werken.
Ik denk dan ook dat ik gewoon iets volledig misdoe.
Mijn eerste vraag is: oppotten of niet ? De ene zegt dat dat oppotten onhygiënisch is, de ander zegt
dat een vlasstal anders geen nut heeft. Wat moet ik doen ?
Mijn tweede vraag is: inderdaad 10kg per vierkante meter stal strooien ? Ik heb een stal van 3,5m op 4m, dit betekent 14 vierkante meter of 7 pakken vlas van 20 kg.
Momenteel liggen er ongeveer 3 pakken in, aangevuld met een dun laagje houtvezel. Na 3 dagen zag de
volledige stal al bruin. Ik ben dagelijks minstens een uur bezig om de volledige stal te doen en om alle
mest uit z'n stal te vissen want ook die woelt hij onder het vlas.

Ik hoor steeds dat mensen 'enkel de natte plekken' verwijderen maar ik kan die dus niet onderscheiden
van de rest van het vlas. Kan iemand me alsjeblieft een 'handleiding' bezorgen voor een vlasstal.
Hoe ziet de stal er bij begin uit, de eerste dag, de tweede dag, .. en hoe zien de natte plekken eruit ?
Ik ben echt ten einde raad, een duidelijke, goed gedocumenteerde handleiding zou dus meer dan welkom
zijn ! Duizend maal dank aan de goeie ziel die dit voor mij over heeft !
Groetjes