Duidelijke handleiding vlasstal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oppotten of niet ? 10kg/vierkante meter ?

Oppotten
31 (43%)
Niet oppotten
15 (20%)
10kg / vierkante meter
4 (5%)
<10kg / vierkante meter
5 (6%)
>10 kg/ vierkante meter
17 (23%)

Totaal aantal stemmen: 72

Flooreke

Duidelijke handleiding vlasstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 10:24

Dag bokkers

Na veel online zoeken, zie ik het bos door de bomen niet meer.
Ik lees overal iets anders en vaak vind ik dit heel onduidelijk.

Mijn situatie is de volgende: ik heb een 4-jarige E-pony dat een echt
varken is in z'n stal. Hij stond steeds op stro maar dit begon echt onhoudbaar te worden.
Surprise staat nooit stil en woelt dus de hele tijd alles om in de stal, hierdoor is een volledig
propere stal op 2 dagen verschrikkelijk vuil. Bovendien kampt Surprise nogal snel met
straalrot. Na grondige behandeling geraakt hij er altijd wel van af maar het komt ook snel terug
door het vuile stro. Om de 2 dagen volledig uitmesten is gewoonweg onhaalbaar.

Nu maakte ik vorige maand de overstap naar vlas maar ook dit lijkt niet te werken.
Ik denk dan ook dat ik gewoon iets volledig misdoe.

Mijn eerste vraag is: oppotten of niet ? De ene zegt dat dat oppotten onhygiënisch is, de ander zegt
dat een vlasstal anders geen nut heeft. Wat moet ik doen ?

Mijn tweede vraag is: inderdaad 10kg per vierkante meter stal strooien ? Ik heb een stal van 3,5m op 4m, dit betekent 14 vierkante meter of 7 pakken vlas van 20 kg.
Momenteel liggen er ongeveer 3 pakken in, aangevuld met een dun laagje houtvezel. Na 3 dagen zag de
volledige stal al bruin. Ik ben dagelijks minstens een uur bezig om de volledige stal te doen en om alle
mest uit z'n stal te vissen want ook die woelt hij onder het vlas.

Afbeelding

Ik hoor steeds dat mensen 'enkel de natte plekken' verwijderen maar ik kan die dus niet onderscheiden
van de rest van het vlas. Kan iemand me alsjeblieft een 'handleiding' bezorgen voor een vlasstal.
Hoe ziet de stal er bij begin uit, de eerste dag, de tweede dag, .. en hoe zien de natte plekken eruit ?

Ik ben echt ten einde raad, een duidelijke, goed gedocumenteerde handleiding zou dus meer dan welkom
zijn ! Duizend maal dank aan de goeie ziel die dit voor mij over heeft !

Groetjes

Janneke2

Re: Duidelijke handleiding vlasstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:30

(twee off topic opmerkingen uit ervaring)
...elke dag helemaal uitmesten is niet nodig bij rotstraal, maar de natte plekken en de mest graag wel. - En af en toe de vloer laten drogen en daarna ontsmetten.
(Het drogen doodt ook al bacteriën.)

Verder druppel ik bij het uitkrabben 1 druppel zonnebloem olie in de straalgroeve. - in het flesje zitten ook 3 druppels jeneverbes olie. Doodt ook bacteriën op de plek waar het het hardste nodig is.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:37

Ik ga het zo goed mogelijk proberen te omschrijven.

De bedoeling van vlas is dat het een laag gaat vormen die de bodem van je stal gaat zijn. De eerste dagen zal al het vlas losliggen en wil zijn. Langzaam aan wordt de onderste laag steeds natter en uiteindelijk zal het rood worden, dit betekent dat het verzadigd is.

Hoe ik mijn stal mest:
Elke dag de drollen eruit en al het vlas wat zich op heeft gehoopt rechttrekken en verdelen over de hele stal. De bedoeling is dat het vlas dat nog los is over de natte plekken heen ligt, zodat je paard droog staat.
Een keer per week haal ik een kruiwagen met rood, verzadigd vlas eruit. Ik haal er niet meer dan 1 krui uit omdat anders je laag verloren gaat. Het oude vlas gebruik ik dan om de stal weer recht te trekken en daar bovenop gaat een pak nieuw vlas, wat ik ook weer uitspreid.

Mijn paard kan een viespeuk zijn, maar staat er op deze manier altijd schoon bij.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:39

Ik weet ook niet beter dan dat je bij vlas niet alles eruit moet halen. Er moest een stalbed gaan ontstaan. Dat het vlas bruin is geeft niks. Vlas neemt veel meer vocht op dan bv stro dus dat komt niet vrij in de hoeven van je paard.
Voor een stal van 3x3 5 a 6 pakken vlas en de eerste 2 weken alleen de mestballen eruit halen. Pas na die 2 weken de natte plekken.
Wellicht dat bij jou het probleem gaat zijn dat je paard zelf alles om blijft woelen en er geen stalbed ontstaat

Edit: eens met post wat hierboven staat dus ;)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:40

Ik doe het zoals hierboven staat. :j

3 pakken is veel te weinig in zo'n stal. Je moet een flinke begin laag hebben.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:41

(Ook enigszins off topic maar: meer buitenzetten)

Met drie pakken op die oppervlakte red je het echt niet. Dat bruine is niet zo erg, maar als ik je foto zie, ruik ik de ammoniaklucht al en dat wil je echt voorkomen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:41

Ik zou toch weer teruggaan op stro. Mijn paard is ook echt een varken, ook al staat hij alleen de nachten op stal, hij loopt ook alle mest en alle natte stro door heel z'n box. Ik mest iedere dag de gehele stal, en dan bedoel ik dat ik het schone stro scheidt van het vieze. Ik hou dan altijd een halve stal stro over en gebruik dan een een halve baal stro(kleine baaltjes) om bij te strooien. Zo houdt ik mijn varken netjes. Vlas en gehakseld stro geprobeerd en dat werkte ook niet, kreeg geen goede stevige onderlaag omdat hij alles altijd los liep.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:42

Hilary schreef:

Met drie pakken op die oppervlakte red je het echt niet. Dat bruine is niet zo erg, maar als ik je foto zie, ruik ik de ammoniaklucht al en dat wil je echt voorkomen.

Bij mij is het trouwens nooit bruin.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:45

Hoeveel uur per dag staat het paard in de stal?

3 pakken vlas is sowieso te weinig Om mee te starten. Maar een betere en effectievere oplossing is het paard meer naar buiten doen, maar voor ik oordeel eerst mijn bovenstaande vraag.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:46

Bij mij is bruin een tussenstap tussen vlaskleur en rood. Maar ik zie het bruin alleen als ik ga graven.
Hoe dan ook TS: meer naar buiten doen en meer bodembedekking in je stal gooien, ongeacht welke bodembedekking je kiest

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:52

Ik denk inderdaad ook dat het vlas bruin is omdat er te weinig inligt. Ik begin altijd met 5 pakken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:08

Vlas of hennep maakt kwa aanpak niet veel uit. Bij een nieuwe start begon ik altijd met minstens 8 cm bodembedekking aangestampt of iets meer zelfs. Oeps verkeerde cijfer gebruikt

Dan de drollen eruit halen en rechttrekken. Alleen bij volledige verzadiging de natte plek eruit halen (bij urine geur, soppigheid en kleur) aanvullen met een halve of hele baal per week. Meestal pas nodig na de eerste twee a drie weken. Eerst dan de droge zijkanten en de losse bovenlaag door elkaar husselen en weer rechttrekken, daarover heen de nieuwe vlas of hennep. Eventueel kun je de losse gebruikte laag mixen met de nieuwe aanvulling.

Dit geldt voor overdag lang buiten en s nachts binnen bij een grote viezerik die aan wild poepen en plassen deed. :+

Bij meer op stal zelfde aanpak maar zul je meer vlas of hennep gebruiken uiteraard en een sneller verzadigde stal hebben
Laatst bijgewerkt door karuna op 13-02-19 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:20

Ik sta sinds een jaar op een stal waar alle paarden op vlas staan en als ik rond ga vragen heeft iedereen een andere manier om zijn stal bij te houden.
Waar de ene hem dagelijks helemaal omspit, doet de andere er zo weinig mogelijk aan en haalt alleen de drollen eruit en eens in de week de "natte" plek.
En wij hebben echt moeten zoeken naar wat het beste is voor onze paarden.

Allereerst moet je een laag kweken, daar gaat helaas wel even tijd in zitten. (En veel balen vlas)

Mijn ene paard staat opgepot op ongeveer 30/40cm vlas. Zodat de plas goed naar beneden door kan zakken en hij (volgens theorie) redelijk droog staat. Helaas maakt meneer de praktijk wat lastiger, want hij graaft in het midden, gooit al het schone naar de zijkant en gaat dan met zijn buik in de smerigheid liggen......
Bij hem moeten we ook echt de stal aanstampen als we de plasplek hebben verwijderd en de rest omgekeerd hebben. Anders mixt hij alles door elkaar.

Mijn andere paard is schoner. (merrie) Plast achterin. Deze stampt zelf haar stal aan, waardoor ik deze dus af en toe los moet maken, zodat de bovenlaag "luchtig" blijft.

Bij allebei de paarden halen we dagelijks poep eruit en 1 of 2 keer in de week de natte plek.
Verder strooien we iedere dag een beetje vlas bij, om de boel droog te houden. Al is dat met die regen van vorige week en de sneeuw van die weken ervoor echt dramatisch.
Als we de natte plek eruit halen gaat er per paard 1/2 tot 1 baal vlas in. Ligt eraan hoe nat ze eruit zien.

Bij de natte plek halen wij vooral het rood gekleurde vlas eruit. De rest proberen we her te gebruiken.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:22

Met vlas moet je zeker beginnen met 4 pakken in stal (ligt wel aan de grootte van je stal natuurlijk!)
Je bouwt een onderlaag op zodat ze niet op het beton staan en haalt af en toe natte plekken eruit.

Wij zijn nu naar jaren overgestapt op gehakseld koolzaadstro (Rapsodie) en daar nog tevredener over dan vlas. Houdt je stal veel droger en schoner! Mijn inmiddels overleden 5 jarige ruin was op vlas echt ongelofelijk vies, en hier op bizar schoon en droog.

Equibedding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:34

Er is geen standaard handeleiding voor welke bodembedekking dan ook.
Het is niet alleen paard afhankelijk, maar ook van de ondergrond, ventilatie, uren op stal.

Bij vlas is het in ieder geval belangrijk om dikke laag in de stal te doen.
Helaas is schoon vlas hartstikke glad en woelt het daardoor gemakkelijker om.

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 11:36

Hilary schreef:

Paard gaat dagelijks meerdere uren buiten dus hierin ligt de oplossing niet. 1 uur op stal is genoeg voor hem om er een boeltje van te maken. Toch bedankt voor je reactie :)

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 11:37

Janneke2 schreef:
(twee off topic opmerkingen uit ervaring)
...elke dag helemaal uitmesten is niet nodig bij rotstraal, maar de natte plekken en de mest graag wel. - En af en toe de vloer laten drogen en daarna ontsmetten.
(Het drogen doodt ook al bacteriën.)

Ik mestte ook niet elke dag alles uit hoor maar doordat hij woelt wordt àl het stro nat en vies dus is er bijna geen andere mogelijkheid dan heel veel uithalen en opnieuw bijstrooien. Ik denk dat ik sowieso niet terug ga naar stro, was echt een heel vuile boel.

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 11:41

Jolliegirl schreef:
Hoeveel uur per dag staat het paard in de stal?

3 pakken vlas is sowieso te weinig Om mee te starten. Maar een betere en effectievere oplossing is het paard meer naar buiten doen, maar voor ik oordeel eerst mijn bovenstaande vraag.

Paard gaat elke dag meerdere uren buiten. Variërend van 4 tot 8 uur. We hebben 1 weide en daar moeten we zowel zomer als winter mee doen voor 2 paarden. In een ideale wereld hebben we paddocks waar de paarden langer buitengaan elke dag maar die zijn er jammer genoeg niet. Ik moet ook maar roeien met de riemen die ik heb natuurlijk :j

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:47

Change3x schreef:
Wij zijn nu naar jaren overgestapt op gehakseld koolzaadstro (Rapsodie) en daar nog tevredener over dan vlas. Houdt je stal veel droger en schoner! Mijn inmiddels overleden 5 jarige ruin was op vlas echt ongelofelijk vies, en hier op bizar schoon en droog.

Ik heb erg goede ervaring met de combinatie koolzaadstro en vlas. Eerst de koolzaadstro erin en daarbovenop een pak vlas. Alleen de drollen er dagelijks uit en op'strooien' met vlas. Eerder deden we dit met gewoon stro maar dat werd opgegeten vandaar onze overstap naar koolzaadstro. Ik heb zelf wel het idee dat dit meer vocht opneemt dan gewoon stro. Misschien het proberen waard?

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:48

Mijn paarden staan al jaren op vlas/rapsodie. Wat bij mij scheelt is er iedere 2/3 weken een extra pak voor te kopen. Mijn oude paard is redelijk schoon dus daar red ik het met een pak per week (bij stalprijs in) en mijn jonge paard is viezer. Soms haal ik wat uit stal bij mijn oude paard en gooi het er bij die kleine in. Maar ik kan er ook niet tegen als ik geen schoon meer zie dus dan koop ik er vaak een bij. Natte plek bij jonge paard 1 a 2 keer per week. Oude paard 1 keer per 2 weken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:51

Tja, vier uur dat betekend 20 uur op stal, vind je het vreemd dat hij er een smeerbende van maakt. Wanneer je alles hebt geprobeerd kun je ook nog dikke rubber tegels in de stal gaan leggen, stukje openlaten (anderhalve vierkante meter) en daar vlas of aubiose in strooien. En zorg voor voldoende ruwvoer op stal. Slowfeeder netten en daarnaast, wanneer er openingen/deuren genoeg zijn in de stal en hij naast een ander paard staat kun je ook nog tijdelijk het buitenluik sluiten. Van beide paarden.

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:51

voor jouw stalformaat 6 a 7 pakken vlas om mee te beginnen. Elke dag de drollen eruit en de bodem weer glad maken. 1x per week haal je de rode plekken eruit. Dan maak je de stal weer glad met het vlas wat er nog in ligt en gooi je er 1 a 2 pakken bovenop, afhankelijk van hoe vuil de stal is.

De bedoeling van vlas is een altijd droge bovenlaag en dat het vocht, en de stank, in de onderste laag blijft zitten. Hier moet je dagelijks dus ook vanaf blijven, zodat deze laag zich kan vormen tot een vaste bodem die al het vocht opneemt. Je ziet vaak dat mensen er in het begin te weinig instrooien en er dus geen droge bovenlaag is en de vaste bodemlaag niet kan ontstaan. De paarden staan vaak ook op het beton, omdat ze het vlas naar de zijkant lopen. Met een dikke laag vlas beginnen lijkt zonde en overdreven, maar het is zuiniger dan klein beginnen en dagelijks bij moeten strooien.

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 11:52

Met alles wat ik hier lees moet er dus sowieso meer vlas in de stal.
Volgende vraag: laat ik het huidige bruine vlas dan liggen en gebruik ik als onderlaag ?
Of haal ik alles eruit en begin ik opnieuw met 7 pakken vers vlas ?

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 11:55

bigone schreef:
Tja, vier uur dat betekend 20 uur op stal, vind je het vreemd dat hij er een smeerbende van maakt. Wanneer je alles hebt geprobeerd kun je ook nog dikke rubber tegels in de stal gaan leggen, stukje openlaten (anderhalve vierkante meter) en daar vlas of aubiose in strooien. En zorg voor voldoende ruwvoer op stal. Slowfeeder netten en daarnaast, wanneer er openingen/deuren genoeg zijn in de stal en hij naast een ander paard staat kun je ook nog tijdelijk het buitenluik sluiten. Van beide paarden.

Zoals ik al zei, ik moet roeien met de riemen die ik heb.
Ik geef zijn hooi altijd in slowfeeders dus het vlas wordt niet met hooi vermengd en verveling
op stal lijkt me niet meteen een issue. Meestal zit er nog hooi in het net wanneer ik 's avonds terugkom.
Er zijn geen buitenluiken aan de stallen.
Laatst bijgewerkt door Flooreke op 13-02-19 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:56

Mijn ervaring is inderdaad dat er echt 10kg/m2 stal minimaal in moet en dan een pak per 5 dagen/week. In het geval van een varken zit je echt aan de 3 pakken per 2 weken, zeker de eerste periode. Anders zie je inderdaad de stallen snel instorten en is het dus duurder.

In jouw geval zou ik beginnen met er nog 3 pakken op te gooien, en dan over 2 dagen nog een pak erop, totdat je op 7+2 pakken per week zit qua aantal, en vanaf daar dan over te stappen op 1 pak per 5 dagen. Dus als je nu een week bezig bent en nu 3 pakken erin hebt (een beetje zaagsel zou ik even niet meetellen), dan zou ik de volgende kalender aanhouden. Ik gebruik data omdat dit makkelijker tellen is, maar uiteraard kan je dit willekeurig wanneer starten.

6/2: 3 erin - 7 verwacht
13/2: 3+3 erin - 7+2 verwacht
15/2: 6+1 erin - 9 verwacht
17/2: 7+1 erin - 9+1 verwacht
19/2: 8+1 erin - 10 verwacht
21/2: 9+1 erin - 10+1 verwacht
23/2: 10+1 erin - 11 verwacht
25/2: 11+1 erin - 11+1 verwacht = nu loopt hij gelijk met de verwachting
1/3: 12+1 erin, vanaf hier dus elke 5 dagen een nieuw pak erbij
6/3: 13+1 erin
11/3: 14+1 erin
16/3: 15+1 erin
21/3: 16+1 erin
26/3: 17+1 erin

Aangezien je paard zo vies is dat het geheel vervuild, zou ik de natte plekken voor nu even laten zitten, en eerst de bodem laten stabiliseren. Daarna is de kans groot dat er wel degelijk natte plekken tevoorschijn gaan komen en dat zijn poep beter bovenop blijft liggen. Haal zo veel mogelijk hopen weg, maar ga niet eeuwig door, dat er in de onderlaag nog wat poep zit geeft niet. Zeker omdat je de bovenlaag nog opbouwt.

De laag vlas wordt wel zo'n 25cm, dat hoort.