Hoe vaak mag een staleigenaar de stalling verhogen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Hoe vaak mag een staleigenaar de stalling verhogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 09:40

Hoe vaak mag een stal eigenaar de stalkosten verhogen in het jaar? Ik ben erg benieuwd of iemand deze vraag kan beantwoorden, omdat mijn stalling in een half jaar twee keer wordt verhoogd.. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

NatasjavE

Re: Hoe vaak mag een staleigenaar de stalling verhogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 09:42

Ik denk dat ze net zo vaak kunnen verhogen als dat ze willen.

Prijzen van stro en hooi zijn nogal omhoog gegaan dus ja...het kan soms nodig zijn.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 09:50

Dat mag oneindig. Hoelang jij het wilt blijven betalen is aan jou.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:09

Vraag het aan je stalbaas ,die zal je waarschijnlijk uitleggen dat de loonkosten,hooi en stro ,stroom en de btw omhoog zijn gegaan het afgelopen jaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:25

Tja, is niet leuk. Maar het hele leven is een stuk duurder geworden en ze willen er geen geld op toe gaan leggen natuurlijk.
Volgens mij mogen ze gewoon verhogen wat ze willen.

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:32

Dit ligt eraan of je een contract hebt getekend op het moment dat je je paard daar in stalling hebt gezet. Als hier een stuk instaat over het wel of niet verhogen (al dan niet met eenzijdige toestemming), dan heb je meer grond om hier niet mee in te stemmen.

Meer informatie vind je in dit onderstaande artikel:
https://www.horses.nl/articles/mag-een- ... -verhogen/

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:33

Er is geen wet over hoeveel en hoevaak ze een verhoging mogen doorvoeren.
Het is aan jezelf in hoeverre je er in mee wilt/kan gaan.
Word het je te gek dan zal je naar een andere (goedkopere ) stalling opzoek moeten gaan

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 13:00

Het heeft idd met hooi en stro te maken dat t allemaal duurder wordt.. Dus mag oneindig vaak? Want heb wel een contract.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:01

Dan moet je in je contract kijken of er daarover afspraken zijn.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:11

Word verhuizen als je het er niet mee eens bent... ken ook stallen waar je vroegahh 150 gulden pm betaalde en nu 260/300 euroos... en voor derest faciliteiten hetzelfde gebleven en kuil en stro bv ook vaak slechte balen dusja best een dilemma... of dat je ergens gaat staan en aanvankelijk wel leuk maar gaanderweg loop je tegen wat dingetjes aan die een nare na smaak achter laten!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:17

shilady schreef:
Word verhuizen als je het er niet mee eens bent... ken ook stallen waar je vroegahh 150 gulden pm betaalde en nu 260/300 euroos... en voor derest faciliteiten hetzelfde gebleven en kuil en stro bv ook vaak slechte balen dusja best een dilemma... of dat je ergens gaat staan en aanvankelijk wel leuk maar gaanderweg loop je tegen wat dingetjes aan die een nare na smaak achter laten!

Maar de onkosten voor de stal zijn ook hoger... gas, elektra, stro/hooi/vlas.
Personeel is duurder en schaarser.
Daarbij... 300pm is hier in de regio peanuts :+

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:24

Ik lees niet hoeveel de stalling duurder is geworden. Misschien wil de eigenaar het zo gunstig mogelijk houden en heeft er 10 euro op gezet omdat het echt nodig was. Als paar maanden later bleek dat dit niet genoeg was en er weer 10 euro bij komt heb je 2x verhoging.

Zet de staleigenaar er in 1x 30 euro op dan heb je maar 1 prijsverhoging. Is duurder maar komt inderdaad wel anders over.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 16:35

Het is nog niet bekend hoeveel het hoger gaat worden, wel wat het hoger gaat worden.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:39

Als het voor stro en hooi is snap ik de prijsstijging wel. Door de droogte is het nou eenmaal duurder geworden allemaal. Mijn stalgeld is ook met €10 p.m. verhoogd voor hooi en stro. Vind dat heel acceptabel.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 17:32

Westhof schreef:
Als het voor stro en hooi is snap ik de prijsstijging wel. Door de droogte is het nou eenmaal duurder geworden allemaal. Mijn stalgeld is ook met €10 p.m. verhoogd voor hooi en stro. Vind dat heel acceptabel.

Vorige zomer is de stalling ook al verhoogd, een half jaar geleden ongeveer.. Ik weet niet precies hoeveel ze gaat verhogen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:55

Hier is het nu met 20 verhoogd, maar daarvoor al jaren niet.
Veel staleigenaren komen er nu gewoon niet meer onderuit om het door te berekenen helaas.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:04

En wellicht ook de btw stijging? Niet alle onderdelen mogen meegerekend worden, volgens mij alleen het gedeelte van de mogelijkheid tot beoefenen van de sport. Maar dat kan ook verhoging geven.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 21:13

c_alsemgeest schreef:
Hier is het nu met 20 verhoogd, maar daarvoor al jaren niet.
Veel staleigenaren komen er nu gewoon niet meer onderuit om het door te berekenen helaas.

Bij mij al vier keer in nog geen anderhalf jaar tijd..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 08:47

Ik kan me voorstellen dat men de prijsstijgingen zo minimaal mogelijk doorberekend en er dan achteraf achter komt dat het te weinig was.

Ik ben zelf maar €5,- per maand omhoog gegaan en heb gelukkig genoeg voer van eigen land voor dit jaar, en een inloopstal dus weinig strooisel gebruik voor de pensiongasten en krachtvoer koopt ieder voor zich.

Maar als je steeds Voer en strooisel tussendoor bij moet kopen en dan steeds een hoger bedrag moet betalen en je overige lasten ook omhoog zijn gegaan per januari (ik heb nog geen idee, is voor ons hobby, en heb het nog niet zo precies uitgesplitst plus wij hebben zonnepanelen, dus lage energiekosten), tja, dan kan het nog voor verrassingen hebben gezorgd.

Hoe groter de verhoging ineens, hoe minder waarschijnlijk dat je meerdere keren moet verhogen. Was het steeds maar een paar euro, dan kom je al snel op meerdere verhogingen maar was de marge waarschijnlijk kleiner.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 09:27

joyce B schreef:
Ik kan me voorstellen dat men de prijsstijgingen zo minimaal mogelijk doorberekend en er dan achteraf achter komt dat het te weinig was.

Ik ben zelf maar €5,- per maand omhoog gegaan en heb gelukkig genoeg voer van eigen land voor dit jaar, en een inloopstal dus weinig strooisel gebruik voor de pensiongasten en krachtvoer koopt ieder voor zich.

Maar als je steeds Voer en strooisel tussendoor bij moet kopen en dan steeds een hoger bedrag moet betalen en je overige lasten ook omhoog zijn gegaan per januari (ik heb nog geen idee, is voor ons hobby, en heb het nog niet zo precies uitgesplitst plus wij hebben zonnepanelen, dus lage energiekosten), tja, dan kan het nog voor verrassingen hebben gezorgd.

Hoe groter de verhoging ineens, hoe minder waarschijnlijk dat je meerdere keren moet verhogen. Was het steeds maar een paar euro, dan kom je al snel op meerdere verhogingen maar was de marge waarschijnlijk kleiner.

Afgelopen jaar is t vier keer omhoog gegaan elke keer 10 euro.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:00

Dan zou ik toch eens gaan kijken voor een andere plek.

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje sneaky gedoe elke 3 maanden een prijsverhoging.
Ik zou een beetje de indruk krijgen dat er dan dingen niet op orde zijn.

Maar je stal houder is natuurlijk vrij om het te doen, al doet hij het elke maand met 25 euro.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:05

Cowgirl schreef:

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje sneaky gedoe elke 3 maanden een prijsverhoging.

Maar je stal houder is natuurlijk vrij om het te doen, al doet hij het elke maand met 25 euro.

Het enige is dat hij je dan wel weg moet laten gaan zonder opzegging oid. Hij kan niet zeggen : joh vanaf 1 maart kost het 25 euro meer, als je weg wil moet je alsnog de nieuwe prijs dokken. Maar verder mag hij het idd wel elke maand verhogen.
Een stal is geen huurhuis :).

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 17:13

Als je een contract hebt moet je doorbetalen als t goed is..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:22

Bij een prijsstijging die ruim van te voren doorgegeven wordt heb je de mogelijkheid je stal op te zeggen met je opzegtermijn. Als de verhoging te kort van te voren door wordt gegeven mag je over het algemeen opzeggen zonder opzegtermijn.

In beide gevallen kun je bij een prijsstijging er voor kiezen om te verhuizen. Weigeren te betalen zalninbde praktijk betekenen dat de stalhouder jou de huur opzegt. Dat recht heeft hij ook met inachtneming van het opzegtermijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:26

LoveBodin schreef:
Cowgirl schreef:

Het enige is dat hij je dan wel weg moet laten gaan zonder opzegging oid. Hij kan niet zeggen : joh vanaf 1 maart kost het 25 euro meer, als je weg wil moet je alsnog de nieuwe prijs dokken. Maar verder mag hij het idd wel elke maand verhogen.
Een stal is geen huurhuis :).

Buiten de opzegging om uiteraard.

Die ene maand zou mij dan niks kunnen schelen, dat is gewoon zo en ik zou zelf ook netjes weg willen gaan.
En overleggen over de opzegging kan altijd. Misschien heb je gewoon 4 weken opzeg en kan je bij het opzeggen van de 15 ook de 15e weg. En anders zeg je volgende week op met de mededeling dta je per 1 april een andere stal heb gevonden.

Maar hoogst waarschijnlijk ben je dan wel af van je elke 3 maanden stal prijs verhoging. Mijn ervaring is dat de meeste stallen per 1 jan de prijs omhoog doen.