Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Nikass schreef:Voor een pony en een shetlander lijkt me de afmeting van de paddock op zich wel acceptabel. Maar zo'n paddock is altijd wel heel saai... Loop je niet het risico dat ze erg veel op één plek gaan staan suffen? Ben je actief met je paardjes?
Shenavallie schreef:Je vraagt om een mening: ik vind het (te) klein. Je zult dan flink moeten bijvoeren, want voor een heel jaar is het te weinig. Ze lopen dit stukje namelijk helemaal kapot, waardoor gras geen kans krijgt om te groeien. Ik zie het bij mijn buren van verderop, die zelfs het dubbele hebben qua grootte. De paarden staan er maar een paar weken in, want daarna is het één kale bedoening dat met regen een aardige baggerzooi wordt. Voor één of twee kleine Shetjes is het misschien nog te doen, omdat die vaak toch heel schraal moeten staan, maar voor een gemiddelde pony erbij is het niet veel. Ook niet om lekker de benen te strekken tijdens de gekke vijf minuten.
Shenavallie schreef:Je vraagt om een mening: ik vind het (te) klein. Je zult dan flink moeten bijvoeren, want voor een heel jaar is het te weinig. Ze lopen dit stukje namelijk helemaal kapot, waardoor gras geen kans krijgt om te groeien. Ik zie het bij mijn buren van verderop, die zelfs het dubbele hebben qua grootte. De paarden staan er maar een paar weken in, want daarna is het één kale bedoening dat met regen een aardige baggerzooi wordt. Voor één of twee kleine Shetjes is het misschien nog te doen, omdat die vaak toch heel schraal moeten staan, maar voor een gemiddelde pony erbij is het niet veel. Ook niet om lekker de benen te strekken tijdens de gekke vijf minuten.
simongek schreef:Shenavallie schreef:Je vraagt om een mening: ik vind het (te) klein. Je zult dan flink moeten bijvoeren, want voor een heel jaar is het te weinig. Ze lopen dit stukje namelijk helemaal kapot, waardoor gras geen kans krijgt om te groeien. Ik zie het bij mijn buren van verderop, die zelfs het dubbele hebben qua grootte. De paarden staan er maar een paar weken in, want daarna is het één kale bedoening dat met regen een aardige baggerzooi wordt. Voor één of twee kleine Shetjes is het misschien nog te doen, omdat die vaak toch heel schraal moeten staan, maar voor een gemiddelde pony erbij is het niet veel. Ook niet om lekker de benen te strekken tijdens de gekke vijf minuten.
Wij hebben ook niet veel maar daarom is het gewoon zomers max 3 uur op het gras en rest in de bak. Bij slecht weer is het gewoon niet op het gras.
Is ook prima voor mijn cushing paard met zomereczeem.
Azmay schreef:Ik heb zelf mijn paarden ook op 900 vierkante meter. Het gaat, maar ik huur wel een weitje bij waar ze soms even de benen kunnen strekken als het vriest en ze in de zomer kunnen grazen. Ik merk toch dat ze dat echt goed doet.
24/7 twee grote op zon paddock vond ik niet fijn. Heb zelf 200 vierkante meter verhard van de paddock en geen dichte stallen maar een schuilstal van 4x7.
lizy29 schreef:Ik vraag me vooral af waarom mensen hun mensen toch op van die kleine stukjes grond willen houden. Kan het? Natuurlijk. Is het beter dan 23 uur per dag op stal? Absoluut. Vind ik het een fijne gezonde situatie voor een dier wat van oorspron gemaakt is om kilometers te maken? Zeer zeker niet!
Azmay schreef:lizy29 schreef:Ik vraag me vooral af waarom mensen hun mensen toch op van die kleine stukjes grond willen houden. Kan het? Natuurlijk. Is het beter dan 23 uur per dag op stal? Absoluut. Vind ik het een fijne gezonde situatie voor een dier wat van oorspron gemaakt is om kilometers te maken? Zeer zeker niet!
Ze op de wei houden buiten de droge maanden om kan hier niet, dus meer land dan een paddock en wat zomergras heeft helaas weinig zin.
Azmay schreef:lizy29 schreef:Ik vraag me vooral af waarom mensen hun mensen toch op van die kleine stukjes grond willen houden. Kan het? Natuurlijk. Is het beter dan 23 uur per dag op stal? Absoluut. Vind ik het een fijne gezonde situatie voor een dier wat van oorspron gemaakt is om kilometers te maken? Zeer zeker niet!
Ze op de wei houden buiten de droge maanden om kan hier niet, dus meer land dan een paddock en wat zomergras heeft helaas weinig zin.
TsarinaZ schreef:Shenavallie schreef:Je vraagt om een mening: ik vind het (te) klein. Je zult dan flink moeten bijvoeren, want voor een heel jaar is het te weinig. Ze lopen dit stukje namelijk helemaal kapot, waardoor gras geen kans krijgt om te groeien. Ik zie het bij mijn buren van verderop, die zelfs het dubbele hebben qua grootte. De paarden staan er maar een paar weken in, want daarna is het één kale bedoening dat met regen een aardige baggerzooi wordt. Voor één of twee kleine Shetjes is het misschien nog te doen, omdat die vaak toch heel schraal moeten staan, maar voor een gemiddelde pony erbij is het niet veel. Ook niet om lekker de benen te strekken tijdens de gekke vijf minuten.
volgens mij heb je niet goed gelezen, je praat over te weinig gras en modder in de winter. lees dan eerst het hele stuk dan zie je dat het een zandpaddock is waar sowiso geen gras op staat en de paddock steeds droog ligt buiten het uitloop stukje aan de stal.
TsarinaZ schreef:Shenavallie schreef:Je vraagt om een mening: ik vind het (te) klein. Je zult dan flink moeten bijvoeren, want voor een heel jaar is het te weinig. Ze lopen dit stukje namelijk helemaal kapot, waardoor gras geen kans krijgt om te groeien. Ik zie het bij mijn buren van verderop, die zelfs het dubbele hebben qua grootte. De paarden staan er maar een paar weken in, want daarna is het één kale bedoening dat met regen een aardige baggerzooi wordt. Voor één of twee kleine Shetjes is het misschien nog te doen, omdat die vaak toch heel schraal moeten staan, maar voor een gemiddelde pony erbij is het niet veel. Ook niet om lekker de benen te strekken tijdens de gekke vijf minuten.
volgens mij heb je niet goed gelezen, je praat over te weinig gras en modder in de winter. lees dan eerst het hele stuk dan zie je dat het een zandpaddock is waar sowiso geen gras op staat en de paddock steeds droog ligt buiten het uitloop stukje aan de stal.
dblijham schreef:Lijkt mij helemaal niet gek. Ik heb in de zomer zelf land maar in de winter staan er hier 5 op een zandpaddock van 25 x 36. Als de omstandigheden het toestaan laat ik ze wel op het pad rond de weilanden om even wat anders te zien en een extra sprintje te kunnen trekken maar ze zijn erg tevreden. Vroeger in pension stonden ze een flink deel van de dag in een paddock maar die was ook maar 20x 20 en dan stonden ze de rest van de dag/nacht op stal. Nu 24/7 zelf kunnen kiezen met onbeperkt ruwvoer en mijn paarden zijn gezonder en veel gelukkiger.
simongek schreef:Dat valt wel mee. Kleine mesthoop en we brengen het met de trailer weg. 5 min rijden vanaf het huis.
Grote balen hooi in een oude box en ongeveer 10 a 15 balen vlas op voorraad.
Niet iedereen heeft hectares land. Bij ons in de regio zo goed als niemand. Ja de boeren voor de koeien.