Ruimte genoeg voor hele jaar door?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TsarinaZ

Ruimte genoeg voor hele jaar door?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 20:31

hier ben ik weer,

eerder vertelde ik al dat wij een huis gekocht hebben. de vorige eigenaars hebben hier momenteel 2 paarden staan. wij zouden er in Mei in gaan. Nu is mijn vraag of het doenbaar ik qua bewegingsruimte.
Het gaat over grote stallen van 4m20 of 3m10 dus deze zijn zeker ruim genoeg, achter de stal ligt dan de paddock. hier staan de paarden winter en zomer op, de paddock is volledig zand en is 25m op 36m. de vrouw die er nu woont voederd haar paarden dus winter en zomer continue hooi en ze mogen ook het gras van de "tuin" eten wanneer het te lang word. Ook is er achter het huis een weiland van de buren waar ze haar paarden in de zomer overdag soms bij mag zetten. deze regeling wil ik zeker ook proberen maken met de buurman en evenuteel horen of ik (tegen eventuele vergoeding) mijn paarden in de zomer overdag op de weide mag plaatsen.

Persoonlijk lijkt mij dit haalbaar; ik heb een merrie van 1m55 en in Mei komt er een shetlander of weidemaatje bij. Mijn merrie mag ook niet te veel gras dus daarom vind ik het ook niet zo erg. ik wil natuurlijk wel het beste voor mijn paard dus hier toch even jullie mening. ze zouden in de zomer binnen en buiten kunnen wanneer ze willen en in de winter snachts op stal. Ik ben vandaag langs het huis geweest en de paddock blijft ook droog met heel slecht weer zoals de afgelopen weken, enkel de uitloop van de stal is modderig de rest is droog en ligt hoger.

tips en meningen zijn zeker welkom maar hou het netjes ik wil altijd het beste voor mijn dieren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:39

Voor een pony en een shetlander lijkt me de afmeting van de paddock op zich wel acceptabel. Maar zo'n paddock is altijd wel heel saai... Loop je niet het risico dat ze erg veel op één plek gaan staan suffen? Ben je actief met je paardjes?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:45

Je vraagt om een mening: ik vind het (te) klein. Je zult dan flink moeten bijvoeren, want voor een heel jaar is het te weinig. Ze lopen dit stukje namelijk helemaal kapot, waardoor gras geen kans krijgt om te groeien. Ik zie het bij mijn buren van verderop, die zelfs het dubbele hebben qua grootte. De paarden staan er maar een paar weken in, want daarna is het één kale bedoening dat met regen een aardige baggerzooi wordt. Voor één of twee kleine Shetjes is het misschien nog te doen, omdat die vaak toch heel schraal moeten staan, maar voor een gemiddelde pony erbij is het niet veel. Ook niet om lekker de benen te strekken tijdens de gekke vijf minuten.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 20:50

Nikass schreef:
Voor een pony en een shetlander lijkt me de afmeting van de paddock op zich wel acceptabel. Maar zo'n paddock is altijd wel heel saai... Loop je niet het risico dat ze erg veel op één plek gaan staan suffen? Ben je actief met je paardjes?

dit is ook mijn grootste twijfel ik ben wel heel actief met haar bezig. Ik werk in ploegen (vroege/late afwisselend per week) dus heb steeds overdag voor of na de middag 4 a 5 uur waar ik met haar bezig ben (rijden/longeren, poetsen, grondwerk, gewoon wat spelen of in de buurt bezig zijn,..) ook heb ik al gedacht aan verschillende opties om ze meer te laten bewegen; hooi op verschillende plaatsen, hooi in hayplay bal, eventueel kijken voor een draad te spannen dat ze een traject moeten volgen om naar stal/eten te gaan,...

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 20:53

Shenavallie schreef:
Je vraagt om een mening: ik vind het (te) klein. Je zult dan flink moeten bijvoeren, want voor een heel jaar is het te weinig. Ze lopen dit stukje namelijk helemaal kapot, waardoor gras geen kans krijgt om te groeien. Ik zie het bij mijn buren van verderop, die zelfs het dubbele hebben qua grootte. De paarden staan er maar een paar weken in, want daarna is het één kale bedoening dat met regen een aardige baggerzooi wordt. Voor één of twee kleine Shetjes is het misschien nog te doen, omdat die vaak toch heel schraal moeten staan, maar voor een gemiddelde pony erbij is het niet veel. Ook niet om lekker de benen te strekken tijdens de gekke vijf minuten.

volgens mij heb je niet goed gelezen, je praat over te weinig gras en modder in de winter. lees dan eerst het hele stuk dan zie je dat het een zandpaddock is waar sowiso geen gras op staat en de paddock steeds droog ligt buiten het uitloop stukje aan de stal.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:54

Shenavallie schreef:

Wij hebben ook niet veel maar daarom is het gewoon zomers max 3 uur op het gras en rest in de bak. Bij slecht weer is het gewoon niet op het gras.

Is ook prima voor mijn cushing paard met zomereczeem.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:57

Ik heb zelf mijn paarden ook op 900 vierkante meter. Het gaat, maar ik huur wel een weitje bij waar ze soms even de benen kunnen strekken als het vriest en ze in de zomer kunnen grazen. Ik merk toch dat ze dat echt goed doet.

24/7 twee grote op zon paddock vond ik niet fijn. Heb zelf 200 vierkante meter verhard van de paddock en geen dichte stallen maar een schuilstal van 4x7.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 20:58

simongek schreef:
Shenavallie schreef:

Wij hebben ook niet veel maar daarom is het gewoon zomers max 3 uur op het gras en rest in de bak. Bij slecht weer is het gewoon niet op het gras.

Is ook prima voor mijn cushing paard met zomereczeem.

klopt. ik vind 25 op 35 niet super klein is zowat de meting van een normale bak enkel wat breeder en minder lang maar komt op hetzelfde neer en mijn Merrie loopt toch steeds lekker te crossen in de bak op de stal waar ze nu staat. en indd voor gezondheidsredenen is het echt wel goed. :j

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 21:00

Azmay schreef:
Ik heb zelf mijn paarden ook op 900 vierkante meter. Het gaat, maar ik huur wel een weitje bij waar ze soms even de benen kunnen strekken als het vriest en ze in de zomer kunnen grazen. Ik merk toch dat ze dat echt goed doet.

24/7 twee grote op zon paddock vond ik niet fijn. Heb zelf 200 vierkante meter verhard van de paddock en geen dichte stallen maar een schuilstal van 4x7.

ze zullen in de zomer zeker wel af en toe de weide op gaan daar ben ik zeker van; dat vind ik zelf heel belangrijk en zal ik zeker voor zorgen.

lizy29

Re: Ruimte genoeg voor hele jaar door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:16

Ik vraag me vooral af waarom mensen hun mensen toch op van die kleine stukjes grond willen houden. Kan het? Natuurlijk. Is het beter dan 23 uur per dag op stal? Absoluut. Vind ik het een fijne gezonde situatie voor een dier wat van oorspron gemaakt is om kilometers te maken? Zeer zeker niet!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:18

lizy29 schreef:
Ik vraag me vooral af waarom mensen hun mensen toch op van die kleine stukjes grond willen houden. Kan het? Natuurlijk. Is het beter dan 23 uur per dag op stal? Absoluut. Vind ik het een fijne gezonde situatie voor een dier wat van oorspron gemaakt is om kilometers te maken? Zeer zeker niet!

Ze op de wei houden buiten de droge maanden om kan hier niet, dus meer land dan een paddock en wat zomergras heeft helaas weinig zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:24

Azmay schreef:
lizy29 schreef:

Ze op de wei houden buiten de droge maanden om kan hier niet, dus meer land dan een paddock en wat zomergras heeft helaas weinig zin.

Maar de droge maanden zijn toch minstens de helft van het jaar. Mei tm okt zijn doorgaans relatief droog. Soms zelfs al vanaf maart/april.

Het zou mijn keus niet zijn om paarden permanent in zo'n klein stukje te houden. Ik denk ook dat je tegen veel logistieke problemen aan loopt. Als je maar zo'n klein stukje "land" heb, heb je doorgaans ook weinig ruimte voor een mestplaats en hooi/stro opslag. Wat maakt dat de verplichte werkzaamheden zoals mest wegbrengen, hooi/stro halen etc. haast een wekelijkse bezigheid zullen worden. En dan is de lol er snel af..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:27

Heel veel hangt af van dat weiland. Want alleen de paddock vind ik te klein om een paard en pony altijd op te houden.
Dus:
- hoe groot is het weiland?
- wat is soms? Enkel in het weekend wanneer de zon schijnt en het tussen 20 en 25 graden is?
- wat is de zomer? Als dit enkel over de maanden juli en augustus gaat bv. is het ook verwaarloosbaar

Het is natuurlijk wat je zelf wilt. Kan je zelf gelukkig zijn als je paard en pony hun leven op een zandstukje van 900m² spenderen?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:34

Azmay schreef:
lizy29 schreef:

Maar die 'droge' maanden is toch al snel een maand of 8 tot 9 per jaar. Daarnaast kies je daarnaast ook voor het formaat paddock. En dan vind ik formaatje bak gewoonweg niet groot genoeg.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 21:44

[/quote]

Maar die 'droge' maanden is toch al snel een maand of 8 tot 9 per jaar. Daarnaast kies je daarnaast ook voor het formaat paddock. En dan vind ik formaatje bak gewoonweg niet groot genoeg.[/quote]

ik zie gigantisch veel paarden die het slechter hebben; heb 3 jaar op een manege gewerkt, paarden gezien die niet de wei op mogen en 2x per week een uurtje gereden werden, paarden die op stukjes van 10 op 10 staan heel de tijd die gevoelig zijn aan hoefbevangheid. het is niet ideaal maar ik vind het beter dan op stal gooien. verder heb ik al vermeld dat ik zeker van plan ben voor de zomer maanden (en ja hiermee bedoel ik Mei-okt) een wei te zoeken en er is al 90% zekerheid van dat dit recht achter het huis kan. verder heeft mijn merrie gezondheidsproblemen waardoor ze sowiso niet te veel gras mag. er zijn ook plannen dat de weide achter het huis nog bijgekocht zal worden maar dit is maar slechts speculatie en nog geen zekerheid maar in ieder geval zal er dus zeker een oplossing gezocht worden dat ze de weide op kunnen in de zomer voor een paar uur per dag.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:21

TsarinaZ schreef:
Shenavallie schreef:

volgens mij heb je niet goed gelezen, je praat over te weinig gras en modder in de winter. lees dan eerst het hele stuk dan zie je dat het een zandpaddock is waar sowiso geen gras op staat en de paddock steeds droog ligt buiten het uitloop stukje aan de stal.

Ik heb het inderdaad niet goed gelezen, mijn excuses. Ik heb me alleen op de afmeting van de paddock geconcentreerd. Ook als je alleen maar hooi (bij)voert vind ik de ruimte vrij klein als ze hier in de basis het hele jaar zouden moeten staan. Maar als je met de buren een regeling kunt treffen dat je ze met regelmaat op diens land kunt zetten, dan is dat natuurlijk geweldig en een heel welkome afwisseling.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 22:27

TsarinaZ schreef:
Shenavallie schreef:

Ik heb het inderdaad niet goed gelezen, mijn excuses. Ik heb me alleen op de afmeting van de paddock geconcentreerd. Ook als je alleen maar hooi (bij)voert vind ik de ruimte vrij klein als ze hier in de basis het hele jaar zouden moeten staan. Maar als je met de buren een regeling kunt treffen dat je ze met regelmaat op diens land kunt zetten, dan is dat natuurlijk geweldig en een heel welkome afwisseling.[/quote]

ben zeker van plan voor de zomer maanden een weide te vinden waar ze regelmatig op kunnen natuurlijk liefst achter het huis maar zelfs als dit niet mogelijk is ben ik van plan een oplossing te zoeken hiervoor :) bedankt voor je berichtje!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:41

Super, ik hou van eigenaren die voor een plan B en zelfs een plan C komen als plan A niet lukt. Top! :D

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:44

Lijkt mij helemaal niet gek. Ik heb in de zomer zelf land maar in de winter staan er hier 5 op een zandpaddock van 25 x 36. Als de omstandigheden het toestaan laat ik ze wel op het pad rond de weilanden om even wat anders te zien en een extra sprintje te kunnen trekken maar ze zijn erg tevreden. Vroeger in pension stonden ze een flink deel van de dag in een paddock maar die was ook maar 20x 20 en dan stonden ze de rest van de dag/nacht op stal. Nu 24/7 zelf kunnen kiezen met onbeperkt ruwvoer en mijn paarden zijn gezonder en veel gelukkiger.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 22:50

Shenavallie schreef:
Super, ik hou van eigenaren die voor een plan B en zelfs een plan C komen als plan A niet lukt. Top! :D

Al moet ik elke dag 2 u aan de hand gaan wandelen om te grazen haha alles voor de dieren !

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 22:51

dblijham schreef:
Lijkt mij helemaal niet gek. Ik heb in de zomer zelf land maar in de winter staan er hier 5 op een zandpaddock van 25 x 36. Als de omstandigheden het toestaan laat ik ze wel op het pad rond de weilanden om even wat anders te zien en een extra sprintje te kunnen trekken maar ze zijn erg tevreden. Vroeger in pension stonden ze een flink deel van de dag in een paddock maar die was ook maar 20x 20 en dan stonden ze de rest van de dag/nacht op stal. Nu 24/7 zelf kunnen kiezen met onbeperkt ruwvoer en mijn paarden zijn gezonder en veel gelukkiger.

Dankjewel dacht ik zelf dus ook ! Het voordeel en de pluspunten die je hebt door ze aan huis te zetten zijn gewoon te groot

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 09:37

Azmay schreef:
lizy29 schreef:

Maar de droge maanden zijn toch minstens de helft van het jaar. Mei tm okt zijn doorgaans relatief droog. Soms zelfs al vanaf maart/april.

Het zou mijn keus niet zijn om paarden permanent in zo'n klein stukje te houden. Ik denk ook dat je tegen veel logistieke problemen aan loopt. Als je maar zo'n klein stukje "land" heb, heb je doorgaans ook weinig ruimte voor een mestplaats en hooi/stro opslag. Wat maakt dat de verplichte werkzaamheden zoals mest wegbrengen, hooi/stro halen etc. haast een wekelijkse bezigheid zullen worden. En dan is de lol er snel af..[/quote]

Dat valt wel mee. Kleine mesthoop en we brengen het met de trailer weg. 5 min rijden vanaf het huis.

Grote balen hooi in een oude box en ongeveer 10 a 15 balen vlas op voorraad.

Niet iedereen heeft hectares land. Bij ons in de regio zo goed als niemand. Ja de boeren voor de koeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:10

simongek schreef:
Dat valt wel mee. Kleine mesthoop en we brengen het met de trailer weg. 5 min rijden vanaf het huis.

Grote balen hooi in een oude box en ongeveer 10 a 15 balen vlas op voorraad.

Niet iedereen heeft hectares land. Bij ons in de regio zo goed als niemand. Ja de boeren voor de koeien.

Maar dan ben je haast iedere week aan het rijden?
Dat lijkt mij echt vreselijk. Je hebt toch paarden om te rijden etc. Niet om heel de tijd te slepen met mest en voer... je moet het leven zo makkelijk mogelijk maken en soms is dat op een pensionstal.

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:12

Mij lijkt het ook helemaal zo gek nog niet, zeker met weiland in de zomer moet dit gewoon kunnen. Veruit de meeste 'paddocks' in Nederland zijn veel kleiner dan wat jij nu voor ogen hebt. Met z'n tweeën op 36x25 m kunnen ze toch even een sprintje trekken als ze willen! Als je gaat rijden kan dat toch ook met deze afmetingen? Dus waarom zo niet ;)
Uiteraard is de meest ideale omgeving voor een paard anders, maar we zijn niet allemaal groot grond bezitters en het blijft Nederland.. Geen uitgestrekte vlaktes etc. Ik zou dolblij zijn met een paddock van dit formaat voor twee paarden!

Onwijs tof dat je dit kunt realiseren TS, veel plezier in de toekomst met paarden aan huis!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:13

Ene keer ligt het langer als andere x. Vroeger was hetveel meer werk. 3 stro boxen :j

Vlas is veel minder volume en box gaat niet meer helemaal leeg. Soms ligt de hoop een maand. Geen probleem.