In bevroren paddocks/buitenbak zetten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kimskelly

In bevroren paddocks/buitenbak zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 10:32

Hallo allemaal,

Ik lees al jaren mee.. Maar zit nu toch zelf met een vraag.
Hoe doen jullie ( mensen op volpension) het buitenzetten met dit weer?
Bij ons wordt er normaal buiten en binnen gezet.. alleen met dit weer, is alles op eigen risico. Dus dat betekend dat ieder voor zich moet bepalen naar buiten ja of nee. Nu vraag ik mij af of jullie ze gewoon buiten zetten op de bevroren grond? Ik rij/longeer en hij gaat in de stapmolen.. Maar wil hem eigenlijk gewoon buiten hebben. Ookal is het niet zo lang. Hoe doen jullie dit? En staan er bij jullie ook zoveel klanten die dit niet willen?

Polly
Moderator Algemeen

Re: In bevroren paddocks/buitenbak zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:34

Ja hoor gewoon lekker frisse neus halen

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:35

Hier lopen ze aan huis, 24/7 buiten dus ook nu, als het koud is en glad.
Ze redden zichzelf prima! Net als ze veel binnen staan wordt het gevaarlijker om ze buiten te zetten o.w.v. het overschot aan energie dat ze dan hebben :) Gewoon zo veel mogelijk buiten lijkt mij dus het beste :D
Laatst bijgewerkt door s_v op 01-02-19 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Gewoon naar buiten, paarden merken zelf wel dat het glad is en passen zich daar naar aan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Zolang de bak goed vlak is kan dat prima. Beter elke dag lekker lang buiten dan nu een paar dagen ophokken en dat ze daarna van frisheid helemaal uit hun plaat gaan met alle gevolgen van dien.

Eventueel even rijden/longeren van te voren dan doen ze ook niet meer zo raar.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:36

Ik zorg dat ik de avond ervoor de paddock helemaal recht hark. Zodat als het gaat vriezen de grond in ieder geval vlak is. Mijn paarden gaan dus gewoon naar buiten vorst of niet.

mavantos

Als de bodem vlak is en je geen idioot hebt die met macht 1000 door de paddock gaat rennen kan het prima. Alleen als de paddock niet glad is dan doe ik het niet, dan is de bodem ongelijk en is verstappen natuurlijk wel heel snel gebeurd.

Agnes

Ik zet mijn vijftal gewoon een uurtje buiten. En omdat ze elke dag buiten komen, neem ik aan dat ze minder wild zijn (al zitten er twee enters bij) en zelf wel voelen wat kan of niet.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:38

Agnes schreef:
Ik zet mijn vijftal gewoon een uurtje buiten. En omdat ze elke dag buiten komen, neem ik aan dat ze minder wild zijn (al zitten er twee enters bij) en zelf wel voelen wat kan of niet.

Een uurtje als in letterlijk 1 uur per dag, ook de jonkies? Daar zouden de mijne echt hen energie niet mee kwijt kunnen en ik heb 2 'rustige' koudbloeden waarvan eentje al 30 is :=

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:39

Ja tuurlijk gaan ze gewoon buiten. Hou op met die betutteling zeg. :=

Ze passen zich zelf wel aan aan de bodem en gladheid. Als je er tenminste geen ijzers onder timmert waardoor ze nul gevoel met de bodem meer hebben.
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 01-02-19 10:43, in het totaal 3 keer bewerkt

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:39

Hier staan ze aan huis, 24/7 buiten
Mijn bodem is vrij vlak dus prima te doen.

Jaren geleden ergens gestaan waar altijd het beginstuk van de wei als een hobbelbaan bevroor maar ze pasten zich hier op aan. Liepen er voorzichtig overheen en trokken daarna op het vlakke stuk een sprintje.

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:40

Hoe hard licht het en hoe fris is hij? Ligt er sneeuw?
Als het niet heel hard is (proberen met de hak van de schoen op de bodem te slaan, geeft ie een beetje mee (de grond) is het niet te hard) als het niet te hard is maakt het niet uit fris/niet fris, redden ze wel. Als er sneeuw ligt en hij staat niet op kan ie wel gewoon naar buiten hoor. Met ijzers zou ik dat niet doen. Moest het echt heel hard zijn zou ik hem alleen even stappen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:40

Als de ondergrond redelijk vlak is kunnen ze prima naar buiten.

Met ijzers kan het wel glad zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:42

de mijne staan 24/7 buiten, die passen zich prima aan, ik ga sneller op mijn plaat op de gladde stukken dan de paarden ...
Met paarden die op stal staan en iedere dag normaal gesproken een uurtje of twee buiten komen in vrijheid, zou ik wel opletten. Kans dat die wél uit hun plaat gaan en domme dingen doen vind ik net te hoog.
Ik zou dus persoonlijk opteren om ze die paar dagen niet buiten te laten en te rijden / in de stapmolen te doen, en indien mogelijk in de binnenpiste loslaten (of enkel in de buitenpiste/ weide als die mooi vlak gesleept is op voorhand. Dan is er ook geen probleem.)

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:43

AnnoNiemand schreef:
Ja tuurlijk gaan ze gewoon buiten. Hou op met die betutteling zeg. :=

Precies dit, zoals mijn man zou zeggen 'ge moet er ni zo veel eieren onder leggen' :+

Hier wordt niets gelijk gemaakt voor het vriezen, 85% van de paddock ligt ook gewoon het jaarrond vlak, die overige 15% die wat modderig is, daar doen ze het nu gewoon wat rustiger op, ze passen zichzelf prima aan. Mijn fjord heeft gisteren nog vrolijk sprintjes aan het trekken geweest op een bevroren ondergrond :j

Agnes

Nu het vriest 1-1,5 uur. Als de bodem zacht is en het niet teveel regent, gaan ze langer naar buiten. En ze hebben ruime stallen. En straks in de zomer gewoon in de wei.

Miray

Ik laat mijn pony gewoon buiten zetten. De paddock is vlak en de weg ernaartoe niet glad. Hij voelt het zelf goed aan en loopt dan iets voorzichtiger. Sommige mensen op stal zetten hun paard dan niet buiten, maar die staan rondom op ijzers.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:44

Ze gaan in de paddock als de grond licht bevroren is en ze er doorheen lopen. Ik doe ze in de bak als de grond echt flink hard is. Die is mooi vlak en dan breken ze de benen minder snel. Het blijft wel een lastige overweging als je niet de keuze hebt om ze op een vlak stuk te zetten. Dan zou ik het laten afhangen van de hardheid van het paard i.c.m. karakter. Heb je een ontzettende druktemaker of brokkenpiloot, dan zou ik kijken naar alternatieven (stappen aan de hand? of in de molen?). De ervaring leert wel dat als je ze eenmaal op stal houdt, dat het steeds riskanter wordt om ze weer buiten te gooien... Ik probeer ze daarom zoveel mogelijk toch buiten te doen in lastig of risicovol weer, omdat je dan de grootste kans hebt dat ze zich -zonder al te veel overtollige energie- aanpassen aan de omstandigheden en voorzichtig doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:44

Ik vindt dit weer geen reden om het buiten zetten te veranderen. Hier is het net als anders. Zo vreemd dat mensen doen of paarden lomp zijn. Ze voelen echt wel aan de ondergrond wat kan. Tenzij je ze eerst teveel binnen laat en ze gekken sprongen maken omdat ze teveel energie hebben maar dan ligt het niet aan de paarden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:46

Hier gaan ze gewoon naar buiten. Weer of geen weer. Ze letten zelf wel op. Als de grond weer geschikt is gaan ze uit hun plaat. Nu passen ze zich uit zichzelf aan

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:46

Van mij mogen ze ook gewoon naar buiten voor een frisse neus, echter ben ik op het moment zelf ziek, en durft de stalhouder het niet aan om ze buiten te zetten dus staan ze noodgedwongen binnen... gelukkig wel ruime boxen met meer dan voldoende stro en hooi, als de bodem straks weer beter is gaan ze naar de grote wei, dan kunnen ze behoorlijk uit hun plaat gaan zonder dat ik me echt ongerust moet maken over blessures...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:47

Als de groep waar ze in staan een beetje rustig en normaal is kan het best. Zolang er maar geen malloten tussen zitten die de anderen op stang jagen. Als paarden gewoon in hun eigen tempo kunnen rommelen gaat 't wel goed.
VZpaard kwam ook altijd buiten in de paddock, ook als 't bevroren en niet egaal was. Dan werd er gewoon voorzichtig gelopen. Zelfs spelen ging in aangepast tempo.
Mooiste vond ik altijd dat ze het zelf altijd zo goed voelden waar ze konden raggen en waar ze even rustig aan moesten doen.

De enige keer dat vzpaard stevig tegen de vlakte ging was toen het eens modderig was (en ik heb haar dik 15 jaar bijna dagelijks buiten gezet dus ik zal 't wel weten). Ze had alleen een gekneusd ego en dat werd opgelost door een ander paard de schuld te geven ('t arme dier stond een stuk verder onschuldig grasjes te trekken maar kreeg er evengoed flink van langs). Zelf omvallen na een leipe stunt doe je niet als koninginnemerrie. Malle muts. :')

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:50

Hangt erg af hoe de paddock er bij ligt, en wat voor type paard je hebt :D
Als de bodem hard en hobbelig is, en jij hebt een lichtelijk hysterisch paard, zou ik echt oppassen. Of idd zorgen dat het voor de vorst glad geharkt/ gesleept is.
Ik ken 2 verhalen van paarden die hun been braken met sneeuw/ gladheid.
Zou er in elk geval ook niet te makkelijk over denken, en desnoods zelf je paddock zo veilig mogelijk maken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:51

Die van mij gewoon naar buiten of stonden al buiten continue. Die redden zich wel.

happyjoyce

Re: In bevroren paddocks/buitenbak zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:54

Hier gaan ze gewoon naar buiten. Ze zijn voorzichtig genoeg. Ik heb er wel eentje die gevoelig is als de ondergrond erg ongelijk is dus ik zet ze op een redelijk vlak stuk.