Eigen stal verhuren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xanthos111

Eigen stal verhuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 12:28

Hallo allemaal ,

Ik woon in België dus weet niet of de wetgeving in Nederland anders is dan hier...
Maar bij deze dus mijn vraag :

Sinds november wonen wij in ons eigen huisje. Een leuke stek met achteraan 2 paardenstallen en een weide van ca 32are. Omgeven door landbouwgebied en bossen.
Nu willen we zelf nog wat sparen maar natuurlijk vind ik de gedachte om ooit zelf een paard aan huis te kunnen stallen geweldig.
Nu zijn we aan het overwegen om misschien voor een klein prijsje 1 van onze stallen te verhuren. De eigenaar moet dan wel zelf alles voorzien. Onderhoud stal + weide ook.

Waar moeten we op letten indien we dit zouden willen doen en hoeveel zouden we hiervoor kunnen vragen?
Alvast bedankt!

Utixo

Re: Eigen stal verhuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:30

Voorlopig komt dat paard dus alleen te staan? Niet doen, paard hoort niet alleen te staan.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:32

Utixo schreef:
Voorlopig komt dat paard dus alleen te staan? Niet doen, paard hoort niet alleen te staan.

Dat zegt ze niet. Zodra ze haar paard aan huis neemt, wilt ze de tweede stal verhuren.

Ik zeg altijd: Wat de gek ervoor geeft.
Ik ken 2 mensen die op die manier een stal huren. Beide vlak bij elkaar. De 1 betaald 500 euro per jaar, de ander 100 euro per maand.

Stallingsprijzen zijn heel regio gebonden. Kijk rond wat er in jouw buurt gevraagd wordt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:33

Dus nu staat er geen paard?
Een paard is een kuddedier,dus 1 paard ergens stallen alleen is een no-go.

Los daarvan zou ik zoiets nooit doen.
32a is zo groot niet,de kans dat ze alles laten kapotlopen en daarna verhuizen is heel reëel,en dan zit je serieus met een boel kosten om het terug mooi te krijgen.

Ik zou dan bv eer mijn weide mooi maken en mooie pakjes arm,kruidenhooi maken en dit verkopen.
Heb je geen last van huurders,slecht onderhoud,....en verdien je er ook iets aan.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:33

Is er een bak? Aanwezigheid bak is wel heel fijn natuurlijk. Idem goede verlichting. Zijn er goede uitrijmogelijkheden naar de bossen?
Wil je nu al verhuren? Lijkt me niet verstandig, aangezien dat paard dan alleen komt te staan, denk niet dat iemand dat interessant vindt en is sowieso voor dat paard niet goed.
Als je straks een eigen paard erbij zet, dan is het misschien interessanter om op basis van volpension te verhuren. Je eigen stal moet tenslotte toch ook uitgemest worden.
Hou er rekening mee dat het voor die persoon best "eenzaam" kan zijn, als enige pensionklant. Je moet maar net iemand treffen die dat wil. Omgekeerd wil je zelf misschien ook wel een goede klik met de persoon die op je erf komt (zeker als die persoon er tweemaal daags moet zijn omdat hij/zij alles zelf moet doen).

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:33

tengeltje11 schreef:
Dus nu staat er geen paard?
Een paard is een kuddedier,dus 1 paard ergens stallen alleen is een no-go.

Dat zegt ze toch nergens? Lezen is ook een vak.

Ze heeft geen paard aan huis en zodra die aan huis komt verhuurt ze een stal. Dus, 1 paard + nog een paard zijn twee paarden, ofwel, paard komt niet alleen te staan

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:35

Dat staat er wel, ze zijn voor nu aan het overwegen om die ene stal te verhuren, en de eigenaar zelf alles te laten doen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:39

Hoe zie je het voor je dat die andere eigenaar alles moet doen?
Moet die ook alles voor jouw paard doen?
Ik zouz eggen, doe het dan samen. Deel de lasten eerlijk, dus samen zorgen voor omheining (of jij alleen, want jij bnet uiteindelijk landeigenaar). Koop samen hooi/stro in, maak een uitmest en buitenzet schema.
Ik heb op zo'n stal gestaan, deden wel alles samen, al deed de eigenaar het meest.
Maar het belangrijkste dan is dat het klikt. Je moet goed met elkaar op kunnen schieten en hetzelfde idee van paarden houden hebben.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:39

idd,dat staat er wel.

naar hoe ik het lees hebben ze 2 stallen,en in de toekomst wil ze een paard aan huis,in tussentijd zouden ze dus een stal verhuren aan een vreemde die dan alles zelf doet.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:51

Ik lees: OOIT zelf een paard aan huis stallen. En NU aan het OVERWEGEN om een stal te verhuren.
Maar is het dan aan het overwegen om die binnenkort al te verhuren of is het overwegen om te verhuren als ze zelf een paard heeft. Het kan volgens mij beide kanten op want die nu slaat op overwegen. Handig als TS dat even verduidelijkt.
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 29-01-19 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:52

idd,het is nogal ruim om te interpreteren.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 13:53

De laatste post Tengeltje11 heeft het aan het goede eind ;)
Sorry had het misschien niet duidelijk genoeg omschreven.
Omwille van financiele redenen zouden we nog even wachten met de aanschaf van een eigen paard. Nu zijn we de opties aan het overwegen voor het aankomende voorjaar.
Willen er eventueel wel enkele schapen / geiten op zetten zodat de weide geen wildernis word. Maar het idee om eventueel een stal te verhuren zat ook in mijn hoofd vandaar de vraag.. ;)

Nu 32a is idd weinig maar mijn buurvrouw verhuurde voordien haar weide aanpalend aan de onze ( ook van ongeveer 30a) aan de vorige eigenaars. Dus hierin valt misschien wel te onderhandelen.

Ik dacht eventueel ook aan mensen waarvan hun paard kreupel staat of op pensioen moet maar ze niet willen weg doen. Zouden deze eventueel hier kunnen stallen.

Ik zeg maar wat.. ;) Misschien voor het gemak het toch maar bij schapen houden maar vind het zonde van de 2 degelijke paardenstallen terwijl er misschien mensen in de buurt zijn die op zoek zijn naar een stalletje..

btw; in de buurt zijn ook 2 privestallen met piste , de vorige eigenaars reden hier te voet naartoe en gingen daar dan rijden. In de buurt zijn wel meerdere uitrij mogelijkheden heb ik al gehoord..

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 13:58

Afbeelding
Ter illustratie , de stallen + opbergschuur ernaast.
Directe toegang tot de weide langs rechts.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:11

Wat een mooie ruimte. Wou dat je om mijn hoek zou wonen. Doe een moord voor zoiets

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:14

niet doen dan,een paard hoort niet alleen te staan.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 14:15

LukieBradley schreef:
Wat een mooie ruimte. Wou dat je om mijn hoek zou wonen. Doe een moord voor zoiets

Bedankt! Zijn ook heel tevreden van onze aankoop! :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:18

Leuk idee, maar bedenk wel dat je daarmee je privacy opgeeft. Je kunt dan ten allen tijde mensen op je erf verwachten... ik vind de suggestie van tengeltje11 wel een goede, gewoon hooien en het hooi verkopen. Heb je er toch wat opbrengst van.

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:38

Ik zou er echt nooit maar dan ook nooit aan beginnen om mijn privacy op te geven voor wat inkomsten. Als het toch tegenvalt of niet klikt heb je ze niet altijd zo maar weer weg. Het is wel zo te zien een belangrijk deel van je achtertuin. Daar kijk je altijd op uit (en zij op jou). En misschien zijn ze iedere dag wel uren daar. En als ze slordig zijn of worden?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:40

idd,want wat krijg je voor kale huur ergens alleen zonder iets van faciliteiten?
echt 2 keer niets.

+ er is niets van paddock oid om ze in de winter op te zetten,dus wordt het de wei en heb je na een winter geen wei meer over.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:41

Ik ben het wel mee eens dat een paard niet alleen hoort te staan. Dus dan moet je eigenlijk al een paard en een pony nemen. Of 2 pony's. Wellicht dat iemand stalling zoekt voor shetlanders. Maar ik vind jouw idee van schapen ook nog niet zo verkeerd (zeker om je land in goede conditie te houden, paarden maken er meer een puinzooi van en zijn selectiever in wat ze eten).

Maar 32 are is 0.32 hectare, dus eigenlijk niet zoveel. Heb je een paddock? Want de kans is groot dat als daar een paar paarden het hele jaar rond op lopen je eindigt met een modderpool.

Zowel bij schapen of bij paarden zul elke dag verzorgers en dergelijke op je erf hebben, zeker als ze alles zelf moeten doen. Dan moeten ze gauw al minimaal 2x per dag komen.

Wil je dat niet zou ik inderdaad gaan hooien maar idd voor kruidenhooi of iets dergelijks gaan. Anders ben ik bang dat je er niet veel aan overhoud omdat het maar een klein stukje is. Ik weet ook niet of je mensen daarvoor in moet huren of zelf een trekker hebt en een deel kan doen?

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 14:52

Hmm inderdaad misschien toch maar een slecht idee dan..
Hooien , Geen idee hoe daaraan te beginnen! :p Hebben geen trekker ofzo..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:56

Met 30 are kun je niet hooien van eigen land met doel dat de investering goed terug wordt verdient. En dan hebben we het niet eens over winst maken of uurloon.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:00

@knert,hangt ervan af.
als je het geluk hebt wat boeren in de buurt te kennen,kan je heus eentje vinden die dat stukje komt meemaaien als ze zelf maaien en komt keren idem,voor een prijsje.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:09

Een stal verhuren is zielig. Paarden zijn kuddedieren en horen samen te staan, paarden alleen zetten faciliteren vind ik echt sneu, doe dan gewoon 2 stallen verhuren of 2 kleine pony's.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 16:23

Hoeveel grond ligt er achter de stallen , heb je daar ook een foto van ? Ik zal dan wel gaan voor 2 stallen te verhuren. Hoe is de uit rij mogelijkheden bij jullie ? Is er een bos, of kan je fijn buiten rijden is er dichtbij een rijbak/ paarden club in de buurt waar je kan gaan rijden? Voordat jullie het huis kocht stonden er toen paarden of pony's in ?