Voetjes/staart wassen met koud weer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xxjonique

Voetjes/staart wassen met koud weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 08:38

Hoe wassen jullie met -5 jullie paard zijn voetjes en staart.
Heb zondag wedstrijd en haar staart en voetjes zijn drama
Witte voeten tot aan de knieën en hoger, staart is wit met zwart. Wat op dit moment licht zwart en donker zwart is.

Oh ja wel handig er bij te vermelden, hebben alleen koud water tot beschikking

Ben benieuwd naar jullie tips

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 08:42

Nou voetjes en staart zal hij wel overleven maar het is voor jou ook vervelend. En het wordt minder schoon met koud water. Is je water niet bevroren? Heb je wel een binnenplaats of is het buiten? Heb je ergens stroom zodat je een waterkoker kan neerzetten? Dan kan je kokend water bij je koude water in een emmer doen en daar de staart in hangen.

Anoniem

Re: Voetjes/staart wassen met koud weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 08:44

En mocht er geen stroomvoorziening zijn, dan kan je altijd nog warm water van thuis in een thermosfles meenemen!

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 08:47

Ik heb hetzelfde probleem gehad toen ik nog een schimmel had. Wat ik deed was alleen het onderste stuk van de staart wassen (dus niet bij de staartwortel) en daarna droog föhnen. Moet je paard wel tegen kunnen maar die van mij vond dat helemaal prima. De voeten deed ik vaak alleen met cowboy Magic greenspot remover. Tenzij ze echt heel erg vies waren, dan met een emmertje warm water (jerrycan heet water van thuis meenemen en mengen met koud water van de stal).

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 08:51

Ofwel thermos/jerrycan warm water meenemen of de warming wash van NAF gebruiken :) Zo deden wij het altijd. En dan goed met de handdoek erover dat het meeste nat eraf was. Restjes van vlekken met greenspot remover eraf en dan zijn ze toonbaar genoeg :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 09:04

Niet? Zo erg is het niet om eens niet te wassen.. Ik deed mijn paard met 3 hoge witte benen alleen poetsen. Nooit een opmerking over gehad.

Xxjonique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 09:07

bobje26 schreef:
Niet? Zo erg is het niet om eens niet te wassen.. Ik deed mijn paard met 3 hoge witte benen alleen poetsen. Nooit een opmerking over gehad.

Had ik maar zo”n luxe
Paard is meer wit dan zwart.
De voeten en staart moeten echt wel gebeuren.

Heb gelukkig een aantal goede reacties gehad die ik ook in mijn achter hoofd had maar niet zeker wist of dit de optie was

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 09:34

Waterkoker en een emmer en spons. En dan wassen vanuit de emmer? Met -5 en dan koud water vind ik een uiterste. Handdoeken ook niet vergeten om zoveel mogelijk droog te maken.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 09:41

Vind het prijzenswaardig dat je netjes op wedstrijd wilt verschijnen, maar is het nou echt zo erg om ongewassen te verschijnen? Het maakt maar één onderdeel van je protocol uit. Je krijgtheus geen 2 of 3 hoor. Jury weet toch ook dat het vriest en zal begrijpen dat niet iedereen kan wassen. ( lijkt mij ). Krijg je alsnog een 6, prima toch?

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 09:57

Let op met staart wassen bij vorst. Bij onze pony bevroor de staart na het wassen. Je moet dan oppassen dat hij niet afbreekt. Gelijk droog föhnen dus.

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:16

vorig weekend had mijn dochter wedstrijd met de pony en aangezien het een schimmel is moesten wij ook “wassen”..alleen was dat natuurlijk ook veelste koud.Ik ben op zoek gegaan op internet en vond de NAF muck off vlekverwijderaar..het is een spray die je op de vlek sprayt en dan 5 minuten laat intrekken..daarna afnemen met een vochtige spons of doek.
Ik heb bijna de hele pony er mee gedaan en hij was schoon..natuurlijk niet zo wit als dat hij gewassen is maar wit genoeg met dit koude weer.

Echt de moeite waard om te proberen!(fles kost €12,95 geloof ik)

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:23

Ik was de voetjes dan 'even snel' met de NAF warming wash. Ideaal voor de koudere dagen. Als ze dan nog niet helemaal schoon zijn ga ik in de weer met droogshampoo. De staart dompel ik in een emmer met lauw water en sop en daarna afspoelen in een emmer met alleen lauw water (vooral voor mijn eigen handen). Daarna gebruik ik een zooi handdoeken om te drogen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:43

nu er sneeuw ligt wil ik nog weleens de benen insmeren met sneeuw, vriest de voel mooi schoon :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:47

Ik zweer echt bij Green Spot Remover van Cowboy Magic. Geen water nodig, alleen maar een handdoek.
Insprayen, goed inwrijven tot het flink schuimt en dan uitwrijven met een handdoek.
Desnoods nog een keer herhalen. Werkt bij de manen, staart en benen van mijn haflinger echt top in de winter.
Afbeelding

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:07

Ooit een schimmel gehad die dacht liever een zwarte of groene of poep kleur had, was geen beginnen aan om die schoon te houden als het niet winter was, dan was zijn lijf in elk geval schoon door de deken. Inderdaad van cowboy magic de greenspot remover, werkt goed! En je hoeft niet met water aan de gang met deze kou.https://www.horsefitshop.nl/cowboy-magi ... lJEALw_wcB

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:23

Laurievc schreef:
Ofwel thermos/jerrycan warm water meenemen of de warming wash van NAF gebruiken :) Zo deden wij het altijd. En dan goed met de handdoek erover dat het meeste nat eraf was. Restjes van vlekken met greenspot remover eraf en dan zijn ze toonbaar genoeg :D

Zo doe ik het ook! :Y)

Xxjonique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 16:50

eefjuh20 schreef:
vorig weekend had mijn dochter wedstrijd met de pony en aangezien het een schimmel is moesten wij ook “wassen”..alleen was dat natuurlijk ook veelste koud.Ik ben op zoek gegaan op internet en vond de NAF muck off vlekverwijderaar..het is een spray die je op de vlek sprayt en dan 5 minuten laat intrekken..daarna afnemen met een vochtige spons of doek.
Ik heb bijna de hele pony er mee gedaan en hij was schoon..natuurlijk niet zo wit als dat hij gewassen is maar wit genoeg met dit koude weer.

Echt de moeite waard om te proberen!(fles kost €12,95 geloof ik)

Hoe heb je zijn staart gedaan? Ook daarmee?

Xxjonique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 16:53

Heb zelf van Hi gloss de clean spray ( werkt goed bij vlekken ).
Denk dat ik zaterdag maar even moet gaan prutsen met wat wil en wat niet

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:06

Maar je paard staat toch ook met zn voeten in de sneeuw en dan worden ze ook nat, gaan ze niet dood van hoor..

Staart kun je ook prima wassen, neem een waterkoker mee van thuis (wel goed af laten koelen in een grote emmer natuurlijk, en dan gewoon wassen. Evt een staartzak kopen en goed afdrogen voor je de staart in de zak doet. Niet te veel shampoo gebruiken zodat je niet te veel hoeft te spoelen, anders kun je water blijven opwarmen.

Molly1230

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 01:50

Het liefste natuurlijk niet wassen maar als het echt moet voor wedstrijd bijvoorbeeld kan je het doen met lauw water en natuurlijk wel binnen. ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 02:44

Vroeger toen we nog niet al die middeltjes hadden.
Deed ik wel eens talkpoeder op de witte voeten.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 02:51

Amanda schreef:
Ik zweer echt bij Green Spot Remover van Cowboy Magic. Geen water nodig, alleen maar een handdoek.
Insprayen, goed inwrijven tot het flink schuimt en dan uitwrijven met een handdoek.
Desnoods nog een keer herhalen. Werkt bij de manen, staart en benen van mijn haflinger echt top in de winter.
[ Afbeelding ]

Ik ben ook benieuwd of je hier ook de staart mee ‘gewassen’ hebt?

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 03:14

Ik heb een waterkoker op stal. Pak koud water en vul dit aan met warm water zodat het lauw is.
Vloeibare groene zeep er bij in en wassen.

Daarna met schoonwater afspoelen en droogwrijven met een handdoek. Ik hoef alleen de delen te doen die niet onder een deken zitten.

Voor de wedstrijddag zelf heb ik cowboy magic green spot remover bij me voor de overige vlekken

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 09:12

_Evelien schreef:
Amanda schreef:
[ Afbeelding ]

Ik ben ook benieuwd of je hier ook de staart mee ‘gewassen’ hebt?

Ja, dat staat ook in mijn bericht :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 09:23

Gewoon wassen, ook al is het met koud water.
Ik doe dan alleen de benen en de staart.

Voor mezelf is het wel wat koud maar mijn paard hindert het niet :+

Al die droogshampoos en sprays werken voor geen meter, dan wordt de viezigheid uitgesmeerd tot een grotere maar iets lichtere vlek...
(Het is wèl handig spul om een verse vlek weg te krijgen)