Twee IJslandse paarden zijn meegegaan: mijn 16 jarige merrie die ik 10 jaar in mijn bezit heb en een half broer van haar die er pas sinds paar maanden bij is. Een gouden koppel, ze zijn onafscheidelijk!
Het terrein waar ik nu woon, is van zijn familie en is hier groot, namelijk 400 hectare. Ik woon nu in een klein huisje met mijn vriend, en voor de paarden hebben we een stuk langs het huis af gezet.
Ik wil het goed indelen en ze veel variatie geven, maar ik maak dit topic omdat alle tips welkom zijn!
Hieronder een screenshot met tekeningen ter verduidelijking:

Oranje = het stuk waar ze nu lopen. Meest bovenste veld is waar ze strookbegrazing krijgen.
Paars = wordt een toekomstige 'bak'
Blauw = het stuk dat afgezet is. Dit wordt uiteindelijk nog meer uitgebreid naar boven toe.
Rood = stukje bos voor extra bescherming en variatie
Geel = de (schuil)stal waar we nu mee bezig zijn
Groen = ons huisje
De foto's hieronder laten niet de meest recente afzettingen zien zoals hierboven aangegeven. Ze worden een beetje te dik

Aan de meest noordelijke kant van hun gebied (tegen de bosrand aan), is het grondwater erg hoog. We zijn daar van plan een vijver te maken, zodat ze natuurlijk drinkwater hebben als ze dit zouden willen.
En ter indicatie foto's van de lokatie:
Van voren gezien. Er zijn twee mogelijkheden om binnen te komen vanaf de weg, helemaal links, en rechts waar een van de paarden staat. De (schuil)stal komt daar

De entree van de andere kant (links). Dit stukje gaan we wat vlakker maken (zitten aardig wat traktor sporen in) om te kunnen rijden.
Zoals je kan zien staan er aardig wat struiken in dit stuk. Dit zijn vlierbloesem struiken die ze niet opeten. De planning is om zo hier en daar wat struiken weg te halen, maar voor de schaduw en diversiteit blijven er ook wat staan.

Van bovenaf gezien op de helling. Het stuk achter van waar de foto is genomen, is weer vlak. Weinig gras op dit vlak en veel steen.

Uitzicht vanaf het veld met de vlierbloesem. De struiken met oranje kleuren is duindoorn. Die worden hier geproduceerd om sapjes, jams en nog meer produkten van te maken. De paarden kunnen op dat gebied helaas niet (zouden perfecte grasmaaiers zijn geweest om het kort te houden), want ze eten de struiken op

En dan de schuilstal. In Zweden is het zelfs bij wet verplicht om een plek te hebben waar alle paarden droog en uit de wind kunnen staan. Ook een paard die alleen staat is per wet verboden.

De plek voor de stal is naast het huis (dit i.v.m. elektriciteit en stromend water).

Het oorspronkelijke idee heeft een schuilstal + stal. We gaan dit project in tweeën splitsen, want het wordt anders wat veel in 1x

Van onderstaande schets is het idee aardig aangepast. Het stalletje aan de linker kant doen we in de lente waarschijnlijk. De lage muur, gaan we helemaal dicht maken naar boven. Na een flinke winderige dag hier (met windstoten van 55 km/u) hebben we gevoeld dat er nog aardig veel wind van die kant kan komen. Er komen wel luiken in die we open kunnen zetten.
Helemaal aan de linker kant (naast de appelboom) komt een hooi opslag, voerton en zadelspullen etc.
De uiteindelijke maten zijn 5,20 meter breed, 4 meter diep, korte dak zijde 2,20 en lange dak zijde 3,50.

En het is begonnen!
De fingering als eerste: 8 gaten die de palen zullen dragen. Er komt een frame op de grond van palen (behalve bij de opening) om te verstevigen.

Lekkere puinhoop

Metalen platen gelast voor extra versterking in de fundering. Ook weer eens wat nieuws gedaan.

De kartonnen buizen hebben we gister gevuld met cement.

Asta vond het allemaal prima

Omdat het hier overal klei bodem is, hebben we wat zand voor ze neergelegd. Er wordt goed gebruik van gemaakt.

En tot slot, dame en heer!