Onrustig in paddock, iemand goede tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jor1988

Onrustig in paddock, iemand goede tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 13:39

Beste Allemaal,

Mijn paard is sinds enkele maanden erg onrustig in de paddock. Voorheen stond hij dag en nacht buiten en was er nooit een probleem. Erg rustig en keek nergens van op of om. Vorig jaar met wedstrijden gestart en heb hem vanaf toen op stal gezet 's nachts. Dit was totaal geen probleem en hij was nog steeds erg rustig buiten. Maar sinds een paar maanden is hij dat dus niet meer. Hij is erg gevoelig voor prikkels (voorheen totaal niet) denk hierbij aan een fietser die voorbij komt of wandelaars met honden.

Momenteel staat hij alleen buiten als ik thuis ben. Zodat ik hem gelijk binnen kan zetten als hij weer als een idioot door de paddock gaat (wil geen blessures nl). Wat hij doet is voornamelijk graven, heen en weer draven en na het rollen echt uit elkaar klappen (bokken steigeren etc).

Als hij buiten staat staat hij niet alleen, naast hem staan er nog 3. Hij heeft altijd hooi tot zijn beschikking en vers water. Met rijden en in de verdere omgang is er niets veranderd, top braaf.

Heeft iemand tips? Het zou fijn zijn als hij weer wat langer naar buiten kan nl.

Alvast bedankt!

Tierania_

Re: Onrustig in paddock, iemand goede tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:46

Die van mij doet het ook. Niet opeens maar altijd eigenlijk al.
Heb de paddock dus ook door 2en gedaan zodat ze zichzelf niet blesseert.
Ze bokt ook heel hoog en veel achter elkaar en gaat dan in een hoek heel hard op de rem.

Nu met een kleinere ruimte doet ze het gelukkig niet meer. Als ik zelf thuis ben haal ik de paaltjes weg, zodat ze weer de ruimte heeft. Ze staat trouwens van 7:30 tot 18:00 buiten.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:50

Mijn 2 paarden staan samen in de paddock en hebben een berg wilgetakken om aan te knagen.
Af en toe trekken ze ff een sprintje of spelen samen, en houden alles in de omgeving in de gaten. Gaat prima zo, als ze alleen staan omdat ik met 1 op pad ben of zo hebben ze het minder naar hun zin als samen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:52

Niet alleen vind ik niet juist. Het paard staat wel degelijk alleen maar er staan in de omgeving toevallig nog meerdere paarden. Spelen, kriebelen of wat dan ook kan niet.

Waarom kan een paard dat wedstrijden rijdt niet gewoon dag en nacht buiten staan? Blijkbaar werkt dit beter voor jouw paard.

Jor1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 13:53

De paddock is 20 bij 20 meter ongeveer. Voordat ik ga werken gaat hij een uur naar buiten en als ik terug thuis kom kan hij weer een aantal uur naar buiten. Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf hoe lang ik thuis ben.

Hij staat niet samen, dat hebben ze nooit gedaan en daar vind ik de paddock ook te klein voor. Ze kunnen wel neuzen met elkaar want er zit alleen maar een draadje tussen zeg maar.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:57

Je paard moet zijn energie en frustratie gewoon kwijt. Hij staat op een paddock van 20x20 waar dat al moeilijk kan, zal toch eens kijken naar mogelijkheden om hem meer buiten te zetten op een grotere ruimte. Zal ook minder kans op blessures geven als hij meer ruimte krijgt om te rennen, remmen en draaien.

Jor1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 13:59

Selka schreef:
Niet alleen vind ik niet juist. Het paard staat wel degelijk alleen maar er staan in de omgeving toevallig nog meerdere paarden. Spelen, kriebelen of wat dan ook kan niet.

Waarom kan een paard dat wedstrijden rijdt niet gewoon dag en nacht buiten staan? Blijkbaar werkt dit beter voor jouw paard.

Ze kunnen elkaars halster uittrekken en dekens kapot maken, dus contact hebben ze wel ;) Het is niet begonnen vanaf het moment dat hij 's nachts naar binnen is gegaan maar pas een paar maanden terug. En mijn vraag is dan ook wat kan ik doen om het te voorkomen ;)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:01

Heb je geen ander plek om je paard te zetten? Misschien is er iets gebeurd in die paddock dat je paard heel erg heeft doen schikken.

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:02

Mijn paarden staan als ze niet in het land kunnen in een paddock van 10x40 meter, met zn 2 en en hebben genoeg ruimte om te rennen en gek te doen. Je paard vindt een vriendje vast heel fijn en wellicht kun je proberen hem straks toch dag en nacht er neer te zetten. Wel vervelend dat hij zo onrustig is, zit je miss wel wat onrustiger op je werk

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:04

En als je van plek wisselt met 1 vd andere paarden? Mijn paard wordt bijvoorbeeld nerveus als hij in de achterste paddock staat, hij voelt zich dan niet veilig. Dan is hij schrikkerig en onrustig. Voorin en in het midden staat hij op zijn gemak.

Mijn paard staat trouwens ook alleen in de paddock. Hier zijn ze groot genoeg, maar hij is helaas niet zo sociaal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:07

Mijn paard wordt heel schrikkerig als ze oververmoeid is. Ze toont dan niet moe, of sloom, maar ze is dan over alert en schrikt te heftig van iets kleins en schrikt veel vaker dan normaal.
Oververmoeidheid hoeft niet te komen door fysieke inspanning, het kan ook door stress ontstaan.

Ik kan vanaf hier uiteraard niet beoordelen wat er met jouw paard aan de hand zou kunnen zijn. Het kan misschien ook zijn dat hij zich een slag in de rondte verveelt en teveel energie heeft.

Waarom staat hij niet bij de anderen?

Jor1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 14:09

horsiegek schreef:
Je paard moet zijn energie en frustratie gewoon kwijt. Hij staat op een paddock van 20x20 waar dat al moeilijk kan, zal toch eens kijken naar mogelijkheden om hem meer buiten te zetten op een grotere ruimte. Zal ook minder kans op blessures geven als hij meer ruimte krijgt om te rennen, remmen en draaien.

Ik heb nog een paddock van 15 bij 40 maar daar doet hij hetzelfde. Verder heb ik niet de gelegenheid om hem een groter oppervlak te bieden. Ze staan aan huis.

Zijn energie en 'frustratie' kan hij onder het zadel kwijt (frustraties uit hij overigens niet) hij wordt 6x per week gereden.

Jor1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 14:14

Nikass schreef:
Mijn paard wordt heel schrikkerig als ze oververmoeid is. Ze toont dan niet moe, of sloom, maar ze is dan over alert en schrikt te heftig van iets kleins en schrikt veel vaker dan normaal.
Oververmoeidheid hoeft niet te komen door fysieke inspanning, het kan ook door stress ontstaan.

Ik kan vanaf hier uiteraard niet beoordelen wat er met jouw paard aan de hand zou kunnen zijn. Het kan misschien ook zijn dat hij zich een slag in de rondte verveelt en teveel energie heeft.

Waarom staat hij niet bij de anderen?

Ik denk zelf ook dat het verveling is. Maar wat kan ik er aan doen of aanschaffen om dat tegen te gaan?

Hij staat nu 3 jaar bij mij thuis tussen dezelfde paarden en heeft hier nog nooit bij gestaan. Dat zie ik niet zitten omdat de paddocks te klein zijn en ze elkaar nogal pesten (halsters uittrekken in dekens bijten dat soort dingen) en ik geen blessures wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:17

Jor1988 schreef:
horsiegek schreef:

Ik heb nog een paddock van 15 bij 40 maar daar doet hij hetzelfde. Verder heb ik niet de gelegenheid om hem een groter oppervlak te bieden. Ze staan aan huis.

Zijn energie en 'frustratie' kan hij onder het zadel kwijt (frustraties uit hij overigens niet) hij wordt 6x per week gereden.

Dat denken wij maar helaas een paard heeft niet genoeg aan 1 uurtje per dag even flink bewegen. Een paard moet vooral veel rustige meters maken, scharrelen, grazen. Contact maken met soortgenoten is ook een manier om energie kwijt te raken, en het geeft ze ook stabiliteit en rust. Maar ook rollen en gek doen valt onder het nodige bewegen en kwijtraken van energie.
Dus met andere woorden, laat je paard paard zijn. Je zegt dat je paarden aan huis staan, dan kun je zelf beslissen om van 2 paddocks 1 te maken bijv. Als ze samen staan kunnen ze elkaar beschermen of bescherming zoeken, dus dat kan voor jouw paard een goede oplossing zijn.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:37

Rijden is geen vrije beweging. Bij rijden moeten ze luisteren en mogen ze niet even lekker rennen en bokken als ze daar zin in hebben.

Waarom ben je zo bang voor blessures?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:47

Komt/durft hij wel zijn hooi? Mijne hebben soms periodes dar het 'eng' is achterin, waardoor ze minder eten. Minder eten is meer stress en zo een negatieve cirkel waar ze in zitten. Dus voer ik in zulke periodes voorin. Kunnen ze zich ook rustiger eten.

Soms kan de plek ook schelen. Hem opruilen met een buurpaard? Naast een andere? Mijn merrie heeft wel eens 3rn hele nacht en dag alleen mar geijsbeert van de stress. Haar omgeruild met een ander en het wss direct over.

En hoe zit het met krachtvoer? Krijgt hij niet teveel energie binnen voor wat hij doet?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:00

Je paard krijgt niet genoeg beweging en ook zeker niet genoeg sociaal contact. Dat arme beest kan alleen maar neuzen, maar nooit eens spelen of echt paard zijn.

Dit is geen kwestie van jouw mening, hoe jij erover denkt, het is een feit.
Misschien kun je dat ene touwtje dat ze scheidt weghalen, zodat de paarden lekker paard kunnen zijn?
Of zet hem weer lekker terug dag en nacht buiten, maakt voor wedstrijden geen verschil toch?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:27

Als ze zo vervelend doen, dan hebben ze energie te veel, en zouden ze zich allemaal kunnen vervelen? In dekens happen, klooien met elkaar over de draad lijkt verveelgedrag. Jonge ruinen willen inderdaad ook wel aan halsters trekken, klieren e.d. Elkaar verwonden doen ze niet zomaar; (een schram of haarloze plek hoort erbij) als er maar genoeg ruimte is en ze elkaar kennen. Als je de mogelijkheid hebt om rondom de paddocks een track te maken en te verbinden met een grote paddock? Dan moeten ze meer lopen, kunnen spelen en hun energie kwijt. Hooi zou je in netten op een aantal plekken kunnen aanbieden, ver weg van water. Dan moeten ze ook meer lopen. Ik hang regelmatig een camera op en mijn paarden lopen de hele dag rond, van stal naar paddock, naar waterbak, naar hooi, naar mestplaats, enz en maken zo heel wat meters.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 17:00

Jor1988 schreef:
De paddock is 20 bij 20 meter ongeveer. Voordat ik ga werken gaat hij een uur naar buiten en als ik terug thuis kom kan hij weer een aantal uur naar buiten. Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf hoe lang ik thuis ben.

Hij staat niet samen, dat hebben ze nooit gedaan en daar vind ik de paddock ook te klein voor. Ze kunnen wel neuzen met elkaar want er zit alleen maar een draadje tussen zeg maar.

Dit meen je toch niet hè ;( ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 17:14

Je stelt een vraag, maar wil de antwoorden niet horen? Nu heb je dus veel meer kans op blessures. Gewoon naar buiten, paddock vergroten en met vriendjes. Een paard hoort niet alleen te staan en ook niet zolang op stal!

Wij hebben er 4 samen lopen en die doen ook weleens gek, maar ze hebben genoeg ruimte om elkaar te ontwijken. 2 grote stallen staan 24/7 open en we hebben op 3 plekken hooi en 2 plekken water. Nog wat bomen voor beschutting, takken een boomstammetje etc.
Geen blessures, juist omdat ze relaxed zijn.

Daarnaast kijk naar je voer, want veel mensen die vinden een paard opeens een sportpaard en gaan er van alles in gooien. Als hij dan een uurtje naar buiten mag, op stal moet staan en dan weer even naar buiten, ontploft hij. Dat dit zich nu pas uit, heeft niks te maken met wat de reden is, want dat merk je niet altijd meteen.

Een paard is een paard en voelt zich ongelukkig of gefrustreerd. Hij voelt zich echt niet anders dan een bospony.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 17:19

De enige goede tip die ik kan geven is geef je paard een sociaal leven en nee dat is niet het halster van de buurman kapot trekken over een draadje...

Je zegt hij staat snachts op stal, maar die uren dat hij overdag niet op de paddock staat staat hij ook binnen toch? Het klinkt alsof je paard effectief een paar uurtjes buiten komt in een kleine paddock zonder sociaal contact en dan vraag je je af waarom ie zo gek doet..

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 17:25

Dus jou plezier (wedstrijden rijden) staat boven het welzijn van je paard? Je paard kan ook tijdens het rijden een blessure krijgen dus ik vind het echt een kulargument om hem daarom niet in zijn eerste levensbehoeften te voorzien. Ik vind het oprecht sneu te lezen dat je zoveel smoesjes hebt om je paard zo weinig buiten en niet samen met een soortgenoot te zetten. Dat zal ook voor een hoop rust (en bovenal geluk) voor je paard zorgen. Desnoods maak je van twee paddocks één grote paddock, als er toch “alleen een draadje” tussen zit. :j

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:25

Krijgt hij hooi in de paddock TS?
Ik heb het water aan de andere kant van de paddock staan dan het hooi bijvoorbeeld. Zo moet hij "verplicht " lopen om water te drinken. Verder staat er in zijn paddock een paal met een bezem eraan, om te schuren, of gewoon om aan de paal te knagen ;)
Je zou het hooi in een aantal porties kunnen verdelen en dit op verschillende plaatsen in de paddock aanbieden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:51

Zo we gaan weer op de veroordelende toer hoor ik ;)
Natuurlijk geven we allemaal onze paarden het liefst eindeloze meters grasland, maar helaas hebben we dat niet altijd beschikbaar en staat een paard met slechter weer soms in een paddock.
En dat is saai voor een paard. Zeker als hij niet samen kan staan. Of er niets te doen/eten heeft.
Beter staan ze met elkaar samen op een groter oppervlak, slaan ze
dan echt elkaar de hersens in, of blijft het bij af en toe een scheur in een deken? (halsters buiten om laten zou ik persoonlijk nooit doen)
En voer je ze op de paddock?

Wat je kunt doen tegen de verveling is -naast je training- veel met je paard gaan wandelen en hem aan de hand laten grazen. Probeer hem ook afwisseling te geven in het rijden; af en toe een lange buitenrit bijvoorbeeld :)

Edit: Mona81 schrijft hierboven ook al een aantal goede tips ;)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:05

Nikass, het gaat mij niet om de veroordelende toer?
TS Vraagt hier waarom haar paard zich zo gedraagt, wij geven er antwoord op?

Daarbij kan ik heel eerlijk zeggen dat mijn paarden dag en nacht, ook in de winter buiten staan. Nu is dat hier wat makkelijker. Maar sinds ik heb gemerkt wat een verschil het maakt voor de mentale staat van de paarden, zou ik niet anders meer willen.