De paddock ligt helaas aan de zuidwest-kant, daar kunnen we niks aan doen. Het huis ligt rechtsonder van het 'pleintje'. De zijmuren van de stallen zijn 2m hoog, de nok komt 3m hoog. Het dakgebinte komt momenteel op ongeveer 1m60, dus voorlopig hebben we twee (kleine) stallen gemaakt tussen de gebintes (twee vierkantjes linksonder). De staldeuren zijn dus 2m hoog op dit moment.
Voor we het huis kochten, zijn we al eens bij de gemeente langs geweest. We mogen verbouwen, maar we mogen geen volume bijcreëren. De bedoeling is om het vloerniveau hoger te maken, zodat er nooit water binnen kan (de vorige eigenaar heeft het vloerniveau naar beneden gebracht opdat hij z'n hoofd niet zou stoten

Dat alles wil dus zeggen dat het volume groter gaat worden, en we ergens een deel oppervlakte moeten afgeven. Donderdag gaan we met een architect naar de gemeente om te bekijken hoe we dat precies kunnen aanpakken. We hopen stiekem dat we oppervlakte die we elders opgeven (door de stallen korter te maken), aan de paddock-kant mogen gebruiken als verhard stuk voor de paarden. Maar het is niet zeker of ze daar mee akkoord gaan.
Ik ben dus al aan het nadenken over een plan B, en stilletjesaan begin ik daar meer en meer voordelen aan te zien en vraag ik me af of het geen betere optie is. Plan B is om de paardenstal om te vormen tot een L-vorm, waarbij we twee paardenstallen (4x3m) en een voeder/zadelkamer (3x3) maken in het lange gedeelte, daarlangs nog een voedergang (1,5 m breed) en in het andere deel van de L hooiopslag. Dat zou er dan zo uitzien:

Ik denk dat 1,5m voor de voedergang (langs waar we ook de stallen zullen uitmesten) een minimum is, of zou het smaller kunnen? Want de stallen kunnen echt niet smaller dan 3m. Met een gang van 1,5m heb ik een verhard stuk van 4,5 m breed (en 11 m lang). Mijn streefdoel was 5m breed, maar dat lukt niet met dit opzet.
Het idee is dat we door het zo te verbouwen, geen oppervlakte van de andere stal hoeven op te geven, waardoor we ook daar hooi en bodembedekking kunnen opslaan. Als er ooit een derde (of vierde) paard komt, kunnen we extra stallen van 4 x 3m maken in het gedeelte dat nu als hooiopslag getekend is. De staldeuren zullen zo ver mogelijk aan de zijkanten van de stallen komen, zodat de paarden uit de wind kunnen gaan liggen.
Zo, een heel verhaal. Wat denken jullie? Shoot!
Edit: oh ja, ik heb meteen ook al een heel concrete vraag: we hebben paarden van ongeveer 1m50. Nu hebben ze een staldeur van 2m hoog en dat gaat goed, maar ik vermoed dat 2m20 beter zou zijn? En hoe hoog zouden jullie de muur daarboven nog laten doorlopen vooraleer het dak begint?