Welke boom planten in weiland voor schaduw?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfan25

Welke boom planten in weiland voor schaduw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 14:07

Ik heb in mijn weiland geen schaduw. Weiland ligt op zandgrond en achterin is een sloot. Ik wil graag twee grote bomen laten planten voor wat schaduw en beschutting voor mijn ponies. Geen giftige boom voor paarden. Wie heeft er tips / suggesties

Anoniem

Re: Welke boom planten in weiland voor schaduw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:09

Wilgen groeien redelijk snel en laaghangende takken zijn een lekker hapje.
Gewoon een tak in de grond en de rest gaat vanzelf.
Wel het advies om m regelmatig te knotten anders wordt heel erg groot en breed.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:16

Je mag niet zomaar bomen in een weiland planten :) check dat even bij je gemeente.

Zou voor een wilg gaan als het mag. Groeit vlot en is niet giftig

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 14:21

Wilg had ik ook al aangedacht. Ga niet zelf tak in grond zetten. Wil boomkweker gewoon 2 grote laten planten :)

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:22

Zomerlinde.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:26

Keet schreef:
Je mag niet zomaar bomen in een weiland planten :) check dat even bij je gemeente.

Zou voor een wilg gaan als het mag. Groeit vlot en is niet giftig

Echt waar? Je mag geen boom planten op je eigen grond zonder dat daar een of andere regelneef van de gemeente zijn toestemming voor geeft?

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 14:27

Ik dacht dat je niet zomaar mocht kappen, maar dat planten wel mag een eind van de erfgrens.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:28

Nee daarom zie je nog weleens die zonnedoeken of een partytent staan voor de paarden.

Gewoon even navragen of dat bij jou in de gemeente zit.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:29

Paardenfan25 schreef:
Ik dacht dat je niet zomaar mocht kappen, maar dat planten wel mag een eind van de erfgrens.

Nee mag ook niet overal.
Dus als je zeker geen gedonder wil navragen.
Of planten en komt de gemeente zeiken maar meteen omdoen en je van de domme houden, meestal kom je dan ook nog wel een eind :+

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:32

Volgens mij mag het planten wel mits minimaal 2 meter van de perceelgrens af (om toekomstige burenruzies te voorkomen).

Kappen mag niet zomaar. Dit verschilt per gemeente.
Gemeente heeft een bepaalde kwaliteitsbeeld van een straat of wijk, en sommige bomen (inclusief particuliere bomen!) spelen daarin een belangrijke rol.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:34

Nee je mag niet zomaar bomen op je eigen grond plaatsen inderdaad. Zeker niet op weilanden :)
Check het eerst even voor je er geld aan uit gaat geven aan bomen

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 14:36

Aan ons weiland grenst aan de andere kant weer een ander weiland. Bomen staan niet in zicht van buren of openbare weg. Schuilstal mag hier niet, dus bomen lijkt mij een goede oplossing.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:38

Nogmaals dat maakt waarschijnlijk weinig uit. Je mag gewoon niet overal zomaar bomen plaatsen. Grote bomen plaatsen door een kweker is een dure kwestie dus zou eerst even uitzoeken of je ze neer mag zetten.
Als je buurman klaagt mag je ze direct weer verwijderen

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:15

MissYvette4u schreef:
Volgens mij mag het planten wel mits minimaal 2 meter van de perceelgrens af (om toekomstige burenruzies te voorkomen).

Nogmaals: nee. Dat hangt van de bestemming van het perceel af en het bestemmingsplan wat daarop rust.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 17:20

Eigenlijk raar; woning is woonbestemming, weiland agrarisch. Is mijn eigen grond en die twee bomen zijn voor niemand zichtbaar. Aantal buren hebben zelfs huizen mogen bouwen tegen inleveren recht op boer worden. Boerenbedrijven mogen hier niet meer uitbreiden, ze stimuleren vertrek. En dan gaan ze moeilijk doen over twee bomen op 1 ha |o
Twijfel over vragen of gewoon doen.
Bestemmingsplan gemeente heeft het trouwens alleen over kappen en rooien van bomen, niet over planten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:34

Paardenfan25 schreef:
En dan gaan ze moeilijk doen over twee bomen op 1 ha |o

Dat weet je toch helemaal niet? Neemt niet weg dat ik het er in deze situatie zelf gewoon op zou wagen. Geen ambtenaar die zich daar druk om gaat lopen maken, tenzij inderdaad de buurman klaagt, maar hier doet iedere buurman wel eens iets wat niet mag, dus niemand die klaagt. :+ Nog 1 tip, waarschijnlijk was je het al wel van plan, maar vergeet niet om de bomen te beschermen tegen de paarden, zeker als je voor iets lekkers als wilg kiest.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:38

Je zou eens kunnen navragen wat zo'n boom gaat kosten met plaatsen erbij en aan de hand daarvan kijken of je zo ze neerzet. Bij de gemeente navragen kost misschien wel geld(?). Zou me niets verbazen want ze willen overal aan verdienen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 17:48

Daar had ik ook al aan gedacht Goeroe. Een van mijn fjorden is vrees ik nog in staat om de boom te ontwortelen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:53

Appel of peer. Dat zijn de 2 favorieten van onze paarden. Elke ochtend gaan ze controleren of er appeltjes gevallen zijn.
Enkel als er heel veel valt moet je zelf eerst gaan rapen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 17:56

Zijn dat niet kleine boompjes? Ik heb peer in onze eigen tuin staan, maar die zijn niet zo schaduwrijk

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:56

Qua planten weet ik niet wat daar voor regels voor zijn helaas, maar ik weet wel dat bij ons in de omgeving bv wel mag worden gepland, maar dat verschillende soorten absoluut niet gekapt mogen worden. (Zelfs als je ze zelf eerst gepland hebt dus, dus dat is wel even iets om rekening mee te houden ;) )

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 17:58

Ach, ze staan niet in de weg zeg maar.....

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:58

Paardenfan25 schreef:
Daar had ik ook al aan gedacht Goeroe. Een van mijn fjorden is vrees ik nog in staat om de boom te ontwortelen.

Daar twijfel ik niet aan. Als de boom lekker is heb je daar niet eens een fjord voor nodig. :+

Als ik jou was zou ik nog wel overwegen om voor verschillende soorten te kiezen. Wij hebben bijvoorbeeld een kastanje in de wei die geweldig schaduw geeft, maar die staat hier ongetwijfeld al een poosje. Een wilg groeit sneller, maar als ik zie wat hier aan wilgen rondom het weiland staat dan geven die minder schaduw en worden ze niet bepaald veilig oud. Na elke flinke storm ligt er wel weer ergens iets om en dat is dan meestal een wilg.

Sas67

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:02

walnoot! Groeit snel, veel blad (en dus schaduw) en het houdt muggen en ongedierte weg.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:13

Weet wel dat jouw paard waarschijnlijk al dood is tegen de tijd dat deze echt schaduw gaat geven.
Dit heb ik ook ooit bedacht ruim 20 jaar geleden en pas nu zijn het een beetje bomen met een rondje schaduw eronder. Ook al pak je snelgroeiende bomen, bomen hebben heel wat jaren nodig om echt flinke jongens te worden. En daarbij eten paarden jonge boompjes op dus je zal ze met hand en tand moeten verdedigen. Appel of peer zou ik nooit neerzetten, daar eten ze zich het hompeschompes aan als het eenmaal zover is.