Paddocks: waar trek je de grens obv bodemkwaliteit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Paddocks: waar trek je de grens obv bodemkwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 12:58

Hoi,

Dit jaar zijn er voor het eerst winterpaddocks gemaakt in onze buitenbak. De weiden gaan half oktober dicht en er was steeds meer vraag naar een alternatief om ook in de winter de paarden buiten te kunnen zetten. Dus ik ben er zo ongelooflijk blij mee! Maar wanneer is te nat nu te nat? Het feit dat de paddocks gewoon op de buitenbak staan die verder geen drainage heeft en erg hobbelig ligt brengt met zich mee dat mijn paddock aan beide uiteinden een giga plas heeft. In het midden hebben ze wel een eilandje zeg maar. Ik ben ook de enige die er een slowfeeder op heeft staan omdat ik hem dus echt wel wil gebruiken als alternatief voor die gemiste uren weidegang. Mijn paarden staan er ook altijd maar met z'n tweetjes op want de paddocks zijn iets van een 14x20m geloof ik. Mijn dressuurpaard is wel een beetje een bikkel, heeft niet snel ergens last van (hout vast :brr: ). Maar onze pony is al 23, het is een tinker en heeft makkelijk mok en recent ook mijt gehad. We scheren haar sokken altijd weg zodat het allemaal snel te drogen is en we het goed in de gaten kunnen houden. Maar waar moet ik nu de grens trekken tussen beetje modder en gewoon té nat voor de pony?

Ik wil ze echt zoveel mogelijk los kunnen hebben want pony heeft ook artrose in het achterbeen dus veel beweging is echt wel nodig. En mijn dressuurpaard wordt er gewoon blij van, daar hoef ik vast geen tekeningetje bij te maken. Ik heb wel wat greppeltjes gegraven maar wat een eindeloos werkje was dat. Het regent gewoon zoveel waardoor het maar niet lijkt op te drogen. En ik heb door mijn studies gewoon geen tijd om er nu 3 keer per dag naar toe te gaan en ze een uur aan de hand te stappen. Dus aan de mensen met gevoelige paarden, wat is té nat bij jullie paarden? Hoe merk je dat? We hebben wel een stapmolen op het harde maar dat vind ik toch maar zo zo, zeker voor een artrosepaard niet ideaal. En mijn dressuurpaard wordt er niet echt enthousiast van. De opties om de paddock droog te leggen zijn natuurlijk ook beperkt, het is immers gewoon een buitenbak waardoor er niet overdreven gegraven en gedaan mag worden.

Wie kan zijn ervaringen met mij delen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:12

Je zult me voor gek verklaren maar ik heb op mijn vorige stal zelf 2 vrachtwagens met zand laten komen. En ook een kraantje huren en je vent een dagje daar mee laten spelen om een drainageslangetje te leggen kost het einde van de wereld niet. Kost een paar honderd euro maar uitgesmeerd over twee jaar stallingsgeld is het mij een paard met droge voeten wel waard.

Edit: Na twee jaar is het dan verstandig om het zand weer wat aan te vullen.
Een verstandige investering is winddoek, 1 euro de meter en dan waait je zand niet weg.

Heleennn

Re: Paddocks: waar trek je de grens obv bodemkwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 13:20

Dat gaan we echt niet doen, helaas. De buitenbak is verdeeld in 6 paddocks, bij het openen van het weideseizoen gaan die paddocks ook weer weg en wordt er gewoon in de bak gereden. Het volgende seizoen heb je 9/10 weer een andere paddock (als ze tegen dan nog geen andere plek kiezen voor de paddocks) en heb je honderden euro's voor niets uitgegeven. Drainage leggen mag ook niet zomaar hier vanwege vergunningen, daarbij is het natuurlijk ook niet mijn eigen stal... Stukken afgraven, drainageslangen leggen, winddoek etc vallen dus spijtig genoeg onder overdreven graven vrees ik.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:38

Te nat ligt ook aan hoelang je paarden erop staan vind ik. Een beetje modder kunnen ze mi best hebben, zeker als ze groot gedeelte op stal staan. Een plas water vind ik we te nat, maar modder zolang ze er niet in weg zakken vind ik niet zo erg , en dat zal niet in een buitenbak denk ik? Beter dat als niet naar buiten.
Dus hoelang is het de bedoeling dat ze paddock op gaan?
Vind het wel optimistisch op paddocks ook weer als rijbak te kunnen gebruiken. Zal toch aardig ongelijk worden en te lijden eronder hebben vermoed ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:50

Te nat ligt ook aan het paard, de ene heeft nergens last van en de andere meteen aandoeningen. Misschien een optie om je oudje een goed supplement te geven om de weerstand op te krikken zodat hij minder last heeft??

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 13:53

Nou dat valt best mee hoor, de meeste mensen op stal hier zetten hun paard er maar een halfuurtje op en zeker niet eens elke dag. De bak is sowieso al helemaal naar de maan want is echt heel oud en helemaal uitgezwaard. Ook echt al heel erg ongelijk. Het is hun bedoeling om hem te renoveren denk ik dus maakt het niet zoveel uit wat er nu nog mee gaat gebeuren. Ik heb ze er nu elke dag een uur/anderhalf uur op staan (buiten het rijden/verzorgen om) omdat ik inderdaad de plassen ook wat té vind. Ik heb de stukken rond de slowfeeder al wat proberen ophogen met zand dat naast de hoefslag omhoog gereden was tegen de rand aan. Dat lijkt wel wat te helpen dus aan de slowfeeder staan ze wel iet of wat droog. Wegzakken doen ze inderdaad niet. Maar het zou toch de bedoeling zijn dat ze er zeker een uur of 3 per dag op kunnen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 13:55

bigone schreef:
Te nat ligt ook aan het paard, de ene heeft nergens last van en de andere meteen aandoeningen. Misschien een optie om je oudje een goed supplement te geven om de weerstand op te krikken zodat hij minder last heeft??

Ja dat is misschien ook een goeie. Ze krijgen beide niet heel veel 'krachtvoer' ('s morgens een halve schep en 's avonds ook) en dat is dan ook een mengeling met lage eiwitten en suikers omdat ze gewoon niet veel nodig hebben. Dus misschien een vitamine brok ofzo?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:57

Misschien raar om zeggen maar ga je paddock een iedere dag harken en harken dan het zand een beetje naar het midden zodat daar een redelijk eiland ontstaat. Door te harken blijft het ook wat los waardoor water makkelijk weg zakt. Eventueel een gootje graven langs het draadje. Wij harken met zo'n grof veranderd hooi hark(meestal geel)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 14:04

Met een hand grondboor eeb aantal gaten boren in de plassen zodat het water weer weg kan. Dan ga je door de dicht getrapte laag heen en heb je kans dat je water beter weg kan lopen en het nog een soort van blijvend effect heeft. Ff door de harde lagen heen.

Bij een goede bak zou ik het niet tof vinden als iemand dat zou doen, maar als het al opgedeeld is om als paddocks te gebruiken is de bak mi al einde verhaal....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 14:24

Oh als je geen eigen plekje hebt is dat niet de investering waard nee.

Onze stalhouder vond het prima, nadat wij weg waren bleef hij het voor zichzelf gebruiken dus hij is er alleen maar beter van geworden.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 14:28

Tapijt...

Hier staan ze dag in dag uit op de paddock en werd gek van de modder die was er voorgaande jaren niet dus prima
Helaas dit jaar wel en aangezien het echt flinke modder was was het te laat om te betegelen

Heb nu in feb paddocks tapijten liggen grote stukken gratis kunnen afhalen via fb en de paarden staan er veel op de slowfeeders staan erop en het is echt geweldig om de dag hark ik de modder ervanaf als deze erop ligt en de paarden vinden het duidelijk prettig

Mooie goedkope en tijdelijke oplossing in t voorjaar ga ik betegelen

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 17:28

Voor die 1 half uur per dag zou ik er geen slowfeeder bij zetten Neemt onnodig plek in lijkt me!

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:12

Het is al genoemd, maar harken werkt echt!! Ik hark sinds kort ook m’n paddock zo’n drie keer per week en hij is echt droger dan andere paddocks.
Een beetje extra zand zou in jouw geval misschien ook fijn zijn, als een soort vliegende start.
Ik zorg er voor dat m’n paddock aan de voorkant wat hoger is dan de achterkant zodat al het water daar heen loopt. Ben gewoon begonnen met wat zand aan de achterkant weg te scheppen en aan de voorkant te gooien. Daarna van voor naar achter harken, steeds over de hele breedte. Je zult zien dat er een soort dijkje komt door het harken en als je dat dijkje steeds verder naar de achterkant harkt komt er veeel water mee!! Houd dat twee weken vol (alleen het harken, je hoeft niet meer te scheppen) en je zult zien dat het echt effect heeft!!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 21:01

Voor 3 uurtjes zou ik me niet zorgen maken of het te nat is. Voetjes kunnen dan 21 uur op stal drogen. Zorgen dat het natte zand uit de hoeven is, beentjes af borstelen en klaar.

Mijt, mok, rotstraal zijn ook dingetjes die ontstaan bij minder weerstand. Dus probeer de weerstand zo goed mogelijk te houden!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 21:14

Heleennn schreef:
Ik wil ze echt zoveel mogelijk los kunnen hebben want pony heeft ook artrose in het achterbeen dus veel beweging is echt wel nodig. En mijn dressuurpaard wordt er gewoon blij van, daar hoef ik vast geen tekeningetje bij te maken. Ik heb wel wat greppeltjes gegraven maar wat een eindeloos werkje was dat. Het regent gewoon zoveel waardoor het maar niet lijkt op te drogen. En ik heb door mijn studies gewoon geen tijd om er nu 3 keer per dag naar toe te gaan en ze een uur aan de hand te stappen. Dus aan de mensen met gevoelige paarden, wat is té nat bij jullie paarden? Hoe merk je dat? We hebben wel een stapmolen op het harde maar dat vind ik toch maar zo zo, zeker voor een artrosepaard niet ideaal. En mijn dressuurpaard wordt er niet echt enthousiast van. De opties om de paddock droog te leggen zijn natuurlijk ook beperkt, het is immers gewoon een buitenbak waardoor er niet overdreven gegraven en gedaan mag worden.

Veel harken is al genoemd, en een artrose pony heeft zeker bij hoge luchtvochtigheid/nattigheid baat bij een (licht gevoerde) regendeken. Droog paard = warm paard en dan blijven de spieren soepeler en is bewegen aantrekkelijker. Zelf fibromyalgie en die hoge luchtvochtigheid is veel funester voor functioneren lijf dan de temperatuur op zich en dat is iets wat eigenlijk elk mens met een reuma(achtige) aandoening je kan vertellen. Dat inpakken zal meer en sneller helpen dan een supplement voeren.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 21:19

Hier ook tapijt. Kunnen ze hooguit een paar cm's zakken in de 'blub'. Laatst met enorme hoeveelheid regen, wat ben ik blij met dat tapijt zeg! Gewoon nog met gympies lopen en droge warme voeten houden! <3

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 21:25

Gentlegiant schreef:
Tapijt...

Hier staan ze dag in dag uit op de paddock en werd gek van de modder die was er voorgaande jaren niet dus prima
Helaas dit jaar wel en aangezien het echt flinke modder was was het te laat om te betegelen

Heb nu in feb paddocks tapijten liggen grote stukken gratis kunnen afhalen via fb en de paarden staan er veel op de slowfeeders staan erop en het is echt geweldig om de dag hark ik de modder ervanaf als deze erop ligt en de paarden vinden het duidelijk prettig

Mooie goedkope en tijdelijke oplossing in t voorjaar ga ik betegelen

Totdat je er van af moet, chemisch afval, trek je portomonaie maar en een schoongrond verklaring kan je ook wel vergeten.

Een uurtje in een zandzwembak is helemaal geen probleem. En als ze het perse nodig hebben helemaal niet.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 21:49

danzzz schreef:
Totdat je er van af moet, chemisch afval, trek je portomonaie maar en een schoongrond verklaring kan je ook wel vergeten.

Ik denk dat ze grote stukken tapijt bedoeld, geen snippers. Dat is gewoon oprollen en bij grof vuil.

Ik zou ook gaan harken en geultjes graven. Als je dan een droog stuk hebt kun je tapijt leggen. Ik zou met een grondboor bang zijn voor gaten in de bodem, grond spoelt daar dan makkelijker weg omdat het de afvoerput is geworden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 23:56

tamary schreef:
Heleennn schreef:

Veel harken is al genoemd, en een artrose pony heeft zeker bij hoge luchtvochtigheid/nattigheid baat bij een (licht gevoerde) regendeken. Droog paard = warm paard en dan blijven de spieren soepeler en is bewegen aantrekkelijker. Zelf fibromyalgie en die hoge luchtvochtigheid is veel funester voor functioneren lijf dan de temperatuur op zich en dat is iets wat eigenlijk elk mens met een reuma(achtige) aandoening je kan vertellen. Dat inpakken zal meer en sneller helpen dan een supplement voeren.

We hebben er inderdaad een waterdicht 100gr deken opliggen, dat leek ons ook het beste :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 23:58

twinducklin schreef:
Voor 3 uurtjes zou ik me niet zorgen maken of het te nat is. Voetjes kunnen dan 21 uur op stal drogen. Zorgen dat het natte zand uit de hoeven is, beentjes af borstelen en klaar.

Mijt, mok, rotstraal zijn ook dingetjes die ontstaan bij minder weerstand. Dus probeer de weerstand zo goed mogelijk te houden!

Ja dat was ook een beetje mijn redenering. Buiten die drie uur lopen ze natuurlijk gewoon op het harde of in de droge binnenbak.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-17 00:00

dresjoepie schreef:
Voor die 1 half uur per dag zou ik er geen slowfeeder bij zetten Neemt onnodig plek in lijkt me!

Ik snap je reactie niet zo goed, wat stalgenoten wel/niet doen maakt niet zoveel uit in dit topic... Ik heb ze er wel langer op staan dan een halfuur dus dan is een slowfeeder nodig. Anders gaan ze zand eten of zich vervelen. Dan kan je ze beter weer op stal zetten waar ze wel eten hebben.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-17 00:02

Ik zie heel vaak tapijt voorbij komen, maar als ik dit in de plassen leg blijven het toch gewoon plassen vermoed ik? De stukken die hoger liggen zijn droog maar het is op de andere stukken gewoon één en al waterplas. Of slorpt dat tapijt het water op? Wordt het niet glad voor de paarden (met ijzers)?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 00:37

Hier staan ze gewoon met ijzers erop niets aan de hand

Ik heb het erin gelegd omdat ik totaal geen droge stukken had en veel modder daar zakken ze dan niet meer in weg :)
Zeker met een slowfeeder en hooi in de grond krijg je sneller modder en zou het dus persoonlijk nu leggen rond je slowfeeder liefst als de onder grond droog is
Dan heb je ook veel minder hooi verspilling
En ze hebben een lekker droog stukje

Idd ik heb gewoon grote stukken tapijt oprollen en na de stort kost me 10€ voor n volle aanhanger rotzooi prima te doen dus

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 00:45

Hier hebben we het tapijt liggen zodat ze niet door de blub kunnen zakken. We hebben een plek waar het water heen kan zodat daar een plas ontstaat en langzaam kan zakken, zodat het loop gedeelte allemaal droog blijft. :)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 11:28

Vermoed zo dat de meeste tapijt hebben in de wei?

Te haar paarden staan in een rijbak. Zo diep zaken ze daar niet. En een plas water blijft ook op het tapijt staan lijkt me? Denk dat het in haar situatie niet veel meerwaarde heeft?