Duurzaam draad voor weide en bak welk merk ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Duurzaam draad voor weide en bak welk merk ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 14:57

Nadat ik noodgedwongen mijn complete omheining moet vervangen hebij ik het besluit voor kunstof palen al genomen.

Nu nog het draad wat er omheen moet.
Nu zoek ik dus draad wat lang mee gaat en alles goed geleid.
Ik wil dus geen lind (er komt uiteindelijk rubber omheen aan de buitenkant) omdat ik daar niets anders dan akelig slechte ervaringen mee heb.
Ziet er prachtig uit maar dat is ook alles...
En wekelijks een ha langs lopen verveelt heel snel.

Dus nu draad.
De eisen

Moet lang mee gaan (20 jaar moet niet vreemd zijn).
Goed geleiden (heb 2 dames met weinig respect voor stroom tenzij er een flinke klap op staat).
En niet een vermogen kosten ook ik heb een buget.
Kleur en dergelijke intresseert me totaal niet.

Dus kom maar op !!
Wie gaat ideeën opperen met hun ervaringen.

GDG

Re: Duurzaam draad voor weide en bak welk merk ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:37

Ik denk dat je enkel dik/stevig staaldraad overhoudt met zo'n vereiste.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:49

Ik ben zelf fan van Gallagher, en hoewel kleur jou niet uit maakt, zou ik indien het mogelijk is toch voor een omgevingsvriendelijke kleur gaan.

Wij zijn zelf voor dit koord gegaan (weerstand 0.1):
https://www.gallagher.eu/nl_nl/afraster ... attributes

Draad in plaats van koord is wel goedkoper (weerstand 0.11):

Gealuminiseerd draad is het enige draad dat geheid zo lang mee gaat (weerstand 0.07):

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 16:33

Gealuminiseerd draad heb ik geen ervaring mee om dat te plaatsen en heb daar ook geen fijn gevoel bij.
Verder hoor ik wisselende ervaringen over gallagher
Vooral duurzaamheid schijnt een probleem te zijn..

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:41

20 jaar lijkt mij sowieso een heel erg lange periode, geen idee of er iets is dat dat perfect kan overbruggen. Ik vermoed ook dat je dan enkel gealuminiseerde draad kan gebruiken. Geleid erg goed en blijft ook gewoon lang goed en het is budget vriendelijk! Mijn voorkeur gaat daar nog altijd naar uit. Ik heb al vanalles anders gehad, maar ik blijf toch bij gealuminiseerde draad. Ik wil dit nu in combinatie doen met de hippo safety fence voor de zichtbaarheid. In het voorjaar wil ik mijn weides op die manier opnieuw afmaken. Zowel die gealuminiseerde draad als die safety fence breken af als er teveel druk op komt. Vroeger ook al gehad dat paarden door de draad gingen of er over wouden springen, nog nooit wondes gehad, wel draad die knapte.

1x per maand/2 maand je weide aflopen om te kijken of alles nog ok is, lijkt me daarnaast geen overbodige luxe. Elke week lijkt me dan weer wat overdreven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:44

Wij hebben hier buitenom Gallagher permanent kabel.
Dat is het enige wat super geleid en zo lang mee gaat als jij wilt.

Met lint heb ik zelf wel goede ervaring, maar ook dan koop de dure varianten zoals galagher met dure isolatoren. Anders blijf je inderdaad alles af lopen en vervangen.
Dus voor jou nou, de permanent kabel zou een optie zijn. Veilig, redelijk zichtbaar en goede geleiding.

https://www.gallagher.eu/nl_nl/permanen ... -250-meter

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 18:20

Izzy eens per maand is niet meer dan normaal.
Maar ik weer niet wat de vorige bewoners er hier op hebben gegooid maar ik heb na 20 meter niets meer ondanks mijn verwoede pogingen het op orde te houden en de overdagige zware klok er op ivm onze kleine setter.
En de omheining is maximaal 4 jaar oud..
Ik kan hier wekelijks aan de klooi om de boel weer in orde te krijgen van potjes die uit de palen vallen (letterlijk tot draad wat gaat vonken uit het niets zonder enige reden tot de bergen mos wat ik er constant vanaf kan halen)

Ik heb gewoon stront mazzel dat die hengst van me niet ontsnapt en de dames bij mijn hengst in de buurt blijven.
Heb de klok nu alleen op de bak wat uit lint bestaat en ik kan gewoon draad vast pakken..
Heel af en toe komt er een goeie tik door en het ligt niet aan de klok die hebben we al uitgesloten.

De buurman heeft draad en dat hebben ze al zo lang als hun vorige paard die hebben ze 22 jaar gehad en nu hun nieuwe van 7 loopt er ook al 3 jaar dus 20 lijkt me niet een rare tijd...
Alleen heeft hij geen idee wat ie gebruikt heeft....

Bruintje ik zal mij eens verdiepen in die kabel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:40

Ik weet zeker dat het draad dat de vorige bewoners om ons land hadden staan geen 20 jaar gestaan heeft. En het overgrote deel van de schrikdraadomheining (lint, draad, koord, er zat van alles) zelfs niet meer dan 10 jaar. Maar het was vrijwel allemaal versleten. Je kon precies zien welke isolatoren van Gallagher waren, die waren soms wel wat verkleurd of krom, maar niet of nauwelijks verroest (terwijl ze duidelijk vaak minimaal even oud waren als de rest van de isolatoren). Ook bij de handgrepen kon je het verschil duidelijk merken.

Weet je trouwens zeker dat er wel echt een klap stroom bij je buurman erop staat? Want het kan ook gewoon zijn dat zijn paarden gewoon achter draad blijven.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 18:49

200 % dat er stroom op staat bij de buurman.
Aan de lijve ondervonden...... was best au....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:56

Wil je echt weten wat er op staat moet je het meten.
Heb je een simpele met led lampjes vind ik 2 streepjes al een klap stroom. En vind ik au doen :D
Mijn paarden lachen er om.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 08:16

Heb een die idd spanning aan geeft.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 08:50

Wij hebben 26 jaar geleden 4 cm breed schriklint van Horsefriend geplaatst. Werkt nog perfect en staat flink stroom op.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:08

rommulus schreef:
En wekelijks een ha langs lopen verveelt heel snel.

Dus nu draad.
De eisen

Moet lang mee gaan (20 jaar moet niet vreemd zijn).
Goed geleiden (heb 2 dames met weinig respect voor stroom tenzij er een flinke klap op staat).
En niet een vermogen kosten ook ik heb een buget.
Kleur en dergelijke intresseert me totaal niet.

Dus kom maar op !!
Wie gaat ideeën opperen met hun ervaringen.

1ste idee : wél wekelijks de omheining langslopen. Als het maar 1 ha is ben je snel rond. En ik lees dat je zowel een shet hebt, als ook een hengst en merries, dus is het echt geen luxe om regelmatig je omheining te checken. De duurzaamheid van een omheining hangt vooral af van het onderhoud.

Als je al beslist hebt voor rubberband, zou ik er kunststof cord voorzetten, wel de beste kwaliteit nemen (bij Galalgher is dat turboline) : daar zitten meer geleidende draadjes in. Ook alle overgangen met metalen connectors doen en niet gewoon de boel aan mekaar knopen. Alles goed strak trekken zodat de draad niet schuurt in de isolatoren.

Als de bestaande omheining maar 4 jaar oud is, moet er zeker een deel van het materiaal te hergebruiken zijn. Paarden in de stal, alle verbindingen loskoppelen en vanuit het punt waar je stroomapparaat staat terug beginnen op te bouwen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 23:41

Sclimpre

Ik vind persoonlijk wekelijks nalopen bezopen (nalopen betekent bij mij ook gelijk reparaties) wand ik ben begonnen 5 maand na dat we hier kwamen wonen dat was 3,5 jaar nadat de vorige bewoners getekend hebben (hebben hier maar 3 jaar gewoond).
kortom ik ben dus wekelijk wel bezig minimaal een potje weer een paal in te drukken (vallen er gewoon uit terwijl de paarden er nieteens staan).
Controleren als in een blik rond werpen om te kijken of het draad nog niet op de grond hangt en pas reparaties uitvoeren als de bende verweid word indien nodig.

En jou insinuatie dat ik mijn draad moet langs lopen voor mijn ballen vent klopt niet.
Mijn hengst loopt nu al een tijdje zonder stroom op de omheining en haalt het niet in zijn hoofd om uit te breken.
het enige waar ik om moet denken zijn mijn bomen.....
hij heeft een voorliefde om aan bomen te knagen maar hij moet nog even leren geduld te hebben tot de bomen groot zijn.

de dames daar in tegen..........
daar zit ik zwaar aan heras hekwerk te denken wat zeker 2 meter de grond in gaat en 2 meter hoog met 220 er op...
merries !!!!
had ze nooit moeten aanschaffen |(
pest is nu ik ze eenmaal heb kan ik er ook geen afscheid meer van nemen :')
zucht .....

zonder hun had ik het geregeld met prikpaaltjes....

zelfs de rubber band moet idd beschermd worden voor de dames knaag en palen uit de grond trek....
(Ja dat lees je goed... en heb een 2 jarige die te lage paaltjes en prikpaaltjes de grond uit trekt, als in topje vast pakken ruk geven en klaar is kees )

potjes worden niet gebruikt alleen in de hoeken.
ik gooi er kunstof palen in

draad vlocht/vlecht ik altijd netjes in elkaar.

Het laatste wat je beschrijft heb ik inmiddels al 3 keer gedaan ik de 2 jaar dat we hier wonen.
laatste keer is iets meer dan een maand terug.
het enige waar stroom op staat is het spul wat ik gekocht heb om de boomgaard er bij te betrekken, dat is letterlijk het enige deel waar nog stroom op staat.
de rest is begroeid met mos of is kats verroest.
mensen die hier komen vragen mij letterlijk wanneer ik de omheining ga vervangen zodra ze die van dichtbij gaan bekijken.
geen mens gelooft dat die omheining max 4 jaar oud is.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 23:45

Niello

Ik wil echt geen lind .
ben ik zo o gelovelijk klaar mee..
plus dat dat betekent dat ik potjes moet gaan kopen terwijl ik dat eigenlijk niet wil op een kunststof omheining.
de permanent cord die bruintje aangeeft trekt mij nog het meest op het moment.
het meest omdat die tot nu toe het beste geleid

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 05:05

Oké, dus je wilt geen lint, wel koord, zeer lange (naar mijn idioot lange) duurzaamheid, maar bent niet bereid onderhoud te plegen. Ik denk dat je vooral moet blijven dromen, of onderzoeken waarom paarden zo graag met omheining aan de haal gaan en ze her opvoeden wat dat betreft.

Heb hier een staan die prikpaaltjes ook onwijs lollig vindt om zelf te verzetten, geregeld in/over/door omheining ging, of gaat. Inmiddels kan ik meestal bedenken waarom ze die acties uithaalt en weet ik vaak ook hoe ik het kan voorkomen of het haar onmogelijk maken.

Mijn 2ha weiland is omheind met prikpaaltjes van 1.10m en twee lagen koord, houten palen op de hoeken. Twee rijen draad vanwege veulen afgelopen jaar en route van basisschool naar dorpskern, maar zou die van mij achter een enkel draadje net zo prima zetten. Ze moeten erachter willen blijven, als het moet gaan ze hier beide zonder pardon alle kanten op. Reden dat ik stroom heb is te voorkomen dat ze erin gaan hangen/schuren, en wederom voor hetgeen wat uit de basisschool langsfietst.

Ik controleer mijn omheining op de dagen dat ik vrij ben, 2 a 3 dagen per week. Omdat ik het zo goed bijhou is het weinig werk en daarbij zijn zwakke plekken opgelost voordat paarden het door hebben.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 06:43

Caily is er wat mis mee dan dat ik waar voor mijn geld wil ??
En blijven dromen?
Ga eens bij een gemiddelde koeien boer en of manege langs, geloof min die gaan echt niet 2 aan 3 keer in de week de omheining langs en toch hangt die rommel vaak al tig jaar.
Ik vind 20 jaar dat het dan ook op is geen rare eis.
Ik vind 4 jaar en alles kats veroest en of met mos vergroeid bezopen.
Niet met het onderhoud wat ik er aan gepleegd heb.

En ik weet waarom madam aan de haal wil met te omheining.
Te lang verhaal ga ik niet op in hier.

Jou omheining zou het hier niet overleven helaas....
1 van de dames zou binnen een dag alles er uit hebben.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 08:18

Ik zou ook weer voor een duurzaam merk gaan. Hier gallagher neergezet, wel eens goedkope isolatoren gebruikt maar daar heb ik al meer dan eens spijt van gehad. Nu fijne van gallagher en ik hoef amper wat te repareren. Ik heb destijds wel voor lint gekozen rondom. Binnenin verdeeld met koord en prikpalen. Ik heb overal goed stroom op. Omheining is inmiddels bijna 5 jaar, nergens roest of mos of minder stroom.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 08:31

Klein tipje: www.equiculinair.nl vraag naar Cees en vraag 'm het hemd van het lijf.

Zij hebben goede ervaringen met verschillende produkten; zijn ervaringsdeskundig als het gaat om paarden binnen omheiningen te houden en helpen je aan de trucs die het verschil maken.

Want heel cru, maar het gros van omheiningbouwend NL heeft gewoon geen flauw idee wat ze aan het doen zijn. Bouw je een omheining echter in een keer goed, dan staat die klap stroom erop en vooral: die BLIJFT erop staan!

Goed lint is de eerste stap maar koop er vervolgens ook de correcte hulpstukken bij en gebruik ze zoals ze ontworpen zijn! Ik durf hier rustig de stelling te plaatsen dat 95% van alle omheiningsellende te wijten is aan onkunde van de bouwer ervan.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 08:40

Misschien handig om te weten, dat de sterkte van je stroomdraad apparaat afhangt van hoe veel km draad je gebruikt, maar ook zeker of er gras/bomen/struiken tegen je draad aan komen.
Ik heb bijvoorbeeld een stroomapparaat voor volgens mij 40 km draad, maar als er allemaal troep tegen het draad aan groeit dan is dit apparaat niet sterk genoeg om een paar km van fatsoenlijk stroom te voorzien.
En is je aarding wel goed genoeg? Dat kan ook een probleem zijn.

Veder niet besparen op isolatoren, ik heb wel eens de goedkoopste gebruikt die na een half jaar uit elkaar vielen.
Ik gebruik nu vooral Galalgher, dat bevalt super. Ook de draad doorverbind setjes ben ik heel blij mee.

En ik denk dat, als je draad een jaar of 8 er gaat je al in je al blij mag zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 08:51

Als je zo veel roest hebt, heb je dan wel alles rvs? Het schijnt dat je overal rvs óf verzinkt moet hebben, en niet door elkaar. Anders gaat het eerder roesten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 09:01

Koper schreef:
Als je zo veel roest hebt, heb je dan wel alles rvs? Het schijnt dat je overal rvs óf verzinkt moet hebben, en niet door elkaar. Anders gaat het eerder roesten.

Correctie: het zinklaagje is zo dun, dat is na een half jaar al helemaal verdwenen en dan roest de boel in no-time door.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 09:05

Maar komt dat dan door de combinatie ikke? Kan toch niet dat dat laagje onder alle omstandigheden zo snel verdwijnt?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 09:18

Met draad/cord dat 20 jaar meegaat kan ik je niet helpen, wel 1 tip mbt kunststofpalen: die kun je niet als hoekpalen gebruiken zonder met hout of ander stug materiaal te schoren. Kunststofpalen buigen nl. en daar kun je dus geen druk/trekspanning op zetten.

Er schijnen kunststofpalen met metalen kern te zijn, hoe die het doen qua buigen onder trekspanning weet ik niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 09:30

Koper schreef:
Maar komt dat dan door de combinatie ikke? Kan toch niet dat dat laagje onder alle omstandigheden zo snel verdwijnt?

Leg eens een gewone verzinkte schroef van de bouwmarkt buiten. Hoe lang duurt dat voordat de zinklaag weg is? De zinklaag op dat draad is half zo dik.....